Griekenland

utolor.

Well-known member
250px-Flag_of_Greece.svg.png


taal: Grieks
munt: Euro
tijdsverschil: +2u in de winter, -3u in de zomer
hoofdstad: Athene
reisdocumenten: Geldige identiteitskaart of internationaal paspoort. (zie url FOD voor meer info!)

nuttige links:
Reisadvies FOD Buitenlandse Zaken België (oa reisdocumenten, inenting, etc)
Officiële dienst Toerisme
Tripadvisor - Wat te doen? (oa Top 10, etc)

Je zit op een terras aan het strand op een van de idyllische Griekse eilanden en kijkt naar de helderblauwe zee. Je hebt nog niet aan een drankje gedacht of de ober brengt je een glaasje ‘ouzo’ van het huis. Terwijl je nipt aan je anijsdrankje, bepaal je de agenda voor morgen: eilandhoppen, antieke bezienswaardigheden opzoeken of genieten van de Griekse zon? Alles kan tijdens je vakantie Griekenland.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga in januari naar Griekenland, maar ik las gisteren op de site van HLN dat er een test zou nodig zijn naast gevaccineerd te zijn om Griekenland binnen te komen.
Nu vroeg ik me af of iemand hier meer info over heeft, want op de site van de Griekse overheid kan ik hier niets over terugvinden...

- As of May 14th, travelers arriving in Greece are required to have either a negative PCR certificate from a testing laboratory, for a Covid-19 test taken no later than 72 hours before arrival or a negative antigen (rapid) certificate taken no longer than 48 hours before arrival.

This test is mandatory for all tourists (including children over the age of 12), regardless of the epidemiological situation in the country of departure.


- Proof of a negative test is not required however for all travelers that have completed their vaccination (i.e., 14 days have elapsed since the last vaccination, depending on the doses required) and hold a vaccination certificate.


Acceptable vaccines are: Pfizer BioNtech, Moderna, Astra Zeneca/Oxford, Novavax, Johnson + Johnson/Janssen, Sinovac Biotech, Gamaleya (Sputnik), Cansino Biologics, Sinopharm among others.
Bron: https://travel.gov.gr/#/

Italië, Portugal, Griekenland
Een aantal landen koos alvast voor de vlucht vooruit. Italië, Portugal en Griekenland eisen - minstens tijdelijk - dat ook gevaccineerde Europeanen een negatieve PCR-test voorleggen voor ze het land binnenkomen
Bron: https://www.hln.be/reizen/de-croo-v...oronacertificaat-in-gevaar-brengen~af242a72e/


De site van de Griekse overheid lijkt mij betrouwbaarder, maar vreemd genoeg heb ik nog op één of andere website gelezen dat een test verplicht zou zijn. Iemand die recent naar Griekenland geweest is en weet hoe het zit?
 
Op de website van de federale overheid staat er reisadvies opgesomd per land. Ook voor Griekenland

B. Gezondheidsverklaringen

Alle reizigers van 12 jaar en ouder moeten één van de volgende gezondheidsverklaringen (in het Grieks, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans of Russisch) kunnen voorleggen:

1. Een negatief PCR-testresultaat uitgevoerd binnen de 72 uur voor aankomst in Griekenland (per lucht- of landweg) of een antigeentest uitgevoerd binnen de 48 uur voor vertrek.

2. Een vaccinatieverklaring: een bewijs van volledige vaccinatie waarbij de laatste prik meer dan 14 dagen geleden is toegediend. Het certificaat moet tevens het aantal ontvangen doses vermelden. De geaccepteerde vaccins zijn: Pfizer BioNtech, Moderna, Astra Zeneca / Oxford, Novavax, Johnson + Johnson / Janssen, Sinovac Biotech, Gamaleya (Sputnik), Cansino Biologics, Sinopharm.

3. Een bewijs van immuniteit na infectie of een certificaat van positieve testuitslag (via RT-PCR methode) van meer dan twee (2) maanden en minder dan negen (9) maanden te tellen vanaf de uitvoering van de test. Dit certificaat moet afgeleverd zijn door een openbare instelling of een erkend laboratorium van het land van woonplaats.
 
Op de website van de federale overheid staat er reisadvies opgesomd per land. Ook voor Griekenland
Thanks!
Als ik dat zo lees, is die informatie hetzelfde als op de site van de Griekse overheid. De informatie bij HLN is dus gewoon incorrect. Gelukkig, zo'n test kan altijd positief zijn zonder dat je ziek bent en wil niet enkele dagen op voorhand te weten komen dat ik niet kan vertrekken.

Als er iemand recent naar Griekenland geweest is, ben altijd benieuwd naar zijn/haar ervaringen, want heb zo het gevoel dat niet altijd alles deftig gecommuniceerd wordt over de constant wijzigende coronaregels.
 
Hallo

We zijn aan het zoeken waar we begin juni op verlof kunnen gaan.
We denken aan Griekenland. K vermoed dat het wel mooi weer zal zijn

Met al die eilanden weet ik niet goed waar ik moet zoeken.
We zoeken een locatie waar er cultureel ook wat te zien is.
 
Heel veel keuze daarin, heb er al wat gedaan. Veel hangt ook af van je budget. Santorini is bvb. super maar wel extreem duur. Als je all-around wat wilt, natuur, tripjes op de brommer, culinair en toeristisch: Kreta, Rhodos, Kos. Kreta is het grootste eiland maar ook heel toeristisch. Mij persoonlijk is Corfu bijgebleven. Heel mooie natuur, niet té groot en bij mijn herinnering ook niet mega toeristisch.
 
Zo extreem duur is Santorini nu ook weer niet. We zijn vorig jaar (eind augustus-begin september) in Kreta, Mykonos en Santorini geweest. Kreta is het grootst en veelzijdig, leuk om auto te huren en rond te rijden, ook Santorini is prachtig uiteraard.
 
Ik denk dat van de Griekse eilanden Kreta wel de beste uitvalsbasis is. Is het grootste eiland en heeft mogelijkheden op vlak van zowel cultuur als natuur. Het heeft bv. ook hoge bergen waar je goed kan wandelen. Santorini is wellicht mooier, maar ook erg klein.
 
Ik zou gewoon een rondreis maken en het vasteland combineren met enkele dagen Kreta en Santorini.
Athene heb je ook al gezien op een dag of 2.

Als het dan toch maar één locatie mag zijn zou ik ook voor Kreta kiezen.
 
Wij hebben een tien jaar geleden een rondreis gedaan in de Cycladische eilanden: Santorini - Amorgos - Naxos - Mykonos. Fantastische reis, met eigenlijk alles wat je wil: zon, fantastisch eten, cultuur, natuur, strand, avontuur, ...

Tussen de eilanden kan je heel makkelijk reizen door middel van de ferry.
 
Het ziet er naar uit dat Kreta onze mogelijke reisbestemming gaat worden. 1 week en we zitten met een ander koppel en in totaal drie kinderen (tegen dan bijna 2, bijna 3 en 6 jaar). Héél veel boeiende archeologische sites, mooie dorpjes, wijngaarden, natuurwandelingen en pittoreske havens bezoeken zal er dus niet inzitten maar we willen natuurlijk wel wat meepikken. We zoeken nu vooral een mooie uitvalsbasis. Schoonbroer heeft er drie gevonden: eentje in het midden (uur rijden van Heraklion aan de kust), eentje in het uiterste westen en eentje in het uiterste oosten. Ik vermoed dat het midden de beste uitvalsbasis zal blijken?
 
Het ziet er naar uit dat Kreta onze mogelijke reisbestemming gaat worden. 1 week en we zitten met een ander koppel en in totaal drie kinderen (tegen dan bijna 2, bijna 3 en 6 jaar). Héél veel boeiende archeologische sites, mooie dorpjes, wijngaarden, natuurwandelingen en pittoreske havens bezoeken zal er dus niet inzitten maar we willen natuurlijk wel wat meepikken. We zoeken nu vooral een mooie uitvalsbasis. Schoonbroer heeft er drie gevonden: eentje in het midden (uur rijden van Heraklion aan de kust), eentje in het uiterste westen en eentje in het uiterste oosten. Ik vermoed dat het midden de beste uitvalsbasis zal blijken?
Als je met het midden de buurt rond Rethimnon bedoelt zal je wel goed zitten denk ik. Je kan de meeste zaken vlot bereiken met de auto zonder veel tijd te verliezen. Al moet je oppassen dat je niet in een super toeristische buurt beland vol resorts, want dat zijn echt de lelijkste plekken van het eiland.
Heraklion zelf is minder een aanrader dan Chania en Rethimnon.
 
