Indonesië

Na Maleisie, Singapore, Thailand, Vietnam en Cambodja toch eens tijd om Indonesie te ontdekken evt samen met Laos rond mei 2023.
Een groot deel ontdekken per moto en uiteraard ook duiken/snorkelen.
Liefst niet de meest toeristische Insta spots op Bali...
Is er een reden waarom je het wil combineren met Laos ? Indonesië is zo divers dat ikzelf me daar op zou focussen maar goed iedereen zijn ding natuurlijk :)

Dikke aanrader om te snorkelen/duiken is natuurlijk Raja Ampat, maar ook Pulau Weh op Sumatra is zalig en helemaal niet plat gelopen. Dat kan je dan nog combineren met Oerang Oetangs etc …
 
Is Borneo interessanter aan de Maleisische kant dan aan de Indonesische kant? Maleisië lijkt me iets toeristischer met de wildlife sanctuaries?
 
Is er een reden waarom je het wil combineren met Laos ? Indonesië is zo divers dat ikzelf me daar op zou focussen maar goed iedereen zijn ding natuurlijk :)

Dikke aanrader om te snorkelen/duiken is natuurlijk Raja Ampat, maar ook Pulau Weh op Sumatra is zalig en helemaal niet plat gelopen. Dat kan je dan nog combineren met Oerang Oetangs etc …
Wel, deze 2 zou ik nog moeten zien en dan heb ik heel SEA gehad. Ik denk best gewoon apart doen en beginnen met een maand Indonesie. Van verschillende bronnen vernomen dat ik aan een maand zeker mn handen vol heb ginder.
Het liefst uiteraard nog tijdskrediet lospeuteren en 6 maanden terug heel dat stuk backpacken :D
Is Borneo interessanter aan de Maleisische kant dan aan de Indonesische kant? Maleisië lijkt me iets toeristischer met de wildlife sanctuaries?
Heb enkel de Maleisische kant gezien en dat hangt volledig van jezelf af. Van zover ik mij herinner viel dat wel mee qua toeristisch gedoe.
 

The law, if passed, would apply to Indonesian citizens and foreigners alike, including tourists to the hotspots of Bali and the islands off Lombok.

je zou al schrik beginnen krijgen om een hotelkamer te delen met je vriendin :)
 



je zou al schrik beginnen krijgen om een hotelkamer te delen met je vriendin :)
Dat was daar al ongeschreven wet natuurlijk.

De politie gaat daar nu ook al soms de hotels af om na te gaan of man & vrouw in eenzelfde kamer effectief getrouwd zijn. Indien ze geen documenten kunnen voorleggen mogen ze mee naar het politiebureau. Maar in Bali, Lombok en andere toeristengebieden zal zoiets uiteraard niet gebeuren. :)
 
Ik zoek in september naar Java en Bali te trekken en ben nu aan het kijken naar vluchten.
Die staan nog best hoog (€1200 ongeveer voor AMS-YOG + DPS-AMS)
Is er een kans dat dit nog gaat zakken of eerder stijgen? Vroeger keek ik altijd tijdens de KLM werelddeal dagen maar die zijn precies afgeschaft...
 
Is er een kans dat dit nog gaat zakken of eerder stijgen?
Andere route overwegen, extra tussenstops, indien mogelijk vliegen op een dinsdag of een woensdag.

Een flight aggregator zoals Kayak of Google Flights gaat je een veel beter inzicht geven in de mogelijkheden dan de booking engine van een individuele maatschappij.
 
Andere route overwegen
Vooral dit blijkbaar... Vliegen op Jakarta ipv Jogyakarta is al goedkoper en een round trip Jakarta scheelt dik €500.

Uiteindelijk liggen enkel mijn eerste dagen wat "vast" en zal ik daarna nog wel zien wat er gebeurd dus het maakt allemaal niet zoveel uit van waar ik vlieg. Nog een week of 2 afwachten hoe het zit op het werk (qua aantal dagen verlof dat ik kan opnemen in september) en vlucht en hotel voor de eerste nacht boeken. De rest zien we daar wel.
 
