Als ge tips nodig hebt voor daar in de buurt: shoot ;)

Uiteraard, erg graag zelfs. De dochter is hard bezig haar gedroomd reisplan samen te stellen, maar alle tips voor de streek rond Berchtesgaden, Garmisch en ook het Zwarte Woud rond Europa-park zijn welkom. Mag gerust ook een klein uurtje rijden zijn, ik rij daar eigenlijk erg graag rond.

In het Zwarte Woud zijn we al wel geweest voor 10 dagen, dus Baden Baden, Gutach,Titisee, Triberg en dat soort dingen hebben we wel al gedaan. Maar omdat drie dagen Europa-park net wat te veel van het goede is hebben we dus zeker nog een dag te vullen daar. Misschien Freiburg of Straatsburg.

Alle tips zijn sowieso welkom.😁 Wandelingen, sight seeing, dorpjes, dierenparken...alles dat leuk en pretty is werkt erg goed bij die meiden.
 
Einde maart ben ik van plan om alleen met de auto naar Europapark - Zwarte Woud - Stuttgart te gaan.
Het zal mijn eerste reis alleen (met auto) worden, dus wil ik hier mijn voorlopige planning weergeven.

Mochten er nog tips, aanraders, aanvullingen ... zijn dan mogen jullie dit altijd delen.
Op dit moment nog geen overnachtingen geboekt maar zal er binnenkort werk van moeten maken.

Extra opmerking:
  • Milieuvignet nodig voor Stuttgart
  • Heb geen winterbanden, wel all seasons, ik hoop dat de weersomstandigheden gaan meevallen
  • Ik kan geen Duits, maar vermoed dat je met Engels het ook wel kan redden naar waar ik ga

Planning:
  • Zondag 27 maart: vertrek (ca 7u rijden)
    • Overnachting: mogelijk airbnb / zimmerfrei in Rust (heb plooifiets om naar Europapark te gaan)
  • Maandag 28 maart:
  • Dinsdag 29 maart:
    • Europapark
    • Rulantica (avondticket voor zwempark ter plaatste kopen)
    • Overnachting: zelfde airbnb /zimmerfrei in Rust
  • Woensdag 30 maart
  • Donderdag 31 maart
    • Volgende trip in gedachten met tussenstops: Freudenstadt - Baden-Baden (route overgenomen uit een boek van Nationale Parken)
      • Freudenstadt
      • Allerheiligen Watervallen
      • Hornisgrinde
      • Mummelsee
      • Mehliskopf
      • Watervallen Geroldsauer
      • Baden-Baden
        • 's avonds misschien naar Welness Caracalle
    • Overnachting: hotel ?
  • Vrijdag 1 april
  • Zaterdag 2 april: Stuttgart
    • Tips voor Stuttgart altijd welkom
    • Overnachting Stuttgart: nog te bepalen
  • Zondag 3 april : Stuttgart
    • Overnachting Stutgart: nog te bepalen
  • Maandag 4 april: terug naar huis

Ik hoop dat het schema doenbaar is (vooral Zwarte Woud) aangezien ik daar helemaal geen idee van heb hoe het er is.
Het zou leuk zijn als er iemand (evt via pm) dit eens kan bekijken en feedback kan geven.
 
Voor het milieuvignet. Niet hier in België kopen daar wordt toch van geprofiteerd, sommigen vragen 50€ voor een sticker van 6€. Daarvoor heb je 2 mogelijkheden: ofwel stap je een garage binnen. Heb ik ook gedaan en gewoon de standaard prijs betaald, weet niet of dat toeval is of dat ze allemaal niets extra aanrekenen of mogen aanrekenen daarvoor. Keuringcentra en tankstations hebben het denk ik ook wel.
Of je kan ze online aanvragen via https://www.berlin.de/labo/mobilitaet/kfz-zulassung/feinstaubplakette/shop.86595.en.php. wel best niet te lang mee wachten want ze spreken van 2-tal weken voor op te sturen naar het buitenland.

edit: uw all-seasons met sneeuwvlok? dan is het ook geen probleem in duitsland, zolang ze een sneeuwvlok hebben.
 
