Ik denk in het openbaar vervoer ook nog steeds. Hoewel dat misschien afhankelijk is van bundesland.
Int zwarte woud zaten wij. De meeste mensen hadden het aan maar was niet verplicht. Op de tram, van de trein geen idee. Dat was maar voor 1 dag in freiburg..
 
Aangezien er niemand (nu ja :unsure: 😂) in @Fabian zijn topic over Keulen reageert hier eens proberen: hebben er mensen tips qua bezienswaardigheden, natuur,... in en rond Keulen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga dat beeld op de Dom toch zoeken hoor 🤣
Wij misschien ook wel :p, maar er moet toch meer zijn dan dat?
Ben er zoveel jaar geleden wel eens geweest met mijn toenmalige vriend, maar dat was maar een paar dagen en het hoofddoel was daar een band live zien. Het weer was toen ook niet denderend (geen zomer) en ik herinner er mij er niet meer zoveel van. Ik wil het dus een nieuwe kans geven. :)
 
De streek tussen Bonn en Koblenz is mooi. Misschien wat te ver van Keulen. Koblenz is de moeite. Je kunt daar met een kabelbaan de Rijn oversteken naar het fort aan de andere kant. De kabelbaan is vlakbij het Deutsche Eck monument. De Rijn en de Moezel komt daar samen


Dan Königswinter met vlakbij Drachenfels met het Slot Drachenburg. Je kunt daar naartoe met een treintje of voor wie fit is te voet. Dat is stevig omhoog.

 
Sinds gisteravond zijn we terug uit Keulen. Het was echt super! :cool:

Keulen is bekend om zijn Dom, maar uiteraard is er veel meer te zien dan dat en ondanks het wel een hele mooie kathedraal is vinden wij hem maar overgewaardeerd en vooral veel te druk. :unsure:
Eigenlijk viel het overal best mee qua drukte (en dat zeker in vergelijking met de bevolkingsdichtheid in België ), maar daar was het toch wel erg. Die typisch toeristische gebieden probeerden wij dan ook te vermijden of er in ieder geval niet te blijven hangen.

De eerste dag was het erg heet en moesten we zelfs met onze voeten in een fontein zitten voor afkoeling.
Gelukkig was er airco op de hotelkamer, want anders was het wel héél lastig geweest. Het hotel lag buiten het centrum wegens - uiteraard - de goedkopere prijs, maar wel gewoon op wandelafstand van het openbaar vervoer. Het lag dan wel vlakbij een drukke baan, maar dankzij de airco én oordoppen had ik hier geen last van, en mijn vriend sowieso niet.
Het leuke is dat we voor €9 PP het openbaar vervoer konden nemen (zomeractie), dus hier hebben we uiteraard gretig van geprofiteerd. :)
De dagen nadien was de temperatuur gelukkig een stuk aangenamer, en de voorspelde regenbuien bleven uit (behalve een kleintje op woensdag).

Als tweedehandsfreak heb ik wat kledingwinkels, maar ook platenwinkels bezocht en toch wel wat gevonden. In Duitsland kom ik op dit gebied veel meer aan mijn trekken dan in België, zeker omdat ik fan ben van van veel Duitse (underground) bands. :)

We hebben ook in meer rustige gebieden rondgewandeld en er waren hele mooie én rustige parken (maar die ook daar wel heel droog stonden 😕).
Ook zijn we over één van de bruggen aan de Rein gewandeld. Uiteraard een mooi uitzicht, en daarachter was het heel erg aangenaam en kalm om te wandelen. :)

Wisten jullie dat er een Belgisch en een Nederlands kwartier is in Keulen? Dat hebben wij daar ontdekt. Al was er in het Belgisch kwartier maar weinig te zien. :unsure: Of we zijn niet ver genoeg gegaan, dat kan ook.

