Kroatië

exCite

Supermoderator
Crowdfunder FE
1679302539436.png


Taal: Kroatisch, Italiaans (in de provincie Istrië)
Munt: Euro
Tijdsverschil: zelfde tijd als in België
Hoofdstad: Zagreb
Reisdocumenten: Geldige identiteitskaart (zie url FOD voor meer info!)

Nuttige links:

 
Dit jaar is onze reis al gepland, maar volgend jaar willen we misschien eens naar Kroatië trekken.
Wat zijn de leukste regio's met kinderen (en eventueel onze honden), zowel qua cultuur als rust.

Bijkomend doen wij graag op de heenweg ook bv. 2 nachten ergens zo rond of net voorbij het midden van de reis (aantal kilometers). Misschien daar ook tips voor leuke/mooie regio's of steden?
 
Wij hebben Kroatië al 3x gedaan, deze zomer opnieuw daar geboekt.
Heenreis overnachten we steeds in Oostenrijk, terugreis doen we meestal in 1x, afhankelijk van hoeveel kilometers we te doen hebben en hoe vlot het rijdt. Probeer zeker een locatie te kiezen waar je niet van zaterdag op zaterdag moet boeken, da's de ergste dag om te Karawankentunnel te passeren. Op weekdagen hebben we daar amper file gehad, op een zaterdag sta je er makkelijk +3u aan te schuiven.

Qua locaties hangt het er een beetje van af hoe ver je wil rijden, in Istrië valt er al enorm veel te bezichtigen. Pula, Rovinj, Cape Kamenjak, een boottocht naar 1 van de vele eilanden,...
Daar was deze camping onze favoriet: https://www.camping-adriatic.com/nl/lanterna-camping-porec
Hadden er toen een glamping tent genomen, die liggen wat meer afgelegen en op 50m van de zee.

Dit jaar trekken we een beetje verder, naar Zadar.
 
Veruit mijn favoriet land, al van kindsaf. Ben er denk ik ondertussen al zeker 10 keer geweest. Sinds 2013 ook alweer 5 keer geweest.
Er is wel een serieuze evolutie gaande. Daar waar het zelfs tot 10 jaar geleden nog een vrij goedkoop vakantieland was, en toerisme toen eigenlijk nog redelijk meeviel, zijn ze zich ondertussen zeer bewust geworden van hun toeristisch potentieel. Concreet: het is best wel duur geworden tegenwoordig. Je vindt er heel mooie, nieuwe, moderne vakantielocaties, maar je betaalt er ook stevig voor. Ook qua eten, toeristische attracties etc is het allemaal niet meer zoals vroeger :)

Neemt niet weg dat het nog altijd een schitterend land is, met schitterende natuur en pittoreske stadjes die geschiedenis uitstralen.

Zelf zitten wij liefst ergens langs de schitterende kustlijn.
Zadar is mooi en goede uitvalsbasis voor bvb een opvaart op de Zrmanje, rondvaart rond de Kornati (probeer een meer "persoonlijke" trip te zoeken dan die boten waar ze 500 man op stampen), bezoek aan Krka en Plitvice (ietsje verder, maar nog wel te doen). En op zichzelf ook een heerlijk stadscentrum om 's avonds rond te wandelen, naar het zeeorgel te gaan, of lekker te eten.

Ook al een paar keer naar Vinisce geweest waar we van Belgen een mooie villa huren met schitterend uitzicht, voor een prijs die zeker nog OK is. Van daaruit kan je dan eens Primosten, Sibenik, Trogir en Split bezoeken.

Nog meer naar het zuiden: Omis, Makarska heel mooi. Vanuit Omis bootje huren (geen vaarbewijs nodig) om de Cetina op te varen.

Sowieso is Kroatië ook top wanneer je een vaarbewijs hebt: heel veel keuze in boten (vaak ook zonder schipper mogelijk) en schitterende kust om te bevaren, rond/tussen de vele eilanden, met prachtige baaien waar weinig volk is. Zonder vaarbewijs is dat ook nog wel te doen, maar is de ervaring toch wat minder: met die kleine 10PK bootjes vorder je maar traag en het wordt al snel oncomfortabel bij wat golfslag.

