Thailand

kay-gell

Well-known member
Crowdfunder FE
2880px-Flag_of_Thailand.svg.png


taal: Thai
munt: Baht
tijdsverschil: +6u wintertijd, +5u zomertijd (met België)
hoofdstad: Bangkok
reisdocumenten: Paspoort met een geldigheid van minstens 6 maanden op dag van inreis/aankomst. Geen visum voor toeristisch verblijf van maximaal 30 dagen. (zie url FOD voor meer info!)

nuttige links:

Reisadvies FOD Buitenlandse Zaken België (oa reisdocumenten, inenting, etc)
Officiële dienst Toerisme
Tripadvisor - Wat te doen? (oa Top 10, etc)

Thailand is het land van de glimlach. De bewoners zijn er bijzonder gastvrij en verwelkomen u met open armen. Bij uw aankomst in Bangkok zal u versteld staan van deze bruisende stad, maar u zal evenzeer versteld staan van de prachtige cultuur en bezienswaardigheden die dit land te bieden heeft. U maakt dan ook best een rondreis doorheen het prachtige landschap en bezoekt er het prachtige Chiang Mai of Chiang Rai. De Thaise keuken is ook bijzonder lekker. Maar de vele mooie tempels en boeddha’s zullen u niet onbewogen laten voor dit mooie land. Stranden zijn er in overvloed, met veelal prachtige resorts en een bruisend nachtleven.

Vorige thread:
------------------------------------------
Enfin,

maar ik zal de Thailand topic hier es opstarten se.
Toch veel mensen, die net zoals ik, een liefde hebben voor het land en er vaak geweest zijn.

Als alles goed gaat vertrekken we net na Kerst om nog eens nieuwjaar te vieren in BKK. De rest van de reis moeten we nog plannen.
Can't wait! :love:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eind vorig 2019 op groepsreis geweest.

Bangkok -> maar 2 dagen, veel te veel niet gezien
Khao sok -> gewoonweg prachtig en het hoogtepunt van de reis
Krabi -> toeristisch maar nog gezellig
Baai phang nga -> de moeite om eens rond te varen. James bond eiland enzo.
Tiger cave temple -> mooi uitzicht na 1,237 trappen, oftewel 278m stijgen
Phuket -> te veel russen. Wegblijven.

Ik ga zeker nog eens terug voor het noorden!

De salmonella bij thuiskomst was iets minder 😑 nog nooit zo ziek gevoeld

Bonus events

- aap die een glazen cola fles steelt en daarna boos naar toeristen gooit
- chinezen die een aap willen wegjagen maar de aap wint :p
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Hawk
Eind vorig jaar op groepsreis geweest.

Bangkok -> maar 2 dagen, veel te veel niet gezien
Khao sok -> gewoonweg prachtig en het hoogtepunt van de reis
Krabi -> toeristisch maar nog gezellig
Baai phang nga -> de moeite om eens rond te varen. James bond eiland enzo.
Tiger cave temple -> mooi uitzicht na 1,237 trappen, oftewel 278m stijgen
Phuket -> te veel russen. Wegblijven.

Ik ga zeker nog eens terug voor het noorden!

De salmonella bij thuiskomst was iets minder 😑 nog nooit zo ziek gevoeld

Bonus events

- aap die een glazen cola fles steelt en daarna boos naar toeristen gooit
- chinezen die een aap willen wegjagen maar de aap wint :p

Khao Sok heb ik in 2019 pas voor het eerst gedaan en ben helemaal akkoord dat het een hoogtepunt is.
Heb ondertussen zowat heel Thailand gezien maar qua natuurpracht blijft dat toch wel er echt boven uit steken.

Voor mede-Thailand lovers ook leuk channel om na te gaan met fijne content overigens:
 
Voor het eten vind ik Mark Wiens op Youtube altijd wel fijn om te volgen. Die eet de hele wereld rond, maar is gebaseerd in Thailand en daar zitten wel zeer interessante gerechten bij. https://www.youtube.com/channel/UCyEd6QBSgat5kkC6svyjudA

Tot hiertoe slechts eenmaal in Thailand geweest. Bangkok, Ayutthaya en Phang Nga Bay. Dus slechts een beetje van kunnen proeven voor ik naar Cambodia en Vietnam ging, maar ik vond het zeker voor de herhaling vatbaar.
 
Prachtig land!

Tijdsverschil 6h in onze wintertijd en 5h tijdens onze zomertijd.
Bedankt voor de YT links! ;)
 
Voor het eten vind ik Mark Wiens op Youtube altijd wel fijn om te volgen. Die eet de hele wereld rond, maar is gebaseerd in Thailand en daar zitten wel zeer interessante gerechten bij. https://www.youtube.com/channel/UCyEd6QBSgat5kkC6svyjudA

Tot hiertoe slechts eenmaal in Thailand geweest. Bangkok, Ayutthaya en Phang Nga Bay. Dus slechts een beetje van kunnen proeven voor ik naar Cambodia en Vietnam ging, maar ik vond het zeker voor de herhaling vatbaar.

En hoe zie jij Thailand in vergelijking met Cambodja en Vietnam?

Kan je eens deze 3 landen in volgorde plaatsen naar gelang voorkeur natuur, bevolking, en absolute aanrader?

Ik heb ze zelf alle 3 gedaan, met Thailand zelfs 4 maal. En ik ben benieuwd ofdat we hetzelfde gevoel hebben omtrent deze landen.
 
Voor het eten vind ik Mark Wiens op Youtube altijd wel fijn om te volgen. Die eet de hele wereld rond, maar is gebaseerd in Thailand en daar zitten wel zeer interessante gerechten bij. https://www.youtube.com/channel/UCyEd6QBSgat5kkC6svyjudA

Tot hiertoe slechts eenmaal in Thailand geweest. Bangkok, Ayutthaya en Phang Nga Bay. Dus slechts een beetje van kunnen proeven voor ik naar Cambodia en Vietnam ging, maar ik vond het zeker voor de herhaling vatbaar.
Man o man 🤤
 
Eind vorig 2019 op groepsreis geweest.

Bangkok -> maar 2 dagen, veel te veel niet gezien
Khao sok -> gewoonweg prachtig en het hoogtepunt van de reis
Krabi -> toeristisch maar nog gezellig
Baai phang nga -> de moeite om eens rond te varen. James bond eiland enzo.
Tiger cave temple -> mooi uitzicht na 1,237 trappen, oftewel 278m stijgen
Phuket -> te veel russen. Wegblijven.

Ik ga zeker nog eens terug voor het noorden!

De salmonella bij thuiskomst was iets minder 😑 nog nooit zo ziek gevoeld

Bonus events

- aap die een glazen cola fles steelt en daarna boos naar toeristen gooit
- chinezen die een aap willen wegjagen maar de aap wint :p

Zeker doen! Het noorden is echt de moeite waard! Mooie natuur, lekker eten, veel bezienswaardigheden,... Ik ben er al heel vaak naartoe geweest.
 
Laatst bewerkt:
Het noorden is zeker de moeite! Maar dan wel te combineren met een stukje zuiden.

Enkel en alleen naar Thailand gaan om het noorden te bezoeken is imo er niet alles uithalen. Het noorden van Laos en Vietnam zijn in mijn ogen mooier...
 
En hoe zie jij Thailand in vergelijking met Cambodja en Vietnam?

Kan je eens deze 3 landen in volgorde plaatsen naar gelang voorkeur natuur, bevolking, en absolute aanrader?

Ik heb ze zelf alle 3 gedaan, met Thailand zelfs 4 maal. En ik ben benieuwd ofdat we hetzelfde gevoel hebben omtrent deze landen.
Mijn voorkeur:

Vietnam > Thailand > Cambodia > Laos

Thailand is beter qua natuur dan Vietnam, maar Vietnam heeft dat geweldige oorlogsverleden. Qua keuken zijn ze aan elkaar gewaagd, ik vind dat beide landen een keuken hebben die de top is qua wereldkeuken. Cambodia vond ik eigenlijk niet zoveel te zien (buiten Angkor Wat) en Laos viel mij eerlijkgezegd wat tegen.
 
Mijn voorkeur:

Vietnam > Thailand > Cambodia > Laos

Thailand is beter qua natuur dan Vietnam, maar Vietnam heeft dat geweldige oorlogsverleden. Qua keuken zijn ze aan elkaar gewaagd, ik vind dat beide landen een keuken hebben die de top is qua wereldkeuken. Cambodia vond ik eigenlijk niet zoveel te zien (buiten Angkor Wat) en Laos viel mij eerlijkgezegd wat tegen.

Het gaat hier nu wel over Thailand...
Maar persoonlijk zou ik Vietnam toch een pak boven Thailand zetten qua natuur. Toch zeker het noorden is toch een pak mooier en veelzijdiger.
Het eten in Thailand staat dan weer iets hoger aangeschreven bij mij.
 
Mijn voorkeur:

Vietnam > Thailand > Cambodia > Laos

Thailand is beter qua natuur dan Vietnam, maar Vietnam heeft dat geweldige oorlogsverleden. Qua keuken zijn ze aan elkaar gewaagd, ik vind dat beide landen een keuken hebben die de top is qua wereldkeuken. Cambodia vond ik eigenlijk niet zoveel te zien (buiten Angkor Wat) en Laos viel mij eerlijkgezegd wat tegen.

Hoewel ik ongelooflijke fan ben van Thailand blijft Angkor Wat toch nog altijd boven alles uitsteken van wat ik ooit gezien heb in Thailand. Vond dat zo enorm speciaal 😍

Laos heb ik sporadisch bezocht omdat ik toen in Isarn woonde en dat vlakbij was. Het zei me ook minder al kan het zijn omdat m'n vrienden daar ook de hele tijd aan 't zeggen waren dat de Laotianen vergeleken met hen maar lompe boeren waren en ze daar dan overal wat mee lachten 😅
 
Gaan de meesten hier gewoon met de rugzak naartoe en het wat wingen of zijn er toch genoeg mensen die zulke landen doen via een touroperator?
Gezien mijn vriendin vast hangt aan het bouwverlof (en juli nu niet de moment lijkt om tot daar te gaan) hebben wij enkel 2 weken rond nieuwjaar. Dat lijkt me vrij kort om te gaan backpacken omdat je daar toch vaak veel tijd mee kwijt speelt aan vervoer.

Uiteindelijk is het allemaal nog toekomstmuziek maar laat ons zeggen dat plannen voor de komende jaren ons een beetje uit de corona depressie houdt dus tips zijn zeker al welkom ;)
 
Gaan de meesten hier gewoon met de rugzak naartoe en het wat wingen of zijn er toch genoeg mensen die zulke landen doen via een touroperator?
Gezien mijn vriendin vast hangt aan het bouwverlof (en juli nu niet de moment lijkt om tot daar te gaan) hebben wij enkel 2 weken rond nieuwjaar. Dat lijkt me vrij kort om te gaan backpacken omdat je daar toch vaak veel tijd mee kwijt speelt aan vervoer.

Uiteindelijk is het allemaal nog toekomstmuziek maar laat ons zeggen dat plannen voor de komende jaren ons een beetje uit de corona depressie houdt dus tips zijn zeker al welkom ;)
Dat hangt hoofdzakelijk van jullie voorkeuren af denk ik. Een ex-collega van mij ging 10 dagen in een resort op 1 van de bekende beaches tussen de Russen zitten met zijn vrouw en was daar supertevreden van. Dan ga je natuurlijk niet met de rugzak, en kan je misschien een goede slag slaan bij een touroperator.

Ikzelf ben met de rugzak en een kameraad naar Bangkok gevlogen, en dan na 2 dagen verder doorgegaan naar Cambodja. Daar dan rondgereisd, en na 10 dagen naar Ho Chi Minh, Vietnam gegaan. En dan na 2 dagen de terugvlucht genomen. Op 2 weken kan je ook al veel zien met de rugzak.
 
We willen uiteraard wel iets zien, anders kunnen we ook gewoon naar Benidorm, dan moeten we geen 12u op ne vlieger zitten :)

Ik bedoelde eerder dat u reistijd tussen verschillende plaatsen vaak langer gaat zijn als je dat zelf moet regelen, of ben ik nu mis? De enige rondreizen die ik al gedaan heb waren telkens met een huurwagen maar dat lijkt me niet mogelijk daar vandaar mijn veronderstelling dat het allemaal wel een pak vlotter zal gaan als u vervoer op voorhand geregeld is?
Dat allemaal zelf regelen heeft zijn charmes, en zou ik nog het liefste doen maar niet als ik daardoor 2 bestemmingen moet laten vallen op mijn reis door tijdsgebrek.
 
12 uur vliegen om tien dagen in een resort opgesloten te zitten vind ik toch wat zonde van de vliegtijd. :p Als je tijd beperkt is moet je gewoon wat keuzes maken. Je kan dan niet én het noorden én het zuiden doen, tenzij je continu bus in bus uit wil gaan zonder tijd te hebben om van iets te genieten.

Voordeel aan landen als Thailand, Cambodja of Vietnam is dat je alles ter plekke nog makkelijk kan regelen. Genoeg toeristenbureautjes waar je ad hoc uitstappen kan regelen.
 
Je kan het inderdaad perfect zelf uitstippelen, het is niet omdat een touroperator dit voor jou doet, dat de reistijden minder zijn.
Naar mijn ervaring is het ter plekke ook perfect zelf te regelen zonder al te veel vertragingen in het schema. Thailand is echt een ideaal land om rond te reizen op dat vlak.

12goAsia is een goede (en betrouwbare) website om wat transport op te regelen.
Verder vind ik Rome2Rio ook heel handig om verschillende transportzaken tegen elkaar af te wegen.
Binnenlandse vliegtransfers vallen meestal ook heel goed mee qua prijs, indien je wat tijd wil besparen. Wij hebben wat afgewisseld tussen nachttrein, mini bus en vliegtuig. Enkel de nachttrein naar Chiang Mai hebben we op voorhand geboekt omdat die wel snel vol kan geraken.
 
Wat hier al gezegd is, je kan perfect alles zelf regelen.
Vorige keer ik daar was was er ook een vriendin van ons toevallig via een georganiseerde reis daar. Als ik die hun schema viel dan viel ik bijna van mijne stoel qua drukte.
Alsook vond ik de extra uitstapjes die ze deden nogal duur. Bijvoorbeeld: ze vertelde me dat ze via de organisatie in het hotel een massage ging laten doen voor 600 baht per uur.

Mja, als ge gewoon uw hotel uitwandelt is het 250-300 baht. Ik heb de indruk dat ze vooral veel zaken miste daardoor.
 
Terug
Bovenaan