Deze zomer op de terugweg naar België langs de Zugspitse gepasseerd voor een kabelbaan ritje naar boven. Tot we de prijs zagen :p. 70€ per persoon (met parking bij), daar pas ik toch voor...
Ja, wij hebben hem ook overgeslagen om die reden.
 
Wij zijn net terug van daar.

De Breitachklamm en de Leutaschklamm zijn hier nog niet genoemd, denk ik, en zijn ook nog de moeite daar in de buurt.

Als je Neuschwanstein wil bezoeken, bestel zeker tijdig tickets online. Wij hebben wat zonder echt plan met een mobilhome rond getrokken, dus wisten niet of en wanneer we daar zouden passeren. Vroegste ticket dat we nog konden kopen was 10 dagen verder.
Hmm denk eerder de rondwandeling doen. Vroeger bezocht ik graag kastelen en musea. Nu verkies ik het wandelen. Moest er iemand een boek met wandelingen in de streek kunnen aanraden. Normaal kijk ik altijd voor een ‘Rother’ maar kan precies geen vinden van Beieren. Of toch niet in het Nederlands.

Zugspitze blijkbaar wel een prijzig uitstapje. 😑
 
Nadat corona en een baby het wat moeilijk maakten om Beieren in te trekken in 2021, proberen we het in 2022 toch gewoon opnieuw?

Het reisschema dat nu geboekt is:

1 nacht in een oud kuuroord in Rothenburg ob den tauber. ( kwestie van geen 10 uur op één dag te rijden.)

4 nachten in een klein guesthouse in Schonau am Konigsee, in de buurt van Berchtesgaden

4 nachten in Krün, in een appartementje op een boerderij met een zwemmeer op een paar honderd meter. Op 10 minuutjes rijden van Garmisch en Mittenwald.

4 nachten in een gezellig pension in Grafenhausen, op een kleine 4 km van Europa-park. De ruimte om twee dagen park en 1 dag Rulantica te doen of nog wat te ondernemen in het Zwarte Woud en dan via Straatsburg terug naar huis.
 
Wij gaan ook volgend jaar die richting (zuid Duitsland ergens) uit proberen gaan. Mijn vrouw haar tante waar we elk jaar in de buurt naar toe gingen is 2 jaar terug overleden (arolsen), de rest van de familie zit meer verspreid over Duitsland. We hebben toen al gezegd van de rest van Duitsland te willen zien: Beieren, het zwarte woud, Oost-Duitsland, de kusten in het Noorden, Berlijn staan allemaal op het lijstje. Ik heb voor dit jaar al zitten kijken maar toen geraakten we door de situatie van vaccinatie en andere omstandigheden maar aan 5 dagen van ons verlof dat we weg konden, zijn dan maar in België gebleven. Dan is het niet de moeite zo ver te rijden.
Wat zijn in Zuid-Duitsland aanraders met kinderen van 5 en 7 jaar?
 
Wij gaan ook volgend jaar die richting (zuid Duitsland ergens) uit proberen gaan. Mijn vrouw haar tante waar we elk jaar in de buurt naar toe gingen is 2 jaar terug overleden (arolsen), de rest van de familie zit meer verspreid over Duitsland. We hebben toen al gezegd van de rest van Duitsland te willen zien: Beieren, het zwarte woud, Oost-Duitsland, de kusten in het Noorden, Berlijn staan allemaal op het lijstje. Ik heb voor dit jaar al zitten kijken maar toen geraakten we door de situatie van vaccinatie en andere omstandigheden maar aan 5 dagen van ons verlof dat we weg konden, zijn dan maar in België gebleven. Dan is het niet de moeite zo ver te rijden.
Wat zijn in Zuid-Duitsland aanraders met kinderen van 5 en 7 jaar?

Ik denk dat zuid Duitsland...als we het over het Zwarte woud hebben...erg geschikt is voor kinderen van 5 en 7.

Ik ben een paar jaar terug een week in het zwarte woud geweest met mijn plusdochter. Die was wel al achttien, geen acht...maar op sommige vlakken is dat gewoon nog een klein kind op de best mogelijke manier.

