Spector

Well-known member
250px-Flag_of_Italy.svg.png


taal: Italiaans
munt: Euro
tijdsverschil: gelijkaardig met België
hoofdstad: Rome
reisdocumenten: Geldige identiteitskaart (zie url FOD voor meer info!)

nuttige links:
Reisadvies FOD Buitenlandse Zaken België (oa reisdocumenten, inenting, etc)
Officiële dienst Toerisme
Tripadvisor - Wat te doen? (oa Top 10, etc)

Italië staat bekend om de lange kustlijn waardoor bijna het gehele land omringd is. Ook heeft het land een aantal grote meren zoals het Gardameer en het Lago Maggiore en berggebieden als de Mont Blanc en de Apennijnen. Op het gebied van eten kennen we Italië vooral van de pizza, pasta en het Italiaanse schepijs. Op cultuurgebied is er ook veel te beleven in Italië. Denk daarbij maar eens aan de oude stad Rome met het Colosseum, de scheve toren van Pisa, Venetië met al zijn wateren en Milaan met zijn kathedraal en voetbalstadion (Stadio Giuseppe Meazza).
We kennen Italië verder nog van de scooter (lange rijen met geparkeerde scooters in de steden) en de mode (schoenen, kleding en parfum) die wereldwijd wordt verkocht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dames en heren.

In deze donkere dagen doet het al eens deugd om al te kunnen dromen van een zomervakantie.

Deel hieronder gerust jullie ervaringen of mooie plaatsjes van over heel Italië. Zo kunnen we elkaar helpen met tripjes te maken richting het mooie Italië.


Wijzelf zijn aan het rondkijken om een tripje richting Italië te plannen voor de zomer van 2022. Dit liefst met de auto (+/- 1300km).
2 jaar geleden hadden we een AirBnb geboekt regio Cinque Terre. Ondertussen is er een kleintje bijgekomen en is het huisje niet geschikt voor 2+1.
Zijn er onder jullie die prachtige plekjes of een aanraders weten regio Lucca.
Ikzelf doe graag aan watersport (golfsufen, wil leren windsurfen), en bijvoorkeur dus dicht bij water/zee. Verder zijn we allebei wel cultuurmensen dus een schuwen een daguitstapje zeker niet! Borgondiërs zijn we ook wel en zeker als we op zo'n plekken lokaal kunnen eten.
 
Wij zijn afgelopen zomer naar de Dolomieten geweest. Dat is theoretisch gezien Italië, maar je waant je toch wel wat meer in Oostenrijk. Desalniettemin een topbestemming als je van hiken houdt!

Voor de lekkere Italiaanse keuken moet je daar niet meteen gaan :)
 
Ja, tips zijn hier zeker ook welkom. Komende zomer waarschijnlijk ook richting Italië trekken, op dat moment zullen de kinderen 7 en 5 zijn.

Mijn vrouw was aan de streek rond Napels aan het denken...
 
Lucca: bij in pasta cibo e convivio een pasta met truffel eten, was beste eten van onze reis
🤤

In Lucca kan je het aquaduct afwandelen net buiten het centrum.

Das een heel goed begin ;-)
Voor de moment is ons oog gevallen op een AirBNB in Piano Di Conca, een klein dorpje naast Viareggo.
Wakepark op 5min, de zee op 10min.
 
Ja, tips zijn hier zeker ook welkom. Komende zomer waarschijnlijk ook richting Italië trekken, op dat moment zullen de kinderen 7 en 5 zijn.

Mijn vrouw was aan de streek rond Napels aan het denken...

Napels is fantastisch. De stad zelf is vuil en verloederd, maar tegelijk prachtig en met een enorme vibe. Het klinkt als een cliché dat ze daar elke dag leven als hun laatste, maar dat is wel de vibe die je er krijgt.

Wij hebben drie jaar geleden een week Napels gecombineerd met een week Puglia. Verbleven in Napels zelf, van daaruit maak je vlot met het openbaar vervoer uitstappen over de hele (prachtige!) regio. Vanuit Napels met de bus naar Bari en daar een auto gehuurd, om een weekje door Puglia te trekken. Ook een schitterende regio.
 
Napels is mooi, maar beware zakkenrollers.
Niet normaal daar.
Laat niets loshangen.

Je kan dan ook Pompeï + de Vesuvius + het decadente Capri bezoeken met zijn kleurige watergrotten.



En tja:
-Rome
-Milaan
-Gardameer
-Venetie
-Verona
...

Zoveel te zien.Ooit allemaal al gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Laatste keer italië was al oktober 2020 hier. Weekje in sorrento gezeten en scooterke huren om de amalfikust af te rijden. Ook pompeii, napels en capri gedaan.

echt superfijne regio en toen owv corona ideaal qua drukte. Positano was gewoon half verlaten.
 
