Slovakije

Ebel

Active member
1920px-Flag_of_Slovakia.svg.png


Taal: Slovaaks
Munt: Euro
Tijdsverschil: zelfde tijd als in België
Hoofdstad: Bratislava
Reisdocumenten: Geldige identiteitskaart of paspoort

Nuttige links:
Reisadvies FOD Buitenlandse Zaken België (oa reisdocumenten, inenting, etc)
Officiële dienst Toerisme
Tripadvisor - Wat te doen? (oa Top 10, etc)
 
Ik vertrek volgende week naar Bratislava. Nog geen idee hoe lang ik wil blijven en of ik ook de rest van Slovakije ga bezoeken. Heeft er iemand ervaringen met dit (vaak) ongekende land in Centraal Europa?
 
Een goeie 10 jaar terug bezocht. Onbekend bij ons maar zeker de moeite waard vond ik het Slovaaks paradijs (Slovenský raj). Het Tatragebergte is ook leuk, dat is eigenlijk een mini-hooggebergte, tussen Strba en Poprad loopt er een treinspoor langs, eerst een korter stuk (tandradbaan dacht ik) naar Strbske Pleso, van waaruit mooie wandelingen te doen zijn, en van daar loopt er een (smal?)spoor tot in Poprad dat op diverse plaatsjes stopt. Mala Fatra is ook leuk voor wandelingen. Dobšinská ijsgrot is ok maar ik zou er nu ook niet speciaal voor omrijden.

Bratislava zelf kan je op één à twee dagen doen, eventueel met het kasteel van Devín erbij.

Ik herinner mij dat ze op veel plaatsen Belgische bieren aan spotprijzen hadden en dat je er spotgoedkoop kon eten. Was wel net voor de Euro werd ingevoerd. In Bratislava had je zelfs een "café de Zwaan" met enkel Belgische bieren maar dat bestaat niet meer denk ik. Nu, de Slovaakse bieren waren ook best ok, de Belgische kan je hier drinken 🤪
 
Als je in Bratislava bent, kan ik je deze tour aanraden. Mensen die het met plezier en passie uitleggen.

 
  • Geweldig
Waarderingen: Ebel
Ik ben nog aan het twijfelen tussen (1) een roadtrip van hier naar Slovenië-Kroatië-Bosnië (grensstreek) of (2) Slovakije.
Slovakije ziet er cool uit, maar meer bergen en meren (rond Kroatië heb je dan nog meer stranden) en rond Bosnië natuurparken.
 
Het leuke is wel dat je Bratislava kan combineren met Wenen. Die liggen praktisch naast elkaar.
 
Ik heb Bratislava al eens gezien. Enige keer dat ik in Oost-Europa was in mijn leven, inderdaad in combinatie met Wenen. Dieper in Slowakije ben ik nog niet geweest.
 
Het Tatra gebergte is ook mooi. En die streek rond Liptovska Mara (meer in Noord-Slovakije). Helemaal tot in het oosten ben ik niet meer geweest.
Bratislava zelf is niet zo heel groot. Wenen ligt daar ook maar een 70km vandaan, je kan dus gemakkelijk eens Wenen bezoeken ook. Dat traject is gemakkelijk doenbaar met de fiets als je een beetje conditie hebt.

Overigens zijn er in Slovakije veel "penzion's" te vinden, zo kleine hotelletjes/b&b's voor niet te veel geld. Het is wel geen echt campingland, daarvoor zit je beter in Kroatië denk ik.
 
Het Tatra gebergte is ook mooi. En die streek rond Liptovska Mara (meer in Noord-Slovakije). Helemaal tot in het oosten ben ik niet meer geweest.
Bratislava zelf is niet zo heel groot. Wenen ligt daar ook maar een 70km vandaan, je kan dus gemakkelijk eens Wenen bezoeken ook. Dat traject is gemakkelijk doenbaar met de fiets als je een beetje conditie hebt.

Overigens zijn er in Slovakije veel "penzion's" te vinden, zo kleine hotelletjes/b&b's voor niet te veel geld. Het is wel geen echt campingland, daarvoor zit je beter in Kroatië denk ik.
Penzion Ingrid in Strbske Pleso als uitvalsbasis voor wandelingen in het Tatragebergte!

Bratislava is inderdaad perfect te doen in combinatie met Wenen, genoeg bussen ook die tussen beiden rijden. Als je vliegt is het soms interessanter om te vliegen op Wenen, veel meer mogelijkheden. Kan je ook direct wegvluchten uit Wenen als je het daar gehad hebt, persoonlijke mening, maar ik vond niks aan Wenen buiten het natuurhistorisch museum.
 
En Boedapest is uiteindelijk ook niet zo ver van Bratislava en Wenen vandaan, een 250km, dus als ge met de auto zijt, of een fietsreis maakt, kan je dat nog combineren.
 
En Boedapest is uiteindelijk ook niet zo ver van Bratislava en Wenen vandaan, een 250km, dus als ge met de auto zijt, of een fietsreis maakt, kan je dat nog combineren.
Wij zijn toen ook van Budapest naar Bratislava gegaan. Ik denk dat onze reis Venetië - Pula - Budapest - Bratislava - Krakau - naar huis was.
 
Paar jaar geleden Bratislava gedaan. Zeer leuke, maar wel kleine stad.
Ja ik verschoot ervan hoe klein het was.
Een week logeren zou veeeeel te lang zijn, ik was er nu 1,5 dag en was ideaal. Hooguit 3 dagen zou ik mensen aanraden.

Ik was er dan nog in een periode waar iedereen op verlof was buiten de stad, begin juli, zei de tourgids. Op momenten was het een spookstad 😅
Het was dag en nacht verschil met Wenen

aja, met de trein Wenen<~>Bratislava is het ook ideaal. Uurtje op de trein.
Onze kwam wel aan in Petržalka, de andere kant van het stadscentrum. Nog een bus genomen voor in het effectieve stadscentrum te zijn.

Voor een hotel raad ik dit aan
 
Onze kwam wel aan in Petržalka, de andere kant van het stadscentrum. Nog een bus genomen voor in het effectieve stadscentrum te zijn.
Het centraal station van Bratislava ligt ook een flinke wandeling uit het centrum. Nu, genoeg trolleybussen daar om naar het centrum te gaan voor wie nostalgisch wil terugdenken aan lijn 3 in Gent.
 
Ik zou ook graag eens couch surfen maar vind het toch een moeilijke zo op m'n eentje 😁
Ik dacht dat dat laatste niet meer bestond, maar nu tijdens mijn reis door de Kaukasus in juli vertelde een backpackster die ik tegenkwam dat dat systeem nog volop bestaat. Het is enkel betalend geworden via de centrale website.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Terug
Bovenaan