Tips voor de streek rond Guttach im breisgau en het Kinzingtal zijn dan ook:

De rodelbaan van guttach : ja, gewoon fun he.

Het openluchtmuseum van Gutach: Denk Bokrijk, maar toch echt wat leuker. Erg veel gedecoreerde huisjes waar je in kan, veel interactief voor de kinderen zoals zelf appelsap maken, brood bakken, een vogelfluitje met je naam op maken. Again...ik heb een achttienjarige erg blij zien worden van een zelf gemaakt fluitje. Na paar uur werd dat wel irritant.

Het aller sinnen park. Erg moeie blotevoetenwandeling van een paar kilometer met interactieve stukjes met geur en geluid en een donkere kamer. Erg leuk met kinderen en kindse achttienjarigen. Vooral in de ochtend als ze de tientallen paarden van de wei omhoog laten draven een belevenis.

De zilvermijn van Gutach. Dit is mss te eng met een vijfjarige..maar met iets oudere kinderen is afdalen in een zilvermijn met een gids echt een ervaring.

De glasblaasfabriek in...ik denk wederom buurt van Gutach. Op zich is dat mss niet de boeiendste uitstap voor kinderen, maar ze kijken vast hun ogen uit naar al die stukken glas. Voor 20 Euro ofzo mogen ze zelf een glazen vaas kiezen in de kleuren en vorm van hun keuze en die dan blazen. Again...achttienjarige blij met een lelijke roze vaas.

Het galaxy schwarzwald zwembad in Tittisee
Groot subtropisch zwembad met een relax area met bar in het zwembad aan de ene kant en gedeelte met gekke glijbanen zoals een halfpipe in het andere.

Een opvangcentrum voor wolven en beren in Bad Rippoldsau : Want of ze nu bijna acht of achttien zijn...beestjes zijn de max.

En uiteraard...Europa Park. Dat park krijgt al jaren de award voor beste theme park en als je er loopt snap je meteen waarom. Leuk gethematiseerd, veel toffe attracties. Soms wat knullig op een erg charmante manier en voor elk wat wils. Heeft nu ook een waterpark dus je hebt daar minstens twee dagen nodig.

Wij gaan in 2022 in elk geval terug
 
...als er trouwens iemand tips heeft voor leuke activiteiten rond Berchtesgaden en Garmisch met een ondertussen 21jarige met een nog steeds haast kinderlijk enthousiasme voor natuur en dieren, geschiedenis en fun, dan lees ik het graag.

Ik hoor tot nu al dingen passeren zoals wandelen in Salzburg met Mozartpruiken op, met een kabelbaan naar de top van de hoogste berg, met een glijbaan afdalen in een zoutmijn, alpine coasters....
 
...als er trouwens iemand tips heeft voor leuke activiteiten rond Berchtesgaden en Garmisch met een ondertussen 21jarige met een nog steeds haast kinderlijk enthousiasme voor natuur en dieren, geschiedenis en fun, dan lees ik het graag.

Ik hoor tot nu al dingen passeren zoals wandelen in Salzburg met Mozartpruiken op, met een kabelbaan naar de top van de hoogste berg, met een glijbaan afdalen in een zoutmijn, alpine coasters....
Het zal waarschijnlijk al op jullie programma staan, maar voor de zekerheid:
- Neem zeker het ticket voor de boot op de Königssee, en dan het duurdere ticket zodat je mee mag varen tot het einde van Königssee. Daar aangemeerd kan je wandelen naast de Obersee naar de Röthbachfall. Prachtige wandeling.
- Dan neem je op dezelfde plek als waar eerst aangemeerd, de boot terug naar de Sint-Bartholomeüskerk, halverwege de Köningssee. En dan kan je daar nog de wandeling maken naar de Eiskapelle (nu ook niet zo geweldig want het is echt maar een beetje ijs).
- Als je het Adelaarsnest van Hitler wil bezoeken (vnl voor het uitzicht): wees erop voorbereid dat je enkel met een shutteldienst naar boven kan, en dat de laatste bus om 16u vertrekt (toch toen ik er was).

