Iemand die hier al eens Göttingen bezocht heeft en aanraders heeft?
Göttingen zelf nog niet geweest. Wel de ruime regio van het Noorden van Hessen net over de provinciegrens. Kassel op een goed halfuur wel al geweest. De Herkules in Kassel, en Bergpark/Schloss Wilhelmshöhe is wel de moeite. En als ze de waterpartijen laten lopen is wel aanrader om eens te zien. Begint bovenaan de berg bij de Herkules en gaat tot beneden aan het slot. Een voor een fonteinen, watervallen, Bassins en het ene loopt vol en het andere leeg. Meest verbluffende is dat al die dingen al meer dan 200jaar oud zijn. Totaal duurt het ergens een kleine 2 uur. Het is wel niet alle dagen. (Als ik het goed kan herinneren woensdag en zaterdag). En mogelijk nu in de winterperiode ook niet, kan goed zijn dat het enkel van ergens april tot oktober ofzo is.

Als het nog iets verder (toch zeker een uur rijden) mag zijn de Edersee vind ik ook wel de moeite waard om eens te bezoeken. Is voor mij al iets meer dan 10 jaar een vaste bezoekplek als ik daar in de buurt ben. Mensen die ooit de eerste call of duty gespeeld hebben zal het daar bekend voorkomen. (Toen ik dat allereerste keer bezocht had ik echt de indruk: ik ben hier al eens geweest). Stuwmeer met dam die in WO2 door de geallieerden gebombardeerd is. Errond heb je nog een burcht, een wildpark, boottochtjes, wandelroutes, een museum rond dat bombardement. Hoewel het meer qua schoonheid de laatste jaren wel tegenvalt doordat er met warme zomers doorgaans zeer weinig water in het meer nog staat. In het najaar vorig jaar op een bepaald moment zelfs maar 12% van het normale meer. Wat wel andere voordelen heeft: je kon in de oude dorpen die goed 100jaar geleden plaats moesten maken voor het meer rondlopen.
 
Rest me enkel de vraag: wat zeker te doen in BONN en KEULEN ?

We zouden daar dus een verlengd weekend van maken, maar weten nog niet goed waar we nu best zouden overnachen.
Keulen is wel een bekendere stad van naam, maar langs de andere kant Bonn was vroeger de hoofdstad van west-duitsland, dus die stad zal ook wel wat te bieden hebben, denk ik dan?
Nog eens eventjes mezelf quoten, aangezien we vrijdag ochtend dus vertrekken.

Is Bonn nu de moeite, of niet echt?
We verblijven sowieso 2 nachten in Keulen, bij de Heumarkt. (Dorint).

Eerste dag doen we Keulen zelf, 2de dag is dus nog vrij onbeslist,
en 3e dag dus phantasialand.
 
Morgen op weg naar zwarte woud in buurt van titisee. Iemand nog leuke aanraders, al dan niet voor kinderen? Is omweg naar kasteel van Hohenzollern de moeite waard?
 
Nog eens eventjes mezelf quoten, aangezien we vrijdag ochtend dus vertrekken.

Is Bonn nu de moeite, of niet echt?
We verblijven sowieso 2 nachten in Keulen, bij de Heumarkt. (Dorint).

Eerste dag doen we Keulen zelf, 2de dag is dus nog vrij onbeslist,
en 3e dag dus phantasialand.
Beetje laat misschien. In Brühl heb je Slot Augustusburg en Slot Falkenstein. De moeite voor een bezoek.

 
Morgen op weg naar zwarte woud in buurt van titisee. Iemand nog leuke aanraders, al dan niet voor kinderen? Is omweg naar kasteel van Hohenzollern de moeite waard?
Er is veel te zien in de buurt, ook ergens een adventure met dieren park. Plezant met een 4jarige en voor papa. Steinwassenpark of zoiets. Feldberg en schlussee.
Maar geen kastelen, das waar.
Bootje op titisee doen, weinig geld en mooi.

Eindbestemming?
 
Wat zijn de plekken in Duitsland waar je normaal redelijk wat sneeuwzekerheid hebt in februari? Ik ben vooral op zoek naar de plekken die het meest dichtbij zijn, dus dat je zeker op 1 dag kan rijden en liefst op het gemak.

