Indonesië

Is dat nog steeds Grab in indonesië?

in Thailand is grab al een paar jaar naar de achtergrond verdwenen, en is het nu vooral BOLT die goedkope taxi ritten aanbied
(grab enkel nog voor pakketjes en food delivery's interessant)
2 dominante spelers: Gojek (= indonesisch) en Grab (Singapore). Aangezien mijn credit card niet werkte bij Gojek altijd Grab gebruikt en dat lukt overal heel vlot + goedkoop.

In Bangkok trouwens ook Grab gebruikt en dat ging ook wel, in Phuket waren de prijzen absurd en inderdaad moeilijker om iemand te vinden. Volgende keer Bolt eens proberen in Thailand dan. :D
 
volgend jaar, 2024 , staat nog helemaal vrij in de zomer.

In de 3 weken vakantie die ik dan heb (Juli) zou ik willen landen in Indonesië,
en daar 1 week bljiven.

Na die 1e week, naar Bangkok vliegen, om daar dan nog eens 2 weken (in Thailand) te blijven en vanuit Bangkok terug naar België te komen.

Dus concreet, ik heb 1 week voor (highlights) van Indonesië, en zowiezo wens ik Bali te doen.
Is 1 week Bali te lang, voor beetje de casual highlights te zien?
Ik kan uiteraard ook na 5 dagen al terug vertrekken naar Bangkok hé, is ook een mogelijkheid.

Ik weet ook wel dat er veel meer te zien is dan Bali alleen, maar ik ga me toch beperken tot dit eiland, om een eerste indruk te hebben van het (toeristische gedeelte) van Indonesië

Wat is zeker een must see in Bali? En waar verblijf ik dan best? in Ubud denk ik?
En om overal te geraken, kan je die busjes nemen die je overal vind, lees ik? of ook de Grab uiteraard...
 
1 week is zeker niet te lang, dus ik zou minstens een week ipv 5 dagen blijven. Uiteindelijk maak je toch een serieuze omweg dus het zou zonde zijn om daar zo kort te blijven.

Verblijf zou ik eventueel opsplitsen tussen 2 locaties. Enkele mogelijkheden:

1) Ubud: Zie mijn post op vorige pagina wat je rond Ubud kunt doen. Kort gezegd is Ubud & omstreken de moeite voor natuur + cultuur. Ubud is ook goede uitvalsbasis voor andere zaken in het noorden. Een aanrader is bijvoorbeeld Mount Badur beklimmen (eventueel met sunrise view), hebben wij niet gedaan omdat we Bromo al hadden gedaan in Oost-Java. Ulun Danu Beratan temple aan het meer is ook mooi.

2) Seminyak / Canggu in het Zuiden: Hier gaat het vooral om de stranden, beach bars, shopping mogelijkheden etc. Canggu is meer 'laid back' / surfer town sfeer. Op Google kan je eens wat zoeken naar vergelijkingen, persoonlijk sprak Canggu mij iets meer aan. Als je op 1 van deze 2 locaties verblijft kan je ook makkelijk de andere bezoeken, ligt dicht bij elkaar. In het Zuiden kan je eventueel ook een tripje naar Uluwatu temple maken aan de cliffs, prachtige views.

Wij verbleven zelf ook in 2 bovenstaande locaties. Je hebt nog andere mogelijkheden, bijvoorbeeld Nusa Penida (kleiner eiland) of meer richting Noorden/Oosten waar het veel kalmer is, maar voor een eerste keer Bali zou ik daar niet direct naar toe gaan. Gili eilanden zijn ook de moeite maar hoort bij Lombok.

Vervoer:
=> Grab werkt heel goed.
=> Scooter huren. Bali is groot dus je gaat er niet heel het eiland mee kunnen rondreizen op een dag, maar wel handig rondom je verblijfplaats
=> Die busjes heb ik eigenlijk in Bali niet veel gezien van wat ik me herinner, in de rest van Indonesie veel meer. Niet echt op gelet dus misschien ben ik verkeerd.
=> Prive chauffeur aan +- 30 euro per dag. Wordt ook veel gedaan op Bali. Overwegen waard als je een wat verdere trip wilt doen, via Grab kan je makkelijk iemand voor 8u boeken bijvoorbeeld, zal goedkoper zijn dan telkens apart te moeten boeken voor elke rit.
=> Auto huren: De familie van mijn vrouw is ook enkele dagen naar Bali gekomen en toen heb ik daar met de auto gereden, was me toch een avontuur. :biglaugh: Zou ik niet aanraden aan de meesten. Je moet daar tegelijk uitkijken voor: 1) Potholes in de weg 2) Honden die af en toe random over straat lopen 3) Street food vendors die met hun karretje op straat lopen 4) Gekken op scooters die geen seconde geduld hebben en u langs alle kanten voorbijsteken dan ook nog 5) vrachtwagen chauffeurs die u beginnen in te halen omdat je naar hun goesting 2 km/u te traag rijdt :) en 6) ze rijden links dus dat is ook nog eens wennen. Jij kent Thailand goed, geloof mij als ik zeg dat het in Indonesie nog wel wat hectischer is dan in Thailand. :)
 
Laatst bewerkt:
in Thailand is grab al een paar jaar naar de achtergrond verdwenen, en is het nu vooral BOLT die goedkope taxi ritten aanbied
(grab enkel nog voor pakketjes en food delivery's interessant)
In Bangkok trouwens ook Grab gebruikt en dat ging ook wel, in Phuket waren de prijzen absurd en inderdaad moeilijker om iemand te vinden. Volgende keer Bolt eens proberen in Thailand dan. :D
Beetje off topic, maar Grab wordt toch nog geregeld gebruikt voor taxi diensten ook hoor, in Thailand. Vooral omdat Bolt minder chauffeurs lijkt te hebben (InDrive zou ook gebruikt worden).
 

Compleet van de pot gerukt, en kort voor de bocht move....
Nu is Bali toch al het meest bezochte plaats daar, dus veel invloed zal het niet hebben op de toerisme daar , maar toch....

Heel flauw. Stond al eventjes op onze bucket list...
Al kan ik natuurlijk wel nog achterop bij mijn vrouw zitten, Thai of Indonesisch, veel verschil in looks zal er wel niet zijn denk ik, maar kom.
 

Compleet van de pot gerukt, en kort voor de bocht move....
Nu is Bali toch al het meest bezochte plaats daar, dus veel invloed zal het niet hebben op de toerisme daar , maar toch....

Heel flauw. Stond al eventjes op onze bucket list...
Al kan ik natuurlijk wel nog achterop bij mijn vrouw zitten, Thai of Indonesisch, veel verschil in looks zal er wel niet zijn denk ik, maar kom.
Dacht dat t nog maar een voorstel was. Dat is er snel door dan. Ergens wel begrijpelijk, ook op Lombok gebeuren bijna wekelijks zeer zware ongevallen door buitenlanders die dronken rijden en roekeloze locals die soms van hun 8e op een zware motor rondsjezen.
 
Dacht dat t nog maar een voorstel was. Dat is er snel door dan. Ergens wel begrijpelijk, ook op Lombok gebeuren bijna wekelijks zeer zware ongevallen door buitenlanders die dronken rijden en roekeloze locals die soms van hun 8e op een zware motor rondsjezen.
Alsof enkel de toeristen ongevallen tegen komen...
Thailand staat ook op nr 2 van meest aantal dodelijke ongevallen op de wegen, maar die zijn heus niet alleen door toeristen hoor.
 
Alsof enkel de toeristen ongevallen tegen komen...
Thailand staat ook op nr 2 van meest aantal dodelijke ongevallen op de wegen, maar die zijn heus niet alleen door toeristen hoor.
Tja je kan moeilijk de locals verbieden om met brommers te rijden :) snap wel wat je wil zeggen hoor. Tis kort door de bocht, ze willen in de plaats toeristen auto’s laten huren. Daar moet ge dus ook niet zat mee rondbollen denk ik dan.
 
Tja je kan moeilijk de locals verbieden om met brommers te rijden :) snap wel wat je wil zeggen hoor. Tis kort door de bocht, ze willen in de plaats toeristen auto’s laten huren. Daar moet ge dus ook niet zat mee rondbollen denk ik dan.
Belachelijk toch? Met auto kan je even goed dronken rijden....
Ik denk dat het eerder weer met centjes te maken heeft, en taxi's en busjes willen vullen :)
 

Compleet van de pot gerukt, en kort voor de bocht move....
Nu is Bali toch al het meest bezochte plaats daar, dus veel invloed zal het niet hebben op de toerisme daar , maar toch....

Heel flauw. Stond al eventjes op onze bucket list...
Al kan ik natuurlijk wel nog achterop bij mijn vrouw zitten, Thai of Indonesisch, veel verschil in looks zal er wel niet zijn denk ik, maar kom.
Echt 5 minuten geleden nog aan het kijken om een scooter te huren in die regio. Ik hoop dat het enkel om Bali gaat en niet de naastliggende eilanden zoals Nusa Penida en Lombok.
 
We zijn aan het plannen hoe onze reis zal verlopen; momenteel volgende planning ongeveer, maar niet zeker of het aantal dagen op elke locatie goed is:

Dag 1: Amsterdam => Jakarta
Dag 2: Aankomst Jakarta + overnachting JAK
Dag 3: Vlucht Jak-Lombok + overnachting Kuta
Dag 4: Kuta
Dag 5: Kuta => Sembalun
Dag 6: Rinjani tour (2D1N)
Dag 7: Rinjani => Gili T
Dag 8: Gili T
Dag 9: Gili T => Nusa Penida
Dag 10: Nusa
Dag 11: Nusa => Bali => Labuan Bajo


Dag 17: Labuan => Jakarta
Dag 18: Jakarta => Amsterdam

Dus tussen dag 11 en dag 17 had ik origineel gedacht een boottour te doen van 4 dagen van Lombok naar Labuan Bajo. Maar qua boot, comfort en dergelijke heeft het ons toch wat tegen gehouden. Dan lijken enkele dagtrips vanuit Labuan Bajo mij makkelijker.
Ik wil minstens 1 dag duiken en hopelijk bij de Manta Rays. Echter in Labuan is dit echt wel duur vergeleken bvb Gili Trawangan.
Iemand daar ervaringen mee?

Qua activiteiten op locatie denk ik
Kuta: scooter huren naar Tanjung Aan, Selong Belanak, misschien surfen
Sembalun: Tetebatu tour, rijstvelden, watervallen, Sendang Gile waterval
Gili T: snorkeling tour, ; duiken?
Nusa: scooter naar crystal beach, angels billabong, broken beach, kelingking beach
Labuan: Komodo, pink beach, Padar island, Manta point; duiken?

Nu ik het allemaal heb uitgetypt heb ik wel het gevoel op sommige plaatsen iets langer te blijven vergeleken met Labuan Bajo. Of ik zou in Labuan Bajo nog extra activiteiten moeten vinden. Of toch nog 2 dagen in Bali vooraleer door te gaan naar Labuan

Jullie mening/ervaringen worden gewaardeerd :)
 
Iemand al eens een tour vanuit Labuan Bajo naar Komodo en omliggende bezienswaardigheden gedaan?
En een tip voor goeie tour?

Ik zou liefst een 2 dagen 1 nacht tour willen doen.
 
We hebben 1 dagtour gedaan in Labuan Bajo, via East Tours (geregeld de dag op voorhand via het hotel, 1,2miljoen IDR pp) tevreden van. Dan heb je alle highlights in 1 dag inclusief gesnorkel. vanuit Bali gevlogen, voor de rest op Flores niks bezocht want niet genoeg tijd.
 
We hebben 1 dagtour gedaan in Labuan Bajo, via East Tours (geregeld de dag op voorhand via het hotel, 1,2miljoen IDR pp) tevreden van. Dan heb je alle highlights in 1 dag inclusief gesnorkel. vanuit Bali gevlogen, voor de rest op Flores niks bezocht want niet genoeg tijd.
Wanneer was dit? (qua prijs vergelijken)
Welke highlights dan vooral? Wij zouden liefst Komodo, Rinca, Kelor en Padar island, Manjarite, Kalong sunset, Pink beach en manta point toch willen doen.

En was het dan niet te druk om alles in 1 dag te doen?
 
Wanneer was dit? (qua prijs vergelijken)
Welke highlights dan vooral? Wij zouden liefst Komodo, Rinca, Kelor en Padar island, Manjarite, Kalong sunset, Pink beach en manta point toch willen doen.

