Killjoy

Redacteur
260px-Flag_of_Germany.svg.png


taal: Duits
munt: Euro
tijdsverschil: zelfde tijd als in België
hoofdstad: Berlijn
reisdocumenten: Geldige identiteitskaart (zie url FOD voor meer info!)

nuttige links:

Reisadvies FOD Buitenlandse Zaken België (oa reisdocumenten, inenting, etc)
Officiële dienst Toerisme
Tripadvisor - Wat te doen? (oa Top 10, etc)

Waan u in korte tijd in een compleet andere wereld tijdens uw vakantie Duitsland. Bij onze oosterburen kunt u alle kanten op. Duik de natuur in van de sprookjesachtige bossen in het Zwarte Woud of kies voor een all-round ervaring in Berlijn. Geniet van een heerlijke schnitzel en een van de vele biersoorten in een Biergarten in Beieren of beleef een skivakantie met alles er op en er aan in Winterberg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat het tijd begint te worden om terug de wijde wereld in te trekken deze zomer heb ik besloten om de plusdochter onze reisbestemming voor dit jaar te laten kiezen. De grote vereiste was dat het een vakantie moest zijn die het vooral van wandelen in de natuur moest hebben en het moest te rijden zijn met de eigen auto. Geen vliegtuigen of drukke hotels dus. Haar keuze lande op Beieren in Duitsland.

We verblijven in een hotelletje in Rothenburg voor één nacht, een klein gastenhuis net buiten Garmisch Partenkirchen voor een week en een appartementje in Rust voor drie dagen voor Europa Park. Wie heeft er ervaring met deze regio en heeft er tips om een leuke vakantie te beleven in de zomer?

Wat momenteel al op de planning staat:
*Zugspitze top, uiteraard. Ik haat kabelbanen..maar dit moet gewoon.
*Ziplinen van de olympische schans in Garmisch
* De langste rodelbaan van Duitsland in Obberamergau
*Kasteel Neuschwanstein
*De Partnachklamm
*Munchen ( park and ride wel)
*Wandelen rond en zwemmen in de Eibsee
*3 Dagen Europa Park op de terugweg ( klein omwegje)

Dat alles in 11 dagen.

Het gaat bizar zijn om terug dit soort reizen te maken na alle corona isolatie, maar met de vaccins en nog steeds het voorzichtig zijn met mondmaskers, afstand en handhygiene hopen we echt terug een fijne tijd te kunnen beleven.

Iemand tips voor leuke dorpjes of mooie stukjes natuur in de streek rond Garmisch die binnen de 90 minuten rijden liggen?
 
Wat de Zugspitze betreft kun je trouwens kiezen of je die langs de Duitse kant of de Oostenrijkse kant neemt.

Langs de Oostenrijkse kant moet je naar Ehrwald, daar is de kabelbaan enkele jaren geleden volledig vernieuwd.
Die langs Duitse kant is een stuk ouder dacht ik.
Van het dalstation van de Zugspitse daar kun je ook door de bossen te voet afdalen naar Ehrwald, dat vind ik ook een mooie wandeling.
Daar hebben wij in de winter eens een hert gezien.

Indien je toch in Ehrwald bent kun je ook het volgende dorpje doen, Biberwier.
Daar heb je de langste zomerrodelbahn van Tirol.

In die regio vind ik de panoramaweg tussen Ehrwald en Lermoos wel leuk, net als tussen Biberwier en Lermoos.
Op die laatste kun je met wat geluk onderweg eekhoorntjes spotten.

Naast Garmisch heb je Mittenwald ook, al is dat stadje wat meer op zijn retour denk ik.
Füssen in omgeving van Neuschwanstein kan misschien ook wel leuk zijn om eens door een stadje te wandelen.

Ik ga al meer dan 25j naar die regio op reis, dus mocht je iets willen weten, vraag gerust.

De dingen die je opnoemt zoals o.a. de Klamm zijn alvast een goede keuze.
Garmisch zelf is ook een leuk stadje om eens rond te struinen.

Ik heb nog wel een paar ideetjes, ik vul vanavond wel verder aan.
 
Laatst bewerkt:
Aanvulling op mijn post van deze morgen:

- Rodelbahn Biberwier
Zoals gezegd, de langste van Tirol.

- Burgenwelt Ehrenberg
Oude burcht, mooi uitzicht boven en je kan er middels een 400m lange hangbrug naartoe.
Wanneer je van Garmisch voorbij Lermoos richting Neuschwanstein gaat passeer je daar.

- 180 Grad
Topadres in Lermoos voor een stukje taart, niet duur en zeer lekker.
Qua restaurant is het iets meer gastronomisch, maar om ‘s middags iets te drinken of een stuk taart binnen te spelen kun je niet beter zitten.
Zalig uitzicht op de Zugspitze en het ganse dal ervoor.

- Wolfratshauser Hütte
Berghut in Lermoos, Grubigstein kabelbaan nemen en dan kan je er te voet naartoe.
Voorbij die hut heb je ook een mooie wandeling die langs de achterzijde naar beneden gaat tot terug in het dorp Lermoos.

Gezien je de Eibsee zegt, voorbij Lermoos heb je ook de Heiterwanger See en in dezelfde regio de Plansee, rond beiden kan je volledig rond wandelen.

