Indonesië

Meerkat

Active member
250px-Flag_of_Indonesia.svg.png


taal: Bahasa Indonesia
munt: Roepia
tijdsverschil: +7 tot +9
hoofdstad: Jakarta
reisdocumenten: Internationaal Paspoort (geen visum nodig voor max. 30 dagen) (zie url FOD voor meer info!)

nuttige links:
Reisadvies FOD Buitenlandse Zaken België (oa reisdocumenten, inenting, etc)
Officiële dienst Toerisme
Tripadvisor - Wat te doen? (oa Top 10, etc)

Indonesië is een van de populairste vakantiebestemmingen in Azië. De archipel Indonesië is met meer dan 17.000 eilanden de grootste eilandstaat ter wereld en met name Java, Bali, Lombok, Sumatra en de Molukken zijn veelbezochte bestemmingen. Een rondreis door Indonesië neemt je mee langs een van de zeven wereldwonderen de Borobudur, heerlijk eten als gado gado, prachtige stranden en indrukwekkende natuur. De hoofdstad van Indonesië is Jakarta, dit is dan ook een plek waar vele rondreizen door Indonesië beginnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn vriendin en ik zouden deze zomer (eind aug-begin sept) naar Indonesië willen reizen. Het zou voor mij mijn eerste reis van dit type zijn, in het verleden altijd gevlogen en een auto gehuurd en het land verkend, of met de auto uit België vertrokken.

Tips, zaken om rekening mee te houden? Welk eiland beginnen?

Wat mij vooral iets nieuws lijkt, is het feit dat je, eens je er bent, nog heel wat binnenlandse vluchten neemt tussen de eilanden door. Gaat dat vlot en flexibel? Iemand die deze zomer geweest is, wat met corona?

Bali spreekt me trouwens minder aan, dat lijkt me heel toeristisch... Maar Indonesië heeft veel meer te bieden, niet?
 
Er zijn een 17.000-tal eilanden in Indonesië, dus genoeg onontdekte parels te vinden. Na Revolusi van David Van Reybroeck gelezen te hebben staat dat land ook op mijn lijstje, het lijkt me een ontzettend boeiende regio te zijn.

Als ik mag afgaan op mijn ervaring in ZO-Azië is het niet noodzakelijk om op voorhand alles vast te leggen.
 
Nu mag je terug reizen maar je dient wel eerst een aantal (ik dacht 5) dagen in verplichte quarantaine te gaan in een door de overheid aangewezen hotel te Jakarta. Bali is idd erg toeristisch, maar ik kom er nog wel graag, de geur en de sfeer die je ervaart bij het buitenkomen van de luchthaven is hemels. En er zijn ook nog wel genoeg niet-toeristische plekjes. Als je iets ruwer zoekt en bijna geen volk is Lombok een grote aanrader, ik heb op het punt gestaan er een guesthouse te beginnen en had al een akkoord voor het leasen van een grond. Notaris was al ingeschakeld en toen begon de grond te beven en wat later corona, droom is opgeborgen.

Wij gaan al bijna 10 jaar naar Indonesie, ik zal deze post wel even aanvullen met tips. Ik raad je aan niet teveel eilanden te willen doen om het reizen niet te zwaar te maken. Reizen op de eilanden zelf doe je met Bemo's of busjes die op elke hoek van de straat klaar staan. Ongelooflijk efficient vervoer. Privé-taxi kan natuurlijk ook, kost niet zo heel erg veel en als je het makkelijk wil kan je dezelfde persoon je eventueel weken rondreiden en gidsen, maar dat neemt een beetje van het avontuur weg. Je leert er wel van bij.

Sumatra: Ruw eiland, bevolking niet zo heel vriendelijk, vooral tijdens de ramadan wanneer je bijna niks eten kan vinden. Overgroot deel van de bevolking redelijk fanatiek moslim. In het noorden heb je enkele duikspots die ongelooflijk prachting zijn (Pulau We). Centraal het oerwoud waar je Oerang Oetangs kan bezoeken tijdens een meerdaagse Jungle trek (Bukit Lawang), verder landinwaarts het Tobameer dat ontstaan is tijdens de uitbarsting van de supervulkaan Toba. midden in het meer ligt het eiland Samosir dat in de jaren 70 zeer populair was onder toeristen. Nu een beetje vergane glorie, maar wel enorm mooi om te bezoeken. Nog verder naar het zuiden heb je nog enkele zeer mooie surfspots maar zover zijn we niet geraakt. Al bij al, hier de mooiste natuur gezien qua biodiversiteit, maar we hadden hier het minst een klik mee met dit eiland. Deels veroorzaakt door het reizen pal in de ramadan en geen fatsoenlijk eten.

Wel een onvergetelijke ervaring was in het midden van de nacht opstaan om de wedstrijden van de duivels te gaan bekijken (WK2014) ergens op een aftands tv'tje in the middle of nowhere met een paar bejaarde locals en wat rijstwijn erbij.

sTNm8lm.jpg

Sumatra

Java: Mijn eerste Indonesie ervaring en daarom voor altijd een plek in mijn hart. Prachtig (druk) eiland vol met jungle, vulkanen en cultuur. Niet zozeer een beach paradise (heel ruw ook). Oost-Java zou ik eventueel wel combineren met een strandvakantie op een ander eiland. Vliegen zou ik doen op/vanaf Surabaja, maar geen idee of er daar rechtstreekse vluchten zijn naar Lombok. Aanraders om te vliegen zijn AirAsia (goedkoop en betrouwbaar) of Garuda (iets duurder, nationale ariline). Je kan eventueel combineren met Bali (Het Noorden dan als je de drukte wil ontvluchten) en daarbij ook de boot nemen van het oosten van Java naar Bali. Uurtje of 2 varen dacht ik op een kalme zee. Aanraders zijn het Meru Betiri national park, de Bromo vulkaan natuurlijk, Tumpak Sewu falls, ...

8q5iszcfxbg41.jpg

Java, Tumpak Sewu falls (not my pic), maar vat het eiland wel mooi samen. Voor mij ook de meest zotte setting op aarde van dit oogpunt gezien.

Lombok: Ongerepte stranden, watervallen, vriendelijke mensen, prachtige eilanden (Gili's). In Lombok hebben we ons hart verloren, huur een scooter en rij van baai tot baai om de ongerepte stranden te bezoeken. Tanjung Aan, Pantai Mawun, Pantai Mawi, Pantai Selong belanak, Pantai Tomang-Omang, namen die nu vreemd klinken, maar eens bezocht niet meer uit je dromen weg te krijgen zijn. Cultureel mis je hier wel wat, maar dat wordt zo hard goedgemaakt. De laatste jaren is hier ook heel veel bijgebouwd, dus het paradijs is een beetje aan het verdwijnen, vooral in Kuta Lombok, maar het is nog steeds een aangenaam dorpje om te gebruiken als uitvalsbasis. Een uurtje of 2 scooteren en je zit in het noorden waar watervallen kletteren en het avontuur wacht.

2yuMOtI.jpg

Lombok

Sumbawa: In de tijd dat wij het bezochten was er maar 1 grote straat in het Noorden van het eiland. Wij hebben een scootertocht gedaan dwars door het eiland maar dan aan de zuidkant. Heel ongerept door de jungle, maar een paar plaatsen om te verblijven. Supervette stranden, veel uitstekende surfspots. Enorm vriendelijke en behulpzame bevolking.

ItCWLHh.jpg

Sumbawa

Sumba: Alles wat ik net opgenoemd heb (behalve vulkanen) in het klein . Cultuur, natuur, geschiedenis, enorm vriendelijke mensen, maar HEEL ruw. Als je op de verkeerde plaats op het verkeerde moment komt dan kan je nog gevilt worden denk ik :D

7E6nM0v.jpg

Sumba

Flores: Hier belandt tijdens onze motortrip van Lombok, over Sumbawa maar niet zo heel veel verder geraakt dan Labuan Bajo (voet gebroken hier door te misstappen van de stoep). Het weinig wat ik ervan gezien heb was ook prachtig, heel erg gericht op duiken, en een bezoek aan Komodo en Rinca eiland mag je eigenlijk niet missen. Labuan Bajo zelf was ook heel erg toeristisch, maar vanaf je dan het binnenland in trekt zie je niemand meer. En alle kid wenken ... mister mister :D

Voor een eerste trip zou ik aanraden: 2 weken Oost-Java met een bezoek aan de Bromo &Gunung Raung (Vulkanen blijven een magisch natuurverschijnsel en hebben een enorme aantrekkingskracht op me), Meru Betiri NP en als je tijd genoeg hebt eventueel nog Jogjakarta voor de cultuur (3 weken dan) en als afsluiter nog een goeie week in Lombok (edit: of Bali)

Als je beslist om naar Jogjakarta of Kuta Lombok te gaan let me know, ken er toffe Belgen die guesthouses hebben en die je met alle plezier tips kunnen geven.
 
Laatst bewerkt:
Wij waren op voorhand ook gewaarschuwd voor Bali maar...uiteindelijk vond ik dat nog het leukste eiland.

Ik ben op Lombok geweest na de aardbeving en ik had er echt het gevoel dat ik bekeken werd als een zak geld waar aan geschud kon worden tot er centen zouden uitvallen. Het toerisme lag op zijn gat (het zal nu nog een pak erger zijn echter) en de mensen hadden het moeilijk om rond te komen, dus misschien was hun attitude anders dan toen er wél nog veel toeristen kwamen. Ik spreek dan voornamelijk over de dorpen aan de voet van Mount Rinjani.

Bali is veel toeristischer maar dat maakt het ook wat makkelijker voor de niet-ervaren Aziëganger. De Hindoeïstische cultuur leunt ook meer aan bij wat wij kennen. En daarmee bedoel ik: buiten Bali geven ze niet echt om dierenrechten of om de natuur. Overal ligt er vuilnis of zijn ze 's avonds plastic aan het verbranden in een emmertje voor hun huis. Hoewel ik maar al te goed besef dat die mensen andere zorgen aan hun hoofd hebben, zoals zien dat ze elke dag aan eten raken, en dat enige hypocrisie mij niet vreemd is aangezien mijn vliegreis naar Indonesie vervuilender is dan wat afval verbranden op straat, heb ik het er persoonlijk heel moeilijk mee wanneer ik mensen gewoon alles in de natuur zie wegsmijten.
 
Wij waren op voorhand ook gewaarschuwd voor Bali maar...uiteindelijk vond ik dat nog het leukste eiland.

Ik ben op Lombok geweest na de aardbeving en ik had er echt het gevoel dat ik bekeken werd als een zak geld waar aan geschud kon worden tot er centen zouden uitvallen. Het toerisme lag op zijn gat (het zal nu nog een pak erger zijn echter) en de mensen hadden het moeilijk om rond te komen, dus misschien was hun attitude anders dan toen er wél nog veel toeristen kwamen. Ik spreek dan voornamelijk over de dorpen aan de voet van Mount Rinjani.
Dat kan ik me best wel inbeelden ja, de bevolking daar had het al niet makkelijk. De laatste jaren in het regenseizoen ook heel erg getroffen door overstromingen. En de illegale goudmijnen net buiten kuta die de laatste jaren als paddestoelen uit de grond resen hebben een zeer grote impact op de bevolking en natuur. Bij het goudwinnen wordt daar kwik gebruikt en dat is zeer schadelijk, meerdere keren misvormde kinderen tegen gekomen ook :/


Ze hebben daar ook pas een circuit aangelegd en in Maart is er geloof ik een MotoGP event, goed bezig om de boel daar om zeep te helpen.

Grappige weetje ook, en eentje die ik pas ontdekt heb door in Indonesie rond te rijzen: Er zijn een dikke 8000 woorden in de Indonesische taal die ontleed zijn van het Nederlands en je krijgt er dagelijks mee te maken. Permissi, Ada asbak, of Ada handuk bijvoorbeeld lol (Heb je een asbak aub of heb je ene handdoek. Als je ter plaatse reist probeer je natuurlijk een woordje in de lokale taal te spreken, iets wat je enorm snel aanleert in het indonesisch.
 
Laatst bewerkt:
5 jaar geleden trok ik ook een maandje door Java en Bali na enkele maanden rest van ZO-Azië te doen.
Persoonlijk vond ik Indonesië eigenlijk een van mijn leukste/mooiste bestemmingen. Zeker een aanrader.
De mensen zijn veel zachter en minder opdringerig dan bijvoorbeeld een Vietnamees. Iets minder verwesterd dan een Thai of Maleisiër. En de natuur is naar mijn gevoel het mooist!

Ik kwam toe op Jakarta en verliet deze vieze stad direct richting Bogor, waar ik bij een lieve familie verbleef.
Van hieruit ging ik direct naar Jogjakarta, aangezien de oostelijke kant van Java veel interessanter is (althans zeker wanneer je wat beperkt in tijd bent).
In Jogjakarta kan je gerust enkele dagen spenderen. Mijn hoogtepunt was hier de zonsopgang bewonderen op de top van de Merapi. Een avontuurlijke nachtwandeling op een actieve vulkaan in een groepje van 15 personen. Prachtig gewoon!
Ik verbleef hier in een guesthouse waar de eigenaar enkele jaren eerder bij een zware uitbarsting (300 doden) ging helpen. Hij liet me nog enkele foto's zien die hij toen getrokken had. Echt heftig! De dag nadien besloot ik dan maar een brommertje te huren en de flanken van de vulkaan nog eens alleen te bezoeken om de sporen van de uitbarsting te bezichtigen. Na al die jaren waren ze nog steeds bezig met kranen de ravage aan het opruimen.
Borobudur is natuurlijk ook een must see (toeristisch).

Nadien ging ik richting Malang. Van hieruit is ook van alles te beleven, waaronder de iconische vulkaan Bromo.
En hadden wij niet het geluk te horen te krijgen bij aankomst dat je deze niet kon bezoeken wegens zijn activiteit... Ik dacht direct "deze vlieger gaat niet op hoor".
Daarom ging ik op zoek om terug een brommer te huren en op m'n eentje richting de vulkaan te rijden. Een ferm tochtje in het donker, door the middle of nowhere. Maar de moeite was het meer dan waard! Want wie stond er alleen op het viewpoint de zonsopgang te bekijken, waar de toeristen anders rijen dik onnozel staan te doen? Het leger blokkeerde wel de weg richting de vulkaan, natuurlijk ook wel logisch is. En ik ging het gevaar nu ook niet beginnen opzoeken.

En aangezien ikzelf nie genoeg kon krijgen van vulkanen bezocht ik op Java nog de Ijen vulkaan vanuit Banyuwangi.
Ook zeker een aanrader! Het blauwe vuur, de zwaveldampen, de "miners" aan het werk te zien, ... misschien wel mijn hoogtepunt over mijn volledige reis.

Ik zou direct terug gaan!

Vervolgens sloot ik Indonesië nog af met een weekje Bali. Tja ... Leuk om de toerist te spelen. Uiteten, daguitstapjes doen, ... Ik heb niet het gevoel hier "echte cultuur" te mogen bewonderen. Maar het was toch een fijne week. Ubud is the place to be.
 
En aangezien ikzelf nie genoeg kon krijgen van vulkanen bezocht ik op Java nog de Ijen vulkaan vanuit Banyuwangi.
Ook zeker een aanrader! Het blauwe vuur, de zwaveldampen, de "miners" aan het werk te zien, ... misschien wel mijn hoogtepunt over mijn volledige reis.

Wat bij mij in mijn hoofd schiet als ik aan Ijen denk zijn de Chinese bejaarden die zich door locals in zelfgemaakte karretjes naar boven laten trekken over veel te steile hellingen. En de miners, de gemiddelde levensverwachting daarvan is een jaar of 40-45.
Bij Bromo, de paarden die in veel te warme temperaturen en zonder water het stuk woestijn moesten overbruggen met alweer voornamelijk Chinese toeristen op de rug terwijl de local op onzachte manier het paard aanspoorde om sneller te gaan.

Kijk, ik weet dat ze met een paar uur zwoegen met zo'n Chinees in een karretje evenveel verdienen als met een halve maand in de mijn. Dus ik probeer me weg te houden van al te zware morele oordelen. Maar ik kan de 'picture perfectness' van zo'n locaties niet los zien van wat er buiten het fotoframe gebeurt.
 
Wat bij mij in mijn hoofd schiet als ik aan Ijen denk zijn de Chinese bejaarden die zich door locals in zelfgemaakte karretjes naar boven laten trekken over veel te steile hellingen. En de miners, de gemiddelde levensverwachting daarvan is een jaar of 40-45.
Bij Bromo, de paarden die in veel te warme temperaturen en zonder water het stuk woestijn moesten overbruggen met alweer voornamelijk Chinese toeristen op de rug terwijl de local op onzachte manier het paard aanspoorde om sneller te gaan.

Kijk, ik weet dat ze met een paar uur zwoegen met zo'n Chinees in een karretje evenveel verdienen als met een halve maand in de mijn. Dus ik probeer me weg te houden van al te zware morele oordelen. Maar ik kan de 'picture perfectness' van zo'n locaties niet los zien van wat er buiten het fotoframe gebeurt.
Kan ik ook inkomen, daarom dat ikzelf tegenwoordig de minder platgetrapte paden liever bewandel. Maar ook daar ontsnap je niet aan de invloed van het toerisme. Aan de ene kant een zegen voor een groot deel van de bevolking, aan de andere kant een pest. Ongereptheid bestaat jammer genoeg niet meer en wil je nog authenticiteit beleven dan moet je daar voor een stuk door kunnen zien, hoe moeilijk dat ook is.
 
Wat bij mij in mijn hoofd schiet als ik aan Ijen denk zijn de Chinese bejaarden die zich door locals in zelfgemaakte karretjes naar boven laten trekken over veel te steile hellingen. En de miners, de gemiddelde levensverwachting daarvan is een jaar of 40-45.
Bij Bromo, de paarden die in veel te warme temperaturen en zonder water het stuk woestijn moesten overbruggen met alweer voornamelijk Chinese toeristen op de rug terwijl de local op onzachte manier het paard aanspoorde om sneller te gaan.

