Vietnam

Wij zijn een tripke aant plannen voor 3 weken naar Vietnam te gaan. vertrek rond 26/10. Ik ben er 12 jaar geleden al eens geweest en de highlights gedaan, het was toen nog redelijk ontoeristisch naar mijn bescheiden mening. Maar holy cow als ik nu sommige filmpjes van Nin Binh of Ha Long Bay zie. Das een pretpark geworden daar. Dus die dingen willen we vermijden. Plan nu is:

Dag 1 - 3: Hanoi.
Dag 4 - 9: Ha Giang Loop met motorfiets.
Dag 10: Hanoi.
Dag 11-13: Cruise Lan Ha Bay (niet te fancy liefst).
Dag 14-17: Hoi An omgeving.
Dag 18-21: Hue omgeving.

We willen absoluut de eerste week de Ha Giang loop doen, dus moeten ergens skippen. Gaan dus niet naar Ho Chi Minh en de Mekong Delta. Dat heb ik trouwens toch al gezien. Enige probleem mss is dat het tyfoon season is rond Hoi An/ Hue. Daar zijn sommsige novembermaanden al enorm onder geregend, ma bon ... voor hetzelfde geld heb je stralend weer hé. Nog iemand de Ha Giang loop al gedaan ? In November ?
 
We willen absoluut de eerste week de Ha Giang loop doen, dus moeten ergens skippen. Gaan dus niet naar Ho Chi Minh en de Mekong Delta. Dat heb ik trouwens toch al gezien. Enige probleem mss is dat het tyfoon season is rond Hoi An/ Hue. Daar zijn sommsige novembermaanden al enorm onder geregend, ma bon ... voor hetzelfde geld heb je stralend weer hé. Nog iemand de Ha Giang loop al gedaan ? In November ?
ik heb int noorden rondgereden rond augustus. geen idee of het de Ha Giang was. Maar kwil u gewwon waarschuwen dat ge niet moet verschieten als er plots een modderstroom opduikt en ge bijgevolg (alst over is met regenen) ge met de helft van uw wielen in de modder zakt :)

De lokale bevolking, (die enorm arm is) laat u met plezier schuilen als dat het geval is. Kzou aanraden om iets mee te pakken wat ge kunt uitdelen. Sterke drank word daar zeker geapprecieerd.
 
Wij zijn een tripke aant plannen voor 3 weken naar Vietnam te gaan. vertrek rond 26/10. Ik ben er 12 jaar geleden al eens geweest en de highlights gedaan, het was toen nog redelijk ontoeristisch naar mijn bescheiden mening. Maar holy cow als ik nu sommige filmpjes van Nin Binh of Ha Long Bay zie. Das een pretpark geworden daar. Dus die dingen willen we vermijden. Plan nu is:

Dag 1 - 3: Hanoi.
Dag 4 - 9: Ha Giang Loop met motorfiets.
Dag 10: Hanoi.
Dag 11-13: Cruise Lan Ha Bay (niet te fancy liefst).
Dag 14-17: Hoi An omgeving.
Dag 18-21: Hue omgeving.

We willen absoluut de eerste week de Ha Giang loop doen, dus moeten ergens skippen. Gaan dus niet naar Ho Chi Minh en de Mekong Delta. Dat heb ik trouwens toch al gezien. Enige probleem mss is dat het tyfoon season is rond Hoi An/ Hue. Daar zijn sommsige novembermaanden al enorm onder geregend, ma bon ... voor hetzelfde geld heb je stralend weer hé. Nog iemand de Ha Giang loop al gedaan ? In November ?
Ik woon in Hanoi.
Ha Giang zelf nog niet gedaan. Lan Ha Bay is iets minder bekend dan Ha Long Bay maar tegenwoordig ook vrij toeristisch al. Hoi An / Da Nang / Hue gaan normaal wel meevallen deze november (als ik de experts hier mag geloven) omdat het een heel natte zomer is geweest.
 
Ik woon in Hanoi.
Ha Giang zelf nog niet gedaan. Lan Ha Bay is iets minder bekend dan Ha Long Bay maar tegenwoordig ook vrij toeristisch al. Hoi An / Da Nang / Hue gaan normaal wel meevallen deze november (als ik de experts hier mag geloven) omdat het een heel natte zomer is geweest.
Zijn er dingen die je kan aanraden in de buurt van Hanoi of Hoi-An/Hue die niet teveel platgelopen zijn door toeristen maar toch nog de moeite waard ? Ivm de regen, ik hoop dat je gelijk hebt :D
ik heb int noorden rondgereden rond augustus. geen idee of het de Ha Giang was. Maar kwil u gewwon waarschuwen dat ge niet moet verschieten als er plots een modderstroom opduikt en ge bijgevolg (alst over is met regenen) ge met de helft van uw wielen in de modder zakt :)

De lokale bevolking, (die enorm arm is) laat u met plezier schuilen als dat het geval is. Kzou aanraden om iets mee te pakken wat ge kunt uitdelen. Sterke drank word daar zeker geapprecieerd.
Het Noorden zou vrij droog zijn in die periode, ik heb vooral schrik voor de kou op de pieken :D Weeet je nog welke plaatsten je bezocht had ?
Sapa ga ik ook overslaan deze keer wegens te toeristisch geworden.
 