 
Het zal waarschijnlijk al op jullie programma staan, maar voor de zekerheid:
- Neem zeker het ticket voor de boot op de Königssee, en dan het duurdere ticket zodat je mee mag varen tot het einde van Königssee. Daar aangemeerd kan je wandelen naast de Obersee naar de Röthbachfall. Prachtige wandeling.
- Dan neem je op dezelfde plek als waar eerst aangemeerd, de boot terug naar de Sint-Bartholomeüskerk, halverwege de Köningssee. En dan kan je daar nog de wandeling maken naar de Eiskapelle (nu ook niet zo geweldig want het is echt maar een beetje ijs).
- Als je het Adelaarsnest van Hitler wil bezoeken (vnl voor het uitzicht): wees erop voorbereid dat je enkel met een shutteldienst naar boven kan, en dat de laatste bus om 16u vertrekt (toch toen ik er was).


Thanks. Die boottocht en wandelingen komen sowieso op het to do lijstje. Het Adelaarsnest denk ik te skippen. ( Het idee om veel geld te betalen om met een massa toeristen in een lift gejaagd te worden lijkt me niet zo leuk)

Het is sowieso een mooie streek, dus een dag of vier krijgen we wel makkelijk gevuld.
 
Van 13-16 december naar Berlijn.
Alle informatie is welkom, wat kan je zeker niet missen(bezienswaardigheden, musea, shows, ...), top restaurants/bars die aan te raden zijn, andere tips& tricks, ... ?
 
Ik kan een hele lijst maken, persoonlijk vind ik de DDR restanten interessant:

  • East Side Gallery: restant van de Berlijnse muur met grafitti
  • DDR Museum: Toont het leven in de DDR met gereconstrueerde appartementen, wat winkels verkochten, auto's, ...
  • Spy Museum: Toont de race tussen Westen en Oosten om elkaar te bespioneren (ook een stuk over encryptie in beide wereldoorlogen)
  • Stasi museum: Toont hoe eigen bevolking werd bespioneerd
  • Mauermuseum: Over de Berlijnse muur (in het oosten)
  • Museum am Checkpoint Charlie: Over de grensovergang tussen het Amerikaanse en Sovjetgedeelte
 
Van 13-16 december naar Berlijn.
Alle informatie is welkom, wat kan je zeker niet missen(bezienswaardigheden, musea, shows, ...), top restaurants/bars die aan te raden zijn, andere tips& tricks, ... ?
Tip: zorg voor warme kleding.

Tip: maak een overzicht van je prioriteiten. Wat wil je bezichtigen of zien, of wil je vooral op culinaire ontdekkingsreis? En waar ga je overnachten?
Berlijn is gigantisch groot en de mogelijkheden zijn eindeloos. Dan kan je beter wat zaken bij elkaar plannen dan constant in de metro te zitten.

Wat versta je trouwens onder 'top'? Topkwaliteit ongeacht de prijs? Of gewoon erg lekker eten voor een normale prijs?
 
Ik ben er in 2015 geweest. Als ik me kan herinneren heb ik (onder andere) het volgende gedaan:

  • Een stadswandeling opgepikt via een brochure bij het hotel. Was een vrij lange "gratis" stadswandeling en gaf een uitstekend beeld van de stad. Is ook een goeie inspiratiebron om te verkennen wat je later kan doen.
  • De musea bij Museum Insel zijn naar verluidt allemaal wel de moeite waard, maar het Pergamonmuseum was toch wel memorabele ervaring. Vooral de blauwe poort van Ishtar en het Pergamon Altar zijn imposant.
  • Een optreden van de Blue Man Group (als ze dit nog doen). Aan de vrij prijzige kant, maar een erg leuke mix van humor en show. En personen die te laat komen, gaan dat nooit meer doen daar...
  • Potsdamer Platz (vlakbij het opreden van de Blue Man Group) vond ik wel een leuke buurt
  • Berliner Dom vond ik weinig aan
  • In Potsdam heb ik een hele dag rondgezworven. De paleizen zijn indrukwekkend, maar ook de tuin(en) waren een plezier om door te lopen op een zonnige dag
 
Tip: zorg voor warme kleding.

