Ik vond The story of Berlin ook een leuk museum. Uiteraard een ietwat toeristische blik op de geschiedenis van Berlijn, maar met leuk opgezette kamers en als hoogtepunt een rondleiding door een atoomschuilkelder. Absoluut indrukwekkend dat. Ik zou het er geen dag uitgehouden hebben. De reden waarom er in de badkamers geen spiegels waren is dan ook duidelijk.
 
Wij gaan ook volgend jaar die richting (zuid Duitsland ergens) uit proberen gaan. Mijn vrouw haar tante waar we elk jaar in de buurt naar toe gingen is 2 jaar terug overleden (arolsen), de rest van de familie zit meer verspreid over Duitsland. We hebben toen al gezegd van de rest van Duitsland te willen zien: Beieren, het zwarte woud, Oost-Duitsland, de kusten in het Noorden, Berlijn staan allemaal op het lijstje. Ik heb voor dit jaar al zitten kijken maar toen geraakten we door de situatie van vaccinatie en andere omstandigheden maar aan 5 dagen van ons verlof dat we weg konden, zijn dan maar in België gebleven. Dan is het niet de moeite zo ver te rijden.
Wat zijn in Zuid-Duitsland aanraders met kinderen van 5 en 7 jaar?
Zo mijn eigen nog eens quoten nu we het beslist hebben. Het is niet het Zwarte Woud geworden, het is niet Beieren geworden. Het is Allgäu geworden. De grens van Baden-Württemberg en Beieren. Ik heb nog wel even tijd om wat opzoekwerk te doen voor we vertrekken begin juli maar aanraders voor te doen met kinderen van 5 en 7 zijn altijd welkom.
 
Zo mijn eigen nog eens quoten nu we het beslist hebben. Het is niet het Zwarte Woud geworden, het is niet Beieren geworden. Het is Allgäu geworden. De grens van Baden-Württemberg en Beieren. Ik heb nog wel even tijd om wat opzoekwerk te doen voor we vertrekken begin juli maar aanraders voor te doen met kinderen van 5 en 7 zijn altijd welkom.

Welke kant gaan jullie? Richting Bodensee dan als je zegt grens BW met Bayern. Ik ken alleen dieper op richting Füssen, en Oberstdorf.
 
Welke kant gaan jullie? Richting Bodensee dan als je zegt grens BW met Bayern. Ik ken alleen dieper op richting Füssen, en Oberstdorf.
Ja inderdaad aan de Bodensee. Zal raar doen om eens ergens anders te gaan. We gaan al kleine 10j dezelfde streek vanwege mijn vrouw haar Duitse kant van familie. Nu eens helemaal wat anders dus.
 
Lindau en bloemeneiland Mainau, aan de andere kant heb je ook Bregenz (daar is dit wel goed: https://www.tripadvisor.nl/Attracti...ft11306-Bregenz_Vorarlberg_Austrian_Alps.html)
Oberstaufen is ook een klein dorpje in een schone streek, waar wij vroeger wel eens doorwandelden.

Ravensburger Spieleland is ook wel een aanrader voor kindjes zie ik.

Je zit daar qua streek wel goed, net aan de grens Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland.

Edit: https://kidseropuit.nl/bezienswaardigheden-bodensee-activiteiten-kinderen/
 
Laatst bewerkt:
héhé, heel lang geleden eens noodgedwongen Oberstaufen leren kennen... platte band met de motor en m'n motor achtergelaten bij de lokale bandenboer - zoiets gebeurt natuurlijk liefst tijdens weekends.
 
Lindau en bloemeneiland Mainau, aan de andere kant heb je ook Bregenz (daar is dit wel goed: https://www.tripadvisor.nl/Attracti...ft11306-Bregenz_Vorarlberg_Austrian_Alps.html)
Oberstaufen is ook een klein dorpje in een schone streek, waar wij vroeger wel eens doorwandelden.

Ravensburger Spieleland is ook wel een aanrader voor kindjes zie ik.

Je zit daar qua streek wel goed, net aan de grens Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland.

