Peru

Gisteren heb ik ook gezien op de pagina van het FOD dat de België alle niet-essentiële reizen naar Peru afraadt. Redelijk bummer aangezien ik er toch naar uitkijk om naar Peru te gaan. Maar ik begin toch al met alternatieven te zoeken...
 
Huaynu Picchu om echt een zicht te hebben over de ruïnes. Ik dacht dat ik ging doodgaan.

Is dat die berg waar maar x-aantal toeristen per dag op mogen? Mijn gids had die bijgeboekt op voorhand omdat hij vroeg of we nog een extra berg wilden doen daar. Wij zo van ok, zonder enige info.
Die berg blééf maar gaan. En wij wisten niet hoe hoog het was, dus je kon onze verontwaardiging inbeelden als we na een halfuur nog niets eens halverwege waren, toen een paar klimmers er ons op wezen. Mijn vriendin is toen net niet doodgegaan denk ik :laugh:
 
Gisteren heb ik ook gezien op de pagina van het FOD dat de België alle niet-essentiële reizen naar Peru afraadt. Redelijk bummer aangezien ik er toch naar uitkijk om naar Peru te gaan. Maar ik begin toch al met alternatieven te zoeken...
Dat staat er al even op.
Intussen ook verlengd tot half februari dacht ik

Wij hebben geboekt voor September dus ben benieuwd 😅
 
Is dat die berg waar maar x-aantal toeristen per dag op mogen? Mijn gids had die bijgeboekt op voorhand omdat hij vroeg of we nog een extra berg wilden doen daar. Wij zo van ok, zonder enige info.
Die berg blééf maar gaan. En wij wisten niet hoe hoog het was, dus je kon onze verontwaardiging inbeelden als we na een halfuur nog niets eens halverwege waren, toen een paar klimmers er ons op wezen. Mijn vriendin is toen net niet doodgegaan denk ik :laugh:

Not sure, wij hebben dat ook geboekt zonder goed te weten wat dat was.
Ik was al redelijk verslonden door het vroege opstaan, de rock and roll lifestyle van de voorbije dagen en de eerste klim naar Machu Picchu.
Ik was mentaal niet voorbereid op die extra klim die nog zwaarder was dan de eerste.
Achter elke bocht hopende dat de eindmeet in zicht was, elke keer teleurstelling. Wel mooi zicht, dat wel.
 
Dat staat er al even op.
Intussen ook verlengd tot half februari dacht ik

Wij hebben geboekt voor September dus ben benieuwd 😅

Ik wil geen grote uitspraken doen of enige invloed hebben op je reisplannen, maar mijn vrouw die er een tijdje gewoond heeft en er nog heel wat contacten heeft ziet het niet direct goedkomen. De bestorming van de universiteit gisteren was de druppel. Het is er al lang heel onrustig, de vorige president heeft een fout gemaakt door Fujimori te pardonneren, het is er een en al populisme in de politiek en een globale economische crisis maakt de cocktail compleet.
 
Ik ken iemand in de dichte kring die een groepsreis gepland heeft in April.
Ziet er niet goed uit dus?
Na vele jaren uitstel door corona nu dit weer.
 
Ik wil geen grote uitspraken doen of enige invloed hebben op je reisplannen, maar mijn vrouw die er een tijdje gewoond heeft en er nog heel wat contacten heeft ziet het niet direct goedkomen. De bestorming van de universiteit gisteren was de druppel. Het is er al lang heel onrustig, de vorige president heeft een fout gemaakt door Fujimori te pardonneren, het is er een en al populisme in de politiek en een globale economische crisis maakt de cocktail compleet.
Ja hebben de reis geboekt via een organisatie en voorlopig enkel voorschot gegeven
Als de situatie niet zou verbeteren dan gaat de reis niet door en krijgen we t geld terug

Maar dan beslissen ze nu nog niet, zal voor in de zomer zijn
 
Intussen klaar voor poging 2 :) Reis is 95% in orde dus deze week boeken.

  • Machu Picchu: De ochtendlijke klim naar boven vond ik uitputtend. Bleef maar duren. Wel mooi zicht met de zonsopgang. We zijn nog verder geklommen naar Huaynu Picchu om echt een zicht te hebben over de ruïnes. Ik dacht dat ik ging doodgaan.
Wij hebben Huchuy Picchu bijgeboekt. Minder hoog, minder lang en uitzicht op Huaynu Picchu :) Ik hoop een goeie keuze..
There are only 240 tickets available per day, 40 for each time slot
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Intussen klaar voor poging 2 :) Reis is 95% in orde dus deze week boeken.


Wij hebben Huchuy Picchu bijgeboekt. Minder hoog, minder lang en uitzicht op Huaynu Picchu :) Ik hoop een goeie keuze..
There are only 240 tickets available per day, 40 for each time slot
Als je geluk hebt kan je ook de Huayna Picchu doen, na het registratiebord kan je gewoon missen van richting en omhoog gaan op Huayna.
 
Ik ben nie zo'n held op hoogtes of smalle paadjes met een afgrond 😅
Ik ook niet, maar ze overdrijven online echt wel met hoe 'erg/eng' het is. Valt echt zeer goed mee, wij waren beide ook bang gemaakt op voorhand. Je kan ook naar het punt net voor de top gaan, net voor de kleine trappen. Waar je een zeer mooi zicht hebt op alles en ook mooie foto kan maken. Ik zou het zeker aanraden.

Oja, wij zijn via de bus naar Hydro-electrica geweest en hebben dan langs het spoor gewandeld. Is veel goedkoper en de trein lijkt mij echt beetje dure toerist-trap. + Neem een poncho mee want is daar vrij veel regen.
 
Laatst bewerkt:
3 weken Peru is eigenlijk perfect, 2 weken een beetje kort (om 'alles' te kunnen doen). Op 18 à 19 dagen is het goed te doen.
De Colca Canyon is een leuke 2-daagse met op de 2e dag een vrij zware beklimming (voor de matig geoefende wandelaar). Je ziet er oa de Andes condor vliegen.
In Cuzco: als je de inca trail niet kan doen (die is sowieso duurder en drukker bezet), kan je altijd de Salkantay trail doen, is denk ik de 2e bekendste. Dat is ook 4 dagen, je passeert oa langs Humantay lake. Ik had geboekt bij Salkantaytrekking.com. De lodges waarin je overnacht zijn best geweldig, eten top, enkel bij de 1e overnachting is er geen douche (en wifi moet je de 1e 2 dagen ook niet verwachten).

In Cuzco heb je ook de Vinicunca, de 'rainbow mountain', is wel de moeite

En als je in die landen zit kan je niet anders dan het Amazonewoud bezoeken. Wij zijn 4 dagen geweest in Manu national park, ik vond het fantastisch, al denk ik dat er wel Amazonegebieden te bezoeken zijn met meer wildlife (heb wel 5 verschillende soorten apen gezien en uiteraard veel vogels etc). Wij kozen voor Manu omdat dat bereikbaar is via Cuzco. Ze komen je halen aan je hotel en dan is het een busrit van een uur of 6. Voor andere plekken moet je misschien speciaal nog het vliegtuig nemen omdat die niet in de nabijheid van de grote steden liggen

Sowieso moet je voor het Amazonewoud in groep gaan met een gids, de Inca/Salkantay trail best ook. Colca kan je alleen doen maar er sterft ook wel eens iemand (zie dat Belgisch meisje begin dit jaar), je kan verdwalen of verongelukken als je niet oplet

Maar 3 landen op 30 dagen lijkt me wel heel kort ja, dan ga je echt veel missen en zit je agenda heel op elkaar gepropt. Wij moesten dikwijls om 3-4-5 uur uit onze nest, omdat ze ons voor de Colca, Salkantay en Amazone heel vroeg op de morgend kwamen oppikken, je start wandelingen vaak 's morgens vroeg, vliegtuigen halen, etc. Je hebt af en toe ook een rustige dag nodig. Je moet Zuid-Amerika ook niet bezoeken om zoveel mogelijk landen te doen op zo kort mogelijke tijd. Neem je tijd om een land te ontdekken, er is zoveel te zien en te doen

Ik heb een redelijke conditie, maar op bepaalde hoogtes zag ik echt af.
Gewoon heel kortademig en toch wat happen naar adem.

Maar hangt af van persoon tot persoon denk ik. Enkeleke gepensioneerde toeristen die naast me zaten hadden helemaal geen last :p
Ik denk dat ik wast astma heb.

Is dat die berg waar maar x-aantal toeristen per dag op mogen? Mijn gids had die bijgeboekt op voorhand omdat hij vroeg of we nog een extra berg wilden doen daar. Wij zo van ok, zonder enige info.
Die berg blééf maar gaan. En wij wisten niet hoe hoog het was, dus je kon onze verontwaardiging inbeelden als we na een halfuur nog niets eens halverwege waren, toen een paar klimmers er ons op wezen. Mijn vriendin is toen net niet doodgegaan denk ik :laugh:
Paar mensen getagd die er denk ik al geweest zijn.
1 of 2 dagen Lima?

Zouden aankomen om 4u30 's morgens, die dag dan nog een stadstour.
Dan evt kiezen tussen nog een vrije dag daar of meteen door daar Paracas/Ica?
 
WIj zijn er maar 1 dag gebleven toen we aankwamen.
De kliffen eens bekeken en het historisch centrum, etc.

Toen we terug kwamen enkel nog eens goed gaan eten in Lima en de ochtend er op terug naar huis.

Zou dan een dag langer ergens anders verblijven eerlijk gezegd.
 
Paar mensen getagd die er denk ik al geweest zijn.
1 of 2 dagen Lima?

Zouden aankomen om 4u30 's morgens, die dag dan nog een stadstour.
Dan evt kiezen tussen nog een vrije dag daar of meteen door daar Paracas/Ica?
In Lima is niet veel te zien. 1 dag is genoeg. Misschien kunt ge op het einde van uw reis nog een dagje relaxen in Miraflores, maar het stadscentrum hebt ge op een dag gezien
 
WIj zijn er maar 1 dag gebleven toen we aankwamen.
De kliffen eens bekeken en het historisch centrum, etc.

Toen we terug kwamen enkel nog eens goed gaan eten in Lima en de ochtend er op terug naar huis.

Zou dan een dag langer ergens anders verblijven eerlijk gezegd.

In Lima is niet veel te zien. 1 dag is genoeg. Misschien kunt ge op het einde van uw reis nog een dagje relaxen in Miraflores, maar het stadscentrum hebt ge op een dag gezien
Ja ik ben ook aan het twijfelen omdat we inderdaad bij central zouden willen gaan eten. Momenteel uitgeroepen tot beste restaurant ter wereld.

Maar 's morgens aankomen, dan stadstour en s' avonds nog uit eten is mss wat druk op één dag.
In het terugkomen (laatste dag) arriveren we 's avonds laat pas uit Maldonado in Lima dus voorzien een overnachting aan de luchthaven zelf in een hotel.
 
Moeilijk te zeggen. Maar ik rush ook niet graag.
1,5 dag Lima lijkt me toch minimum.
Beetje rondwandelen in Limaflores, iets gaan eten en drinken om wat gevoel van de stad te krijgen.
 
Paar mensen getagd die er denk ik al geweest zijn.
1 of 2 dagen Lima?

Zouden aankomen om 4u30 's morgens, die dag dan nog een stadstour.
Dan evt kiezen tussen nog een vrije dag daar of meteen door daar Paracas/Ica?
Zelf maar 2 dagen in Lima gedaan en vond dat wel voldoende, de bus nemen naar Paracas is wat wij ook gedaan hebben. Vond het zelf wel de moeite om de boottocht te doen en dan zeeleeuwen/pinguins te spotten en daar dan ook naar dat nationaal park te gaan. Maar in Paracas zelf is er buiten dat niets te doen. Van Paracas naar Ica gegaan en daar geslapen ipv Huacachina want is toch welduurder en met de tuktuk ben je daar vrij snel aan de oase. Wel leuk om daar de zon te zien ondergaan als je naar boven bent geklommen op het zand of als je bent gaan sandboarden (zeker voldoende afdingen).
 
Terug
Bovenaan