Vietnam

Over Hanoi spreek ik me niet uit. Daar zal best wel genoeg keuze zijn. Je mag me altijd een aanradertje sturen in de buurt van old town. Het gaat me eerder over regio Ha Giang, Dong Van, …

En 10€ is echt wel veel als je kijkt naar prijs kwaliteit en vergelijkt met oa Thailand of de betere plaatsen in India (Goa). Als ik 10€ per persoon betaal dan verwacht ik een zaak gerund door een buitenlander of iemand met kennis van gezelligheid en met fancy gerechten ipv een Fried Rice uit een ananas.
Aah ja, probleem is dat Ha Giang en Dong Van (eigenlijk bijna alles te noorden van Hanoi tot in Sapa) een stuk toeristischer is geworden. Wat veel profiteurs en woekeraars aanlokt, maar het is nog niet zo ver dat er echt een "concurrerende" horeca is (waardoor betere restaurants/homestays/etc blijven en slechtere tenonder gaan).
 
De afgelopen dagen in Hanoi wel 2 pareltjes gevonden als je op zoek bent naar wat anders.

Sushilab: zit nu nog in een kleine garage op train street en biedt enkel afhaal maar opent binnenkort tegenover een echte zaak.

Salathai: Heerlijk Thais gegeten voor een heel goeie prijs. 1 van de beste green curry’s gegeten ooit, en ook de papaya salade was overheerlijk. Supervriendelijke bediening ook. Nog maar een maandje open, de zaak zat leeg :/ zij verdienen echt het allerbeste !

Btw hier even wat kleine impressies van de Ha Giang Loop. Als je de kans hebt, zeker doen.

 
Laatst bewerkt:
Ik ben net terug van een maand backpacken in Vietnam van Zuid naar Noord.
Solo, niks via georganiseerde reistoestanden waar ik de hekel aan heb, ultieme vrijheid. (iets waar de meeste Belgen weinig kaas van hebben gegeten tbh) ik heb enorm veel mensen leren kennen over de hele wereld, als je wat open/sociaal bent kom je enorm ver, hostels boeken, mensen aanspreken en klaar, nooit eenzaam gevoeld...

Dus:

Ho-Chi-Minh (mekong delta en cu chi tunnels)

Da Lat (scootertrip door de natuur, koffieboeren etc...)

Nha Trang (chillen aan de zee, leuke stad maar weinig te beleven, had deze beter geskipt)

Hoi An (old town, kleding laten maken, streetfood, marble mountain)

Da Nang (beter dan nha trang, bana hills, strand, leuke bars, golden hands bridge...)

Ninh Binh (boottocht, mua caves, trang nha, vette natuur)

Ha Giang Loop (highlight van de hele reis, wat een ervaring, 4 dagen met ee dirtbike, ik kom zeker terug!!!)

Cat Ba (deze doen ipv halong bay, net hetzelfde, betere sfeer en goedkoper)

Hanoi (ideaal om te eindigen, veel toffe eet en biertenten/ typische toeristische stedenshit, sightseeing, musea etc....)

Beste reis ooit en kan niet wachten om terug te gaan, zeer vriendelijke eerlijke mensen, prachtige natuur, mooie steden, lekkere eten, goede koffie, zeer makkelijk reizen als solo backpacker. Alles wordt georganiseerd, terpaatste geregeld.
Enige dat ik had geregeld vooraf zijn de vliegtickets en uiteraard visum, evt ook int. rijbewijs.
 
Hoi An (old town, kleding laten maken, streetfood, marble mountain)
Ik heb ook 2 linnen hemdjes en een messenger bag laten maken. Wel niet zo goedkoop als eerst gedacht en toch al 40% eraf kunnen pitsen van eerste prijs. De twee hemdjes waren 18 euro elk. Da valt nog mee voor een op maat gemaakt hemd, maar de messenger bag was 110 euro :D Wel volledig eigen ontwerp en volledig in leder.
Ha Giang Loop (highlight van de hele reis, wat een ervaring, 4 dagen met ee dirtbike, ik kom zeker terug!!!)
Idd top ervaring ! Heb je ook vanuit meo vac de route binnendoor genomen naar Du Gia (waar ze nog aant werken zijn) of de lange weg rondom ?
Wij hebben er 5 dagen prachtig weer gehad, geen enkel wolkje aan de lucht. Dikke meevaller.
Cat Ba (deze doen ipv halong bay, net hetzelfde, betere sfeer en goedkoper)
Ook gedaan, 2D/1N ... vond het iets te kort en gerushed, dus als je de tijd en het geld ervoor over hebt, zeker 3D/2N doen.
Jij met een party cruise mee gegaan ?
Hanoi (ideaal om te eindigen, veel toffe eet en biertenten/ typische toeristische stedenshit, sightseeing, musea etc....)
Leuke stad ja, vooral int weekend. al vind ik de musea in Ho Chi Minh indrukwekkender.

zeer vriendelijke eerlijke mensen.
Ik vind het verschil tussen Noord en Zuid toch groot. Int Noorden soms niet zo oprecht gevoel. Ze zien u daar ook vaker als een cashmachine.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben net terug van een maand backpacken in Vietnam van Zuid naar Noord.
Solo, niks via georganiseerde reistoestanden waar ik de hekel aan heb, ultieme vrijheid. (iets waar de meeste Belgen weinig kaas van hebben gegeten tbh) ik heb enorm veel mensen leren kennen over de hele wereld, als je wat open/sociaal bent kom je enorm ver, hostels boeken, mensen aanspreken en klaar, nooit eenzaam gevoeld...

Dus:

Ho-Chi-Minh (mekong delta en cu chi tunnels)

Da Lat (scootertrip door de natuur, koffieboeren etc...)

Nha Trang (chillen aan de zee, leuke stad maar weinig te beleven, had deze beter geskipt)

Hoi An (old town, kleding laten maken, streetfood, marble mountain)

Da Nang (beter dan nha trang, bana hills, strand, leuke bars, golden hands bridge...)

Ninh Binh (boottocht, mua caves, trang nha, vette natuur)

Ha Giang Loop (highlight van de hele reis, wat een ervaring, 4 dagen met ee dirtbike, ik kom zeker terug!!!)

Cat Ba (deze doen ipv halong bay, net hetzelfde, betere sfeer en goedkoper)

Hanoi (ideaal om te eindigen, veel toffe eet en biertenten/ typische toeristische stedenshit, sightseeing, musea etc....)

Beste reis ooit en kan niet wachten om terug te gaan, zeer vriendelijke eerlijke mensen, prachtige natuur, mooie steden, lekkere eten, goede koffie, zeer makkelijk reizen als solo backpacker. Alles wordt georganiseerd, terpaatste geregeld.
Enige dat ik had geregeld vooraf zijn de vliegtickets en uiteraard visum, evt ook int. rijbewijs.
Vietnam is inderdaad bijna de ideale trip als solo traveller! Blij dat het zo goed is meegevallen!
Ik vind het verschil tussen Noord en Zuid toch groot. Int Noorden soms niet zo oprecht gevoel. Ze zien u daar ook vaker als een cashmachine.
Ik woon in Hanoi dus ben misschien niet de meest objectieve hiervoor maar ik heb dat gevoel juist in het Zuiden :p .
 
Vietnam is inderdaad bijna de ideale trip als solo traveller! Blij dat het zo goed is meegevallen!

Ik woon in Hanoi dus ben misschien niet de meest objectieve hiervoor maar ik heb dat gevoel juist in het Zuiden :p .
Yes, voordien al Thailand, Cambodja, Maleisie en Singapore gedaan, maar Vietnam staat toch met voorsprong op nr 1 op alle gebied!

Ik heb ook 2 linnen hemdjes en een messenger bag laten maken. Wel niet zo goedkoop als eerst gedacht en toch al 40% eraf kunnen pitsen van eerste prijs. De twee hemdjes waren 18 euro elk. Da valt nog mee voor een op maat gemaakt hemd, maar de messenger bag was 110 euro :D Wel volledig eigen ontwerp en volledig in leder.

Idd top ervaring ! Heb je ook vanuit meo vac de route binnendoor genomen naar Du Gia (waar ze nog aant werken zijn) of de lange weg rondom ?
Wij hebben er 5 dagen prachtig weer gehad, geen enkel wolkje aan de lucht. Dikke meevaller.

Ook gedaan, 2D/1N ... vond het iets te kort en gerushed, dus als je de tijd en het geld ervoor over hebt, zeker 3D/2N doen.
Jij met een party cruise mee gegaan ?

Leuke stad ja, vooral int weekend. al vind ik de musea in Ho Chi Minh indrukwekkender.


Ik vind het verschil tussen Noord en Zuid toch groot. Int Noorden soms niet zo oprecht gevoel. Ze zien u daar ook vaker als een cashmachine.
Ha giang ook echt alle dagen goed weer, eigenlijk over de hele maand maar 3x echt regen gehad dus enorm veel sjans in het "regenseizoen".
De lange route en helemaal tot aan de Chinese grens, grote cirkel gemaakt, zeker voor herhaling vatbaar!
Ik heb op Cat Ba samen met een hoop Engelsen en Australische de gewone dagtour gedaan, wou een partycruise van 1 nacht doen maar de prijs was 100$ en uiteindelijk zie je hetzelfde, de rest wou enkel dag dus toch maar samen met hun mee gedaan. Enorm plezante groep.

Maar 4 Belgen tegengekomen in die hele maand, enorm veel NL'ers, Britten, USA, Duitsland etc.. oké Belgie is een klein land, maar ik merk wel aan al die reizen dat het echte "backpacken" hier totaal niet is ingeburgerd, laat staan solo reizen. Liever met de kudde mee naar Spanje/Turkije/Griekenland etc... om daar te bezatten zeker? :D

Kan iig niet wachten om terug de vlieger op te springen richting SEA, nog zoveel te ontdekken, wat een verrijking zelfs!
 
De lange route en helemaal tot aan de Chinese grens, grote cirkel gemaakt, zeker voor herhaling vatbaar!
Bedoelde specifiek het segment rondom zoals hier:

0DGA3HF.png


Of binnendoor via Du Gia zoals hier:
POSC32P.png


Wij hebben deze laatste gedaan binnendoor op dag 4 en 5, dat vonden wij het mooiste segment van de hele route. Eindeloze heuvels met rijstvelden, tropische dorpjes, het echte vietnam. De weg was daar ook onverhard voor een groot deel.

rDHy6T6.jpg


Tussen Dong Van en Du Gia natuurlijk ook schitterend. Ook da smal paadje opgereden ? :D


In Lan Ha bay hadden we een vette cruiseboat (niet te groot) met een kamer of 10 denk ik, allemaal balcony view :D

5HbU2Jm.jpg
 
Bedoelde specifiek het segment rondom zoals hier:

0DGA3HF.png


Of binnendoor via Du Gia zoals hier:
POSC32P.png


Wij hebben deze laatste gedaan binnendoor op dag 4 en 5, dat vonden wij het mooiste segment van de hele route. Eindeloze heuvels met rijstvelden, tropische dorpjes, het echte vietnam. De weg was daar ook onverhard voor een groot deel.

rDHy6T6.jpg


Tussen Dong Van en Du Gia natuurlijk ook schitterend. Ook

Bedoelde specifiek het segment rondom zoals hier:

0DGA3HF.png


Of binnendoor via Du Gia zoals hier:
POSC32P.png


Wij hebben deze laatste gedaan binnendoor op dag 4 en 5, dat vonden wij het mooiste segment van de hele route. Eindeloze heuvels met rijstvelden, tropische dorpjes, het echte vietnam. De weg was daar ook onverhard voor een groot deel.

rDHy6T6.jpg


Tussen Dong Van en Du Gia natuurlijk ook schitterend. Ook da smal paadje opgereden ? :D


In Lan Ha bay hadden we een vette cruiseboat (niet te groot) met een kamer of 10 denk ik, allemaal balcony view :D

5HbU2Jm.jpg
Komt mij allemaal zeer bekend voor ja, ook diezelfde route gedaan en dat smal paadje richting die "death cliff".
Ben er uiteindelijk niet opgeklommen aangezien ik net vernomen had dat er best al wat ongelukken waren en het zag er ook behoorlijk grellig uit :D

Die dorpjes tussenin waren magisch om door te rijden, alsook bovenaan de rijstvelden, vandaar heb ik sapa geskipt.
Ik kan Jasmin tours wel aanraden voor die Ha Giang loop als je hem in een groep wilt rijden.
Als ik terug ga doe ik het wel alleen en op mn eigen tempo.
 
Komt mij allemaal zeer bekend voor ja, ook diezelfde route gedaan en dat smal paadje richting die "death cliff".
Ben er uiteindelijk niet opgeklommen aangezien ik net vernomen had dat er best al wat ongelukken waren en het zag er ook behoorlijk grellig uit :D

Die dorpjes tussenin waren magisch om door te rijden, alsook bovenaan de rijstvelden, vandaar heb ik sapa geskipt.
Ik kan Jasmin tours wel aanraden voor die Ha Giang loop als je hem in een groep wilt rijden.
Als ik terug ga doe ik het wel alleen en op mn eigen tempo.
Haha dat smal paadje idd, niet goed voor mijne tikker. Had al moeite om al rijdend voorbij die bocht een paar 100m voor due "death cliff" te gaan want daar was t op zijn smalst met die gapende afgrond. Dus die cliff daar heb ik ook vriendelijk voor gepast. Goed zot man.
 
Hier borrelt het idee om in april naar vietnam te gaan.
We zijn nog niet vastgepind maar mij spreekt het alleszins zeer aan..
We plannen ~2 weken, dus we moeten alleszins goed kijken wat we gaan doen.. NoordZuid of NoordCentraal of CentraalZuid

Iemand al ervaring met vluchten van "cathay pacific" ? die staan momenteel een pak goedkoper als de rest.
 
Hier borrelt het idee om in april naar vietnam te gaan.
We zijn nog niet vastgepind maar mij spreekt het alleszins zeer aan..
We plannen ~2 weken, dus we moeten alleszins goed kijken wat we gaan doen.. NoordZuid of NoordCentraal of CentraalZuid

Iemand al ervaring met vluchten van "cathay pacific" ? die staan momenteel een pak goedkoper als de rest.
Ik zou d
 
Hier borrelt het idee om in april naar vietnam te gaan.
We zijn nog niet vastgepind maar mij spreekt het alleszins zeer aan..
We plannen ~2 weken, dus we moeten alleszins goed kijken wat we gaan doen.. NoordZuid of NoordCentraal of CentraalZuid

Iemand al ervaring met vluchten van "cathay pacific" ? die staan momenteel een pak goedkoper als de rest.
Ik heb eens een vlucht met Cathay Pacific genomen van Hong Kong naar Munchen. Was 1 van de beste ooit. Zeer modern vliegtuig toen (daar moet je dan wel sjans mee hebben) met zeer goed comfort (ruime zetels, grote touchscreens met uitgebreide multimedia-opties, ..) en prima eten.

Een tip voor in vietnam wat k niet wist voor k vertrok, bijna elke grote stad heeft daar een luchthaven (behalve in het noord-westen). Als je bvb in Ha Long / Lan Ha zit dan hoef je niet speciaal terug naar Hanoi om bvb naar t zuiden te vliegen, dat kan je ook via Hai Phong bvb. Of zit je in Hue dan moet je niet speciaal terug naar Da Nang want in Hue is er ook 1.

En voor de prijs moet je het zeker niet laten. Da Nang - Hanoi kostte me ongeveer 30€

VA-netwerk.jpg
 
Binnen 2 weken weer eens terug naar Vietnam. Heeft er iemand tips voor Ho Chi Minh city (dus niet de attracties errond zoals de Mekong Delta of Cu Chi) ? Op de planning staan dus HCMC, Hoi An en Hue (tijd geleden al geweest maar deze keer terug om attributen te kopen voor een feest + pre-wedding foto's te laten nemen) en daarna nog een paar dagen Hong Kong omdat we via daar redelijk goedkoop in business terug kunnen vliegen.
 
Binnen 2 weken weer eens terug naar Vietnam. Heeft er iemand tips voor Ho Chi Minh city (dus niet de attracties errond zoals de Mekong Delta of Cu Chi) ? Op de planning staan dus HCMC, Hoi An en Hue (tijd geleden al geweest maar deze keer terug om attributen te kopen voor een feest + pre-wedding foto's te laten nemen) en daarna nog een paar dagen Hong Kong omdat we via daar redelijk goedkoop in business terug kunnen vliegen.
De gekende zaken zijn:
- War Remnants Museum
- Kathedraal
- Post Office
- Landmark 81
- Independence palace
- Waterbus

Voor de betere cocktail:
- Ministry of Men in Sofitel Hotel
- The Enigma Mansion

Voor het iets sjiekere eten:
- Anan (recent 1 Michelin ster gekregen)
- Quince
 
Op het einde van de maand gaan ik en die Frau naar Vietnam. Is het een goed idee om op voorhand al wat dollars mee te nemen? Ik lees her en der dat dollars graag worden aangenomen daar.
Verder, zijn ATM's daar voldoende aanwezig? Of best in de luchthaven ergens euro's zien te wisselen naar dong?
 
Op het einde van de maand gaan ik en die Frau naar Vietnam. Is het een goed idee om op voorhand al wat dollars mee te nemen? Ik lees her en der dat dollars graag worden aangenomen daar.
Verder, zijn ATM's daar voldoende aanwezig? Of best in de luchthaven ergens euro's zien te wisselen naar dong?
Dollars kunt ge eigenlijk enkel op de luchthaven gebruiken, is echt niet meer courant. Ik zou aanraden gewoon Dong's af te halen aan ATM. Je moet een beetje zoeken welke banken minste kosten aanrekenen wel. Er zijn er zeker meer dan genoeg. Verder kunt ge in de stad ook wel bijna overal (behalve bij streetfood standjes) betalen met VISA (als ge een visa kaart hebt uiteraard).

Als ge euro's bij hebt, best inderdaad omwisselen in de luchthaven voor bvb taxi of bus van de luchthaven te betalen.
 
Ik heb geen VISA maar Mastercard, ik veronderstel dat dat ook wel gaat :coolbrows:
Oké, geen dollars meenemen maar best wat euro's al opwisselen op de luchthaven!
 
Beste rate krijg je door euros te wisselen bij lokale goudhandelaars/juweliers. Luchthavens bieden zowat de slechtste rates en ook ATM's rekenen imo te hoge kosten aan.
 
Terug
Bovenaan