Edit: https://kidseropuit.nl/bezienswaardigheden-bodensee-activiteiten-kinderen/
Bedankt. Inderdaad wil wel eens er op uit trekken om eens Oostenrijk, Zwitserland en zelfs Liechtenstein (verzekerst niets te zien maar toch gewoon om te kunnen zeggen dat je in 1 van de kleinste landen in Europa geweest bent he 😀) te zien. Ravensburger spieleland had ik inderdaad ook al op het lijstje gezet.
En die pfanderbahn ook. Ja ziet er mij echt wel een mooie streek uit. Kijk er echt naar uit. En niet alleen voor de Duitse halve liters 😆
 
Enkele jaren geleden heb ik Mainau bezocht en daar heb ik een aantal uren rondgedwaald. Daar niet zover vandaan vind je ook het paalwoningmuseum Unteruhldingen wat ik wel interessant vond.
 
Hier nog eens bumpen.

Berchtesgarden komt weer in 't zicht nu Noord-Italië toch niet doorgaat. Er zijn wat interessante pensionnetjes te vinden nabij de Königssee aan een betaalbare prijs. Hoe goed is dat allemaal begaanbaar met een buggy? Of raden jullie een draagzak aan? Onze dochter is tegen dan bijna 2. Salzburg is een halfuurtje rijden, dat is ook interessant. En daar is een zoo, altijd fijn voor de dochter. Mogelijk München op de terugweg ... maar op hotel met onze dochter zie ik nog niet zitten. 10u rijden in totaal, dat is doenbaar op een dag als ik vroeg genoeg vertrek.
 
Hier nog eens bumpen.

Berchtesgarden komt weer in 't zicht nu Noord-Italië toch niet doorgaat. Er zijn wat interessante pensionnetjes te vinden nabij de Königssee aan een betaalbare prijs. Hoe goed is dat allemaal begaanbaar met een buggy? Of raden jullie een draagzak aan? Onze dochter is tegen dan bijna 2. Salzburg is een halfuurtje rijden, dat is ook interessant. En daar is een zoo, altijd fijn voor de dochter. Mogelijk München op de terugweg ... maar op hotel met onze dochter zie ik nog niet zitten. 10u rijden in totaal, dat is doenbaar op een dag als ik vroeg genoeg vertrek.
Op de vorige pagina:
- Neem zeker het ticket voor de boot op de Königssee, en dan het duurdere ticket zodat je mee mag varen tot het einde van Königssee. Daar aangemeerd kan je wandelen naast de Obersee naar de Röthbachfall. Prachtige wandeling.
- Dan neem je op dezelfde plek als waar eerst aangemeerd, de boot terug naar de Sint-Bartholomeüskerk, halverwege de Köningssee. En dan kan je daar nog de wandeling maken naar de Eiskapelle (nu ook niet zo geweldig want het is echt maar een beetje ijs).
De prachtige wandeling naar de Röthbachfall via de Obersee is een must. Maar vergeet het om dat met een buggy te doen. Met enkel een draagzak zal het al voldoende uitdagend zijn:

Het is helemaal geen gevaarlijke wandeling, verre van. Maar de "tredes" van de trappen die je ziet zijn soms best hoog en je voeten kan je makkelijk omslaan.
Zorg dat je voor de bejaarden aan die stukken begint of je staat daar met uw vingers te draaien.
 
Op de vorige pagina:

De prachtige wandeling naar de Röthbachfall via de Obersee is een must. Maar vergeet het om dat met een buggy te doen. Met enkel een draagzak zal het al voldoende uitdagend zijn:

Het is helemaal geen gevaarlijke wandeling, verre van. Maar de "tredes" van de trappen die je ziet zijn soms best hoog en je voeten kan je makkelijk omslaan.
Zorg dat je voor de bejaarden aan die stukken begint of je staat daar met uw vingers te draaien.
Een draagzak lijkt me inderdaad aangewezen als je in de bergen wil gaan of pakweg de Wambachklamm wil doen. Is Berchtesgarden zelf ook de moeite? Er zijn meerdere kleine dorpjes rondom, zoals Ramsau. Genoeg "Ferienwohnungen" die nog beschikbaar zijn aan een doenbare prijs. Idealiter eentje met zicht op het oosten of het westen voor de zonsop- of ondergangen en met aangename tuin. Omdat we daar met een tweejarige zijn zullen we het tempo wel op haar afstemmen. En dan maar hopen op goed weer. Als we écht pech hebben is het een week regenweer.
 