Samen met mijn vriendin en dan 1.5 jaar oude peuter willen we een sneeuwvakantie doen. Het zou handig zijn mocht er een skigebied in de buurt liggen om bv. 1 dag naartoe te gaan, maar is geen echte must. We zoeken dan ook liefst een apart comfortabel huisje en geen appartement.
Bestaat er zoiets als Ardennes-Etappe voor Duitsland? :)
 
Veel plekken waar je zou kunnen sneeuw hebben in Duitsland op al die middelgebergten. Ik denk dan op de eerste plek aan Winterberg op goed 5u rijden waar de Belgische bobslee ploeg vroeger ging trainen. Maar dat is natuurlijk mogelijk sneeuw, als je zekerheid wil zal je denk ik naar het zuiden naar de alpen moeten. Dat is toch wel 8/9u rijden.

Zo een site voor vakantiehuizen in Duitsland ben ik ook wel in geïnteresseerd. Ben de voorbije jaren ook aan het zoeken geweest en op de gekende kanalen zoals booking staat er ofwel weinig geschikt op of zeer duur. Vorig jaar heb ik gewoon gekeken in het gebied waar we naar toe wouden: Ferienwohnung ingetypt in Google Maps en dan de hits afgegaan, reviews bekeken, websites bekeken en dan zo iets geschikt gevonden... in Oostenrijk 😁
 
Veel plekken waar je zou kunnen sneeuw hebben in Duitsland op al die middelgebergten. Ik denk dan op de eerste plek aan Winterberg op goed 5u rijden waar de Belgische bobslee ploeg vroeger ging trainen. Maar dat is natuurlijk mogelijk sneeuw, als je zekerheid wil zal je denk ik naar het zuiden naar de alpen moeten. Dat is toch wel 8/9u rijden.

Zo een site voor vakantiehuizen in Duitsland ben ik ook wel in geïnteresseerd. Ben de voorbije jaren ook aan het zoeken geweest en op de gekende kanalen zoals booking staat er ofwel weinig geschikt op of zeer duur. Vorig jaar heb ik gewoon gekeken in het gebied waar we naar toe wouden: Ferienwohnung ingetypt in Google Maps en dan de hits afgegaan, reviews bekeken, websites bekeken en dan zo iets geschikt gevonden... in Oostenrijk 😁
We hebben nu toevallig op airbnb misschien al een goed huisje gevonden op 30min rijden van de Winterberg pistes. Bedankt voor de tips!
 
Wij zouden volgend jaar graag zuidoost beieren / Oostenrijk bezoeken.
Vakantiehuisjes via Google-maps zoeken werkt voor mij ook het beste.
Iemand al eens aan de Chiemsee geweest? Is Salzburg de moeite?
 
Wat zijn de plekken in Duitsland waar je normaal redelijk wat sneeuwzekerheid hebt in februari? Ik ben vooral op zoek naar de plekken die het meest dichtbij zijn, dus dat je zeker op 1 dag kan rijden en liefst op het gemak.

Samen met mijn vriendin en dan 1.5 jaar oude peuter willen we een sneeuwvakantie doen. Het zou handig zijn mocht er een skigebied in de buurt liggen om bv. 1 dag naartoe te gaan, maar is geen echte must. We zoeken dan ook liefst een apart comfortabel huisje en geen appartement.
Bestaat er zoiets als Ardennes-Etappe voor Duitsland? :)

Veel plekken waar je zou kunnen sneeuw hebben in Duitsland op al die middelgebergten. Ik denk dan op de eerste plek aan Winterberg op goed 5u rijden waar de Belgische bobslee ploeg vroeger ging trainen. Maar dat is natuurlijk mogelijk sneeuw, als je zekerheid wil zal je denk ik naar het zuiden naar de alpen moeten. Dat is toch wel 8/9u rijden.