Kijk, ik weet dat ze met een paar uur zwoegen met zo'n Chinees in een karretje evenveel verdienen als met een halve maand in de mijn. Dus ik probeer me weg te houden van al te zware morele oordelen. Maar ik kan de 'picture perfectness' van zo'n locaties niet los zien van wat er buiten het fotoframe gebeurt.
Bij Bromo was ik alleen, en kon ik dit dus niet ervaren. Maar het lijkt me idd wel mogelijk. Die chinezen zijn tot alles in staat.

En eigenlijk bij Ijen heb ik ook niets merkwaardigs ondervonden. Ik vermoed dat we daar tijdens de afdaling/beklimming ook maar een 10-tal mensen hebben tegengekomen. Overtoerisme was er daar op dat moment niet... hmmm. Misschien waren we terug te vroeg, aangezien dit terug op m'n brommertje gebeurde? :scream: Ik weet wel dat we daar iets voor opening loket waren, en ff moesten wachten voor ons gasmasker.

Maar natuurlijk is het schandalig dat de miners voor een hongerloon zo'n zwaar werk verrichten. Tja, dat heb je nu eenmaal overal op de wereld hé. Ooit in de bergen in noord Vietnam verdwaald gelopen (vraag me niet hoe), en hoogstwaarschijnlijk stond ik daar op minstens een uur wandelen vanaf het verste punt waar ooit een toerist kwam. En daar zag ik ook enkele oudekes krom lopen met hun rijst op hun schouders.

Het blijven mooie natuurfenomenen. En misschien heb ik gewoon het geluk had dat het zo kalm was.
 
Ubud lijkt me een beetje zoals Siem Reap nabij Angkor Wat: een dorp dat groeit en bloeit dankzij toerisme. Je hebt puristen die daar het liefst van wegbijven en enkel de ongerepte plaatsen willen bezoeken met een "authentieke" cultuur, maar geef mij maar beiden. Vroeger ging ik couchsurfen bij de locals, maar genoot ik ook wel van een aantal dagen jeugdherberg om met medebackpackers op te trekken. Nu ik eraan denk: mijn vrouw en ik wilden enkele jaren geleden een combinatiereis Bali, Borneo en Hong Kong doen. Dat is niet meer gelukt omdat we het jaar nadien een huis hadden gekocht en toen kwam corona en toen kwam een baby en .... nu ziet het ernaar uit dat we er pas gaan geraken op een meer gevorderde leeftijd. Dan zal ik af en toe op broeierige zomeravonden mijn ogen toedoen en op Youtube junglegeluiden opzetten. :laugh:
 
Klinkt allemaal fantastisch. Stel dat je een keuze zou moeten maken tussen Indonesië en Sri Lanka, wat zou je dan kiezen? We horen dat Sri Lanka wat ongerepter is, en de coronamaatregelen en quarantaineregels zijn precies wat soepeler, wat wel interessant is als je zover vooruit boekt.
 
Klinkt allemaal fantastisch. Stel dat je een keuze zou moeten maken tussen Indonesië en Sri Lanka, wat zou je dan kiezen? We horen dat Sri Lanka wat ongerepter is, en de coronamaatregelen en quarantaineregels zijn precies wat soepeler, wat wel interessant is als je zover vooruit boekt.
Hangt puur af waar je gaat of het ongerepter is of niet :)
Grote delen van Sumatra zijn ongerept, Indonesisch Borneo ook, Sulawesi, Sumbawa, Sumba, Papua ... dus daar moet je niet naar kijken.
 
Persoonlijk steekt Indonesië er veel bovenuit voor mij. De diversiteit is zo groot op alle aspecten.

Ondertussen de volgende delen al gedaan Java, Bali, Lombok, Gili's, Flores, Sumba, Ambon, Banda Islands, Kei Islands, Raja Ampat, Sulawesi (noorden) en blijf terug keren om meer te zien :)
 
Persoonlijk steekt Indonesië er veel bovenuit voor mij. De diversiteit is zo groot op alle aspecten.

Ondertussen de volgende delen al gedaan Java, Bali, Lombok, Gili's, Flores, Sumba, Ambon, Banda Islands, Kei Islands, Raja Ampat, Sulawesi (noorden) en blijf terug keren om meer te zien :)
Hoe kom je op die Kei islands terecht ? Zeiltocht gedaan ?
 
Terug
Bovenaan