Het Noorden zou vrij droog zijn in die periode, ik heb vooral schrik voor de kou op de pieken :D Weeet je nog welke plaatsten je bezocht had ?
Sapa ga ik ook overslaan deze keer wegens te toeristisch geworden.
t'is van mij ook al +10 jaar geleden, dus da ben ik ook al wa vergeten... :shutup:

zorg dat ge alleszins een kaart meehebt en kijk goe waar ge rijd, want t'is uitzonderlijk dat ge iemand tegenkomt die zelfs zijn eigen stad op een kaart kan aanduiden
 
Zijn er dingen die je kan aanraden in de buurt van Hanoi of Hoi-An/Hue die niet teveel platgelopen zijn door toeristen maar toch nog de moeite waard ? Ivm de regen, ik hoop dat je gelijk hebt :D
Goh eerlijk zijn in Hoi An de klassieke dingen ook het meest must see haha. De old town, An Bang Beach, ... Tussen Hoi An en Hue ligt ook nog Da Nang (wat ik eigenlijk de leukste stad vind van de 3 maar de minst historisch interessante) en daar zijn heel leuke beach clubs en restaurants. De Dragon Bridge is ook wel cool om in het weekend mee te maken maar das meer een gimmick:
dragon-bridge1_lg.jpg

Spuwt in het weekend rond 8 uur ofzo geloof ik eventjes wat vuur. Leuk om eens te zien maar dat is het ook haha. Wat ik ook wel grappig / leuk vond was het 3D Art museum.
Oh als je in Hoi An een mooie view van de stad wilt zien (met goed weer in ieder geval) moet je naar deze tea shop gaan:
Op het dak heb je een schoon uitzicht.

In Hanoi zijn er veel dingen te doen: de typische dingen zoals de wandelstraten bij Hoan Kiem lake, Hanoi Hilton (Hoa Lo Prison, Hanoi Hilton genoemd door de Amerikaanse gevangenen, onder meer John McCain heeft daar gezeten), Tay Ho (Westlake, leuk om rond te fietsen, dit is de Expat buurt en heeft een boel leuke restaurants en bars), Old Quarter, Lotte Tower Viewing Deck, de Long Bien bridge, ...
 
Al belachelijk veel van de wereld gezien, maar Vietnam is en blijft het absoluut hoogtepunt! Wat een land. Bijna een andere wereld.

Gewoon van noord naar midden naar zuiden gaan in 3 weken en thuis komen met 1000 prachtige foto’s. Ongelooflijk.

Ps: ik raad een georganiseerde reis aan
 
2 keer geweest.

In het noorden vond ik het mooist: ninh binh, ha long bay, sa pa , hanoi of course, tam coc en hoa lu.
1 week

in het midden ook eens geweest enkel hue, da nang, en hoi an gedaan dan.
1 week


was uiteraard telkens in combinatie met thailand.

het vietnamese zuiden spreekt me eigenlijk totaal niet aan
2nd 👌
 
Hoogtwaarschijnlijk deze week een trip boeken naar Vietnam. We zouden van Noord naar Zuid gaan maar zijn er nog niet uit of we dit met trein, bus of vliegtuig zouden doen. We zijn ongeveer 20 dagen ter plekke... op booking.com zie ik soms ook hotels aan 5eur/nacht(!!). Is dit legit?

Tips mogen altijd aangezien we alles zelf regelen.
Noord naar Midden hebben wij gedaan met nachttrein (je ligt horizontaal - Google it) en dan midden naar Zuid met vliegtuig
 
Ook een vliegticket geboekt naar Vietnam voor 3 weken. we landen in Saigon en vertrekken terug naar huis vanuit hanoi. Iemand wat aanraders wat ik zeker niet mag missen? En moet ik mijn visum daar regelen of kan dit beter op voorhand gedaan worden?
 
