Ik heb enkele jaren een lief gehad die in Venetië woonde en wat mij betreft is het een van de mooiste steden op aarde. Vooral in de herfst wanneer 's avonds de mist komt opzetten en de straten leeg zijn. Serge Simonart heeft een interessante podcast over de stad, als je de man kan verdragen, en als je graag kerken bezoekt en je kind wil vervelen, dan raad ik
deze reisgids aan. Elk jaar verhuizen er een kleine duizend Venezianen door de drukte en ik ben er zelf niet meer geweest sinds COVID, dus mogelijks is er wel wat veranderd ondertussen.
Vrij algemene tip: verdwaal gewoon en laat je verrassen. Vooral niet de pijltjes volgen om via Rialto naar San Marco te gaan. Dat doet elke toerist en zo word je en masse langs alle kiosken en tourist traps geleid. Download een kaart en ga in de plaats naar San Marco via de wijken Santa Croce en Dorsoduro. De stad is een bezienswaardigheid op zich en via deze wijken krijg je meer het authentieke Venetië te zien, zonder duiven en dure koffie. Onderweg kom je vast wel wat authentieke maskermakers tegen en zo'n winkel is waarschijnlijk wel indrukwekkend voor een kind. Op Campo Santa Margherita in Dorsoduro kan je ook aperitieven en lunchen en daar zitten (zaten?) vooral studenten. Neem ook wat cichetti (bruschette uit Venetië) en een goedkope aperol in plastic beker in Osteria Al Squero om de Veneziaanse barcultuur te proeven met uitzicht op een plein waar gondels gemaakt en hersteld worden. De dag eindigen zou ik doen in de jodenbuurt in Cannareggio, vanaf 18u is het aperitivo en krijg je toegang tot een gratis hapjesbuffet bij je drankje.
Een vaporetto (bootbus) nemen is ook de moeite om Venetië vanop het water te zien, maar stap op op een minder drukke plaats (San Basilio of Zattare in Dorsoduro) en ga naar Guidecca om het Dogenpaleis vanop afstand te zien. Vermijd Murano of Burano. Na 10 minuten besef je dat je vastzit op een kleurrijk eiland vol selfie-geile influencers en de enige weg terug is met de boot (45 minuten per rit), waarvoor je lang zal moeten aanschuiven. Zonde van je tijd wanneer je op daguitstap bent.
Het zou wel kunnen dat je €5 euro entrance fee moet betalen. Best eens opzoeken. Op de site van de stad betaal je dan toegang en krijg je een QR-code. Door de stad en aan drukke plaatsen patrouilleren er stewards die je kunnen controleren.
Met een kleuter van 3, bijna 4, die al meerdere daguitstappen met meerdere kilometers in de benen heeft durven uithouden met temperaturen van 36 graden hebben we onze daguitstap van Venetië zo gedaan:
Geparkeerd in Tronchetto (Venezia Parking Center) rond 8u45 (nog zeer veel parkeerruimte) en dan een rechtstreekse boot genomen naar San Marco (dus niet de klassieke vaporetto, maar eentje van 20 euro in totaal voor ons drie). En van daaruit onze weg via intuïtieve dwaaltochten in combinatie met Google Maps teruggezocht naar de People Mover aan Piazzale Roma. We hebben zéker de behoorlijk toeristische straten moeten ondergaan, maar we zijn evenzeer rustige wijken tegengekomen met lokale bewoners die héél kalm aanvoelden.
Een verbluffend fotogenieke stad waar ik zeker meer van wil proeven - maar dan met vrouwlief alleen en zonder kleuter. Al bij al zijn die 5 uur die we daar hebben rondgedwaald ons supergoed bevallen.
En om dan de rest van onze mooie trip te beschrijven:
Heengereden via Steinach-Am-Brenner bij JUFA Hotel Wipptal waar we twee nachten bleven slapen. Mooi omgeving - Mühlendorf Gschnitz en de kabelbaan aan het hotel waren de ideale uitstappen voor ons. De lokale Hefeweizen was zeer lekker.
Dan doorgereden richting onze camping (Bella Italia), maar eerst nog even gestopt in Riva del Garda voor wat sighseeiing en een ijsje. Aanvankelijk zwoegen om parkeerplaats te vinden, maar een beetje uit het centrum is er een héél grote parkeerplaats waar je rond 13u met gemak nog een plaatsje kon vinden.
Dag nadien rustig Peschiera del Garda ontdekt. Mooi charmant stadje op wandelafstand van onze camping.
Maandag met de auto naar Limone sul Garda en daar toegekomen rond 8u45 - véél parkeerplaats en héél rustig en aangenaam om te vertoeven ... tot we terug richting de auto gingen, want het was een pak drukker geworden. Wel nog zeer lekker gegeven in een lokaal restaurant met een zeer correcte spaghetti alla carbonara.
Dinsdag met de ferry naar Sirmione gegaan. Mooi stadje, maar héél benauwend en druk. De villa van Gaius Valerius Catullus is dik de moeite waard.
Woensdag een daguitstap naar Verona en dat is ons ongelofelijk goed bevallen. APCOA parking Citadella is gemakkelijk bereikbaar en opnieuw - rond 8u45 gemakkelijk te gebruiken. De "sights" bezocht en onze uitstap afgesloten in een meer dan uitstekende Osteria.
Donderdag dan Venetië gedaan.
Vrijdag rustigaan gedaan, want onze kleuter van 3 jaar heeft bovenstaande allemaal zeer flink gedaan zonder buggy. Peschiera nog bezocht en gegeten in een lokaal fantastische restaurant dat ik al meerdere dagen in de smiezen had.
Zaterdag teruggereden en gigantisch lang aangeschoven aan de Fernpas - zéker 2 uur langer over gedaan dan voorzien. Even snel gestopt bij Neuschwanstein tussen de drasjbuien door en dan door dezelfde regenbuien en wegenwerken en bijhorende files doorgereden naar Karlsruhe. Daar nog een lokale brouwerij bezocht om de obligate schnitzel met Hefeweizen te verorberen om dan nog aan Schloss Karlsruhe de lichtshow te bewonderen.
Deze zondagochtend zonder veel problemen weer thuisgeraakt.
Nog wat bedenkingen:
Italianen in het noorden zijn assertief op de baan, maar helemaal niet agressief. Ik heb meer bumperklevers ondervonden in België dan in Italië. Zal wel anders zijn als je richting het zuiden afzakt.
Tolsysteem mag wel wat efficiënter
Eten en drinken zéér schappelijk van prijs.
Zoals in vele plaatsen: early bird gets the worm > vroeg ergens heen gaan geeft je een véél aangenamere tijd om iets te bezoeken
Toch verschoten van de vertraging in de Fernpas - maar 't zal me leren om in godbetert augustus te reizen
Het wemelt daar van de Nederlanders en Duitsers
Amper Fransen te zien
Het noorden van het Gardameer is een pak mooier dan het zuiden. Het zuiden is dan weer ideaal om de regio te verkennen.
Zonder kleuter hadden we wellicht véél meer kunnen bezoeken. Maar het was ook echt héél warm. 36 graden (hogere gevoelstemperatuur) is naar mijn aanvoelen te warm. Ik ben alleszins fier dat ze zoveel heeft kunnen meedoen zonder buggy.
Ik wil zeker nog eens terugkeren naar Italië want het beviel me nog veel meer dan (zuid-) Frankrijk, maar volgende keer hopelijk geen camping want ik heb eigenlijk niet zo graag andere toeristen rond mij. Een privéhuisje met zwembad, dan graag.