Vooral dit blijkbaar... Vliegen op Jakarta ipv Jogyakarta is al goedkoper en een round trip Jakarta scheelt dik €500.

Uiteindelijk liggen enkel mijn eerste dagen wat "vast" en zal ik daarna nog wel zien wat er gebeurd dus het maakt allemaal niet zoveel uit van waar ik vlieg. Nog een week of 2 afwachten hoe het zit op het werk (qua aantal dagen verlof dat ik kan opnemen in september) en vlucht en hotel voor de eerste nacht boeken. De rest zien we daar wel.
Is er wel een rechtstreekse vlucht van Amsterdam naar Jogyakarta ? Nog nooit geweten, dus logisch dat het op Jakarta goedkoper is, scheelt u een vlucht.
 
Is er wel een rechtstreekse vlucht van Amsterdam naar Jogyakarta ? Nog nooit geweten, dus logisch dat het op Jakarta goedkoper is, scheelt u een vlucht.
Er zijn er zonder overstap in Jakarta ja, meestal via Singapore, maar die zijn dus niet goedkoop.
Ik was gewoon beginnen kijken op vluchten naar Jogyakarta omdat de westkant van Java me minder interesseert dus dat had me gemakkelijk een dag gescheeld (en tis niet dat ik verlofdagen te over heb) maar om €500 te besparen wil ik wel een dag opofferen tbh.
 
Iemand trouwens aanrader van boottocht vanuit Labuan Bajo naar Komodo. We zouden zon full day tour willen doen inclusief dus Komodo np, pasar island, pink beach.. ter plaatse boeken? Online zie ik prijzen rond 80-100 dollar tpersoon.
 
Iemand trouwens aanrader van boottocht vanuit Labuan Bajo naar Komodo. We zouden zon full day tour willen doen inclusief dus Komodo np, pasar island, pink beach.. ter plaatse boeken? Online zie ik prijzen rond 80-100 dollar tpersoon.
Wij hebben dat afgelopen zomer gedaan en inderdaad gewoon ter plaatste geboekt, je kan die tickets overal kopen daar... Denk dat we rond de 70-80 per persoon zaten, weet het exacte bedrag niet meer. Was zeker de moeite. :)
 
Komodo, dat is toch dat eiland op Planet Earth geweest met die megagrote reptielen, neen?
Jup, de Komodo Dragon. Die beesten leven maar op 5 kleine (onbewoonde) eilanden ter wereld en Labuan Bajo is de uitvalsbasis om die eilanden te bezoeken. Hangt ook heel leuk sfeertje in Bajo, nog geen massa toerisme, hopelijk blijft dat zo want ze waren daar wel echt veel hotels aan het bouwen langs de kustlijn. De locals waren zelfs aan het zeggen dat we daar grond moesten kopen omdat alles zo aan het boomen is. :p

Indonesie wil Bali wat ontlasten en toeristen meer spreiden over het hele land, hiervoor hebben ze 10 locaties waar ze nu op focussen om toerisme infrastructuur te ontwikkelen, waaronder Labuan Bajo. Ze noemen het zelfs letterlijk '10 new Bali's' :biglaugh:

– Belitung (Bangka Belitung Islands)
– Borobudur Temple (Central Java)
– Labuan Bajo (East Nusa Tenggara)
– Lake Toba (North Sumatra) => Hier komt mijn vrouw vandaan. :tongue:
– Mandalika (West Nusa Tenggara - Lombok)
– Morotai (North Maluku)
– Mount Bromo (East Java)
– Tanjung Lesung (Banten)
– Thousand Islands (Jakarta)
– Wakatobi (Southeast Sulawesi)
 
Net al die plaatsen opgezocht via google maps. Labuan Bajo & Morotai liggen wel heel ver van de beschaving precies, veel infrastructuur kan daar toch niet zijn? Serieuze natuurpracht wel daar. Is een eilandenregio die ik totaal niet ken.

In mijn miflifecrisis zal ik toch eens op avontuur moeten gaan daar :ROFLMAO:
 
Mijn vriendin en ik zijn nu aan het kijken voor een reis naar Indonesië in mei. Aangezien we afgelopen jaar een goede ervaring hadden met de reisorganisatie Beyond Borders hebben we daar geïnformeerd.
Zij bieden een pakket van €2950 voor vluchten naar Bali, dan naar Lombok, Gilis, Nusa Penida en terug Bali. Vanalle activiteiten, verblijf inclusief (ontbijt altijd en 3*lunch+diner), duikinitiatie, surfen, Mount Rinjani beklimmen,...

Nu ben ik zelf wel het type dat graag ergens naartoe gaat en gewoon daar zou plannen (vriendin minder) . Denken jullie dat de georganiseerde reis goed is naar prijs? Of zou ik het echt voor de helft zeld goedkoper kunnen doen en zou het dan makkelijk zijn om zelf te regelen.
(Binnenlandse vluchten zouden blijkbaar wel zijn gestegen in prijs sinds covid.)

Ze hebben ook een pakket voorgesteld van 19 dagen inclusief Flores en Komodo, maar voor €4050 😅.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230127_000607.jpg
    Screenshot_20230127_000607.jpg
    160,5 KB · Weergaven: 8
Mijn vriendin en ik zijn nu aan het kijken voor een reis naar Indonesië in mei. Aangezien we afgelopen jaar een goede ervaring hadden met de reisorganisatie Beyond Borders hebben we daar geïnformeerd.
Zij bieden een pakket van €2950 voor vluchten naar Bali, dan naar Lombok, Gilis, Nusa Penida en terug Bali. Vanalle activiteiten, verblijf inclusief (ontbijt altijd en 3*lunch+diner), duikinitiatie, surfen, Mount Rinjani beklimmen,...

Nu ben ik zelf wel het type dat graag ergens naartoe gaat en gewoon daar zou plannen (vriendin minder) . Denken jullie dat de georganiseerde reis goed is naar prijs? Of zou ik het echt voor de helft zeld goedkoper kunnen doen en zou het dan makkelijk zijn om zelf te regelen.
(Binnenlandse vluchten zouden blijkbaar wel zijn gestegen in prijs sinds covid.)

Ze hebben ook een pakket voorgesteld van 19 dagen inclusief Flores en Komodo, maar voor €4050 😅.
Het is makkelijk zelf te doen en dan spaar je veel uit. Geen idee wat de vluchten naar daar tegenwoordig kosten maar stel dat je voor 800€ op en af bent dan is 1500€ nog een ruim reisbudget waarbij de beklimming van de Rinjani de grootste hap uit het budget neemt (150$-200$). Moet wel zeggen dat die beklimming echt niet mals is waarbij je de laatste uren op handen en knieën over losse stenen in het donker omhoog kruipt en waarbij je de week nadien zoals een kreupele loopt). Maar wel een magische ervaring natuurlijk. Ik zou sowieso het diner inclusief al schrappen want ga je echt op zo een rondreis elke dag in een hotel eten ? Het is pas echt feest in de warungs op straat waar je naast het eten zelf gewoon de avondsfeer van een stadje meepikt. Je wil echt geen 2u in een hotel zitten s avonds. Allé. Mss wel. Maar ik zou het niet aanraden.

Wil je echt geen klote aan je hoofd hebben en gewoon zoals een koning rondgereden worden, dan ist wat anders natuurlijk.

Mijn persoonlijke ervaring is dat transport daar beter geregeld is dan hier. De luchthavens (buiten de nationale luchthavens dan) zijn ook niet megagroot zodat je daar uren op voorhand moet zijn zoals hier in België. Gewoon een uur op voorhand, wachten aan 1 van de 5 Gates ofzo en mee. En anders neem een taxi of taxibusje. Die kosten bijna niks.

Vanuit Bali (Padangbai) kan je makkelijk in 2 uur met de boot naar de Gili’s. Van daaruit 20 minuutjes boot naar Lombok. Dan afhankelijk waar je daar gaat verblijven een kort ritje met de taxi of een uurtje of anderhalf naar Kuta (of Mandalika zoals ze het nu willlen noemen).