Ook een vliegticket geboekt naar Vietnam voor 3 weken. we landen in Saigon en vertrekken terug naar huis vanuit hanoi. Iemand wat aanraders wat ik zeker niet mag missen? En moet ik mijn visum daar regelen of kan dit beter op voorhand gedaan worden?
Vroeger kon je aanschuiven bij aankomst voor een visa on arrival, maar je kan het tegenwoordig wat versnellen door een eVisa aan te vragen ($25):
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Hopelijk is die optie er nog om daar aan te schuiven, wij vertrekken volgende week woensdag en onze e-visum laat nogal op zich wachten precies :D Normaal duurt t max 3 dagen, is vorige week woensdag aangevraagd. Ze mogen zich haasten :)

Edit: visum in orde na 7 dagen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Visa in Vietnam…
In de luchthaven in een grote wachtzaal staan/zitten, samen met de andere passagiers. Tot ze een per een jou pasfoto op een groot scherm weergeven en proberen jou naam juist uit te spreken voor de ganse zaal 😅
 
Visa in Vietnam…
In de luchthaven in een grote wachtzaal staan/zitten, samen met de andere passagiers. Tot ze een per een jou pasfoto op een groot scherm weergeven en proberen jou naam juist uit te spreken voor de ganse zaal 😅
Doen ze nog visa on arrival nu ?
Anyway, mijn e-visa is na een week in orde gekomen. Morgen ribbedebie.

Anti malariapillen nemen of niet voor Vietnam?
Ik doe dat nergens in Azie, zolang je idd niet in de jungle gaat lopen niet nodig imo. Ik zou dat enkel in Afrika overwegen.
Je kan eventueel een noodkitje meenemen moest je ineens zwaar ziek worden, maar met Malaria ist vaak een lange tijd die erover gaat voor je ziek wordt. Als dat zo is dan ben je wss al thuis en dan is de boodschap, meteen naar t ziekenhuis om dat te testen en dan meteen behandelen, dan komt het wel goed :) Mijn vriendin is airhostess, die vliegen regelmatig op Afrika, ze kunnen gewoon niet elke keer weer die pillen nemen. Daar zijn echt ongelooflijk veel collega's die al malaria hebben opgelopen, zelfs meerdere malen. De eerste keer is het hevigst. Hun advies is idd alle symptomen goed monitoren en er op tijd bij zijn. Helaas voor sommiges ook al te laat geweest dus ik zeg niet dat het een lachertje is.
Goed smeren en beschermende kleding dragen is ook een simpel iets wat je al kan doen want je hebt ook dengue en andere ziektes waar je niks kan tegen innemen.
 
Laatst bewerkt:
Effe bericht uit het uiterste noorden. Ik had verwacht dat Vietnam een foodwalhalla zou zijn (of zo stelde ik het me toch voor na de trip 10 jaar geleden). Niks is minder waar. Veel zaken gerund door buitenlanders bestaan gewoon niet meer door covid en de locals maken allemaal hetzelfde klaar. Ofwel Bun Cha tijdens een karig familie dinner ofwel smakeloze instant noodles met hier en daar wat groenten en taaie kip of beef. Op de eerste lekkere Pho ist ook nog wachten. En die prijzen !!! Hallo ??? 150.000 vnd voor een heel simpel avondmaal. Ga je iets fancier (ala een gezellig restaurant met wat leuke lampionnetjes) dan ben je 250.000 kwijt ! Das 10€ he ! Is de voeding hier ook zoveel duurder geworden dan ? Of is het omdat de competitie van de buitenlanders weg is dat ze dit nu kunnen ?
Idem met slapen langs de Ha Giang trail. 18€ voor een kamer zonder ontbijt met een bed zo hard dat de kurken vloer nog comfortabeler lag en muren zo dun dat je de buren hoorden ademen.
Voor de rest wel de moeite kwa natuur. Meermaals verwonderd geweest. Dikke aanrader om dat eens met een motor te doen.

Oh, t valt ook nog op hoevaak we hier belogen worden door toeristische aanbieders. Ze annuleren opt laatste moment een geboekte trip naar Lan Ha bay wegens issues met hun permits, yeah right. Maar de dag erna of ervoor zou wel gegaan zijn. Of de airco in de kamer is plots kapot nadat we hem vergeten waren uit te zetten, zeg dat dan gewoon hè ipv de plomp beneden af te zetten :) Of de plaatsen in de sleeping bus beneden zijn voorbehouden voor de oma van de chauffeur die slecht te been is, waarna een 50 jarige flukse vietnamese vrouw opstapt en geen woord met hen uitwisselt. Altijd van die domme smoesjes man …
 
