Peru

Silence

Well-known member
255px-Flag_of_Peru.svg.png


taal: Spaans
munt: Sol
tijdsverschil: Wintertijd (6u vroeger), Zomertijd (7u vroeger) (met België)
hoofdstad: Lima
reisdocumenten: Paspoort minstens 6 maanden geldig vanaf datum van aankomst - geen visum nodig, mits u niet langer dan 180 dagen in Peru verblijft

nuttige links:
Buitenlandse zaken
Officiële dienst toerisme
Tripadvisor


Peru is betoverend mooi, een fascinerende en enigmatische bestemming die tot de verbeelding spreekt van iedere cultuurliefhebber.Je kan er de ruïnes bewonderen van legendarische beschavingen.Wie heeft er nog niet gehoord van Machu Picchu, het meesterwerk van de Inca’s? Peru heeft het allemaal: het majestueuze Andesgebergte dat uitkijkt op het Amazonewoud, de Altiplano en het uitgestrekte Titicacameer
 
Onze reis van 2023 zal er ééntje naar Peru zijn (september)

We zijn nu verschillende groep en individuele rondreizen aan het vergelijken en bekijken.
Als er iemand al geweest is en tips heeft, deel ze gerust
 
Staat gepland in juni samen met Bolivië en Chili gedurende dertig dagen. Het volgt zowat de klassieke plaatsen zoals de Nazca-lijnen, Arequipa, Colca canyon, Puno (Titicacameer), Cuzco en Lima. Ik wil graag de Inca Trail erbij doen, maar ik weet niet wanneer die bevestigd zal worden. Ik vrees dat het te laat zal zijn en dat de Lares trekking als alternatief zal worden aangeboden, maar daar heb ik eerlijk gezegd niet veel goesting in. Ik wil toch wel vooral de incaruïnes bezichtigen.
 
Staat gepland in juni samen met Bolivië en Chili gedurende dertig dagen. Het volgt zowat de klassieke plaatsen zoals de Nazca-lijnen, Arequipa, Colca canyon, Puno (Titicacameer), Cuzco en Lima. Ik wil graag de Inca Trail erbij doen, maar ik weet niet wanneer die bevestigd zal worden. Ik vrees dat het te laat zal zijn en dat de Lares trekking als alternatief zal worden aangeboden, maar daar heb ik eerlijk gezegd niet veel goesting in. Ik wil toch wel vooral de incaruïnes bezichtigen.
Amai 30 dagen voor 3 landen? Gaat dat niet wat te snel zijn?
Ik twijfelde of 18 dagen Peru niet wat te snel was en we beter voor 20 of 21 dagen gaan.

Met welke organisatie gaan je?
Inca trail is toch al 4 dagen zeker ik?

Wij twijfelen over we de Amazone in Puerto maldonado erbij zouden doen
 
3 weken Peru is eigenlijk perfect, 2 weken een beetje kort (om 'alles' te kunnen doen). Op 18 à 19 dagen is het goed te doen.
De Colca Canyon is een leuke 2-daagse met op de 2e dag een vrij zware beklimming (voor de matig geoefende wandelaar). Je ziet er oa de Andes condor vliegen.
In Cuzco: als je de inca trail niet kan doen (die is sowieso duurder en drukker bezet), kan je altijd de Salkantay trail doen, is denk ik de 2e bekendste. Dat is ook 4 dagen, je passeert oa langs Humantay lake. Ik had geboekt bij Salkantaytrekking.com. De lodges waarin je overnacht zijn best geweldig, eten top, enkel bij de 1e overnachting is er geen douche (en wifi moet je de 1e 2 dagen ook niet verwachten).