Een draagzak lijkt me inderdaad aangewezen als je in de bergen wil gaan of pakweg de Wambachklamm wil doen. Is Berchtesgarden zelf ook de moeite? Er zijn meerdere kleine dorpjes rondom, zoals Ramsau. Genoeg "Ferienwohnungen" die nog beschikbaar zijn aan een doenbare prijs. Idealiter eentje met zicht op het oosten of het westen voor de zonsop- of ondergangen en met aangename tuin. Omdat we daar met een tweejarige zijn zullen we het tempo wel op haar afstemmen. En dan maar hopen op goed weer. Als we écht pech hebben is het een week regenweer.
Ik was er op doortocht, dus 2 nachten gebleven en 1 dag in het nationaal park doorgebracht. Het dorp Berchtesgaden lijkt mij hoofdzakelijk auto-gedomineerd dus dat gaf geen speciale vakantievibes af zoals een Bormio.
Je hebt er wel voldoende voorzieningen met voedingswinkels, een Intersport en consoorten, biergarten, overnachtingsmogelijkheden, restaurants, etc. Helaas vind ik niet meer terug waar ik toen een klein familierestaurant (precies een oude jagershut vanbinnen) tegenkwam met een uitbater in Tirolerbroek en heerlijke spareribs.
 
Wij hebben afgelopen zomer een leuke reis gemaakt naar Düsseldorf (5 dagen). :)

Je raakt er - afhankelijk van de files natuurlijk - in een paar uur met de auto. In ons geval was het 3-4 uur enkele rit.
Ik dacht dat het maar een kleine stad was, maar niets was minder waar! Zeker de haven (aan de Rijn) en de Alstadt zijn het bezoeken waard. We hadden ook nog geluk met het weer (midden september).

Ons hotel lag niet in Düsseldorf zelf, maar in een kleine nabijgelegen gemeente. (Goedkoper, natuurlijk.)
We konden gemakkelijk naar Düsseldorf met de metro. Niet dat de tickets zo goedkoop waren, maar ik denk dat het in totaal nog altijd goedkoper was dan in Düsseldorf zelf logeren.
 
Een draagzak lijkt me inderdaad aangewezen als je in de bergen wil gaan of pakweg de Wambachklamm wil doen. Is Berchtesgarden zelf ook de moeite? Er zijn meerdere kleine dorpjes rondom, zoals Ramsau. Genoeg "Ferienwohnungen" die nog beschikbaar zijn aan een doenbare prijs. Idealiter eentje met zicht op het oosten of het westen voor de zonsop- of ondergangen en met aangename tuin. Omdat we daar met een tweejarige zijn zullen we het tempo wel op haar afstemmen. En dan maar hopen op goed weer. Als we écht pech hebben is het een week regenweer.

Wij zitten 4 nachten in Schonau am Konigsee in een klein pension met de dochter, met ook het plan om gewoon te gaan wandelen in Ramsau en Salzburg mee te pikken. Adelaarsnest skippen we wel, geen zin om 50 + euro te betalen om met tientallen toeristen aan een lift..nope.

Wij rijden het wel niet in 10 uur op 1 dag. Enerzijds omdat we pussy's zijn die zo lang niet willen in de auto zitten, maar ook omdat de dochter echt heel heel heel graag Rothenburg wil zien, dus we blijven daar een nacht.

Na Schonau/Berchtesgaden trekken we nog naar een boerderij tussen Garmisch en Mittenwald voor 4 nachten en dan nog voor 4 nachten naar het Zwarte woud dicht bij Europa Park.

Lijkt me toch fijne, mooie reis te gaan worden.
 
Waar zit die boerderij? Klais?
In Krün, op een paar honderd meter van de Geroldsee waar je in de zomer kan zwemmen met een viewke.

istockphoto-1295639374-612x612.jpg
 
Da's idd vlak tegen Mittenwald. Wij zitten daar in Augustus voor 2 weken.
Oorspronkelijk idee was ook 10 dagen daar, maar omdat de dames niet konden kiezen en de vriendin sowieso 2 dagen Europa Park wou doen is het drie keer 4 nachten op diverse locaties geworden😅
 
Terug
Bovenaan