Laatst bewerkt:
Mijn alleen-autoreis naar Duitsland (Europa-park / Zwarte Woud / Stuttgart ) is afgelopen, beter meegevallen dan verwacht.
Ik ga proberen om een (kort) overzicht te geven zodat mogelijks andere mensen er later ook van gebruik kunnen maken.

Route: https://tinyurl.com/ruststuttgart + op terugweg Moersdorf (hangbrug)

Zon 27 maart: vertrokken
  • Tip: tanken altijd een beetje verder dan op de snelweg zelf (als je er tijd voor hebt) - Duitsland kende helaas nog enorm dure benzinetarieven.
  • Airbnb: ca 60 EUR per nacht, had een zeer goede ligging (tussen Europa-park en Rulantica -> meer daarover zal ik later in ander topic zetten) + enorm aangename kerel
  • 's avonds: Rulantica (zwempark) - Yullbe (VR) lijkt me ook de moeite, maar was toen gesloten.
Ma 28 maart + Di 29 maart: Europapark (zie ander topic)

Wo 30 maart
  • B500 - Schwarzwaldhochstrasse afgereden (zeer leuke route met af en toe leuke stopplaatsen)
  • Eerst stop: bakker + apotheek (iets teveel gewandeld in EP)
  • Geroldsauer Wasserfall - niet zo groot waterval, maar leuke tussenstop (kleine wandeling + geen volk toen)
  • Mehliskopf (helaas gesloten) :
    • Rodelbaan
    • Stoeltjeslift (kan je boven wandelen)
    • Andere activiteiten zoals hoogteparcour, Downhillcarten
  • Mummelsee
    • Meer omringd door berghellingen (helaas heel mistig waardoor ik weinig heb kunnen zien)
    • Hornisgrinde: een mooie wandelroute met uitzicht op Mummelsee (niet gedaan wegens te mistig)
    • Omdat het weer minder goed was, een lekkere schwarzwälder kirschtorte gegeten en een minder lekkere warme chocomelk gedronken bij restaurant aan Mummelsee.
  • Baiersbronn
    • Mountaincarten (https://schwarzwaldidylle.de/my-product/mountaincart/) - adres: Sankerbachstrasse 142, Baiersbronn (maar was toen niet open)
    • Welness Hotel Garni Krone
      • Had niet gereserveerd en gewoon 'aangeklopt' - veel goedkoper kunnen overnachten dan booking.com
      • Wel zeer leuke Welness !
    • Bij overnachting wordt er 3 EUR bijgerekend voor een kaartje (bus/trein) naar een stad in de buurt
    • Ben ik met bus naar Freudenstadt gegaan (niet zo heel veel te beleven) , trein terug en Baiersbronn (iets gezelliger) bezocht
      • Beide steden bezocht met behulp van geolab-cachen
Do 31 maart
  • Wolven en Berenopvangcentrum
    • Niet zo enorm groot, maar wel prachtig initiatief + kan je wolven/ lynx en beren zien
    • ca 1u
  • Somerroddelbahn Gutach (deze rodelbaan was wel open, 2x gedaan waarvan 1x zonder te remmen omdat het kon)
  • House of 1000 clocks
    • De moeite om te zien + praatje gemaakt met de gepassioneerde eigenaar
  • Werelds grootste koekoeksklok
    • leuke tussenstop, zie wel dat je er rond het uur arriveert.
    • Niet binnengaan, koste naar mijn mening teveel geld en had als tip gekregen om naar de volgende te gaan
  • Triberg watervallen
    • Mooie watervallen, maar zou ik skippen omdat je er moet voor betalen (8 EUR). Er zijn andere gratis watervallen die je ook kan zien.
  • 1ste grootste koekoeksklok ter wereld (Schonach)
    • 2 EUR om er binnen te gaan zien, eigenaar vertelt over het mechanisme.
    • Om het halfuur komt de koekoek naar buiten
  • Via Waldkirch naar Freiburg
  • Freiburg
    • Hostel Black Forest (let op auto moet je iets verder parkeren, hostel heeft wel een goede ligging)
    • Aangenaam verrast door Freiburg !
    • Schnitzel gegeten in Goldener Anker
    • Vervolgens met een andere persoon in een leuk (studenten)café terecht gekomen
Vr 1 april
  • Normaal zou ik een kortere route doen, maar de persoon waar ik mee op café geweest was een Duitser die de omgeving kende en heeft me aangeraden om andere wegen te doen
  • Munstertal - Teufelsgrund (grotten) - geluk gehad, want het was niet open. Toch mogen gaan, moeite om het eens te bezoeken
  • Feldberg (hoogste punt in Zwart Woud - lag er vol met sneeuw! Je kan er volgens mij ook goed wandelen in de zomer)
  • Titisee (groot meer waar er in de zomer veel te doen is, enkel gepasseerd)
  • Rottweil Test Tower
    • Het bovenste gedeelte lag in de mist, besloten om het dan niet te bezoeken ondanks ik vermoed dat het uitzicht wel knap zal zijn
  • Hechelingen - overnachting in Airbnb (appartement, zeer goed verzorgd)
    • Niet zo heel veel te beleven, wel goed gegeten bij een Griek (Posseidon) + café (Bar central) bezocht