In Cuzco heb je ook de Vinicunca, de 'rainbow mountain', is wel de moeite

En als je in die landen zit kan je niet anders dan het Amazonewoud bezoeken. Wij zijn 4 dagen geweest in Manu national park, ik vond het fantastisch, al denk ik dat er wel Amazonegebieden te bezoeken zijn met meer wildlife (heb wel 5 verschillende soorten apen gezien en uiteraard veel vogels etc). Wij kozen voor Manu omdat dat bereikbaar is via Cuzco. Ze komen je halen aan je hotel en dan is het een busrit van een uur of 6. Voor andere plekken moet je misschien speciaal nog het vliegtuig nemen omdat die niet in de nabijheid van de grote steden liggen

Sowieso moet je voor het Amazonewoud in groep gaan met een gids, de Inca/Salkantay trail best ook. Colca kan je alleen doen maar er sterft ook wel eens iemand (zie dat Belgisch meisje begin dit jaar), je kan verdwalen of verongelukken als je niet oplet

Maar 3 landen op 30 dagen lijkt me wel heel kort ja, dan ga je echt veel missen en zit je agenda heel op elkaar gepropt. Wij moesten dikwijls om 3-4-5 uur uit onze nest, omdat ze ons voor de Colca, Salkantay en Amazone heel vroeg op de morgend kwamen oppikken, je start wandelingen vaak 's morgens vroeg, vliegtuigen halen, etc. Je hebt af en toe ook een rustige dag nodig. Je moet Zuid-Amerika ook niet bezoeken om zoveel mogelijk landen te doen op zo kort mogelijke tijd. Neem je tijd om een land te ontdekken, er is zoveel te zien en te doen
 
3 weken Peru is eigenlijk perfect, 2 weken een beetje kort (om 'alles' te kunnen doen). Op 18 à 19 dagen is het goed te doen.
De Colca Canyon is een leuke 2-daagse met op de 2e dag een vrij zware beklimming (voor de matig geoefende wandelaar). Je ziet er oa de Andes condor vliegen.
In Cuzco: als je de inca trail niet kan doen (die is sowieso duurder en drukker bezet), kan je altijd de Salkantay trail doen, is denk ik de 2e bekendste. Dat is ook 4 dagen, je passeert oa langs Humantay lake. Ik had geboekt bij Salkantaytrekking.com. De lodges waarin je overnacht zijn best geweldig, eten top, enkel bij de 1e overnachting is er geen douche (en wifi moet je de 1e 2 dagen ook niet verwachten).

In Cuzco heb je ook de Vinicunca, de 'rainbow mountain', is wel de moeite

En als je in die landen zit kan je niet anders dan het Amazonewoud bezoeken. Wij zijn 4 dagen geweest in Manu national park, ik vond het fantastisch, al denk ik dat er wel Amazonegebieden te bezoeken zijn met meer wildlife (heb wel 5 verschillende soorten apen gezien en uiteraard veel vogels etc). Wij kozen voor Manu omdat dat bereikbaar is via Cuzco. Ze komen je halen aan je hotel en dan is het een busrit van een uur of 6. Voor andere plekken moet je misschien speciaal nog het vliegtuig nemen omdat die niet in de nabijheid van de grote steden liggen

Sowieso moet je voor het Amazonewoud in groep gaan met een gids, de Inca/Salkantay trail best ook. Colca kan je alleen doen maar er sterft ook wel eens iemand (zie dat Belgisch meisje begin dit jaar), je kan verdwalen of verongelukken als je niet oplet
Alles zelf geregeld toen? Of via een reisorganisatie?

De 18 daagse die ik nu gezien heb lijkt alles rush rush te zijn (Dag 1 is ook vertrek en dag 18 is aankomst dus maar 2 weken ter plaatsen)
Bij andere zie ik dan 2 vrije dagen in Arequipa of 3 daagse colca caynion trek wat er dan ook weer wat over is.

Ipv 4 daagse Inca trail of Salkantay kan je ook n stukje (1dag Inca trail bewandelen) - dan stap je af van de trein en wandel je richting Machu Pichu, maar het dan echt bezoeken is pas de dag nadien
 
Alles zelf geregeld toen? Of via een reisorganisatie?

De 18 daagse die ik nu gezien heb lijkt alles rush rush te zijn (Dag 1 is ook vertrek en dag 18 is aankomst dus maar 2 weken ter plaatsen)
Bij andere zie ik dan 2 vrije dagen in Arequipa of 3 daagse colca caynion trek wat er dan ook weer wat over is.