Bij Italië maar 1 grote tip: vermijdt alles onder Rome in augustus. Heel Italië is dan op verlof precies. Alles superduur ook.
Voor de rest:
ivm de amalfiekust: bezoek even sorrento maar blijf er niet te lang. De eilanden Ischia & Procida zijn ook zalig mooi. Binnenvaren bij Procida is super pittoresk. En het kasteel v Ischia bezoeken bij zonsondergang was gewoon fantastisch. Kings landing precies 😅

Heel toscane is de moeite behalve san gimignano, puur omwille van de toeristen
 
Heel toscane is de moeite behalve san gimignano, puur omwille van de toeristen
Ik heb dat bezocht in volle corona dus dat was toen quasi leeg, maar het grote probleem met al die beroemde plekjes, zeker de wat kleinere, is dat ge er eigenlijk quasi nergens deftig kunt eten. Het zit daar bomvol tourist traps, terwijl ge tien kilometer verder voor een derde van de prijs de lekkerste pizza van uw leven kunt gaan eten.

San Gimignano en co. zijn imo dus enkel leuk om er eens een uurtje of hooguit twee door te wandelen, en dan nog enkel als er niet te veel volk is, dus dan vind ik het alles bij elkaar al vrij snel de moeite niet meer om er naartoe te rijden en parking te betalen. Ik blijf dan liever wat aan het zwembad liggen van de agriturismo. :tongue:

In iets grotere steden als Siena of zo kun je natuurlijk met wat moeite wel nog goede plekjes vinden om te eten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dat bezocht in volle corona dus dat was toen quasi leeg, maar het grote probleem met al die beroemde plekjes, zeker de wat kleinere, is dat ge er eigenlijk quasi nergens deftig kunt eten. Het zit daar bomvol tourist traps, terwijl ge tien kilometer verder voor een derde van de prijs de lekkerste pizza van uw leven kunt gaan eten.

San Gimignano en co. zijn imo dus enkel leuk om er eens een uurtje of hooguit twee door te wandelen, en dan nog enkel als er niet te veel volk is, dus dan vind ik het alles bij elkaar al vrij snel de moeite niet meer om er naartoe te rijden en parking te betalen. Ik blijf dan liever wat aan het zwembad liggen van de agriturismo. :tongue:

In iets grotere steden als Siena of zo kun je natuurlijk met wat moeite wel nog goede plekjes vinden om te eten.
Mijn vaste regel in Rome was dat ik nooit een restaurant zou binnenstappen dat foto's van hun maaltijden buiten hing. Of grote Engelstalige menuborden, dat is ook een red flag. Toen we daar waren kregen we van de gastvrouw een tip van een locale trattoria en dat was meesterlijk. Goedkoop én lekker én niet-toeristisch. Dat is het nadeel van Italië ... al die fantastische plekken zijn ook broeiplaatsen voor tourist traps en restaurants die de Italiaanse keuken geen eer aandoen.


Bon, even bumpen dus.

We overwegen Noord-Italië in de zomer, maar 't staat nog niet vast. Wat is daar de meest interessante uitvalsbasis - rekening houdende met het feit dat we er gaan zitten met een kind van bijna twee (ergo: middagdutjes)? Milaan bezoeken gaan we wellicht voor een andere keer houden, maar er zijn genoeg mooie stadjes rond de meren. Regio Comomeer of dan toch eerder Gardameer? Aan dat laatste heb je de grotten van Catullus, wat best een indrukwekkende Romeinse ruïne blijkt te zijn.

En qua route ... best via Frankrijk (Elzas) of Duitsland?
 
Iemand aanraders met 2 jonge kids (<2j) in de grote vakantie? Bij voorkeur wel iets half pension.
Ik weet niet of er nog plaats is maar via Della Stella in montepulciano. Gaan wij nu al 3 jaar, ook met jong(e) kind(eren). Wel geen half pension, is zelf eten maken of resto natuurlijk :) Maar dit dat persoonlijk met jonge kinderen makkelijk.
 
Wij plannen mogelijks een trip naar Napels.
Hoeveel dagen kan je daar vlotjes doorbrengen? Tips wat betreft logeermogelijkheden?
Nuttig om weekabo te nemen op openbaar vervoer of is alles makkelijk te voet te doen?
 
Wij zijn aan het kijken voor het gardameer deze zomer met het vliegtuig. Met 2 kinderen (1 van 13 en 1 van 9). Altijd al naar Spanje geweest naar een hotel met veel zwembaden maar de hotelletjes dat ik aan het Gardameer zie zijn meer van die gezellige romantische hotelletjes.

Op zich geen probleem, maar kun je vlot in dat meer? En is er daar wat te doen voor kinderen? Het is ook niet de bedoeling om hele dagen aan het meer of aan een zwembad te zitten en ook wel veel te gaan bezoeken en wandelen, maar toch ook eens een dag of 2 gewoon niks doen en in de zon liggen en wat zwemmen.

Bepaalde plekken die jullie voor zouden nemen op andere?
 
Wij plannen mogelijks een trip naar Napels.
Hoeveel dagen kan je daar vlotjes doorbrengen? Tips wat betreft logeermogelijkheden?
Nuttig om weekabo te nemen op openbaar vervoer of is alles makkelijk te voet te doen?
Valt te zien wat je extra wilt doen he. Ik denk dat de omgeving buiten Napels mooier en indrukwekkender is dan napels zelf.
Openbaar vervoer in zuiditalie lijkt me echt niet aan te raden 😅 behalve de intercity lines en het gammele treintje richting sorrento.

Die metro in napels toen ik daar was leek me ook gwn ni veilig.
Je kan wel wat te voet doen, maar toch uitkijken 's nachts waar je juist wandelt. Is de stad in Europa waar ik het meest 'South American vibes' bij voelde.

Lijkt me meer de moeite om dus vesuvius, amalfiekust, pompei, capri en ischia te bezoeken met uitvalsbasis napels. Qua eten & drinken is Napels wel fantastisch.
 
Wij plannen mogelijks een trip naar Napels.
Hoeveel dagen kan je daar vlotjes doorbrengen? Tips wat betreft logeermogelijkheden?
Nuttig om weekabo te nemen op openbaar vervoer of is alles makkelijk te voet te doen?
Wij hebben paar jaar geleden een rondtrip gemaakt in Campanië. Begonnen met de Amalfikust met uitvalsbasis Sorrento (3 dagen), daarna Salerno (2 dagen), auto naar zuiden van de provincie (geen aanrader, weinig bijzonders te zien) en dan 3 dagen Napels.

3 dagen is zeker voldoende om de stad zelf te zien en eventueel nog een trip naar de Vesuvius en Pompeii te doen. Openbaar vervoer is in tegenstelling tot wat Wilto zegt echt wel goed vind ik. Enige nadeel bij de metro vond ik het ticketing systeem waarbij je aan loketten moet staan aanschuiven. De Circumvesuviana is de stoptrein die tot Sorrento gaat dacht ik. Is niet duur en je kan er vlot mee naar Pompeii en de Vesuvius.
De stad zelf is gemaakt om door te wandelen en dus zeker te voet te doen.

Wat verblijf in Napels betreft raad ik je zeker aan geen Airbnb te boeken in de rand van de stad of buurten waar er weinig te doen is. Je komt dan vaker in schimmige buurten terecht. Over het algemeen is Napels relatief veilig. Je kan er idd bepaalde straten inslaan waar je jou minder op je gemak voelt, maar dat kan ook bijna niet anders als je met zoveel mensen in zo'n kleine stad woont.

Wij verbleven in een soort B&B aan de Piazza Bellini. Overdag een rustig pleintje met boekverkopers en 's avonds één groot terras. Wij vreesden op voorhand geluidsoverlast maar het was super geïsoleerd en een top verblijfje. Zeker met het ontbijt aan de binnentuin (groene plekken zijn schaars in de binnenstad van Napels).
 
Wij zijn aan het kijken voor het gardameer deze zomer met het vliegtuig. Met 2 kinderen (1 van 13 en 1 van 9). Altijd al naar Spanje geweest naar een hotel met veel zwembaden maar de hotelletjes dat ik aan het Gardameer zie zijn meer van die gezellige romantische hotelletjes.

Op zich geen probleem, maar kun je vlot in dat meer? En is er daar wat te doen voor kinderen? Het is ook niet de bedoeling om hele dagen aan het meer of aan een zwembad te zitten en ook wel veel te gaan bezoeken en wandelen, maar toch ook eens een dag of 2 gewoon niks doen en in de zon liggen en wat zwemmen.

Bepaalde plekken die jullie voor zouden nemen op andere?
Het is al even geleden maar je kan redelijk vlot in het meer normaal gezien. In het algemeen is er wel geen zand aan de rand maar eerder stenen. Dus dat is niet iets om elke dag op te gaan liggen, maar je zal er wel wat voorzieningen hebben om comfortabel te gaan liggen. (Bij het Comomeer was er betalend een plek om te liggen aan een pier bv) Como is trouwens niet zo ver en zeker de moeite!

Waarom niet met de wagen? Garda is nu niet zover rijden en je hebt daar toch echt wel de vrijheid nodig om te gaan en staan waar je wilt. Of je gaat daar een wagen huren?
 
Terug
Bovenaan