Tip: maak een overzicht van je prioriteiten. Wat wil je bezichtigen of zien, of wil je vooral op culinaire ontdekkingsreis? En waar ga je overnachten?
Berlijn is gigantisch groot en de mogelijkheden zijn eindeloos. Dan kan je beter wat zaken bij elkaar plannen dan constant in de metro te zitten.

Wat versta je trouwens onder 'top'? Topkwaliteit ongeacht de prijs? Of gewoon erg lekker eten voor een normale prijs?
Warme kledij is deze tijd van het jaar inderdaad logisch 😀
Sowieso is het wel de bedoeling van verschillende dingen te bezoeken maar een goede mix van alles is het beste, wat cultuur/musea zoals ilgonewe aanhaalt, eens wat meer parken/monumenten wandeling, foodhallen, hippe buurtjes, ....
Moet nog wat beginnen inlezen online om wat meer een idee te krijgen van wat wel/wat niet.
Zo'n 'gratis' stadswandeling had ik nog al gehoord en vond ik idd ook wel interessant om met te starten.
We overnachten regio Wilmersdorf/kurfurstendamm.
Top in eerste zin kwaliteit, ik heb geen nood daar een twee/driesterrenzaak te gaan bezoeken, alles sub 100€pp zou ik zeggen als leidraad ;)
 
Ik ben er in 2015 geweest. Als ik me kan herinneren heb ik (onder andere) het volgende gedaan:
  • De musea bij Museum Insel zijn naar verluidt allemaal wel de moeite waard, maar het Pergamonmuseum was toch wel memorabele ervaring. Vooral de blauwe poort van Ishtar en het Pergamon Altar zijn imposant.
Let wel dat het Pergamonmusum verbouwd wordt en dat het Pergamon Altar niet te bezichtigen valt.
Ook sowieso tijdig reserveren want anders zal je niet binnen geraken wegens volzet.
Warme kledij is deze tijd van het jaar inderdaad logisch 😀
Sowieso is het wel de bedoeling van verschillende dingen te bezoeken maar een goede mix van alles is het beste, wat cultuur/musea zoals ilgonewe aanhaalt, eens wat meer parken/monumenten wandeling, foodhallen, hippe buurtjes, ....
Moet nog wat beginnen inlezen online om wat meer een idee te krijgen van wat wel/wat niet.
Zo'n 'gratis' stadswandeling had ik nog al gehoord en vond ik idd ook wel interessant om met te starten.
We overnachten regio Wilmersdorf/kurfurstendamm.
Top in eerste zin kwaliteit, ik heb geen nood daar een twee/driesterrenzaak te gaan bezoeken, alles sub 100€pp zou ik zeggen als leidraad ;)
Berlijn is qua eten en drinken best goedkoop dus je zal al serieus moeite moeten doen om zoveel geld pp uit te geven.

Onlangs heb ik gegeten in Babikyu (Bergmannstraße 1) in Kreuzberg, dat is met de metro niet zo belachelijk ver van waar je overnacht. Koreaanse keuken, was heel erg lekker.
Blackbeards BBQ Joint heeft de beste ribben.
KYO grill op Kastanienallee is erg lekker (japanse grill). Heel die straat en buurt ligt vol met verschillende interessate horeca.

De buurt waar jij overnacht weet ik wel niet direct veel zijn. Maar sowieso de moeite om de KaDeWe eens binnen te wandelen en die buurt te checken met leuke winkels van Lego en M&M etc. Ook de gedächtnis-kirche is vlakbij.

Architecturaal vond ik het jüdisches museum indrukwekkend.
Je kan ook gratis de koepel van de Bundestag bezoeken. Ook tijdig reserveren.
 
Wij wouden Berliner Unterwelten doen https://www.berliner-unterwelten.de/ maar ik heb tijdens onze trip daar een knieblessure opgelopen, waardoor ik niet meer in staat was op een deftig tempo te wandelen. En aangezien dit een begeleide rondleiding is, jah konden we het uiteindelijk niet doen. Maar ik heb zelf de tip gekregen van een vriendin en zij was hier heel tevreden over.
 
@Bloembak woon je daar misschien?
Ik heb nu al vaak gelezen dat in Duitsland een FFP2 masker verplicht zou zijn.
Dan is zo'n 'standaard' chirurgisch blauw of zwart masker dat je meestal ziet niet voldoende?
Ik kan het nergens echt officieel terugvinden of confirmeren.
 