En was het dan niet te druk om alles in 1 dag te doen?
Begin februari 2023. Op voorhand online wat zitten opzoeken en daar zag ik vanaf prijzen 70-90 EURO voor een dag, maar niet geboekt omdat we niet zeker waren van het weer, enfin geluk gehad en ter plaatse om 16uur in de namiddag nog kunnen regelen voor de volgende dag, met gelijkaardige of iets goedkopere prijs. Ook chance gehad met het weer, geen regen en zelfs wat zon in het regenseizoen. Het was een gevulde dag, om 6uur klaar staan in het hotel, en rond 17uur ofzo terug in de haven, maar viel goed mee, deftige speedboat, 6 plaatsen bezocht (padar island, pink island, komodo, manta point, maledive point, kanawa island).. Als je van Durian houdt, moet je eens in Labuan Bajo trap nemen, naar een een hoger gelegen straat, er staan daar verschillende trucks die goedkoop durian verkopen, er staan wat bankjes en je hebt ook direct een mooi uitzicht over de omgeving.
 
Ik lees juist dat scooters in Indonesië bijna altijd 80CC zijn en je eigenlijk officieel een motorrijbewijs zou moeten hebben, maar je wel gewoon kan huren met je auto rijbewijs.
Jullie hier ervaring mee? Zelf nog niet veel ervaring met scooters rijden, dus wilde zozo eens ene in België lenen of huren.
Maar als ik niet verzekerd ben begin ik toch te twijfelen
 
Ik lees juist dat scooters in Indonesië bijna altijd 80CC zijn en je eigenlijk officieel een motorrijbewijs zou moeten hebben, maar je wel gewoon kan huren met je auto rijbewijs.
Jullie hier ervaring mee? Zelf nog niet veel ervaring met scooters rijden, dus wilde zozo eens ene in België lenen of huren.
Maar als ik niet verzekerd ben begin ik toch te twijfelen
Verzekerd ben je daar nooit :D
En je moet geen rijbewijs tonen, gewoon ene afhalen. Geen haan die daar om kraait. Maar ... idd ... uitkijken !! Wij zijn van Lombok, over Sumbawa naar Flores gereden met een scooter en weer terug zonder rijbewijs of iets. Vaak tegen 85 door de bochten. Onverantwoord eigenlijk :D
 
Laatst bewerkt:
Ik lees juist dat scooters in Indonesië bijna altijd 80CC zijn en je eigenlijk officieel een motorrijbewijs zou moeten hebben, maar je wel gewoon kan huren met je auto rijbewijs.
Jullie hier ervaring mee? Zelf nog niet veel ervaring met scooters rijden, dus wilde zozo eens ene in België lenen of huren.
Maar als ik niet verzekerd ben begin ik toch te twijfelen
Had nog nooit met een scooter gereden. Gewoon eentje gehuurd in Bali, in een kalme straat paar minuten geoefend en je bent er mee weg.
 
Wij zijn wat aan het twijfelen voor de laatste 4 dagen van onze trip.
Daarvoor dus Jakarta - 3 dagen Kuta Lombok - 3 dagen Tetebatu (incl. Rinjani) - 3 dagen Gili T- 3 dagen NUSA PENIDA
Of we gaan naar Flores, daar een dagtour naar Komodo en andere eilanden, manta point, ...; maar dan nog 1,5 dag iets doen en zien voor een vlucht terug naar Jakarta (die niet wordt gecanceld zoals sommige horror verhalen)

Of we verblijven die dagen in Bali en gaan daar nog wat rondtrekken

Ervaringen van mensen die op beide locaties mss zijn geweest?
 
Wij zijn wat aan het twijfelen voor de laatste 4 dagen van onze trip.
Daarvoor dus Jakarta - 3 dagen Kuta Lombok - 3 dagen Tetebatu (incl. Rinjani) - 3 dagen Gili T- 3 dagen NUSA PENIDA
Of we gaan naar Flores, daar een dagtour naar Komodo en andere eilanden, manta point, ...; maar dan nog 1,5 dag iets doen en zien voor een vlucht terug naar Jakarta (die niet wordt gecanceld zoals sommige horror verhalen)

Of we verblijven die dagen in Bali en gaan daar nog wat rondtrekken

Ervaringen van mensen die op beide locaties mss zijn geweest?
Tis een ommetje, makkelijker zou zijn om van Mataram te vliegen. Dus eerst Gili-T, dan via Mataram naar Flores, dan Flores naar Bali en of Nusa Penida. Heb je dan iets voor met je vlucht van Flores dan heb je wat buffer en zit je de laatste dagen dicht bij de luchthaven in Bali.
 
Terug
Bovenaan