Indonesië

Hoe kom je op die Kei islands terecht ? Zeiltocht gedaan ?
Wij zijn vanuit de Banda’s met een Pelni schip geweest, een ervaring ;-)

Er was wel sprake van vluchten rechtstreeks vanuit Bali, maar niet zeker of dat nu al mogelijk is ondertussen. Anders kan je onrechtstreeks er wel geraken met een tussenstop, maar ben niet op de hoogte van de laatste nieuwe routes.
 
Wij zijn vanuit de Banda’s met een Pelni schip geweest, een ervaring ;-)

Er was wel sprake van vluchten rechtstreeks vanuit Bali, maar niet zeker of dat nu al mogelijk is ondertussen. Anders kan je onrechtstreeks er wel geraken met een tussenstop, maar ben niet op de hoogte van de laatste nieuwe routes.
Lijkt me prachtig alleszins. Eentje bij voor op de bucketlist :) Doet me op het eerste zicht wat lijken op Little Andaman.
 
Ik kom net op deze topic, interessant!

Nu mag je terug reizen maar je dient wel eerst een aantal (ik dacht 5) dagen in verplichte quarantaine te gaan in een door de overheid aangewezen hotel te Jakarta.

Sinds kort inderdaad 5 dagen (4 nachten), maar dit verandert echt om de maand. Ik zou op dit moment gokken dat er tegen de zomer er geen quarantaine meer is. Hotel kies je zelf uit een lijst met door de overheid gecertificeerde hotels en dien je voor vertrek te boeken. De reservatie moet ook getoond worden in de luchthaven van vertrek bij het inchecken, of je mag niet instappen.

Bijkomend moet je het "e-Hac" formulier invullen via de PeduliLindungi app op je gsm. Beetje gelijkaardig aan de PLF in België.

Aanraders om te vliegen zijn AirAsia (goedkoop en betrouwbaar) of Garuda (iets duurder, nationale ariline).

AirAsia zou ik op dit moment afraden. Die zijn tijdens Covid zo goed als failliet gegaan, en hoewel ze nu terug iets meer vliegen zijn de schema's heel onbetrouwbaar gevolgen. Voor Covid vloog ik daar inderdaad ook altijd mee.

+ volgens een vriend dat in Jakarta zat namens AirFrance was er ook te weinig geld voor deftig onderhoud van toestellen + opleidingen voor de piloten. Momenteel zou ik enkel met Garuda of hun low-cost maatschappij Citilink vliegen. Eventueel met Air Batik (weliswaar gelinkt aan LionAir, maar iets meer kwaliteit).

Andere maatschappijen zoals LionAir te vermijden wegens veiligheid / onbetrouwbaarheid van de schema's. Met wat pech zit je met een halve dag of meer vertraging.


10 dagen, maar het is geen quarantaine.

pure geldklopperij

Ja, daar komt het op neer.

Dat is fundamenteel onjuist. Je zit met je quarantaine opgesloten in je hotelkamer met een one-way key. Je kan zelfs de lift niet oproepen om je verdiep te verlaten.

In het begin van de quarantaines in januari 2021 was dat inderdaad flexibel en lieten veel hotels de mensen naar de gym gaan, het zwembad gebruiken enz. Maar dat is al lang niet meer geval.
 
Voor wie het hier interesseert, quarantaine vrij reizen op Bali kan opnieuw - en via Jakarta nog slechts 1 hotelnacht quarantaine. Dat laatste zal ook wel snel verdwijnen denk ik.
 
Maar nog wel geen visa on arrival voor Belgen, als ik het goed begrijp?

Nee inderdaad, maar je kan het denk ik wel aanvragen voor vertrek (niet zeker hoe dat juist loopt dan, ik zit hier zelf op een werkvergunning).

Ik vermoed dat die VOA ook wel snel in orde komt, zeer random selectie van landen (NL bv wel) en ze willen toerisme snel weer in gang trekken.
 
Wat is jullie ervaring met het besturen van scooters in Bali? Wij hebben nog nooit op een scooter gereden, maar zouden in België voor vertrek 2 of eventueel 4uur rijles volgen om wat basis skills te leren. Hebben allebei een rijbewijs B en gaan voor vertrek een internationaal rijbewijs aanvragen. We zouden niet in het zuiden rijden (las op verschillende sites dat dit te hectisch is qua verkeer), wel in centraal (Ubud) en Oost-Bali. Is dit te doen voor beginners?
 