Ipv 4 daagse Inca trail of Salkantay kan je ook n stukje (1dag Inca trail bewandelen) - dan stap je af van de trein en wandel je richting Machu Pichu, maar het dan echt bezoeken is pas de dag nadien
Alles zelf gepland. Maar als je via organisaties twee 4-daagse trips hebt en nog een 2-daagse Colca dan heb je al 10 dagen waarvoor je niks zelf moet regelen (buiten de organisaties contacteren natuurlijk, maar dat gaat heel vlot). Het enige dat je dan nog moet doen is voor de overige dagen vliegtuigen en hotels boeken.
Ik had nog enkele dagen in Lima op het eind om wat uit te blazen. Dus Arequipa en Cusco hebben wij ook maar op een 14-tal dagen gedaan, in Puno zijn we wel niet geweest.
Wij hebben het zo gedaan:
dag 1 aankomen in Lima
2 vliegen naar Arequipa + rondwandelen in Arequipa
3+4 Colca
5 vliegen naar Cusco + rondwandelen in Cusco
5 Vinicunca
6+7+8+9 Amazonewoud
10 rustdag, wat wandelen in Cusco
11+12+13+14 Salkantay trek
15 terug naar Lima

Als je extra tijd hebt in Lima kan je Paracas nog bezoeken voor een dag of 2.

Het leuke aan de 4-daagse Inca of Salkantay trek is wel dat het 3 dagen wandelen is om uit te komen op het hoogtepunt, nl Machu Picchu. De uitzichten zijn fantastisch, je komt heel weinig mensen tegen, de natuur, de rust, het avontuur, de leuke slaapplekken, ik kan het wel aanraden hoor. Met die 1-daagse weet ik niet welk stukje je bedoelt dat er gewandeld wordt, maar Machu Picchu is heel toeristisch, 't is niet dezelfde ervaring zonder er eerst een paar dagen voor te hebben moeten zwoegen.
 
Amai 30 dagen voor 3 landen? Gaat dat niet wat te snel zijn?
Ik twijfelde of 18 dagen Peru niet wat te snel was en we beter voor 20 of 21 dagen gaan.

Met welke organisatie gaan je?
Inca trail is toch al 4 dagen zeker ik?

Wij twijfelen over we de Amazone in Puerto maldonado erbij zouden doen

Ik doe dat via Koning Aap. Het is niet zo dat ik in de drie landen evenveel zal zien. Chili is slechts een paar dagen om de overgang te maken naar de zoutvlakte van Salar de Uyuni via de de Atacama-woestijn. Torres del Paine ben ik al geweest, dus meer Chili dan dat moet ik eigenlijk ook niet zien. De reden waarom ik deze reis pak is omdat ik in de periode rond juni wil gaan (aangezien ik in augustus al naar Pakistan ga) en absoluut de driedaagse rondrit op de zoutvlakte rondom Salar de Uyuni wil doen.
 
Alles zelf gepland. Maar als je via organisaties twee 4-daagse trips hebt en nog een 2-daagse Colca dan heb je al 10 dagen waarvoor je niks zelf moet regelen (buiten de organisaties contacteren natuurlijk, maar dat gaat heel vlot). Het enige dat je dan nog moet doen is voor de overige dagen vliegtuigen en hotels boeken.
Ik had nog enkele dagen in Lima op het eind om wat uit te blazen. Dus Arequipa en Cusco hebben wij ook maar op een 14-tal dagen gedaan, in Puno zijn we wel niet geweest.
Wij hebben het zo gedaan:
dag 1 aankomen in Lima
2 vliegen naar Arequipa + rondwandelen in Arequipa
3+4 Colca
5 vliegen naar Cusco + rondwandelen in Cusco
5 Vinicunca
6+7+8+9 Amazonewoud
10 rustdag, wat wandelen in Cusco
11+12+13+14 Salkantay trek
15 terug naar Lima

Als je extra tijd hebt in Lima kan je Paracas nog bezoeken voor een dag of 2.