Zo een site voor vakantiehuizen in Duitsland ben ik ook wel in geïnteresseerd. Ben de voorbije jaren ook aan het zoeken geweest en op de gekende kanalen zoals booking staat er ofwel weinig geschikt op of zeer duur. Vorig jaar heb ik gewoon gekeken in het gebied waar we naar toe wouden: Ferienwohnung ingetypt in Google Maps en dan de hits afgegaan, reviews bekeken, websites bekeken en dan zo iets geschikt gevonden... in Oostenrijk 😁
5u rijden naar Winterberg is toch enkel als je vanaf Oostende moet vertrekken en/of in spits. Buiten de spits en alles ten oosten van Antwerpen/Brussel is er normaal op <4u, wij wonen tegen de NL grens en doen zijn er meestal op 3u, enkel Dortmund en laatste stuk soms wat "gesukkel".

Naast Winterberg vanuit België niets "bruikbaar" om te skiën.
Ofwel moet je enkele uren verder rijden voor een "minder" skigebied dan Winterberg.
Ofwel moet je inderdaad al helemaal naar het zuiden rijden. Dichtstbijzijnde is dan Feldberg (onder zwarte woud, 6-7u rijden voor ons) denk ik en anders zit je tegen de oostenrijkse grens (7-8u). Maar die "gebieden" zijn dan vaak nog beperkt en als je een uurtje verder rijdt zit je in de "echte" skigebieden wat dan meestal toch een betere keuze is...

Als je naar Winterberg gaat skiën, vertrek op tijd en bij voorkeur niet in het weekend. Omdat het zo dichtbij ligt zit het er in weekend dat pistes open zijn vrij snel Nederlanders.

Alternatief zou voor mij in die periode zwarte woud zijn, maar dan zijn de skiemogelijkheden eerder beperkt (tenzij je uurtje verder rijdt naar Feldberg)
 
Ondanks ik geen Duits kan, ben ik verwonderd over de schoonheid van Duitsland.
Afgelopen jaren al aantal keer in Duitsland geweest (paar reviews hier geschreven zoals Zwarte Woud - Berlijn)
Graag wil ik samen met mijn vriendin 4 of 5 dagen weggaan tussen 6-11 juli.
Aangezien ik al heel wat informatie voor mijn voorgaande reizen goeie tips heb gekregen, hoop ik dit keer ook dat er persoonlijke ervaringen van BG me kunnen helpen.

Zelf dacht ik aan Moezel aangezien ik die streek nog niet ken en niet zo ver rijden is (3-4u). Vermoedelijk 2 (of 3) dagen Cochem
Bedoeling: romantisch avontuurlijk (fietsen/wandelen/goed eten, drinken)
Volgens hetgeen ik gelezen / opgezocht heb, zou de Moezelstreek de moeite waard zijn.
Zo kom ik bij Cochem en omgeving (zoals Koblenz maar daar ben ik al geweest):
  • Slaaplocatie Cochem + ...
    • Geen idee, moet voor mij persoonlijk niet te chique zijn (5sterren hotel dus zeker niet) maar graag wel comfort. Glamping voor 2 dagen lijkt me wel eens leuk om te doen. Hoe origineler, hoe leuker.
  • Activiteiten
    • Wandelingen
      • Bremmer calmont (steilste wijnwandeling, zeker de moeite)
      • Sesselbahn (stoeltjeslift waar je daarna kan wandelen)
      • Eltzer burgpanorama (ca 12,5km)
      • Brodenbach-erbachdahl (25km van Koblenz)
    • Bezienswaardigheden
      • Bernkastel
      • Kloster Machern
      • Hangbrug Geierlay (reeds al bezocht, dus hoeft niet voor mij)
    • Cochem
      • Sub (nog nooit gedaan) - kano - cruises (wateractiviteit optioneel als het warm weer zou zijn)
      • Wild Feiheitpark Klotten (pret- en dierenpark al lijkt me dit niet direct voor volwassenen, fantasialand is onderweg maar zou ik eerder bij terugreis doen indien er tijd over is)
      • Bundesbank Bunker
      • Belstein (met boot)
      • Wijndegustatie of ergens waar je lekker kan eten?

Heeft er iemand adviezen/tips, dan hoor ik het graag.
 
