Vietnam

En voor iemand die voor de eerste keer naar Vietnam komt, kunnen die goldshops/juewlierszaken wel hit or miss zijn.
In mijn stad, Hanoi, bijvoorbeeld, moet ge eigenlijk al weten welke van de shops binnen te gaan / toch een beetje vietnamees kunnen of ze scammen u waar ge bij staat.
 
Sinds het mijn eerste keer in Vietnam zal zijn, voel ik me precies wat meer op mijn gemak om op de luchthaven geld te wisselen.
Een (onzekere) toerist zullen ze sneller in het zak zetten + moet nog in zo'n shop geraken en tegen dan ben ik misschien al extra in het zak gezet door een taxichauffeur.
 
Welke luchthaven? Koop gewoon een 4G sim kaart op de luchthaven, op 30seconden steken ze dat je in je smartphone en je hebt ongelimiteerd internet, je kan dat gewoon met visa betalen en via GRAB taxi bestellen en dan heb je zelfs geen atm nodig om de luchthaven te onvluchten ;)

In buurt van Ben Than market, zijn twee zeer populaire wisselkantoor waar je goedkoop je geld kunt laten wisselen (best grote coupures dan krijg je betere koers, maar is idd wel een gedoe en wat overweldigd als je nog nooit in Vietnam bent geweest). Nadeel van veel atm is dat je maar beperkt geld kan halen, vaak limiet van 2-3miljoen dong etc..
 
Welke luchthaven? Koop gewoon een 4G sim kaart op de luchthaven, op 30seconden steken ze dat je in je smartphone en je hebt ongelimiteerd internet, je kan dat gewoon met visa betalen en via GRAB taxi bestellen en dan heb je zelfs geen atm nodig om de luchthaven te onvluchten ;)
Klopt, Grab of tegenwoordig de elektrische Vinfast variant XanhSM, zijn must haves in Vietnam.
In buurt van Ben Than market, zijn twee zeer populaire wisselkantoor waar je goedkoop je geld kunt laten wisselen (best grote coupures dan krijg je betere koers, maar is idd wel een gedoe en wat overweldigd als je nog nooit in Vietnam bent geweest). Nadeel van veel atm is dat je maar beperkt geld kan halen, vaak limiet van 2-3miljoen dong etc..
Als hij in Ho Chi Minh City arriveert ;) . 2 miljoen dong per keer normaal (kan dat wel zoveel keren doen als je wilt), maar eigenlijk als je een VISA kaart hebt, ben je met 2 miljoen cash al heel ver :p .
 
We gaan voor 16 dagen. Denk eraan om €250 om te wisselen naar dong. Ik veronderstel dat dit genoeg zakgeld zal zijn :smile:
 
Sinds het mijn eerste keer in Vietnam zal zijn, voel ik me precies wat meer op mijn gemak om op de luchthaven geld te wisselen.
Een (onzekere) toerist zullen ze sneller in het zak zetten + moet nog in zo'n shop geraken en tegen dan ben ik misschien al extra in het zak gezet door een taxichauffeur.
Over t algemeen valt het wel mee vind ik. Meestal inderdaad overijverige taxi chauffeurs, altijd proberen via app een taxi te regelen
 
Wat voor een kermis is Hoi An geworden seg. Heel anders dan in november 22 net na COVID. Daar dringt zich ook dringend een toeristenstop op want dat is ten onder aant gaan aan zijn eigen succes als ik dat nu zie. Blij dat we daar ondertussen weg zijn. Onvriendelijkheid troef ook van die verkopers daar waar alles draait om geld. Wel een mega culinaire ervaring gehad waarbij ze in een honey-lemon saus de Citrus medica sarcodactylis oftewel “Buddhas hand” in blokjes in verwerkt hadden, hemels. Heeft wat weg van een combinatie van citroen of limoen (maar dan zachter) en anijs. Had nog nooit eerder van die vrucht gehoord. Voor rest wel vriendelijke mensen allemaal in andere delen van t land. Morgen naar Phong Nha National park, kijken er naar uit. Zou graag de Son Doong cave gaan bezoeken maar 3000$ voor een 4 daagse trekking is net wat too much dus zullen t op wat makkelijker bereikbare grotten houden 😁
 
Laatst bewerkt:
Wat voor een kermis is Hoi An geworden seg. Heel anders dan in november 22 net na COVID. Daar dringt zich ook dringend een toeristenstop op want dat is ten onder aant gaan aan zijn eigen succes als ik dat nu zie. Blij dat we daar ondertussen weg zijn. Onvriendelijkheid troef ook van die verkopers daar waar alles draait om geld.
Hoi An, Dalat, Ninh Binh, ... Allemaal plekken die tegenwoordig tenonder lijken te gaan aan hun eigen success. Helaas.
 
Wat voor een kermis is Hoi An geworden seg. Heel anders dan in november 22 net na COVID. Daar dringt zich ook dringend een toeristenstop op want dat is ten onder aant gaan aan zijn eigen succes als ik dat nu zie. Blij dat we daar ondertussen weg zijn. Onvriendelijkheid troef ook van die verkopers daar waar alles draait om geld. Wel een mega culinaire ervaring gehad waarbij ze in een honey-lemon saus de Citrus medica sarcodactylis oftewel “Buddhas hand” in blokjes in verwerkt hadden, hemels. Heeft wat weg van een combinatie van citroen of limoen (maar dan zachter) en anijs. Had nog nooit eerder van die vrucht gehoord. Voor rest wel vriendelijke mensen allemaal in andere delen van t land. Morgen naar Phong Nha National park, kijken er naar uit. Zou graag de Son Doong cave gaan bezoeken maar 3000$ voor een 4 daagse trekking is net wat too much dus zullen t op wat makkelijker bereikbare grotten houden 😁
Zijn ook zaken die op ons reisplan staat.
Hoe zit het daar eigenlijk verder met eten? Ik en mijn vrouw zijn beide vegetariërs. Is het makkelijk om iets vegetarisch te vinden? Of gebruiken ze voor alles visolie?
 
Zijn ook zaken die op ons reisplan staat.
Hoe zit het daar eigenlijk verder met eten? Ik en mijn vrouw zijn beide vegetariërs. Is het makkelijk om iets vegetarisch te vinden? Of gebruiken ze voor alles visolie?
In de steden redelijk wat volledig vegetarische/vegan restaurants te vinden in ieder geval. Qua visolie best opletten bij gerechten waar een dipsaus bij zit.
 
Zijn ook zaken die op ons reisplan staat.
Hoe zit het daar eigenlijk verder met eten? Ik en mijn vrouw zijn beide vegetariërs. Is het makkelijk om iets vegetarisch te vinden? Of gebruiken ze voor alles visolie?
In de steden geen enkel probleem. Daarbuiten zal t soms zoeken zijn. Wij hebben 2 jaar geleden de Ha giang loop gedaan en daar was t eten wat gelimiteerd qua keuze. Maar ne vegetable pho is ook zo gemaakt.
 
Ik vind e-sim ook makkelijk. Per land is het bekijken welke aanbieder het interessantst is:

Voor Vietnam zijn de lokale (fysieke) kaarten idd erg goedkoop:
 
Je kan ook gewoon elke viettel winkel binnenlopen en een eSIM vragen. Kost ook geen hol (zelfde prijs als fysieke sim). Online zie ik alleen maar premium prijzen voor die eSims dus als het aan dezelfde prijs zou kunnen + een eventueel een kleine fee dat zou natuurlijk top zijn.
 
Terug
Bovenaan