De Rinjani is centraal gelegen. Ook een uurtje of 2 van de Gilis en van Kuta. De moeite om daar ook wat dagen in een guesthouse of hotel te verblijven. Elk guesthouse of eender welke local die je tegenkomt kan wel trips regelen, natuurlijk steken ze daar een deeltje van in de zak maar das niks vergeleken met die reisorganisaties.

Als je 3* accomodaties zoekt, mooi maar gebruik ze enkel voor slapen en ontbijt want die rekenen die trips ook aan premium prijzen aan.

Je hoeft niks van tevoren te boeken qua trips of vervoer. Alles is makkelijk de dag zelf of van tevoren te regelen. Zelfs voor accommodatie is het niet echt nodig en kan je ter plaatse nog onderhandelen voor een scherpe prijs. Maar goed. In China zijn de grenzen weer pas open en beginnen ze ook weer te reizen als crazy dus voor een goede gemoedsrust en om zeker te zijn van plaats in mei (toch wel het begin van het toeristen seizoen) zou ik dat wel van tevoren regelen.

Op je reisplannetje staat in het Zuiden van Lombok Selong Belanak (Zaaaaalig strand) en Tanjung Aan (ook zaaaaalig strand :)) maar je kan makkelijker centraal verblijven tussen die 2 locaties (Kuta) en van daaruit dan met de scooter de diverse stranden bezoeken. Vanuit Kuta ben je op een 10 minuten in Tanjung Aan, half uurtje tot Selong Belanak. Daartussen zijn nog superveel leuke baaien. Gili Kedis zou ik schrappen want Nusa Penida en de grotere Gili's zijn al eiland experiences genoeg. Tetebatu is een goeie uitvalspositie voor de Rinjani maar Sembalun is nog beter ;) Dichter bij de start van de tours en centraler als je tetebatu wil bezoeken maar ook de Sendang Gile waterval als aanrader.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vriendin en ik zijn nu aan het kijken voor een reis naar Indonesië in mei. Aangezien we afgelopen jaar een goede ervaring hadden met de reisorganisatie Beyond Borders hebben we daar geïnformeerd.
Zij bieden een pakket van €2950 voor vluchten naar Bali, dan naar Lombok, Gilis, Nusa Penida en terug Bali. Vanalle activiteiten, verblijf inclusief (ontbijt altijd en 3*lunch+diner), duikinitiatie, surfen, Mount Rinjani beklimmen,...

Nu ben ik zelf wel het type dat graag ergens naartoe gaat en gewoon daar zou plannen (vriendin minder) . Denken jullie dat de georganiseerde reis goed is naar prijs? Of zou ik het echt voor de helft zeld goedkoper kunnen doen en zou het dan makkelijk zijn om zelf te regelen.
(Binnenlandse vluchten zouden blijkbaar wel zijn gestegen in prijs sinds covid.)

Ze hebben ook een pakket voorgesteld van 19 dagen inclusief Flores en Komodo, maar voor €4050 😅.
We zitten nu in Vietnam en vliegen volgende week naar Indonesië. Om idee te geven. We hebben voor vlucht Brussel-Saigon en denpassar-brussel 720 pp betaald. Hotels maak je zo duur als je wilt maat voor 20-30 euro ga je wel iets deftig met ontbijt vonden. We hebben onlangs nog last minute binnenlandse vlucht naar Flores vastgelegd voor 100 eur retour van Bali. Mei periode zal wel wat duurder zijn. Maar zelfs dan nog ga je toch gemakkelijk 1000 euro met jullie 2 uitsparen door zelf te boeken.
 
Nog een kleine extra vraag. Is het gemakkelijk voor vegetariërs?
Natuurlijk, je hebt daar honderden verschillende zaken met gerechten en kaarten van eender welke health goeroe je maar kan bedenken. (zeker op Bali). Op de gili's en Kuta Lombok zijn er ook wel enkele toffe veganistische restaurants. En zit je echt in een uithoek zoals rond de Rinjani, dan heb je nog steeds fried rice of een nasi campur die je zonder vlees kan nemen :D

Op Kuta Lombok kan ik Terra aanraden om healthy te eten, en als je ergens leuk en healthy wil verblijven Mana
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan