Kroatië

Op het eiland Hvar waren wij ook erg gecharmeerd door het stadje Stari Grad. En achter de die stad ligt een schiereiland met het ene baaitje na het andere, allemaal bereikbaar via een zandweg. Gewoon ergens stoppen waar enkele auto’s staan en richting zee wandelen. Heel erg leuk!
 
Gisteren was het hier in Hvar een dagje regen maar vandaag ook weer zonnig. Dag ervoor was het ok in Split enkel in de avond was het een uurtje regen

Bizar hoeveel geldautomaten er hier zijn. :laugh: in het kleine historisch gedeelte van Split hebben we er 25 geteld :unsure:
Ja België staat enorm achter op toegankelijkheid geldautomaten.
 
Ja België staat enorm achter op toegankelijkheid geldautomaten.

Hebben we die nog echt nodig, gezien we zowat overal met Payconiq en bankkaart kunnen betalen?

Kan me niet herinneren wanneer ik nog geld afgehaald heb. Allez ja toch, begin april in Turkije omdat de bazaarkes daar enkel cash aanvaardden.
 
Hebben we die nog echt nodig, gezien we zowat overal met Payconiq en bankkaart kunnen betalen?

Kan me niet herinneren wanneer ik nog geld afgehaald heb. Allez ja toch, begin april in Turkije omdat de bazaarkes daar enkel cash aanvaardden.
Zeker. Hoe meer elektronisch, hoe meer je kan controle uitoefenen als regering.
 
Terug van twee weken Kroatie-Bosnie. Tijdens Black friday twee ticketjes voor 82 EURO gescoord bij Brussels airlines. Aangekomen in Split, vervolgens onze huurauto opgehaald en doorgereden naar Dubrovnik. Een dagje gebleven, je wordt haast verplicht een Dubrovnik pass aan te kopen.. beetje jammer dat je het busticket nog apart moet gaan halen.. Dubrovnik is natuurlijk toeristisch, maar toen we op muren rondliepen, vielen het wel mee qua drukte (begin juni). Vervolgens SRD viewpoint met de auto gedaan en doorgereden naar Trebinj in Bosnie. Wat een verademing, precies alsof het verboden is voor toeristen om Bosnie binnen te komen. Nochtans amper 30km van Dubrovnik. Leuk stadje, kerk (granacica) met prachtig uitzicht over de omgeving. Een aanrader, en geen toerist te bespeuren bij zonsondergang. Voor 15 EURO de nacht verbleven we een guesthouse. Daarna doorgereden naar Mostar, via op Google maps een lange route genomen, prachtige natuur en leuke stopplaatsen, amper een toerist te bekennen. In Pocitelj, Blagaj gestopt. Vervolgens overnacht in Mostar en de volgende dag de brug bezocht. Daarna doorgereden naar Visegrad (bekend van de brug over de rivier Drina, van Ivo Andric). Mooie route daar naar toe. De volgende stop was in de buurt van Jajce, leuk stajd met zijn bijzondere waterval, wij verbleven op een huisje op de rivier (buurt van Sipovo). Daarna via Bihac en het kasteel van Ostrozac, de grens met Kroatie terug overgestoken en verbleven in de buurt van het Plitvice NP. Plitivice bezocht, daarna via een tussenstop in Primosten, de auto ingeleverd in Split en de ferry naar Hvar genomen en daarna de ferry naar Brac en tot slot Split stad nog bezocht.
Onze terugvlucht werd dan nog eens afgelast omwille van een technisch probleem waardoor wij pas een dag later een nieuwe vlucht konden nemen en 'noodgedwongen' nog een dagje in een hotel in Trogir moesten verblijven.

Zoals verwacht was Kroatie was het duurst, was wel verschoten van de prijzen, op cafe betaal je evenveel als hier, alle toeristische atracties zijn prijzig (hallo 39 EURO voor Plitvice en dan nog zonder parking, tip: na 16huur is het 26 EURO), overal al behoorlijk tot zeer veel toeristen, echt wel afhankelijk van toeristen, het wordt een pretpark. Bosnie, prachtige natuur, de helft zo goedkoop en buiten een paar plaatsen, helemaal niet toeristisch. Nu enkel Kosovo nog bezoeken en dan de hele Balkan bezocht. ;)
 
Terug van twee weken Kroatie-Bosnie. Tijdens Black friday twee ticketjes voor 82 EURO gescoord bij Brussels airlines. Aangekomen in Split, vervolgens onze huurauto opgehaald en doorgereden naar Dubrovnik. Een dagje gebleven, je wordt haast verplicht een Dubrovnik pass aan te kopen.. beetje jammer dat je het busticket nog apart moet gaan halen.. Dubrovnik is natuurlijk toeristisch, maar toen we op muren rondliepen, vielen het wel mee qua drukte (begin juni). Vervolgens SRD viewpoint met de auto gedaan en doorgereden naar Trebinj in Bosnie. Wat een verademing, precies alsof het verboden is voor toeristen om Bosnie binnen te komen. Nochtans amper 30km van Dubrovnik. Leuk stadje, kerk (granacica) met prachtig uitzicht over de omgeving. Een aanrader, en geen toerist te bespeuren bij zonsondergang. Voor 15 EURO de nacht verbleven we een guesthouse. Daarna doorgereden naar Mostar, via op Google maps een lange route genomen, prachtige natuur en leuke stopplaatsen, amper een toerist te bekennen. In Pocitelj, Blagaj gestopt. Vervolgens overnacht in Mostar en de volgende dag de brug bezocht. Daarna doorgereden naar Visegrad (bekend van de brug over de rivier Drina, van Ivo Andric). Mooie route daar naar toe. De volgende stop was in de buurt van Jajce, leuk stajd met zijn bijzondere waterval, wij verbleven op een huisje op de rivier (buurt van Sipovo). Daarna via Bihac en het kasteel van Ostrozac, de grens met Kroatie terug overgestoken en verbleven in de buurt van het Plitvice NP. Plitivice bezocht, daarna via een tussenstop in Primosten, de auto ingeleverd in Split en de ferry naar Hvar genomen en daarna de ferry naar Brac en tot slot Split stad nog bezocht.
Onze terugvlucht werd dan nog eens afgelast omwille van een technisch probleem waardoor wij pas een dag later een nieuwe vlucht konden nemen en 'noodgedwongen' nog een dagje in een hotel in Trogir moesten verblijven.

Zoals verwacht was Kroatie was het duurst, was wel verschoten van de prijzen, op cafe betaal je evenveel als hier, alle toeristische atracties zijn prijzig (hallo 39 EURO voor Plitvice en dan nog zonder parking, tip: na 16huur is het 26 EURO), overal al behoorlijk tot zeer veel toeristen, echt wel afhankelijk van toeristen, het wordt een pretpark. Bosnie, prachtige natuur, de helft zo goedkoop en buiten een paar plaatsen, helemaal niet toeristisch. Nu enkel Kosovo nog bezoeken en dan de hele Balkan bezocht. ;)
Ja de Balkan wordt wel meer en meer in de toeristische spotlight gezet (zie ook Albanie die meer en meer opkomt) , wat de prijzen niet ten goede doet.
 
Altijd afhalen bij Euronet als je geen extra kosten wilt!
Is dat nog altijd of was dat voor ze euro's hadden ?
Edit: blijkbaar wel en zelfs bij een Euronet heb ik moeten betalen
Tip voor wie Trogir doet en graag burgers eet: Bubalus. Epic burgers elke keer weer (ga er al jaren).

Ook zalig vriendelijke eigenaar. Vorige keer nog een tijdje nagepraat bij sluituur. Dat toeristisch gedeelte van Trogir is vanaf oktober tot april gewoon compleet verlaten. 1 restaurant open op dat hele stuk, wonen nog maar een handvol mensen dan.
Mss eens passeren een van de komende dagen
Zeker. Hoe meer elektronisch, hoe meer je kan controle uitoefenen als regering.
Hoe meer automaten hoe meer zwart geld bedoel je

@Zubrowka ja de prijzen zijn idd niet echt goedkoop te noemen. Dacht dat eten ook iets goedkoper zou zijn :p

Wou gisteren afsluiten met ijsje als dessert.
De ober 'ons ijs is niet goed, ik zou een van onze cake's nemen'
Cake was wel lekker en met korting om 1 of andere reden. Weet dus niet of het waar was van ijs of de cake op moest :laugh:

Edit: even rekening vandaag bekeken: 13% op eten en 28% op drank (volgens ober de hoogste van Europa en recent verhoogd?)
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben een week Zagreb - Split - Korcula erop zitten. Het is inderdaad duur geworden, maar de prijzen variëren wel enorm naar locatie. Plitvice vond ik bv. al erover gaan met 40 EUR pp (inderdaad goedkoper na 16u), hetzelfde als de Krka watervallen. Als je in België gewend bent om alles met de kaart te betalen, kan je je wel eens vergissen zoals ons en geen cash geld meenemen. Als je dan mondjesmaat geld afhaalt (niet doen) dan betaal je 4 EUR per keer. Helaas wel op de terugweg gescamd met een taxi terug die 3 keer zo duur was als de taxi heen, maar dat was onze fout door niet op te letten. En er zijn nog wel andere voorbeelden waar ze klaar staan om geld uit je te kloppen (aanrekening bestek, verscholen BTW, parking), ...).

Maar in het algemeen een prachtig land en een fantastische reis. Heerlijk gegeten, vriendelijke mensen en veel mooie locaties. Split en Korcula (old town) waren hoogtepunten, en het duiken daar was voor een eerste keer heel goed meegevallen. Zagreb was wel mooi, maar zou ik nu niet aanraden als topcitytrip om eens te doen.
 
Ik ben 10 jaar geleden naar Zagreb en Dubrovnik geweest. Een jaar en nog iets later 2x Pula. Je zag in 2013 wel al dat het flink aan het opkomen was, maar de prijzen vielen nog goed mee. In Zagreb dachten ze dat we rijk waren, omdat we een week naar Dubrovnik gingen. Dat was toen nog wat goedkoper dan hier, dus viel eigenlijk goed mee. Kan me wel voorstellen dat het tegenwoordig duur en vooral heel druk is geworden.
 
Ik ben 10 jaar geleden naar Zagreb en Dubrovnik geweest. Een jaar en nog iets later 2x Pula. Je zag in 2013 wel al dat het flink aan het opkomen was, maar de prijzen vielen nog goed mee. In Zagreb dachten ze dat we rijk waren, omdat we een week naar Dubrovnik gingen. Dat was toen nog wat goedkoper dan hier, dus viel eigenlijk goed mee. Kan me wel voorstellen dat het tegenwoordig duur en vooral heel druk is geworden.
De drukte viel eigenlijk nog wel redelijk goed mee; behalve in Split waar het wel slakgewijs door de stegen heen lopen was. In Korcula was het eigenlijk erg rustig, ik was er van verbaasd.
 
Drukte valt wel mee idd het is nog geen hoogseizoen.

Morgen vertrekken naar Zadar en eens langs krka gaan als er nog tickets beschikbaar zijn ter plaatse.
40 euro is idd veel maar bon geld moet rollen :unsure:
Al hebben wij de boot (nou ja heel klein stukje omdat het moest) of de 'trein' niet eens genomen in plivitci dus zouden korting moeten krijgen :unsure:

Vandaag alternatieve 'blue cave' dagtocht gedaan. Onze boot was wel leuk met slechts 3 koppels waarvan 1 uit Californië en de kapitein was een lokale student (21) die wegens de wind (en wegens eigen voorkeur) wat anders heeft gevaren maar wel top!
In bootje Blue cave zaten er nog uit Argentinië, Korea en Florida dus het was redelijk internationaal


@eniac bubalus toch niet gedaan want qua locatie niet top (weinig tafels buiten) en enkel cash...
Wel heel druk bezette pizza/pasta Kristian gedaan gisteren maar was lekker en je kreeg hapje en afsluiter.

@Sh343 wij hebben ongeveer zelfde gedaan: Zagreb - plivitci-meren - trogir :p

Zagreb is goed voor 1 dag idd (tenzij je musea doet mss). Waren daar zondag toen het voetbal was tegen Spanje
 
Laatst bewerkt:
@eniac bubalus toch niet gedaan want qua locatie niet top (weinig tafels buiten) en enkel cash...

Jammer 🙂
Heb je het hoofdterras wel gevonden? Want er staan idd maar een paar tafeltjes net aan het restaurant maar vlakbij in steegje wel een ruimer gezellig terras.
 
Ja de Balkan wordt wel meer en meer in de toeristische spotlight gezet (zie ook Albanie die meer en meer opkomt) , wat de prijzen niet ten goede doet.
Klopt, maar in Kroatië loopt het wel de spuigaten uit. Het blijft nog steeds een land waar de mensen een stuk minder verdienen dan bij ons, dus ze profiteren daar gewoon van toeristen. Dat is ook de reden waarom ik Kroatië de laatste jaren links laat liggen.

Dit jaar Albanië gedaan en daar zijn de prijzen nog normaal voor Balkan landen (bv. 25 euro voor 2 pizza's, 2x frisdrank en 2 cocktails). Al zijn vele vroeger verlaten stranden daar ondertussen bv. ook geprivatiseerd waarbij je verplicht ligstoelen moet huren. Binnen enkele jaren zal het daar ook wel omzeep zijn.
 
Jullie hebben het dan over de prijzen voor horeca. Die zijn idd erg gestegen de laatste jaren. Maar ook de gewone voedingsprijzen zijn enorm gestegen (zoals bij ons), en die prijzen zijn er voor iedereen, ook de (minder verdienende) Kroaten zelf. Ik kom er vaak buiten het toeristisch seizoen, en er is geen verschil qua supermarktprijzen in januari of juli. En ook geen verschil in horecaprijzen. Het is allemaal een pak duurder geworden, maar toch vind ik het nog goedkoper dan bijvoorbeeld in Frankrijk. Bijvoorbeeld de tolprijzen voor de autosnelweg zijn de helft tot ene kwart minder. 40 € voor Plitvice is natuurlijk niet goedkoop maar je krijgt er ook echt wel iets prachtigs voor in de plaats... 40€ toegang betalen voor iets unieks in Spanje of Frankrijk (bv Alhambra) is toch ook gangbaar... Ik denk dat wij nog het beeld hebben dat Oost-Europa goedkoper is, terwijl dat al jaren aan het veranderen is en meer en meer op ons niveau komt. Kijk ook maar naar Slovenië of Polen, is idem...
 
Krka gedaan in omgekeerde richting van https://www.reisjunk.nl/kroatie/krka-national-park-watervallen/
1e niet tot aan waterval zelf want vriendin zag touwen niet zitten. Uiteindelijk rond 15u aan laatste gekomen en daar gewoon vanuit Lozovac een rondje langs de waterval gedaan zonder te zien waar je tickets moest kopen en nergens controle gehad. 80 euro uitgespaard :laugh:
Mss logisch dat dat enkel voor mensen die boot nemen is :unsure:
 
Terug
Bovenaan