Zat 2 april
  • Hohernzollern Castle
    • Enorm groot kasteel, omgeving niet gezien door teveel mist, maar het had goed gesneeuwd waardoor het toch specialer was. Je kan met een busje naar omhoog gaan (betalend) of te voet. Door sneeuw retour bus genomen, maar ik zou volgende keer met de bus naar boven gaan en te voet terug naar beneden wandelen (20min). Inkom was gratis omdat er werken bezig waren maar binnen konden we dus ook niets bezoeken.
  • Tubingen
    • Stad bezocht omdat we op zoeken waren om een torte gaan eten. Snel gepasseerd, maar winkelstraat zag er gezellig uit.
  • Mercedes-Benz museum
    • Minder voor kinderen en mensen die helemaal niet geïnteresseerd zijn in auto's
    • Ben zelf niet zo'n autokenner, maar wel een knap museum.
  • 's avonds met openbaar vervoer naar Stuttgart (redelijk gemakkelijk, alleen ticketje kopen kan je best met cashgeld doen)

Zon 3 april
  • Stuttgart city bezocht met een bevriende gids - 80% werd gebombardeerd, veel gebouwen zijn op een 'traditionele' manier heropgebouwd (dus minder moderne gebouwen)
Ma 4 april
  • Op weg terug naar huis, de 2de grootste hangbrug van Duitsland bezocht ( Geierlay Hangeseilbrucke)
    • Opmerking: geparkeerd aan beozekerscentrum, maar kan je alleen met cashgeld betalen voor parking (mogelijks enkel met briefjes)

Algemeen:
Zwarte woud is een ideale vakantie om van de ene plaats naar de andere plaats te rijden. Je kan er wandelen of zoals ik regelmatig tussenstops doen om iets te beleven (wandelingetje, roddelbaan, koekoeksklok...) om daarna verder te rijden.
Ideaal om te combineren met Europa-park / Rulantica. Stuttgart had ik meegenomen omdat ik er vrienden ging bezoeken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie behoorlijke gelijkenissen met onze corona autovakantie van zomer 2020 naar het zwarte woud in combinatie met europapark.

B500 zeker een aanrader om eens te rijden. Niet voor niets zakken veel motards naar daar af. Ook veel wandelmogelijkheden en watervallen in de buurt, waarvan het merendeel gewoon gratis.
Mulmmelsee leuk als stopplaats langs de B500 om een wandeling rond het meer te doen en is tot aan de uitkijktoren te stappen. Als ik het mij goed herinner heb je van daar zelfs een goed uitzicht op Staatsburg en de Rijnvallei. Er is daarboven ook iets van horeca aanwezig om even te chillen 🙌
Oftewel was dat uitzicht vanaf de Feldberg die we ook is hadden op gewandeld. Kan mij van de Feldberg vooral herinneren dat ik in het zweet stond van het klimmen, er boven erg koude wind was (in de zomer, had geen jas meegenomen op de wandeling) en dat ik zo snel mogelijk terug naar beneden wou. :unsure: Je had van daar wel duidelijk zicht over de Alpen en een groot stuk van het zwarte woud.

Kan de Ravenna brug en kloof ook aanraden als mooie wandeling naast een riviertje, ligt vlakbij de B500 in een kloof. Titisee waren we denk ik dezelfde dag ook gestopt. Groot meer inderdaad met behoorlijk veel toeristen, maar viel imo niet veel te beleven. Alleszins geen tieten gezien. :sop:

Wij hadden Freiburg enkele dagen als uitvalsbasis. Inderdaad best een leuke stad. In dat restaurant hebben we trouwens ook eens gegeten. Is dat zo gekend misschien? 😆
 
Laatst bewerkt:
Mijn alleen-autoreis naar Duitsland (Europa-park / Zwarte Woud / Stuttgart ) is afgelopen, beter meegevallen dan verwacht.
Ik ga proberen om een (kort) overzicht te geven zodat mogelijks andere mensen er later ook van gebruik kunnen maken.

Route: https://tinyurl.com/ruststuttgart + op terugweg Moersdorf (hangbrug)

Zon 27 maart: vertrokken
  • Tip: tanken altijd een beetje verder dan op de snelweg zelf (als je er tijd voor hebt) - Duitsland kende helaas nog enorm dure benzinetarieven.
  • Airbnb: ca 60 EUR per nacht, had een zeer goede ligging (tussen Europa-park en Rulantica -> meer daarover zal ik later in ander topic zetten) + enorm aangename kerel
  • 's avonds: Rulantica (zwempark) - Yullbe (VR) lijkt me ook de moeite, maar was toen gesloten.
Ma 28 maart + Di 29 maart: Europapark (zie ander topic)

Wo 30 maart
  • B500 - Schwarzwaldhochstrasse afgereden (zeer leuke route met af en toe leuke stopplaatsen)
  • Eerst stop: bakker + apotheek (iets teveel gewandeld in EP)
  • Geroldsauer Wasserfall - niet zo groot waterval, maar leuke tussenstop (kleine wandeling + geen volk toen)
  • Mehliskopf (helaas gesloten) :
    • Rodelbaan
    • Stoeltjeslift (kan je boven wandelen)
    • Andere activiteiten zoals hoogteparcour, Downhillcarten
  • Mummelsee
    • Meer omringd door berghellingen (helaas heel mistig waardoor ik weinig heb kunnen zien)
    • Hornisgrinde: een mooie wandelroute met uitzicht op Mummelsee (niet gedaan wegens te mistig)
    • Omdat het weer minder goed was, een lekkere schwarzwälder kirschtorte gegeten en een minder lekkere warme chocomelk gedronken bij restaurant aan Mummelsee.
  • Baiersbronn
    • Mountaincarten (https://schwarzwaldidylle.de/my-product/mountaincart/) - adres: Sankerbachstrasse 142, Baiersbronn (maar was toen niet open)
    • Welness Hotel Garni Krone
      • Had niet gereserveerd en gewoon 'aangeklopt' - veel goedkoper kunnen overnachten dan booking.com
      • Wel zeer leuke Welness !
    • Bij overnachting wordt er 3 EUR bijgerekend voor een kaartje (bus/trein) naar een stad in de buurt
    • Ben ik met bus naar Freudenstadt gegaan (niet zo heel veel te beleven) , trein terug en Baiersbronn (iets gezelliger) bezocht
      • Beide steden bezocht met behulp van geolab-cachen
Do 31 maart
  • Wolven en Berenopvangcentrum
    • Niet zo enorm groot, maar wel prachtig initiatief + kan je wolven/ lynx en beren zien
    • ca 1u
  • Somerroddelbahn Gutach (deze rodelbaan was wel open, 2x gedaan waarvan 1x zonder te remmen omdat het kon)
  • House of 1000 clocks
    • De moeite om te zien + praatje gemaakt met de gepassioneerde eigenaar
  • Werelds grootste koekoeksklok
    • leuke tussenstop, zie wel dat je er rond het uur arriveert.
    • Niet binnengaan, koste naar mijn mening teveel geld en had als tip gekregen om naar de volgende te gaan
  • Triberg watervallen
    • Mooie watervallen, maar zou ik skippen omdat je er moet voor betalen (8 EUR). Er zijn andere gratis watervallen die je ook kan zien.
  • 1ste grootste koekoeksklok ter wereld (Schonach)
    • 2 EUR om er binnen te gaan zien, eigenaar vertelt over het mechanisme.
    • Om het halfuur komt de koekoek naar buiten
  • Via Waldkirch naar Freiburg
  • Freiburg
    • Hostel Black Forest (let op auto moet je iets verder parkeren, hostel heeft wel een goede ligging)
    • Aangenaam verrast door Freiburg !
    • Schnitzel gegeten in Goldener Anker
    • Vervolgens met een andere persoon in een leuk (studenten)café terecht gekomen
Vr 1 april
  • Normaal zou ik een kortere route doen, maar de persoon waar ik mee op café geweest was een Duitser die de omgeving kende en heeft me aangeraden om andere wegen te doen
  • Munstertal - Teufelsgrund (grotten) - geluk gehad, want het was niet open. Toch mogen gaan, moeite om het eens te bezoeken
  • Feldberg (hoogste punt in Zwart Woud - lag er vol met sneeuw! Je kan er volgens mij ook goed wandelen in de zomer)
  • Titisee (groot meer waar er in de zomer veel te doen is, enkel gepasseerd)
  • Rottweil Test Tower
    • Het bovenste gedeelte lag in de mist, besloten om het dan niet te bezoeken ondanks ik vermoed dat het uitzicht wel knap zal zijn
  • Hechelingen - overnachting in Airbnb (appartement, zeer goed verzorgd)
    • Niet zo heel veel te beleven, wel goed gegeten bij een Griek (Posseidon) + café (Bar central) bezocht

Zat 2 april
  • Hohernzollern Castle
    • Enorm groot kasteel, omgeving niet gezien door teveel mist, maar het had goed gesneeuwd waardoor het toch specialer was. Je kan met een busje naar omhoog gaan (betalend) of te voet. Door sneeuw retour bus genomen, maar ik zou volgende keer met de bus naar boven gaan en te voet terug naar beneden wandelen (20min). Inkom was gratis omdat er werken bezig waren maar binnen konden we dus ook niets bezoeken.
  • Tubingen
    • Stad bezocht omdat we op zoeken waren om een torte gaan eten. Snel gepasseerd, maar winkelstraat zag er gezellig uit.
  • Mercedes-Benz museum
    • Minder voor kinderen en mensen die helemaal niet geïnteresseerd zijn in auto's
    • Ben zelf niet zo'n autokenner, maar wel een knap museum.
  • 's avonds met openbaar vervoer naar Stuttgart (redelijk gemakkelijk, alleen ticketje kopen kan je best met cashgeld doen)

Zon 3 april
  • Stuttgart city bezocht met een bevriende gids - 80% werd gebombardeerd, veel gebouwen zijn op een 'traditionele' manier heropgebouwd (dus minder moderne gebouwen)
Ma 4 april
  • Op weg terug naar huis, de 2de grootste hangbrug van Duitsland bezocht ( Geierlay Hangeseilbrucke)
    • Opmerking: geparkeerd aan beozekerscentrum, maar kan je alleen met cashgeld betalen voor parking (mogelijks enkel met briefjes)

Algemeen:
Zwarte woud is een ideale vakantie om van de ene plaats naar de andere plaats te rijden. Je kan er wandelen of zoals ik regelmatig tussenstops doen om iets te beleven (wandelingetje, roddelbaan, koekoeksklok...) om daarna verder te rijden.
Ideaal om te combineren met Europa-park / Rulantica. Stuttgart had ik meegenomen omdat ik er vrienden ging bezoeken.

Leuk verslag. Duidelijk dat je u goed geamuseerd hebt, ik zie ook veel gelijkenissen met onze trip van een paar jaar geleden maar om een of andere reden hebben we toen Freiburg geskipt ( Denk dat we Baden Baden gedaan hebben omdat de dochter dat thermische bad persé wou checken.)

Misschien dit jaar toch eens werk van maken om Freiburg te combineren met Europa Park.

Leuke tip voor de Gutach omgeving is vlak bij die rodelbaan het park "mit aller sinnen". Het is één van de langste en mooiste blotevoetenwandelingen die ik ooit gezien heb met veel variatie. Was heerlijk om daar s'ochtends te wandelen toen de paarden langs ons van het lagere gedeelte naar het hogere gedreven werden. Fijne streek dat zwarte woud, maar we hebben er dit jaar helaas maar een dag of twee te spenderen.
 