Als je met het midden de buurt rond Rethimnon bedoelt zal je wel goed zitten denk ik. Je kan de meeste zaken vlot bereiken met de auto zonder veel tijd te verliezen. Al moet je oppassen dat je niet in een super toeristische buurt beland vol resorts, want dat zijn echt de lelijkste plekken van het eiland.
Heraklion zelf is minder een aanrader dan Chania en Rethimnon.
Ik ga me inderdaad in die regio toespitsen voor het zoeken naar verblijfplaatsen. Chania lijkt me ook een mooie stad en we blijven inderdaad ver weg van de resorts. Fijnste zou een mooi bergdorpje zijn dat zelf wat te bieden heeft en niet al te ver van bezienswaardigheden.
 
Het ziet er naar uit dat Kreta onze mogelijke reisbestemming gaat worden. 1 week en we zitten met een ander koppel en in totaal drie kinderen (tegen dan bijna 2, bijna 3 en 6 jaar). Héél veel boeiende archeologische sites, mooie dorpjes, wijngaarden, natuurwandelingen en pittoreske havens bezoeken zal er dus niet inzitten maar we willen natuurlijk wel wat meepikken. We zoeken nu vooral een mooie uitvalsbasis. Schoonbroer heeft er drie gevonden: eentje in het midden (uur rijden van Heraklion aan de kust), eentje in het uiterste westen en eentje in het uiterste oosten. Ik vermoed dat het midden de beste uitvalsbasis zal blijken?
Ondertussen al 5x naar Kreta geweest. Wel vnl de oostkant regio Elounda/Agios Nikolaos, wat mij betreft wel de mooiste (kust)regio van het eiland.

Eenmaal ook redelijk centraal gezeten (Agia Pelagia), toen ook Rethymnon bezocht maar al lang geleden eerlijk gezegd.

Ik huur steeds een scooter of jeep en rij daarmee eigenlijk zowat op goed geluk rond, uiteraard wel met een kaart bij de hand maar nu niet dat we echt een route en bezienswaardigheden plannen. Behalve uiteraard eens Knossos. Maar gewoon rondcruisen, stoppen in kleine dorpjes, daar iets eten en drinken, zalig, voor mij het echte vakantiegevoel.

Als je de oostkant zou doen, zeker stoppen in Krasi, leuk dorpje niet ver van het Lassithi plateau en iets eten in Taverna Kares. Echt fantastisch lekker eten, gewoon een paar schotels bestellen voor de hele tafel en genieten, beste Grieks wat ik ooit heb gegeten.
 
13e vertrekken we hier naar Kreta, meer bepaald naar Iraklion. Mensen met nog wat tips eventueel?

Vandaag eens aan het zien gewoon om een scooter te huren. Prijzen vallen precies wel redelijk mee daarvoor, neen? En dan inderdaad zoals stungunner wat op 'goed geluk' rondcruisen. :music:
 
Wij gaan naar Kos, iemand een aanrader daar? :oink:

*edit: niets te doen, maar het hotel heeft alles goed gemaakt!
 
Laatst bewerkt:
Wij gaan voor 10 dagen naar Kreta eind juli. Ergens bij Stalida/Stalis en Malia, is zo een halfuur oostwaarts van Iraklion. Vooral bedoeld om deftig op te laden, maar we zullen ook wel een paar dingen doen, maar vrééé opt gemak dan :)

Gezien we niet zo ver zitten van de hoofdstad, zou ik wel graag een uitstap maken naar Knossos.
 
Voor november zijn wij nog aan het zoeken.... heb 1 weekje.

Mijn éérste gedacht was: Kreta. moet ik eens gezien hebben, maar dat lijkt me ook een eiland met weinig openbaar vervoer, en vooral met auto huren. Ik wil dus niet met de auto rijden in het buitenland!