Ik heb het al eens in een ander topic genoemd: als je de hele dag buiten bent moet je wel eens naar het toilet natuurlijk. In Duitsland kun je in 9/10 horeca-zaken gewoon gratis en voor niks naar het toilet. Zelfs in winkels laten ze je zonder problemen naar het toilet gaan. Zeker als vrouw en op momenten dat de nood hoog was, was dit uiteraard heel handig. (y)
(Daar kan België nog iets van leren... 🤦‍♀️:rolleyes:)

Sowieso een open deur, maar ik haal het toch nog eens aan: het eten is er zo goedkoop! :) (Eén keer hebben we mét drinken inclusief €11 in totaal betaald.)
Enkel in een restaurant dat blijkbaar bekend staat om zijn uitstekende Schnitzels was het redelijk duur (maar niet minder lekker!)

Keulen was groter dan we hadden gedacht en 5 dagen (nu ja, eigenlijk maar 3 hele dagen als je de heen - en terugreis niet meerekent) was uiteraard niet genoeg om alles te zien wat we wilden zien. Dan heb ik ook niet de beste voeten en we moesten af en toe ergens gaan zitten.
Wie weet gaan we nog wel eens terug!

(Tijdens de terugreis (auto) hebben we nog 2 tussenstops gemaakt om toch nog iets te hebben aan onze laatste dag:
1) Een boswandeling in het bos van Vijlen (Zuid-Limburg). Prachtig!
2) Een kort bezoek aan Maastricht. Mooie stad, maar het was er blijkbaar net markt en echt heel erg druk. Terrassen zaten ook helemaal vol. Ook waren we moe van de hele reis, dus het is bij de markt bezoeken en daar iets kleins eten gebleven.)
 
@Fabian Zin om iets over jullie weekendje Keulen te vertellen?
(I'm too curious. :unsure: )
Ja hoor.
Leuk weekend. We verbleven in hotel 25 hours The Circle.
Zaterdag was onze ICE trein afgeschaft en zijn we vanuit Brussel met lokale treinen naar daar moeten rijden.
We hebben Museum Ludwig (moderne kunst) bezocht en wouden ook Kolumba bezoeken. Dat was spijtig genoeg dicht om de collectie te vernieuwen.
Eten is vrij cheap en in grote porties. Je moet wel tippen (minstens 10%).
Veeeeel wespen.
Alles is te voet goed te doen.
Voor ons goed voor 3 dagen
 
Ja hoor.
Leuk weekend. We verbleven in hotel 25 hours The Circle.
Zaterdag was onze ICE trein afgeschaft en zijn we vanuit Brussel met lokale treinen naar daar moeten rijden.
We hebben Museum Ludwig (moderne kunst) bezocht en wouden ook Kolumba bezoeken. Dat was spijtig genoeg dicht om de collectie te vernieuwen.
Eten is vrij cheap en in grote porties. Je moet wel tippen (minstens 10%).
Veeeeel wespen.
Alles is te voet goed te doen.
Voor ons goed voor 3 dagen
Spijtig van de tegenslag met de trein. Zijn jullie dan veel tijd verloren?
En dat dat museum dicht was...
Ik ben niet zo'n museummens, al kan het afhangen van het onderwerp.
Dat van dat tippen hebben wij toch niks van gemerkt... :thinking:
En ja, zwijg mij van die wespen. Ik ben daar doodsbang voor. Vroeger ooit gestoken.
 
Spijtig van de tegenslag met de trein. Zijn jullie dan veel tijd verloren?
En dat dat museum dicht was...
Ik ben niet zo'n museummens, al kan het afhangen van het onderwerp.
Dat van dat tippen hebben wij toch niks van gemerkt... :thinking:
En ja, zwijg mij van die wespen. Ik ben daar doodsbang voor. Vroeger ooit gestoken.
we waren 2 uur later daar en als we het hadden geweten ook wat later vertrokken.
Mijn vriendin was ooit eens voor het vuil van de straat uitgescholden omdat ze er niet had getipt 😉.