Laatst bewerkt:
Moezel (en ook de Eifel en het Saarland errond) is echt wel de moeite waard. Zeer mooie streken allemaal, maar Moezel is echt wel zeer mooi. Wij zijn er vorig voorjaar nog eens geweest, dat was al van mijn kindertijd geleden en heb er echt wel goede herinneringen
Als je wil kan ik je wel een adresje voor overnachting geven meer naar Trier toe, ik denk ongeveer halfweg tussen Trier en Bernkastel dus dat is misschien wel wat uit route voor jouw geplande uitstappen want Cochem is heel de andere kant natuurlijk. Hotel/weingut. Heeft zeer goede wijn, rechtstreeks bij de bron, met bezoek van de kelder. Ik zeg er wel alvast bij dat het niet van het goedkoopste is.

Bernkastel is zeer mooi. Aanrader vind ik daar de Fußweg naar Traben-Trarbach. Dat is een leuke wandeling de berg over, vertrekken in Bernkastel, naar Traben-Trarbach. Toch wel de 2 grootste steden van die middel Moezel. In de helft van de wandeling is er een leuk plekje om wat te eten of te drinken. En dan in Traben-Trarbach de boot genomen en zo terug naar Bernkastel waar de auto geparkeerd stond.
Wildpark klotten heb ik ook al gedaan, maar misschien is Eifelpark ook wel wat? Is natuurlijk wel weer al wat verder rijden.

Goed dat je zegt dat je het zwarte woud al gedaan hebt. Daar gaan we deze zomer naartoe. Even je verslag gelezen om ideeën op te doen, maar jij hebt nog vrij noordelijk gezeten. Wij gaan tegen de Zwitserse grens zitten. Freiburg bezoeken gaan we wel eens doen. De rest zal wat daar in de buurt zijn. Europa-Park zal wat ver zijn van waar we zitten.

Edit: en ja Duitsland is ongelooflijk mooi. Ik vind het een zeer mooi land enkel en alleen nog maar om door te rijden, maar ook om in te verblijven. Nog zeer mooie stukken natuur. Elke keer ik terugkeer is dat wat ik tegen mis hier in België. De natuur is hier toch ver te zoeken. Steden, cultuur, geschiedenis van het land vind ik ook zeer interessant, zeker omdat WO II en splitsing van Duitsland toch wel een directe invloed op het heden hebben. Ook de Duitse mensen spreken mij echt wel aan, de mensen passen wel bij mijn karakter. En gastronomisch vind ik het Duitse eten toch ook zeer goed. Niet de meest verfijnde keuken, maar ik ben sowieso al meer voor simpele boerenkost en daar neigt de Duitse keuken toch wel wat naar natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
De Bastei-rotsformatie ziet er ook ongelofelijk mooi uit. Lijkt me wel een plaats te zien waar je best zo vroeg mogelijk heen gaat, niet alleen voor het mooiere licht maar ook om de toeristen te mijden. Ligt niet zover van Dresden. Die stad heb ik bijna 20 jaar geleden bezocht op onze eindejaarsuitstap, maar als ik naar Google Maps zie is die stad nog veel verder opgewaardeerd.
 
@Mefke ik ben 2j terug naar zwarte woud geweest.
Freiburg gedaan en leuke stad als daguitstap.
Titisee en Feldberg gedaan onder andere, waren leuke 10 dagen en idd met lekker & relatief goedkoop eten.
 
@Mefke ik ben 2j terug naar zwarte woud geweest.
Freiburg gedaan en leuke stad als daguitstap.
Titisee en Feldberg gedaan onder andere, waren leuke 10 dagen en idd met lekker & relatief goedkoop eten.
We zitten tegen Schluchsee. Dus niet zover van Titisee en Feldberg inderdaad die streek. Freiburg gaan we waarschijnlijk met de trein doen. Al wel een aantal zaken opgeslagen om in die buurt te bezoeken dat de moeite is met de kinderen. Zwitserland wil ik ook wel doen maar dat zal vermoed ik parkeren zijn aan de grens en te voet een grensdorpje bezoeken want vignet is dacht ik overal verplicht en direct voor een volledig jaar te kopen dus niet de moeite voor een daguitstap.
 
Terug
Bovenaan