In dezelfde regio heb je ook Berwang met een Brouwerij in Rinnen

- Garmisch zelf kan ook wel de moeite zijn om eens een halve dag in rond te struinen, de hoofdstraat is verkeersvrij.
Parking is betalend meestal, als je echter parkeert aan Wittelsbacher Park (Alleestraße 33) dan is het gratis.
Van die parking ga je te voet het Michael-Ende-Kurpark door en je zit direct in het centrum.

- Grainau (naast Garmisch gelegen) kun je ook wel eens door wandelen, daar zit er tevens een winkel die opgezette dieren maakt/verkoopt. Dat kan ook wel eens plezant zijn om te zien.

Ik weet niet hoe oud de plusdochter is, je kan de Zugspitze trouwens ook te voet doen met aankomst in Ehrwald. (met de kabelbaan naar boven en te voet naar beneden).
Dat is wel een tocht van 6-8u :unsure:

De punten die ik hier opnoem bevinden zich natuurlijk voornamelijk net over de grens in Oostenrijk, ik ga al van kleinsaf naar Lermoos dus die dingen ken ik het beste natuurlijk.
In het algemeen zit je in die streek wel goed voor natuur, bos en wandelingen naar ieder zijn zin.
 
Laatst bewerkt:
Danke scheun, met dat soort tips kun je toch al behoorlijk wat. Ja, op neuschwanstein en europa park en eventueel Munchen na gaat het vooral natuur en wandelen worden. Beetje wandelen door de bossen, zwemmen in meren en leuke natuurplekjes verkennen voor juffrau hare insta.
 
Staat bij mij ook hoog op het lijstje, maar met een baby van nog geen jaar zou ik me wellicht te beperkt voelen.
 
Staat bij mij ook hoog op het lijstje, maar met een baby van nog geen jaar zou ik me wellicht te beperkt voelen.
Denk dat je nu nog het makkelijkste reist/wandelt. Tussen 1,5 en 4 (middagdutje in bed) is het het lastigste. Nu kunnen ze nog in een draagzak slapen
 
Denk dat je nu nog het makkelijkste reist/wandelt. Tussen 1,5 en 4 (middagdutje in bed) is het het lastigste. Nu kunnen ze nog in een draagzak slapen
Dan zal ik mijn vrouw nog eens aanspreken wanneer de vakantieplanning wordt besproken. We hebben nog altijd niets geboekt.
 
Neuschwanstein zou ik niet meer doen. Het ziet er idd uit als Disneyland, het is ook disneyland als het op aanschuiven en massa toeristen aankomt.

Ik vind de streek eromheen aangenaam om te wandelen, enkele leuke uitzichtspunten, maar het kasteel zelf zou ik niet meer bezoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Iets zuidelijker dan Garmisch ligt Mittenwald met aansluitend het Leutaschtal. Daar zijn ook een aantal héle mooie wandelingen met hoog instagramgehalte. (Hier gaan wij al 40+ jaar op verlof, allez ik toch, met de madam nu bijna 15 jaar) Hier heb je bv het laintal als wandeling naar de Lautersee & Ferchensee, en de Geisterklamm (vergelijkbaar met partnachklamm) maar verbindt het dal van Mittenwald met het Leutaschtal.
 
Staat bij mij ook hoog op het lijstje, maar met een baby van nog geen jaar zou ik me wellicht te beperkt voelen.

Wij zijn meerdere jaren geweest met onze pasgeborenen (de oudste was 8 maand als ie zijn eerste keer daar was)
Ging perfect, gewoon zien dat je een buggy hebt met grote wielen en goei vering :p
 
Wij zijn meerdere jaren geweest met onze pasgeborenen (de oudste was 8 maand als ie zijn eerste keer daar was)
Ging perfect, gewoon zien dat je een buggy hebt met grote wielen en goei vering :p
2, Seebensee is idd ook een aanrader.

Mijn ouders hebben in die regio 2 kinderwagens versleten indertijd, zowel mijn broer als ik gingen als kleine bubbel mee de bergen in :)

Als klein manneke hadden wij ook niet liever dan met de kabelbanen de berg op te gaan om dan meestal te voet terug naar beneden te wandelen.
 
Laatst bewerkt:
Is een kanshebber voor de volgende vakantie. Ik twijfel tussen Denemarken of Beieren. Voor het moment toch een voorkeur voor de bergen en de omgeving van Zuidoost Duitsland met misschien nog een deel van de ‘Romantischer Strasse’
 
Wij zijn net terug van daar.

De Breitachklamm en de Leutaschklamm zijn hier nog niet genoemd, denk ik, en zijn ook nog de moeite daar in de buurt.

Als je Neuschwanstein wil bezoeken, bestel zeker tijdig tickets online. Wij hebben wat zonder echt plan met een mobilhome rond getrokken, dus wisten niet of en wanneer we daar zouden passeren. Vroegste ticket dat we nog konden kopen was 10 dagen verder.
 
Deze zomer op de terugweg naar België langs de Zugspitse gepasseerd voor een kabelbaan ritje naar boven. Tot we de prijs zagen :p. 70€ per persoon (met parking bij), daar pas ik toch voor...
 
Deze zomer op de terugweg naar België langs de Zugspitse gepasseerd voor een kabelbaan ritje naar boven. Tot we de prijs zagen :p. 70€ per persoon (met parking bij), daar pas ik toch voor...
Amai.

Wij hadden 2 jaar terug 50 de man zonder parking.

Tarieven zo omhoog? Of retedure parking?
 
Terug
Bovenaan