hoe was jullie reis? Kwestie van hier wat tips over Keulen in de search terug te vinden voor toekomstige reizigers 😂
 
we waren 2 uur later daar en als we het hadden geweten ook wat later vertrokken.
Mijn vriendin was ooit eens voor het vuil van de straat uitgescholden omdat ze er niet had getipt 😉.
:unsure: In Keulen? Maar echt WTF? En 10%?
Totaal niks van gemerkt hier, ook niet het idee gehad dat we een fooi moesten geven. :unsure:
hoe was jullie reis? Kwestie van hier wat tips over Keulen in de search terug te vinden voor toekomstige reizigers 😂
Ik heb een paar berichten hierboven een verslag geschreven. ;)
 
Mij gisteren gerealiseerd dat ik dit jaar toch nog eens een verlengd weekend weg kon door de brugdag met 1 Nov. Eerst gedacht om de streek van de familie van mijn vrouw nog eens te doen in Noord Hessen. Maar gezien het hotel waar we daar meestal gaan vol zat en we na wat zoeken in de streek niet direct wat geschikt vonden, zijn we maar wat anders gaan zoeken. Op een vrijdagnamiddag door Duitsland rijden is immers niet bepaald vlot rijden en omdat we net na school van de kindjes willen vertrekken en dan vrij laat 's avonds zouden aankomen toch maar dichter bij huis gaan zoeken. Nog 5 daagjes geboekt in de Eifel, niet zo ver van de Nürburgring. Zal al wat makkelijker rijden zijn en iets vroeger ter plekke dan naar Hessen.

Iemand aanraders voor de streek rond de Eifel met kindjes van 5 en 8? Eerste dat mij opkomt is Eifelpark. Ook Nürburgring heeft volgens TripAdvisor een leuk museum voor kinderen.
 
Met vrienden zijn we erover bezig om eens een weekend (en donderdag+maandag) naar Hamburg te gaan.
Naar 't schijnt een grauwe havenstad, wat we net leuk vinden, in de trend van Berlijn of Glasgow (ja, heeft geen haven, maar grauw)
De moeite, duur ginder?
 
Laatst bewerkt:
We zouden volgende zomer na weekje Oostenrijk nog 4 a 5 dagen in Duitsland willen verblijven met twee (kleine) kinderen. Maar ik ben al tot de constatatie gekomen dat ik Duitsland eigenlijk van haar noch pluim ken. Iemand tips? Na eerste onderzoek lijkt me de streek rond Zwarte Woud wel leuk, je hebt daar ook Europa Park in de buurt.
 
We zouden volgende zomer na weekje Oostenrijk nog 4 a 5 dagen in Duitsland willen verblijven met twee (kleine) kinderen. Maar ik ben al tot de constatatie gekomen dat ik Duitsland eigenlijk van haar noch pluim ken. Iemand tips? Na eerste onderzoek lijkt me de streek rond Zwarte Woud wel leuk, je hebt daar ook Europa Park in de buurt.

Afhankelijk van hoe klein ;)

Zelf reeds eens rond Titisee neustadt verbleven afhankelijk van interesses is daar vrij veel dingen te doen.

  1. Leuke fiets /wandel regio
  2. https://www.badeparadies-schwarzwald.de/ - Heel leuk indoor zwempark.
  3. Feldberg (heeft ook hoogteparcours etc. )
  4. Rodelbaan Todtnau
  5. Op weg naar huis deden we nog een ommetourtje naar Hohenzollern kasteel
 
Ik ben zo stilaan al eens aan het denken en binnenkort eens kijken voor de zomervakantie. Zou dit jaar nog iets verder Beieren in willen gaan en ergens het zuiden van Beieren, onder München tegen de voet van de alpen willen gaan. Ik denk een regio die enkelen hier wel kennen (ik denk dan bv @Tomski ). Of net de grens over Noord Oostenrijk willen bezoeken.
We gaan met 2 kleine kinderen, jongste is 5 dus we willen niet echt op hotel gaan daarmee. Zeker ook omdat we een dag of 10-15 willen gaan en onze vrijheid wat willen. Zijn op zoek iets van Ferienwohnung, vakantiehuis. Mag in een afgelegen dorpje zijn. Enige dat we graag zouden hebben is een restaurantje in de buurt dat we eens een dagje niet hoeven zelf te koken en op niet te ver rijden een stedelijk zwembad of een meer (moet wel lukken met al die meren in de buurt) om de gastjes af en toe wat te laten ploeteren in het water. Als er mensen zijn die in die buurt goede adressen of aanraders weten, laat maar horen.
 