Effe bericht uit het uiterste noorden. Ik had verwacht dat Vietnam een foodwalhalla zou zijn (of zo stelde ik het me toch voor na de trip 10 jaar geleden). Niks is minder waar. Veel zaken gerund door buitenlanders bestaan gewoon niet meer door covid en de locals maken allemaal hetzelfde klaar. Ofwel Bun Cha tijdens een karig familie dinner ofwel smakeloze instant noodles met hier en daar wat groenten en taaie kip of beef. Op de eerste lekkere Pho ist ook nog wachten. En die prijzen !!! Hallo ??? 150.000 vnd voor een heel simpel avondmaal. Ga je iets fancier (ala een gezellig restaurant met wat leuke lampionnetjes) dan ben je 250.000 kwijt ! Das 10€ he ! Is de voeding hier ook zoveel duurder geworden dan ? Of is het omdat de competitie van de buitenlanders weg is dat ze dit nu kunnen ?
10/250 000 euro is nu toch niet veel voor een fancier diner?? Ik betaal hier geregeld tussen de 500k-1m (20-40euro) voor 2 personen in de buitenlandse zaken, maar dat is dan ook betere kwaliteit dan de meeste bistro's in Belgie. Vietnamese gerechten zoals bun cha kan ik hier in Hanoi toch echt nog voor 30k dong krijgen hoor. Er zijn gigantisch veel zaken gerund door buitenlanders ook, gewoon anderen dan die waar jij 10 jaar geleden bent geweest vermoed ik dan, want dat tekort valt mij hier toch echt niet op. Het lijkt mij eerder dat jij naar al de foute restaurants bent gegaan/enkel in touristische gebieden of dat je smaak verandert is... Als je wat aanraders wilt hebben voor in Hanoi mag je me een pm sturen.
Idem met slapen langs de Ha Giang trail. 18€ voor een kamer zonder ontbijt met een bed zo hard dat de kurken vloer nog comfortabeler lag en muren zo dun dat je de buren hoorden ademen.
Sorry maar dan vraag ik me toch af hou jouw boekingsproces voor deze plekken is geweest? Via een tour? Anders kan je zo een dingen op voorhand toch wel zien in reviews/foto's. Harde bedden (echt hard, bijna hout) is gewoon hoe de gemiddelde Vietnamees slaapt... Zeker buiten de steden. Of je moet de iets duurdere hostels/homestays/hotellen boeken. (wat nog steeds stukken goedkoper is dan in het westen).
Voor de rest wel de moeite kwa natuur. Meermaals verwonderd geweest. Dikke aanrader om dat eens met een motor te doen.

Oh, t valt ook nog op hoevaak we hier belogen worden door toeristische aanbieders. Ze annuleren opt laatste moment een geboekte trip naar Lan Ha bay wegens issues met hun permits, yeah right. Maar de dag erna of ervoor zou wel gegaan zijn. Of de airco in de kamer is plots kapot nadat we hem vergeten waren uit te zetten, zeg dat dan gewoon hè ipv de plomp beneden af te zetten :) Of de plaatsen in de sleeping bus beneden zijn voorbehouden voor de oma van de chauffeur die slecht te been is, waarna een 50 jarige flukse vietnamese vrouw opstapt en geen woord met hen uitwisselt. Altijd van die domme smoesjes man …
Lijkt me dat je slechte chance hebt gehad met je tour operators dan. Jammer dat je zo een dingen moet meemaken op je trip naar Vietnam. Sommige dingen zijn gewoon zo, meeste toeristische aanbieders zijn gelijk aannemers in belgie, altijd aant proberen extra geld uit u te kloppen, alhoewel er wel degelijk goede aanbieders zijn ook.
 
10/250 000 euro is nu toch niet veel voor een fancier diner?? Ik betaal hier geregeld tussen de 500k-1m (20-40euro) voor 2 personen in de buitenlandse zaken, maar dat is dan ook betere kwaliteit dan de meeste bistro's in Belgie. Vietnamese gerechten zoals bun cha kan ik hier in Hanoi toch echt nog voor 30k dong krijgen hoor. Er zijn gigantisch veel zaken gerund door buitenlanders ook, gewoon anderen dan die waar jij 10 jaar geleden bent geweest vermoed ik dan, want dat tekort valt mij hier toch echt niet op. Het lijkt mij eerder dat jij naar al de foute restaurants bent gegaan/enkel in touristische gebieden of dat je smaak verandert is... Als je wat aanraders wilt hebben voor in Hanoi mag je me een pm sturen.
Over Hanoi spreek ik me niet uit. Daar zal best wel genoeg keuze zijn. Je mag me altijd een aanradertje sturen in de buurt van old town. Het gaat me eerder over regio Ha Giang, Dong Van, …

En 10€ is echt wel veel als je kijkt naar prijs kwaliteit en vergelijkt met oa Thailand of de betere plaatsen in India (Goa). Als ik 10€ per persoon betaal dan verwacht ik een zaak gerund door een buitenlander of iemand met kennis van gezelligheid en met fancy gerechten ipv een Fried Rice uit een ananas zoals we bij Quan Que restaurant in Hanoi gegeten hebben.

Referentie hierin is voor mij bvb L’Alcove op Koh Phangan. Dat is daar dan nog 1 van de duurdere zaken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan