Zolang het in juli en niet augustus is, raad ik Zuid-Italië aan.

In augustus heb ik daar wel een trauma opgelopen gezien heel noord italie daar dan ook zit. Vergeet uw stille plekken dan maar.

Met stil bedoel ik eerder geen feestjes tot een kot in de nacht in de geburen, gezien we kinderen hebben die moeilijk slapen. Dat er ergens veel volk zit, is minder bezwarend.
 
Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken om in augustus een rondreis van +- 14 dagen (met de auto) te maken in Italië.
Rome en Napels willen we er sowieso in verwerken. Iemand tips of toevallig goede uitgewerkte routes van mensen die het al eens hebben gedaan?
 
Wij zijn in juli drie weken naar Toscanië geweest. Onze uitvalsbasis was in Arezzo (hotel La Capanne). We hebben heel wat bezocht. Siena, Lucca, Firenzo, Pisa, Carrara, Cortona, Pienza, Montepulciano, Monteriggioni, etc; Persoonlijke favoriet vond ik de antiek markt te Arezzo (eerste zondag van de maand)

Ik had jaren wat de boot afgehouden om naar daar te gaan. (wegens te "ver"). Ik kan enkel maar zeggen dat het een enorme meevaller geweest is. Supervriendelijke mensen in de horeca (veel vriendelijker dan bv rond het gardameer IMHO), uitstekend eten, zon van 's morgens tot 's avonds.

En eigenlijk vond ik de drukte ook nog meevallen. Ik woon in een (rustiger) deel van Brugge centrum, misschien dat ik daarom één en ander gewoon ben op dat gebied, maar zelfs b.v. Firenze vond ik nog doenbaar van het volk.

Het enige wat ik enorm enerverend vind is het verkeer. Vanaf het moment dat we gezapig door Zwitserland de grens overstaken met Italië ... wat was me dat zag. Autosnelwegen waar er volop rechts wordt ingehaald, er wordt collectief geen richting aangewezen. Ze hebben een soort techniek om op hun rijstrook zo wat uiterst rechts te rijden (tot over de streep) of te "zwalpen" op hun rijstrook.

Iedere dag op de autosnelweg hebben we ongevallen gezien. Uitgebrande auto's, auto's die in brand stonden. Op de terugweg van Pisa naar Arezzo hebben we over ene traject van 160 km, 6u in de file gestaan. (de A1 die afgesloten was door vrachtwagens die de middenberm doorkruist hadden)

De secundaire wegen waren dan weer zalig. Enorm mooie landschappen. Het is voor mij een echte ontdekking en een zeer mooie meevaller gebleken.
 
Zoals eerder in dit topic aangegeven zat ik eind mei ook in Toscane. In een huisje (van mijn tante) ergens tussen Arezzo en Siena. Fantastische omgeving. Qua rijden heb ik niet dat onveilige gevoel gehad, behalve dat Italianen de snelheidslimiet eerder als leidinggevend en niet als limiet ervaren.

Het eten & drinken is er niet normaal, zelfs in de lokale supermarkt. Het weer bijna ook altijd dik in orde, architectuur van steden en dorpjes is fantastisch, landschappen ook en qua cultuur is het ook onovertroffen. Fantastische regio. Enkel te mijden in augustus, wegens te veel toeristen.

Binnenkort tante weer laten weten dat ik wil afkomen volgend jaar 😁
 
Qua rijden heb ik niet dat onveilige gevoel gehad
De grootste aanpassing is altijd terugkomen wanneer je na 2 weken toch op zijn Italiaans rijdt en bumperkleeft als de beste.

Hier al 2j niet kunnen gaan door omstandigheden en ik moet zeggen dat ik het heel hard mis. Die twee weken la dolcé vita elk jaar zorgen toch voor een serieuze ontlading :) .
 
punt is , ze kunnen niet rijden met een auto en al helemaal niet op de autosnelweg. :)

- 130 vind ik een mooie snelheid, zeker als je wat "waze marge" rijdt en dus gemakkelijk zelf 137-139 rijdt, maar de gemiddelde Italiaan rijdt toch met een zwaardere voet. Het gebeurt dan dat je tegen de 140 een colonne van drie vrachtwagens voorbij rijdt op een tweevaksweg om daar dan toch een korte zot te zien afkomen met de letterlijke "toeters en bellen", ofte "faren" gelijk zot en op een halve meter van mijn gat komen rijden. Breed gesticulerend. Maar echt, wat verwacht je eigenlijk!

- op drievaks of viervakswegen, tjah, het rechter rijvak is klaarblijkelijk verboden terrein. Onwaarschijnlijke taferelen die je dan ziet. En op een viervaksweg (tussen modena en bolagna) waar enkel de twee linkse vakken werden gebruikt,...tjah...dan ben ik ook toch meer dan eens ostentatief mij op het rechtse gaan zetten en aan 120 helemaal in mijn eentje klaarblijkelijk iedereen beginnen voorbij steken.
 
punt is , ze kunnen niet rijden met een auto en al helemaal niet op de autosnelweg. :)

- 130 vind ik een mooie snelheid, zeker als je wat "waze marge" rijdt en dus gemakkelijk zelf 137-139 rijdt, maar de gemiddelde Italiaan rijdt toch met een zwaardere voet. Het gebeurt dan dat je tegen de 140 een colonne van drie vrachtwagens voorbij rijdt op een tweevaksweg om daar dan toch een korte zot te zien afkomen met de letterlijke "toeters en bellen", ofte "faren" gelijk zot en op een halve meter van mijn gat komen rijden. Breed gesticulerend. Maar echt, wat verwacht je eigenlijk!

- op drievaks of viervakswegen, tjah, het rechter rijvak is klaarblijkelijk verboden terrein. Onwaarschijnlijke taferelen die je dan ziet. En op een viervaksweg (tussen modena en bolagna) waar enkel de twee linkse vakken werden gebruikt,...tjah...dan ben ik ook toch meer dan eens ostentatief mij op het rechtse gaan zetten en aan 120 helemaal in mijn eentje klaarblijkelijk iedereen beginnen voorbij steken.

Nochtans hebben zij met 53 doden per miljoen inwoners er maar eentje meer dan wij...

Ze zijn zeer assertief in het verkeer en daarop flippen wij dan totaal maar voor hen is dat gewoon normaal.
Enkele keren met Italianen meegereden en terwijl die flikkeren en gij u kas op fret liggen die mannen rustig achterover in den auto.
 
tgoja, met een bevolkingsdichtheid die ongeveer de helft is van de onze weet ik nu niet als het criterium "verkeersdoden per miljoen inwoners" zo vergelijkbaar is als je op het eerst zicht zou denken.

Ik wil gerust aannemen dat hun rijstijl voor hen normaal is maar zoals je zelf aanhaalt "echt defensief" is het niet. Ik vraag me nog altijd af wat ze nu eigenlijk verwachten als ik 50 meter voor mij camions heb, 50 meter achter mij camions heb en er dan een komt anagestoven aan 160 al flikkerend...'tis niet dat ik die vrachtwagens de berm ik kan duwen, als ik vertraag knalt hij in mijn gat en als hij verwacht dat ik dan ook maar even doortrek tot aan 160 -170 is dat ook maar idioot.

Daarnaast, het middenbaanplakken is zo mogelijk nog erger dan in Frankrijk. Op zich is dat allemaal niet erg buiten het feit dat de flow nogal uit het verkeer wordt gehaald en je met open mond zit te staren naar zoveel inefficiëntie.
 
Terug
Bovenaan