@Bloembak woon je daar misschien?
Ik heb nu al vaak gelezen dat in Duitsland een FFP2 masker verplicht zou zijn.
Dan is zo'n 'standaard' chirurgisch blauw of zwart masker dat je meestal ziet niet voldoende?
Ik kan het nergens echt officieel terugvinden of confirmeren.
In sommige regio's is het inderdaad verplicht om zo een vogelbek masker te dragen. Vorige maand tijdens roadtrip wouden ze ons niet bedienen op restaurant omdat we enkel een stoffen masker hadden, en ietsje later ook geweigerd in een museum (wij waren niet op de hoogte van die regels). Dus dan maar zo een masker gekocht.
 
@Bloembak woon je daar misschien?
Ik heb nu al vaak gelezen dat in Duitsland een FFP2 masker verplicht zou zijn.
Dan is zo'n 'standaard' chirurgisch blauw of zwart masker dat je meestal ziet niet voldoende?
Ik kan het nergens echt officieel terugvinden of confirmeren.
Ik woon er niet, maar ben er wel af en toe terug te vinden.

Regels vorige maand (en sindsdien is voorlopig niets veranderd):
- FFP2 masker inderdaad verplicht in openbaar vervoer, musea, winkels. In de praktijk gaat niemand je een winkel de toegang ontzeggen met een gewoon masker, of je beboeten. Maar op openbaar vervoer kan je altijd een overijverige beambte tegenkomen natuurlijk. Dus zeker FFP2 masker meenemen. Ook al zie je sommige locals gewoon zonder masker, of zonder goed masker op de metro zitten, het is het risico op een boete gewoon niet waard. De regels zijn dus vrij streng, maar in de praktijk zie je dat men daar in Berlijn vrij soepel mee omspringt.
- Horeca is masker op bij het binnenkomen en dan aan een tafel gaan zitten en dan mag het uit. Geen beperking op hoeveel mensen aan een tafel, of ook geen afstandsregels. De zaken kiezen zelf voor 3G (getest/gevaccineerd/genezen) of 2G (gevaccinneerd/genezen), al zie je steeds meer 2G opduiken. Je Belgische vaccinatie-app tonen is voldoende om ergens binnen te kunnen (ook al scannen ze het meestal niet).
 
Ik woon er niet, maar ben er wel af en toe terug te vinden.

Regels vorige maand (en sindsdien is voorlopig niets veranderd):
- FFP2 masker inderdaad verplicht in openbaar vervoer, musea, winkels. In de praktijk gaat niemand je een winkel de toegang ontzeggen met een gewoon masker, of je beboeten. Maar op openbaar vervoer kan je altijd een overijverige beambte tegenkomen natuurlijk. Dus zeker FFP2 masker meenemen. Ook al zie je sommige locals gewoon zonder masker, of zonder goed masker op de metro zitten, het is het risico op een boete gewoon niet waard. De regels zijn dus vrij streng, maar in de praktijk zie je dat men daar in Berlijn vrij soepel mee omspringt.
- Horeca is masker op bij het binnenkomen en dan aan een tafel gaan zitten en dan mag het uit. Geen beperking op hoeveel mensen aan een tafel, of ook geen afstandsregels. De zaken kiezen zelf voor 3G (getest/gevaccineerd/genezen) of 2G (gevaccinneerd/genezen), al zie je steeds meer 2G opduiken. Je Belgische vaccinatie-app tonen is voldoende om ergens binnen te kunnen (ook al scannen ze het meestal niet).
is er een avondklok ,sluitingsuur ? Wij gaan ook naar Duitsland tussen kerst en nieuwjaar (NRW) maar vindt niet meteen iets terug .
 
is er een avondklok ,sluitingsuur ? Wij gaan ook naar Duitsland tussen kerst en nieuwjaar (NRW) maar vindt niet meteen iets terug .
In Berlijn geen sluitingsuur of avondklok opgelegd van hogerhand.

Voor NRW zou ik het niet kunnen zeggen. Een avondklok zou me ten zeerste verbazen wel.
 
Terug
Bovenaan