Wat is jullie ervaring met het besturen van scooters in Bali? Wij hebben nog nooit op een scooter gereden, maar zouden in België voor vertrek 2 of eventueel 4uur rijles volgen om wat basis skills te leren. Hebben allebei een rijbewijs B en gaan voor vertrek een internationaal rijbewijs aanvragen. We zouden niet in het zuiden rijden (las op verschillende sites dat dit te hectisch is qua verkeer), wel in centraal (Ubud) en Oost-Bali. Is dit te doen voor beginners?
Dat zijn allemaal 125 cc scooters in die ZO aziatische landen,
dus een B rijbewijs na 1989 behaald, heb je automatisch nog 4 uur theorie lessen zware brommer nodig, kost iets van een 350 euro.

pas dan ben je verzekerd en mag je probleemloos met zo'n 125 rijden.

in de praktijk: niemand kraait er naar meestal, maar als er iets gebeurd ben je de pineut.
 
Iemand hier al in Bali geweest in februari? Cava qua drukt veronderstel ik, zaken die je niet kan doen tijdens het regenseizoen?
Wij vliegen end januari van Vietnam naar Bali om dan na twee weken terug te keren naar Belgie. Ik had iets in gedachte van eerst start met Ubud dan combineren met Nusa Penida en dan terug zuiden van Bali?
 
Iemand hier al in Bali geweest in februari? Cava qua drukt veronderstel ik, zaken die je niet kan doen tijdens het regenseizoen?
Wij vliegen end januari van Vietnam naar Bali om dan na twee weken terug te keren naar Belgie. Ik had iets in gedachte van eerst start met Ubud dan combineren met Nusa Penida en dan terug zuiden van Bali?

Wij zijn net terug uit Bali. Heel leuk maar massatoerisme heeft het ontdekt.
Waarschijnlijk door covid en bucketlist.
Nusa Penida was nog het ergst van al : wegen zijn niet breed genoeg voor 2 auto's dus bussen heb je er zeker niet (laat staan over toestand van de wegen) en we zagen colonnes van 15-20 wagens vol met chinezen, japanners of Indiërs, allemaal richting de mooiste plekken.

Wij hebben 2 dagen regenseizoen mogen meemaken. Het is niet zo aan te raden want het giet echt tot straten 30cm onder water staan.
Volgens gids is dat in regenseizoen iedere dag zo voor uren aan een stuk.
 
Wij zijn net terug uit Bali. Heel leuk maar massatoerisme heeft het ontdekt.
Waarschijnlijk door covid en bucketlist.
Nusa Penida was nog het ergst van al : wegen zijn niet breed genoeg voor 2 auto's dus bussen heb je er zeker niet (laat staan over toestand van de wegen) en we zagen colonnes van 15-20 wagens vol met chinezen, japanners of Indiërs, allemaal richting de mooiste plekken.

Wij hebben 2 dagen regenseizoen mogen meemaken. Het is niet zo aan te raden want het giet echt tot straten 30cm onder water staan.
Volgens gids is dat in regenseizoen iedere dag zo voor uren aan een stuk.
is mijn vrees bij Bali wel met het massatoerisme, maarja we zitten in januari sowieso al in Vietnam (voor andere zaken) en dan de retourvlucht via Bali was dezelfde prijs, vandaar. Nu vond ik in het verleden het regenseizoen in oa vietnam, cambodja en laos wel meevallen, vaak een bui in de latere namiddag, maar dat was het dan.. hopelijk ook zo in februari.
 
is mijn vrees bij Bali wel met het massatoerisme, maarja we zitten in januari sowieso al in Vietnam (voor andere zaken) en dan de retourvlucht via Bali was dezelfde prijs, vandaar. Nu vond ik in het verleden het regenseizoen in oa vietnam, cambodja en laos wel meevallen, vaak een bui in de latere namiddag, maar dat was het dan.. hopelijk ook zo in februari.

Tuurlijk, je zit in de buurt dus kan je het maar meepikken. Nu toeristisch gezien is dat niet de drukste periode en gaat het waarschijnlijk goed meevallen voor je.
Ubud is wel leuke plaats om te verblijven. In sé kan je van daaruit heel eiland bezoeken als je vervoer hebt.
Je hebt daar ook veel leuke en hippe plaatsen om te eten en te drinken. En als je scooter huurt kan je op 10 minuten alweer in de rijstvelden staan om iets te eten en drinken in een warung.
 
In Indonesië is er meer dan Bali alleen al natuurlijk. Bali zal wel het meest toeristische ontwikkelde zijn, maar als je tegen massatoerisme moet je buiten Bali gaan, en lijkt Java de grootste aanrader. De andere eilanden zijn ook een optie maar (iets) meer niche. Op basis van mijn indrukken, één van de mooiste landen ter wereld qua natuur, terwijl het ook qua cultuur zeker en vast iets te bieden heeft.
 
In Indonesië is er meer dan Bali alleen al natuurlijk. Bali zal wel het meest toeristische ontwikkelde zijn, maar als je tegen massatoerisme moet je buiten Bali gaan, en lijkt Java de grootste aanrader. De andere eilanden zijn ook een optie maar (iets) meer niche. Op basis van mijn indrukken, één van de mooiste landen ter wereld qua natuur, terwijl het ook qua cultuur zeker en vast iets te bieden heeft.
In dat lijstje is voor mij 1 afgetekende winnaar: China.
 
Een bepaalde regio dan? Nog nooit in China geweest en momenteel ook geen interesse/plannen, maar na zo’n uitspraak ben ik wel benieuwd.
Hij heeft wel gelijk hoor, maar China is niet zo een toegankelijk land om naar te reizen door politiek vooral. Maar het is een groot en voor westerlingen vaak ook ongerept land. Het noordoosten is wat kouder, het noordwesten is meer woestijnachtig, in het oosten heb je de grote steden. En in het zuiden meer tropische regenwoud, bijvoorbeeld het verblijf van de reuzenpanda.

Enkele voorbeelden in spoilers omdat dit een Indonesiëthread is

Zhangjiajie-View-22.jpg


Emeishan.jpg


Jiuzhaigou%20National%20Park%20Five%20Flower%20Lake.jpg


Linze%2C_Zhangye%2C_Gansu%2C_China_-_panoramio_%284%29.jpg


147dd1ad96ad4059ac80d2b4f83673e9.jpg

Dus zo een statement is niet eens zo vergezocht hoor. Maar het is gewoon een niet zo gekend geland voor ons omdat het een redelijk gesloten land is voor westerlijk toerisme. Bijvoorbeeld de laatste foto is uit Xinjiang maar daar zijn helemaal geen westerse toeristen toegelaten. Hetzelfde geldt voor Tibet dat ook wel een natuurpracht zal kennen.
 
Gohja, hier is geen China reistopic. Ook niet aan te raden momenteel vanwege de zero-covid measures.
Maar als het daar ooit opengaat. Puur qua natuur, is er geografisch geen diverser land.
- Hoogste bergen ter wereld (Tibet)
- Siberische koude (Heilongjiang provincie)
- Woestijnen (Taklamakan - Xinjiang & Gansu)
- letterlijk alles in de Yunnan provincie
- Huangshan (yellow mountain)
- Huashan (in de provincie van Xi'An.
- Tropisch eiland Hainan
 
Colombia zou ook wel een onderschat antwoord zijn, omdat het over een relatief kleine oppervlakte (hoewel groter dan men zou denken door Mercatorprojectie en dicht bij evenaar) heel veel verschillende klimaatbanden kent en dus ook regio's, en ook wat ongerept is omdat het land lang geassocieerd is geweest met onstabiliteit en criminaliteit. Voor zijn oppervlakte ook heel divers. De Andes die het land in 2 splitst draagt enorm bij aan die diversiteit
 
Na Maleisie, Singapore, Thailand, Vietnam en Cambodja toch eens tijd om Indonesie te ontdekken evt samen met Laos rond mei 2023.
Een groot deel ontdekken per moto en uiteraard ook duiken/snorkelen.
Liefst niet de meest toeristische Insta spots op Bali...
 
Terug
Bovenaan