Mijn vriendin en ik maken binnenkort een kleine roadtrip doorheen Duitsland.
We zouden eens iets anders willen doen dan de typische Belgische colonne die traditioneel naar het zuiden van Frankrijk trekt.
Beiden hebben we een dikke week verlof en ons voorlopig schema ziet er als volgt uit:

* Dag 1: België -> Keulen
=> Dagtrip in Keulen om de typische zaken te bezoeken + terplekke overnachten.

Dag 2: Keulen -> Mörsdorf
=> We willen in Mörsdorf een daghike doen over de bekende Geierlay hangbrug. Nadien adresje zoeken om daar te overnachten.

Dag 3+4: Mörsdorf -> Heidelberg
=> In Heidelberg willen we 2 dagen blijven om even tot rust te komen en omdat ik er zoveel lovende zaken online over lees. Bijlange nog geen idee wat daar precies allemaal te beleven valt.

Dag 5 + 6 + 7: Heidelberg -> München
=> Vlakbij München willen we sowieso slot Neuschwanstein bezoeken. Dit is voor mij de reden voor deze hele roadtrip te doen. Andere activiteiten liggen nog niet vast omdat dit de laatste bestemming van onze reis is en we dit graag tijdens het reizen zelf bespreken.

Dag 8: retour België.

Wat vinden jullie van onze roadtrip? Ik kijk er alvast naar uit. Ik twijfel nog om Neurenberg ergens tussen te moffelen maar vrees dat we dan teveel op te korte tijd gaan willen doen. Wij houden van actieve vakanties met een gezonde mix van cultuur, geschiedenis & natuur. We plannen graag een aantal zaken op voorhand maar er moet zeker ruimte zijn om tijdens het reizen zaken aan te passen. Zo ligt alleen ons verblijf in Keulen de 1e dag vast, alle andere activiteiten of slaapplaatsen moeten we nog boeken.
 
Wanneer wil je dat doen? Ik zit momenteel in Zuid-Duitsland en we hebben 2 weken terug online reeds willen boeken voor neuschwanstein te bezoeken tijdens ons verlof nu. Eerste mogelijke slots waren eind juli. Dus ruim op voorhand te bestellen zou ik zeggen, zeker als je die absoluut wil zien.

Ook niet vergeten je umweltplakkette aan te vragen voor op de wagen. Zeker nodig in Keulen en munchen, waarschijnlijk Heidelberg ook en onderweg kan je ook wel eens stukken tegen komen waar je die nodig hebt om door te rijden. Je kan die online aanvragen (meeste vragen dan wel meer dan de gebruikelijke 5 of 6 €, maar ik dacht dat oa via de website van stad Berlijn ook aan te vragen is voor de gebruikelijke prijs). Anders kan je ook gewoon onderweg een garage binnenstappen en het daar vragen. Zo heb ik het destijds gedaan. Waarschijnlijk in Tankstelle langs de autobahn ook wel te verkrijgen.

Voor de rest: Duitsland is een prachtig land. Mooi qua natuur, leuke historische steden, mooi om door te rijden. Persoonlijk vind ik het gastronomisch top, maar ik ben dan meer voor de simpele boerenkost en niet de verfijnde dingen als een streepje hier en zalfje daar.
 
Laatst bewerkt:
In Mörsdorf is er een heerlijke pizzeria, gebakken in de houtoven, welke gewoon in het restaurant staat.
Ook helemaal niet duur. Google Maps linkje.
De hangbrug zelf heeft door de jaren heen z'n charme wel verloren. Nu moet je zelfs inkom betalen om er over te wandelen, en is het zelfs één richtingsverkeer :sarcastic:.
Je kan er wel een mooie rondwandeling doen dus dat valt dan weer mee.
Parkeren in Mörsdorf kost overal een 5-tal euro dacht ik.

Wij sliepen toen in Cochem, mooie en typische stad ook. Heel toeristisch wel maar dat schrikt je zo te zien niet af.

Misschien nog een mooie om te doen is deze.
Germany by Jensdh, on Flickr
Weet niet of die nu nog toegankelijk is wel, is al van jaren geleden.
 
Laatst bewerkt:
Heidelberg is wel een aangename stad. Theeft een beetje een studentikoze atmosfeer. Sowieso moet je het kasteel bezoeken maar gewoon in het centrum rondkuieren is ook charmant.
Als je wat meer natuur wil, als je van Heidelberg naar Munchen rijdt dan passeer je quasi aan het zwarte woud.
 
Wanneer wil je dat doen? Ik zit momenteel in Zuid-Duitsland en we hebben 2 weken terug online reeds willen boeken voor neuschwanstein te bezoeken tijdens ons verlof nu. Eerste mogelijke slots waren eind juli. Dus ruim op voorhand te bestellen zou ik zeggen, zeker als je die absoluut wil zien.

Ook niet vergeten je umweltplakkette aan te vragen voor op de wagen. Zeker nodig in Keulen en munchen, waarschijnlijk Heidelberg ook en onderweg kan je ook wel eens stukken tegen komen waar je die nodig hebt om door te rijden. Je kan die online aanvragen (meeste vragen dan wel meer dan de gebruikelijke 5 of 6 €, maar ik dacht dat oa via de website van stad Berlijn ook aan te vragen is voor de gebruikelijke prijs). Anders kan je ook gewoon onderweg een garage binnenstappen en het daar vragen. Zo heb ik het destijds gedaan. Waarschijnlijk in Tankstelle langs de autobahn ook wel te verkrijgen.

Voor de rest: Duitsland is een prachtig land. Mooi qua natuur, leuke historische steden, mooi om door te rijden. Persoonlijk vind ik het gastronomisch top, maar ik ben dan meer voor de simpele boerenkost en niet de verfijnde dingen als een streepje hier en zalfje daar.
K*t, wij zouden 16/07 vertrekken, zie nu dat er alleen nog op 27/07 tickets zijn voor heel juli. Blijkbaar konden er wel nog kaarten voor vandaag gekocht worden, dus mogelijks komen er de dag zelf altijd nog een aantal vrij. Terplekke kopen zie ik niet zitten, op de website spreken ze van tot 3h wachten. Bedankt voor tips!
 
Ik vond Bonn, nu je toch Köln passeert, ook heel aangenaam gezien het de hoofdstad was van West-Duitsland.
Het ligt nog in een mooie omgeving dus wel de moeite waard.
 
K*t, wij zouden 16/07 vertrekken, zie nu dat er alleen nog op 27/07 tickets zijn voor heel juli. Blijkbaar konden er wel nog kaarten voor vandaag gekocht worden, dus mogelijks komen er de dag zelf altijd nog een aantal vrij. Terplekke kopen zie ik niet zitten, op de website spreken ze van tot 3h wachten. Bedankt voor tips!
Bedankt, dan kijk ik zolang we hier zijn de morgen zelf ook nog eens. Eventueel dat we dan nog rijden. Zoals je zegt om 3u aan te schuiven doe ik het ook niet, er is wel meer te doen dan dat.
 
We zijn 2 dagen terug thuis van 10 dagen Duitsland. Zuid-Duitsland, grens van Baden-Wurtemberg en Beieren op het drielandenpunt Duitsland-Zwitserland-Oostenrijk. Mijn vrouw heeft wat Duitse familie en we waren altijd gewoon van de streek van Noord-Hessen te bezoeken. Nu we niet echt meer gebonden zijn aan die streek (haar tante daar is overleden en de rest van de familie woont meer verspreid over het land) wouden we wat anders doen en de rest van het land ook zien. Ik dacht dat het in Hesse al mooi was, maar er zijn duidelijk nog mooiere plekken dan dat in Duitsland. Eerste wat mij is opgevallen: hoe groot Duitsland wel niet is. We zijn vertrokken en via Luxemburg, Saarbrucken, Saarland door, Rheinland-Pfalz en de noordzijde van het Zwarte Woud door langs Karlsruhe. Dan Stuttgart en Ulm door om dan langs de grens van beide bundeslanden naar het zuiden te rijden. Goed 5u rijden in Duitsland en toch heb je maar goed een klein kwart van het land gezien, maar wel elke streek waar je doorheen rijdt om te mooier.

Ginder zelf een aantal dagen uitstappen gedaan afgewisseld met het bezoeken van speeltuintjes en zwembaden om de kindjes wat te entertainen, wat wandelen in de natuur en wat dagen van complete rust ook natuurlijk.
  • Scheidegg Skywalk gedaan. 40m hoge wandeling tussen de bomen met uitzicht langs 1 kant op het bodenmeer, de andere kant op de eerste alpenbergen. Er rond ligt ook een heel wald-erlebenis pad enz. Heel leuk voor de kindjes, zeer mooi voor ons. Hoewel die 40m hoogte niet direct voor mij is.
  • Ravensburger Spieleland: klein pretpark, beetje gebouwd rond de spellen/puzzels van Ravensburger. Was wel leuk, zeker met onze kinderen van 5 en 7 toch zeer goed. Met oudere kinderen moet je er niet gaan, maar met jonge kan je er wel een leuke dag beleven (tussen de hopvelden in de tettnang regio voor de bierkenners). Met oudere kinderen kan je bv beter naar Legoland tegen Stuttgart gaan dat ligt daar ook niet zo heel ver vanaf. Maar daar gaan we met die van ons binnen een paar jaar wel voor terug.
  • Breitachsklamm: fantastisch mooie kloof uitgesleten door het water, gedaan ook op een warme dag en lekker fris in die kloof. Je ziet wat een natuurkracht dat water is, mooi wandelen, de Oostenrijkse grens is te voet te bereiken van daar. Daar ook in een mooie stube gezeten met uizicht op de hele vallei, halve liter bier in het zonnetje. Zalig, een plek om 100 jaar te worden.
  • Bregenz en Pfanderbahn. Dagje Bregenz bezocht en dan met de plaatselijke kabelbaan naar omhoog de bergen in. Ook daar weer zeer mooi uitzicht op de stad, de monding van de Rijn in het Bodenmeer, de zeppelins die in Friedrichshaven vertrekken. Boven heb je ook een dierenparkje met "bergdieren". Beneden in het stadje ook wat rondgelopen, tijdje langs het bodenmeer gewandeld waar het voorzien is op watersport, zonnen en strand in feite. Zeer mooi en leuk stadje ook. (mmmm Kaiserschmarrn)
Al bij al zeer leuk, en ik denk dat we volgend jaar min of meer terug gaan. Misschien nog wat verder Beieren in, zo de regio meer ten zuiden van Munchen. Misschien zelfs Oostenrijk in want ik denk niet dat dat zoveel scheelt met Duitsland qua cultuur, qua gastronomie, etc. Maar het is er te mooi om het niet verder te verkennen. Ik ga nu wel eens werk maken van die avondschool Duits want ik spreek daar ook al een paar jaar van dat ik mijn kennis wat wil uitbreiden (2 jaar 1 uurtje in de week gehad bijna 20 jaar terug en dan heeft het nog bijna 10 jaar geduurd eer ik mijn vrouw en haar Duitse familie leren kennen heb). Ik dacht dat dat Duits redelijk ging, op TV volgen lukt goed, in Hesse ging dat ook goed (en ik heb altijd van Duitse collega's horen zeggen dat die van Hesse de West-Vlamingen van Duitsland waren) maar eens je een andere streek bezoekt en daar een ander dialect aan te pas komt dan is het: hein, wa zei hem??? En als dat dan een mooie dame in dirndl is zoals op dat terras aan de breitachsklamm met zicht op het hooggebergte dan sta ik helemaal met mijn mond vol tanden he :rofl:
 
Gezien de huidige situatie bij de luchthavens willen wa na 2 jaar Corona ook dit jaar met de auto op vakantie.
Enkel zijn we er nog niet uit wat de bestemming wordt.

Duitsland trekt ons zeker wel dus die kans is het grootst.
2 jaar geleden rond de moesel doorgebracht met op de weg naar huis een paar rondjes nordschleife :
Vorig jaar de regio rond de B500 met als uitvalsbasis Baden-Baden.

Dit jaar willen we mss wel wa zuidelijker trekken.
 
Kogel is door de kerk, het wordt de Bodensee.
We verblijven in Zwitserland maar zitten op wandelafstand van Konstanz.
 
Wij gaan volgende maand richting Keulen voor 5 dagen. Iemand een idee hoe het zit met de Coronaregels in Duitsland? Is er nog steeds mondmaskerplicht op (bepaalde) plaatsen?
 
Terug
Bovenaan