Dubrovnik zou ook prachtig zijn, maar daar nog nooit geraakt.


Tussenovernachtingen: afhankelijk van hoe ver je wil rijden, er is nogal een verschil tussen Dubrovnik en Pula :). Ljubljana (hoteltip Don Candido) en Opatija (hoteltip Preelook apartments) zijn voor ons 2 stops waar we al eens vaker blijven op door- of terugreis. Beide ook de moeite om even te bezoeken: Ljubljana voor het centrum zelf, Opatija om 's avonds de boulevard af te gaan en lekker te eten.
 
Als jet met een auto gaat, hebben wij deze route gedaan:

Rijeka - Zagreb - Zadar - Split - Dubrovnik.
Uiteraard Plitvici meren mee pikken.


(En ook nog eens in Duitsland een overnachting en Venetië en Como ook overnachtingen, maar dat kies je zelf).
Kroatië is een prachtig land, maar hou rekening met vele flitspalen. Wij hadden gelukkig waze, want de flitspalen hangen zelfs in de bomen verscholen!



Eerste keer dat ik naar daar ging deden we enkel Istrië (Pula, Rovinj, Porec, en de Brijuni eilanden) Ook wel mooi, als je bv. beperkt bent en geen auto hebt. Kan je alles met bussen doen daar.
Maar onze 2e trip was toch vele malen mooier met de auto.


@eniac ivm duur worden, ja zal vanaf dit jaar dacht ik niet beter worden met de invoering van de Euro, en geen Kuna meer.
Maar de ususco en karlovaco biertjes waren toch goedkoper dan in BE meen ik me te herinneren.

Maar ik geef je gelijk, samen met spanje & italië ook mijn lievelings EU land.
 
Er zelf 3 keer geweest van mijn 18-21ste. Enorm mooi land, en met de auto de meest prachtige uitzichten langs de kust.

10 jaar geleden is dit ondertussen. Had ik toen wat spaargeld zoals nu, had ik er volgens mij iets gekocht in de Regio Split/Vodice
 
Wij hebben er een huisje :), regio Zuid-Dalmatië... Het is er prachtig. Vergeet ook niet de eilanden Brac-Hvar-Korcula. Met heel mooie Unesco-stadjes en verborgen baaien. De Kroaten zijn heel fier op hun land en zorgen in het algemeen ook goed voor de natuur. Geen afval overal dus. Plus hoogbouw is aan de kust niet toegelaten waardoor de kustlijn uniek bewaard is. Als je de tijd hebt, doe dan zeker eens de ganse de kustweg (Magistrale) tot aan Dubrovnik. Je hoeft sinds vorige zomer niet meer te passeren via Bosnië door de nieuwe brug op het schiereiland Peljesac. Er zijn nog heel wat verborgen pareltjes te ontdekken. Wat de prijzen betreft: die zijn vorige zomer idd serieus de hoogte ingegaan (maar hier ook hé). Momenteel zitten ze op hetzelfde prijsniveau als hier, soms wat goedkoper (bijvoorbeeld horeca).
 
Plan is om dit jaar ook eens tot daar te gaan met auto en dan een rondreis te doen (vanaf mid juni, nog niets geboekt). Zou wel niet verder dan split gaan precies (en eilanden daar)
 
Wow, geweldige tips tot nu toe, waarvoor dank! Ik ga het eens rustig bekijken. Liefst zou ik een huis (met zwembad) huren, kijk ik daar best gewoon voor op airbnb, of zijn er betere alternatieven?
 