Dus helaas ga ik dit niet doen. Ik wil ook niet vast zitten aan 1 kust/strand. dus ik vrees dat Kreta niets voor ons is dan?


MAAR:

Ik heb wel al eens in athene geweest (akropolis etc..)

Dus nu is mijn idee misschien om: Te landen in Athene, daar terug 3 dagen ter plaatse te city trippen, en dan te VLIEGEN naar Thessaloniki. slechts 1 uurtje voor 50 euro, lijkt me perfecte combo om ook daar dan nog 3 dagen ter plaatse te city trippen. en dan van daar terug naar Brussel.

Ik verwacht wel veel minder van Thessaloniki, dan Athene, wat ook heel normaal is.
Of zijn er nog verborgen parels te doen in en om Thessaloniki?

Dus concreet : 1 weekje gespreid over Athene & Thessaloniki, wil ik graag doen. Maar met uitstapjes.
 
Voor november zijn wij nog aan het zoeken.... heb 1 weekje.

Mijn éérste gedacht was: Kreta. moet ik eens gezien hebben, maar dat lijkt me ook een eiland met weinig openbaar vervoer, en vooral met auto huren. Ik wil dus niet met de auto rijden in het buitenland!

Dus helaas ga ik dit niet doen. Ik wil ook niet vast zitten aan 1 kust/strand. dus ik vrees dat Kreta niets voor ons is dan?


MAAR:

Ik heb wel al eens in athene geweest (akropolis etc..)

Dus nu is mijn idee misschien om: Te landen in Athene, daar terug 3 dagen ter plaatse te city trippen, en dan te VLIEGEN naar Thessaloniki. slechts 1 uurtje voor 50 euro, lijkt me perfecte combo om ook daar dan nog 3 dagen ter plaatse te city trippen. en dan van daar terug naar Brussel.

Ik verwacht wel veel minder van Thessaloniki, dan Athene, wat ook heel normaal is.
Of zijn er nog verborgen parels te doen in en om Thessaloniki?

Dus concreet : 1 weekje gespreid over Athene & Thessaloniki, wil ik graag doen. Maar met uitstapjes.
Rhodos is ook leuk, toen wij daar geweest zijn hadden we nog geen rijbewijs en hebben toen een uitstap naar zowel Rhodos stad als Lindos gedaan met de bus.
 
Voor november zijn wij nog aan het zoeken.... heb 1 weekje.

Mijn éérste gedacht was: Kreta. moet ik eens gezien hebben, maar dat lijkt me ook een eiland met weinig openbaar vervoer, en vooral met auto huren. Ik wil dus niet met de auto rijden in het buitenland!

Dus helaas ga ik dit niet doen. Ik wil ook niet vast zitten aan 1 kust/strand. dus ik vrees dat Kreta niets voor ons is dan?


MAAR:

Ik heb wel al eens in athene geweest (akropolis etc..)

Dus nu is mijn idee misschien om: Te landen in Athene, daar terug 3 dagen ter plaatse te city trippen, en dan te VLIEGEN naar Thessaloniki. slechts 1 uurtje voor 50 euro, lijkt me perfecte combo om ook daar dan nog 3 dagen ter plaatse te city trippen. en dan van daar terug naar Brussel.

Ik verwacht wel veel minder van Thessaloniki, dan Athene, wat ook heel normaal is.
Of zijn er nog verborgen parels te doen in en om Thessaloniki?

Dus concreet : 1 weekje gespreid over Athene & Thessaloniki, wil ik graag doen. Maar met uitstapjes.
Ik vond Thessaloniki enorm leuk. Prachtige boulevard aan de zee en verrassend veel lekkere restaurants.

Echt veel is er wel niet te zien maar ik vond het er heerlijk om rond te lopen. Je kan al 1 dag besteden door naar de ruïnes bovenaan de stad te lopen. Prachtig uitzicht van daar.

Ik heb zowel Athene en Thessaloniki onlangs gedaan en ik vond Thessaloniki zeker niet minder leuk. Tis er veel rustiger en er is minder te zien maar lijkt me zeker een leuke afwisseling met Athene.
 
Terug
Bovenaan