Het leuke aan de 4-daagse Inca of Salkantay trek is wel dat het 3 dagen wandelen is om uit te komen op het hoogtepunt, nl Machu Picchu. De uitzichten zijn fantastisch, je komt heel weinig mensen tegen, de natuur, de rust, het avontuur, de leuke slaapplekken, ik kan het wel aanraden hoor. Met die 1-daagse weet ik niet welk stukje je bedoelt dat er gewandeld wordt, maar Machu Picchu is heel toeristisch, 't is niet dezelfde ervaring zonder er eerst een paar dagen voor te hebben moeten zwoegen.
Wij hebben intussen ook geboekt

18daagse rondreis + 4 dagen amazone
Vluchten incl zitten we op 6 a 6,5k voor 2 personen, vind ik persoonlijk wel een scherpe prijs, excl kosten ginds maar die zaten bij andere reizen er ook niet in
 
Wij hebben intussen ook geboekt

18daagse rondreis + 4 dagen amazone
Vluchten incl zitten we op 6 a 6,5k voor 2 personen, vind ik persoonlijk wel een scherpe prijs, excl kosten ginds maar die zaten bij andere reizen er ook niet in
Ik zat nog ruim onder de 3000 denk ik. Een 2700 of iets dergelijks voor 19 dagen, alles meegerekend.
Heen en terugvlucht ongeveer 900 euro, vluchten binnen Peru 200 euro, Amazone 4d en Salkantay 4d voor elk 450 euro, voor de rest hotels, eten en taxi's die in Peru heel goedkoop zijn en nog een paar kleine dagtripjes

Veel plezier, geniet ervan!
 
Ik heb het enkele jaren geleden ook gedaan.
Enkele dingen die ik me herinner:

  • Lima, altijd bewolkt. De zee is erg grijs en ruw. Het district Miraflores is erg netjes en proper. Hier wonen de expats.
    Je kan er naar het schijnt ook zeer goed eten in enkele van de beste restaurants ter wereld.
    We zijn er ook eens gaan surfen.

  • Arequipa: impressionant stadje met gezellig dorpsplein en fantastische achtergrond met bergen. Leuke locals en hostels.

  • Machu Picchu: De ochtendlijke klim naar boven vond ik uitputtend. Bleef maar duren. Wel mooi zicht met de zonsopgang. We zijn nog verder geklommen naar Huaynu Picchu om echt een zicht te hebben over de ruïnes. Ik dacht dat ik ging doodgaan.
    (We hebben trouwens een 3-daagse gedaan met ziplining, mountainbiking, rafting en Macchu Picchu als finale)

  • Colca canyon: Condors gezien, maar op zich niet zo speciaal. We hebben hier wel geraft. Mooie uitzichten!
    Paar keer echt wel naar adem moeten happen door de hoogte.

  • Huacachina: de woestijnstad met oase. Vond ik erg speciaal. We zaten in een hostel naast zo'n gigantische duin. In het midden van het stadje heb je een kleine vijver. We hebben hier ook met de buggy gereden in de duinen en daarna wat sandboarden. Coole ervaring.

  • Puno: uitstap naar Lake Titicaca met boot. En dan de floating islands bezocht. Wel leuk maar je krijgt toch wat het idee dat ze daar enkel nog "wonen" voor de toeristen.
All in all wel hele leuke reis. Ik miste wel wat de palmbomen en exotische stranden :p
 
Voor degene die al geweest zijn.
Kan je je hier al wat voorbereiden op de hoogtes en die hikes op enkele 1000m hoogte?
 
Voor degene die al geweest zijn.
Kan je je hier al wat voorbereiden op de hoogtes en die hikes op enkele 1000m hoogte?

Tegen hoogte niets buiten acclimatiseren en cocablaadjes.

Hikes, wel handig als je wat conditie hebt. Ik sport nauwelijks/niet en Colca was echt op het randje bij mij. Tweedaagse, Vooral dag 2 als je uit de canyon moet, dat was afzien bij mij. Wandelstokken kunnen daar wel nuttig zijn voor extra balans.

Basisconditie is wel aan te raden. Niet echt plaatsen in België waar je kan voorbereiden op zo'n hike met zoveel hoogtemeters.

Je slaapt ook weinig in die periode :p. Altijd korte nachten waar je supervroeg op staat.

Tweedaagse tours doen min of meer deze route
 
Tegen hoogte niets buiten acclimatiseren en cocablaadjes.

Hikes, wel handig als je wat conditie hebt. Ik sport nauwelijks/niet en Colca was echt op het randje bij mij. Tweedaagse, Vooral dag 2 als je uit de canyon moet, dat was afzien bij mij. Wandelstokken kunnen daar wel nuttig zijn voor extra balans.

Basisconditie is wel aan te raden. Niet echt plaatsen in België waar je kan voorbereiden op zo'n hike met zoveel hoogtemeters.

Je slaapt ook weinig in die periode :p. Altijd korte nachten waar je supervroeg op staat.

Tweedaagse tours doen min of meer deze route
Klopt.
Basisconditie is altijd goed, en vooral geleidelijk aan stijgen. En coca kauwen :D
 
Hikes, wel handig als je wat conditie hebt. Ik sport nauwelijks/niet en Colca was echt op het randje bij mij. Tweedaagse, Vooral dag 2 als je uit de canyon moet, dat was afzien bij mij. Wandelstokken kunnen daar wel nuttig zijn voor extra balans.

Basisconditie is wel aan te raden. Niet echt plaatsen in België waar je kan voorbereiden op zo'n hike met zoveel hoogtemeters.

Klopt.
Basisconditie is altijd goed, en vooral geleidelijk aan stijgen. En coca kauwen :D
Basisconditie is in principe goed genoeg :)
Regelmatig nu ook een wandeling van 25 & 30km

Moeten nog wel een paar kg eraf, dan moeten die al nie mee naar die hoogte
Zal nog eens op connecterra de terril een aantal keer na mekaar opwandelen :D

Ik zat nog ruim onder de 3000 denk ik. Een 2700 of iets dergelijks voor 19 dagen, alles meegerekend.
Heen en terugvlucht ongeveer 900 euro, vluchten binnen Peru 200 euro, Amazone 4d en Salkantay 4d voor elk 450 euro, voor de rest hotels, eten en taxi's die in Peru heel goedkoop zijn en nog een paar kleine dagtripjes

Veel plezier, geniet ervan!
Ja vluchten zitten al op 1200€ per persoon nu (Amsterdam - Lima) zonder de binnenlandse vluchten
 
Ik heb een redelijke conditie, maar op bepaalde hoogtes zag ik echt af.
Gewoon heel kortademig en toch wat happen naar adem.

Maar hangt af van persoon tot persoon denk ik. Enkeleke gepensioneerde toeristen die naast me zaten hadden helemaal geen last :p
Ik denk dat ik wast astma heb.
 
Op de colca canyon had ik enkel wat moeite met de hoogte bij het ernaartoe rijden.
Tijdens de Salkantay trek was er ook een moment dat ik hoofdpijn kreeg. Machu picchu is geen probleem, dat ligt zelfs een pak lager dan Cusco.
Maar inderdaad dat is verschillend van persoon tot persoon en heeft niks te maken met hoe fit je al dan niet bent

En als sommige beklimmingen te zwaar zijn of je hebt last van je knieën ofzo kan je altijd op een ezel gaan zitten.
 
Basisconditie is in principe goed genoeg :)
Regelmatig nu ook een wandeling van 25 & 30km

Moeten nog wel een paar kg eraf, dan moeten die al nie mee naar die hoogte
Zal nog eens op connecterra de terril een aantal keer na mekaar opwandelen :D


Ja vluchten zitten al op 1200€ per persoon nu (Amsterdam - Lima) zonder de binnenlandse vluchten

25km wandelen in België is geheel iets anders dan op 5km 1.000 meter hoogtemeters doen waar je 20% van je longcapaciteit verliest :p.

Nuja, niet te veel zorgen maken, je hebt nu een doelstelling om een paar kilo's kwijt te geraken
En hoogteziekte lijkt het hardst toeslaan bij de bodybuilders, had ik de indruk.
 
Terug
Bovenaan