Ik ben zo stilaan al eens aan het denken en binnenkort eens kijken voor de zomervakantie. Zou dit jaar nog iets verder Beieren in willen gaan en ergens het zuiden van Beieren, onder München tegen de voet van de alpen willen gaan. Ik denk een regio die enkelen hier wel kennen (ik denk dan bv @Tomski ). Of net de grens over Noord Oostenrijk willen bezoeken.
We gaan met 2 kleine kinderen, jongste is 5 dus we willen niet echt op hotel gaan daarmee. Zeker ook omdat we een dag of 10-15 willen gaan en onze vrijheid wat willen. Zijn op zoek iets van Ferienwohnung, vakantiehuis. Mag in een afgelegen dorpje zijn. Enige dat we graag zouden hebben is een restaurantje in de buurt dat we eens een dagje niet hoeven zelf te koken en op niet te ver rijden een stedelijk zwembad of een meer (moet wel lukken met al die meren in de buurt) om de gastjes af en toe wat te laten ploeteren in het water. Als er mensen zijn die in die buurt goede adressen of aanraders weten, laat maar horen.

I know just the place :wink:
 
Met klein mannen erbij en een restaurantje in de buurt kan ik je maar 1 toptip aanraden: Mittenwald.

Wij gaan er elk jaar terug. 2 grote zwem-meren in de buurt (lautersee en ferchensee) of als je met de auto bent -> Walchensee of Grubsee
Wel best later in de zomer gaan (meer richting eind augustus, voor droger weer)
De noordkant van de alpen in juli durft nogal nat zijn (zijn er es in juli geweest en ganse week Nazionalen Dratch gehad.)

Wij gaan er wel elke dag op restaurant, ben op verlof en dan kook ik niet (ferienwohnung waar we logeren heeft wel een volledig uitgeruste keuken)
Prijzen van de resto's zijn peanuts, echt waanzinnig goedkoop als je belgie gewoon bent, wij gaan er elke dag met 4 gaan eten voor 50-60 euro, inclusief dranken. Is wel met kindermenu's bij maar dan nog.

Voor de rest is ginder héél veel leuks te doen voor klein mannen (boven op de kranzberg ligt een blotevoetenpad, een volledige uitgestippelde wandeling waarbij ze met hun blote voetjes de verschillende alpenondergronden leren kennen en daarbij wat behendigheidsparcours. Onze 2 klein charels spreken er nog van. De reden dat ze volgend jaar al terug willen :laugh:

Wandeling op weg naar Lautersee is ook een héél panoramische via het Laintal.
Verder zijn er nog kloven met watervallen (Gaisterklamm of partnachklamm (garmisch))
Valei van Leutasch net over de grens is ook een aanrader voor leuke wandelingen.

Moest je gaan en je hebt tips nodig, shoot, ik ken de streek ginder van binnen en buiten :wink:

zwembad van mittenwald is helaas 2 jaar geleden gesloten geweest wegens een megalomaan hotelproject maar dat ligt stil, dus geen zwemkom in de buurt.
Maar met je gästekarte kan je kosteloos in het hallenbad van Leutasch terecht.
 
Merci voor de tip @Tomski

Het is inderdaad die buurt ergens dat ik in gedachte heb. Weer valt wel tegen, waarschijnlijk gaan we zoals dit jaar begin juli dus dat kan wel tegenvallen.

Idd eten op restaurant is Peanuts in Duitsland. Heb ooit eens met mijn vrouw een BBQ op restaurant gedaan. Betalen per stuk vlees en per portie groenten. Half varken naar binnengespeeld + drank en we waren nog geen 30€ kwijt met ons 2. Ik moet wel toegeven ik weinig groenten genomen had om de prijs te drukken. 😆
 
Terug
Bovenaan