Wow, geweldige tips tot nu toe, waarvoor dank! Ik ga het eens rustig bekijken. Liefst zou ik een huis (met zwembad) huren, kijk ik daar best gewoon voor op airbnb, of zijn er betere alternatieven?
Wij hebben voor onze rondreis voornamelijk via Airbnb & booking gewerkt en daar kan je wel wat vinden.
 
wij zijn 2 jaar geleden geweest. begin plitvice en dan helemaal naar dubrovnik en terug. met elke 2 dagen een nieuwe tussenstop. en was zeker de moeite. bootje huren in dubrovnik om te snorkelen rond die 3 kleine eilandjes. is zeker te doen met die lage pk bootjes en kost 2 keer niks.

qua eten enzo niet meer zo goedkoop als vroeger. je zit snel aan 15 euro per persoon voor een gemiddeld grote pizz of kleine pasta + frisdrank.

de tijd dat je daar voor 5-10 euro goed gegeten hebt is al lang gepasseerd. Benzine is er duurder dan in belgie. wij waren een dikke 2000 euro kwijt all in voor 2 personen 14 dagen.


voor onze tussenstop zijn we in erding gestopt in duitsland. thermen erding is het mooiste/ leukste sauna/wildwaterbanen complex van heel europa. moet je zeker eens gedaan hebben!
 
Wow, geweldige tips tot nu toe, waarvoor dank! Ik ga het eens rustig bekijken. Liefst zou ik een huis (met zwembad) huren, kijk ik daar best gewoon voor op airbnb, of zijn er betere alternatieven?

Wij hebben voor onze rondreis voornamelijk via Airbnb & booking gewerkt en daar kan je wel wat vinden.

Zeker ook interessant zijn feriehome en vrbo.
 
Ik vond het ook fantastisch om de Velebit in te trekken en de zon te zien ondergaan over de eilanden.
 
Prachtig land 😍 Over anderhalve week zit ik er weer voor onze eindejaarsreis met school: Zagreb-Split-Sibenik (Krka)-Zadar-Split, alles vanaf 0 in elkaar gestoken.
Kan je dat delen?
Zagreb en split (nou ja Trogir) al geboekt maar terug nog niet :p

Vanuit Trogir dan excursie(s) doen naar de eilanden. Iemand aanrader voor te boeken of tips?
We gaan er zijn vanaf dat vakantie in Kroatië blijkbaar begint ...
 
Vanuit Split kan je ferry nemen naar alle eilanden in Dalmatië. Ik houd erg van Korcula maar dat is het verst gelegen (ongeveer 3u boot). Hvar is dichterbij en ook mooi, wat mondainer. Dichtste bij Split liggen Brac en Solta. Brac met mooie dorpjes en zlatni rat (mooi strand).
Hangt er natuurlijk vanaf of je een excursie van 1 dag of meerdere dagen wil doen. Op en af naar Hvar (met twee prachtige stadjes, nl Hvar en Stari grad) met de speedboot is op 1 dag bijvoorbeeld goed te doen. Je kan ook vanuit split via de kustweg zuidwaarts rijden. De Omis en Makarska riviera zijn qua natuur en strandjes mooier dan de regio Sibenik-Split vind ik. Binnenland Omis heb je de Cetina rivier waar je kan raften en zip-line enz. In het biokovo gebergte bij Makarska is een glazen platform gemaakt (biokovo skywalk) met heel mooie vergezichten over de eilanden en bij goed weer tot in Italië
 
Was van de week aan het kijken naar last minutes in Kroatië, maar via TUI (doen we altijd) is de keuze maar erg mager precies. We zijn ook met vier en dan is de keuze nog beperkter.

Iemand die dus eventueel een andere operator weet die je mij kan aanraden omtrent Kroatië? Aangezien ik daar geen ervaringen mee heb. 't Is voor midden juni trouwens.
 
Was van de week aan het kijken naar last minutes in Kroatië, maar via TUI (doen we altijd) is de keuze maar erg mager precies. We zijn ook met vier en dan is de keuze nog beperkter.

Iemand die dus eventueel een andere operator weet die je mij kan aanraden omtrent Kroatië? Aangezien ik daar geen ervaringen mee heb. 't Is voor midden juni trouwens.
Auto of vliegtuig?
1 plek of rondtrip?
 
Terug
Bovenaan