Het is al even geleden maar je kan redelijk vlot in het meer normaal gezien. In het algemeen is er wel geen zand aan de rand maar eerder stenen. Dus dat is niet iets om elke dag op te gaan liggen, maar je zal er wel wat voorzieningen hebben om comfortabel te gaan liggen. (Bij het Comomeer was er betalend een plek om te liggen aan een pier bv) Como is trouwens niet zo ver en zeker de moeite!

Waarom niet met de wagen? Garda is nu niet zover rijden en je hebt daar toch echt wel de vrijheid nodig om te gaan en staan waar je wilt. Of je gaat daar een wagen huren?
Ik zou er daar eerder 1 huren omdat mijn vrouw niet durft rijden en de volledige trot dus op mij terecht komt. Ook al rij je overdag dan nog ben je wel redelijk kapot als je die afstand alleen moet doen.
 
Ik zou er daar eerder 1 huren omdat mijn vrouw niet durft rijden en de volledige trot dus op mij terecht komt. Ook al rij je overdag dan nog ben je wel redelijk kapot als je die afstand alleen moet doen.
Hangt van verkeer af maar ik rij ook quasi alles
Rustig verkeer en CC is niet zo vermoeiend :p
 
Wij zijn aan het kijken voor het gardameer deze zomer met het vliegtuig. Met 2 kinderen (1 van 13 en 1 van 9). Altijd al naar Spanje geweest naar een hotel met veel zwembaden maar de hotelletjes dat ik aan het Gardameer zie zijn meer van die gezellige romantische hotelletjes.

Op zich geen probleem, maar kun je vlot in dat meer? En is er daar wat te doen voor kinderen? Het is ook niet de bedoeling om hele dagen aan het meer of aan een zwembad te zitten en ook wel veel te gaan bezoeken en wandelen, maar toch ook eens een dag of 2 gewoon niks doen en in de zon liggen en wat zwemmen.

Bepaalde plekken die jullie voor zouden nemen op andere?
Je hebt daar zeker wel een aantal stranden waar je kan liggen aan het meer. In het meer kan je heel gemakkelijk zwemmen maar ook een bootje huren bijvoorbeeld als uw kinderen dat plezant zouden vinden. Als daguitstap zou je bijvoorbeeld Verona kunnen doen, en een dag gaan wandelen in de Dolomieten. Rond het Garda meer heb je ook veel gezellige dorpen waar het aangenaam is om door te stappen.

Zelf al 3-4 keer naar het gardameer geweest, altijd wel leuke sfeer daar imo.
 
Je hebt daar zeker wel een aantal stranden waar je kan liggen aan het meer. In het meer kan je heel gemakkelijk zwemmen maar ook een bootje huren bijvoorbeeld als uw kinderen dat plezant zouden vinden. Als daguitstap zou je bijvoorbeeld Verona kunnen doen, en een dag gaan wandelen in de Dolomieten. Rond het Garda meer heb je ook veel gezellige dorpen waar het aangenaam is om door te stappen.

Zelf al 3-4 keer naar het gardameer geweest, altijd wel leuke sfeer daar imo.
Ah super. Klinkt goed 😁
 
Herculaneum >>> Pompeii
En wat je ookdoet, rij nooit met de auto het centrum van Napels binnen. Je reinste zelfmoord.
Schijnt inderdaad de moeite te zijn. Wij hebben ook Paestum bezocht, een tempelcomplex wat dieper in de provincie. Ook zeer de moeite tijdens een langer verblijf.
 
Herculaneum >>> Pompeii
En wat je ookdoet, rij nooit met de auto het centrum van Napels binnen. Je reinste zelfmoord.

Idd, herculaneum boven pompeii. Heb ze toen beiden gedaan en herculaneum is wel fijner om rond te lopen. Beter bewaard, kleiner, minder druk.

En haha met de auto in napels. Ik weet nog de eerste keer met de bus van de luchthaven richting sorrento ging die eerst nog door t centrum. Was nog nooit in italië geweest en had echt zo’n “WTF” gevoel.

Nog iets ivm t verkeer en eventuele scooter huren... Laat er u niet door afschrikken. Tijdens de transfer naar sorrento 2j terug recht voor men neus ne gek op ne auto zien knallen met zen scooter… men goesting was al half over om er zelf eentje te huren. Uiteindelijk viel t dan super goed mee en reed ik opt einde van de dag ook gewoon opt linkse vak files van auto’s voorbij 😂 wel nog met de nodige verantwoordelijkheid vergeleken met de gemiddelde italiaanse zot die daar rond rijdt met zo’n ding.
 
Ben aan het kijken om zelf iets samen te stellen voor een reis van 4-5 dagen naar Italië in april.
Mooie wandelingen, fietsen of een wijnproeverij spreken mij aan. Minder interesse om deze dagen volledig door te brengen in een stad.
Wat zijn zoal de goede plaatsen voor zo een reis? Tips zijn welkom!
 
Ben aan het kijken om zelf iets samen te stellen voor een reis van 4-5 dagen naar Italië in april.
Mooie wandelingen, fietsen of een wijnproeverij spreken mij aan. Minder interesse om deze dagen volledig door te brengen in een stad.
Wat zijn zoal de goede plaatsen voor zo een reis? Tips zijn welkom!
Toscane. Veel Agriturismo’s hebben hun eigen wijngaard ook dus je kan het verblijf en de wijn combineren!
 
Hier is het toch geen gardameer geworden maar vico equense bij napels.

Lijkt me ideaal. Ons hotel ligt dicht bij een kleine haven iets buiten de dorpskern. Makkelijk te voet bereikbaar. Trein is ook dicht om eens naar napels of pompei te gaan, strand op wandelafstand en blijkbaar de beste pizzas.

Voor dat geld kon je met de auto zelfs niet naar Italie. Rechtstreekse vlucht met Brussels airlines voor 125€ heen en terug naar napels.
 
Toscane. Veel Agriturismo’s hebben hun eigen wijngaard ook dus je kan het verblijf en de wijn combineren!
En in welk deel van Toscane vooral? Ken je al een goed adresje ?

Na even zoeken dit tegengekomen. Heeft toch een goede beoordeling op Booking:

Ik neem aan dat je hier vlot 4 dagen mee kan vullen?
 
Hier is het toch geen gardameer geworden maar vico equense bij napels.

Lijkt me ideaal. Ons hotel ligt dicht bij een kleine haven iets buiten de dorpskern. Makkelijk te voet bereikbaar. Trein is ook dicht om eens naar napels of pompei te gaan, strand op wandelafstand en blijkbaar de beste pizzas.

Voor dat geld kon je met de auto zelfs niet naar Italie. Rechtstreekse vlucht met Brussels airlines voor 125€ heen en terug naar napels.

125 voor 2 volwassenen en 2 kinderen?
 
En in welk deel van Toscane vooral? Ken je al een goed adresje ?

Na even zoeken dit tegengekomen. Heeft toch een goede beoordeling op Booking:

Ik neem aan dat je hier vlot 4 dagen mee kan vullen?
Heb het hier al eens gezet maar wij gaan na voor het 4de jaar naar Via Della Stella. Wordt ook veel als uitvalsbasis gebruikt voor wandelaars en wijnliefhebbers. Maar dat is meer in het binnenland.

Dat adresje ziet er ook goed uit! In Italië kan je vlot 4 weken vullen!
 
Hier is het toch geen gardameer geworden maar vico equense bij napels.

Lijkt me ideaal. Ons hotel ligt dicht bij een kleine haven iets buiten de dorpskern. Makkelijk te voet bereikbaar. Trein is ook dicht om eens naar napels of pompei te gaan, strand op wandelafstand en blijkbaar de beste pizzas.

Voor dat geld kon je met de auto zelfs niet naar Italie. Rechtstreekse vlucht met Brussels airlines voor 125€ heen en terug naar napels.
Ah daar heb ik enkele jaren geleden enkele dagen verbleven in een airbnb. En vorig jaar nog eens Amalfikust bezocht, maar niet in Vico Equense.

Treintje gaat tot in Sorrento, maar je wil wel meer zien dan enkel dat toeristische centrum hoop ik?
Eenmaal ter plekke hebben we toen scooters gehuurd om alles rond Amalfi te ontdekken. De weg is daar zo smal, en als je de bus daar neemt int hoogseizoen en die opeens vast komt te staan... Auto huren daar is niet aan te raden, parking is a bitch.

Ik weet niet hoelang je gaat gaan, probeer niet alleen Capri te bezoeken maar ook Ischia en eventueel een namiddag in Procida.
En in vergelijking met Spanje zijn de Italianen meesters in geld te vragen voor alles. Stranden worden volgezet met bedden die je dan moet huren. Kan behoorlijk oplopen die kost.

Maar Amalfikust is het wel waard, waanzinnig mooi die streek
 
Ah daar heb ik enkele jaren geleden enkele dagen verbleven in een airbnb. En vorig jaar nog eens Amalfikust bezocht, maar niet in Vico Equense.

Treintje gaat tot in Sorrento, maar je wil wel meer zien dan enkel dat toeristische centrum hoop ik?
Eenmaal ter plekke hebben we toen scooters gehuurd om alles rond Amalfi te ontdekken. De weg is daar zo smal, en als je de bus daar neemt int hoogseizoen en die opeens vast komt te staan... Auto huren daar is niet aan te raden, parking is a bitch.

Ik weet niet hoelang je gaat gaan, probeer niet alleen Capri te bezoeken maar ook Ischia en eventueel een namiddag in Procida.
En in vergelijking met Spanje zijn de Italianen meesters in geld te vragen voor alles. Stranden worden volgezet met bedden die je dan moet huren. Kan behoorlijk oplopen die kost.

Maar Amalfikust is het wel waard, waanzinnig mooi die streek
We zijn een week daar. Is idd de bedoeling om wel verschillende dingen te bezoeken dus tips zijn altijd welkom. 😉
 
Wel in Vico Equense zelf is er niet veel te doen. Maar Sorrento met de trein is vlakbij natuurlijk. En daar zijn heel wat opties om de Amalfikust te bezoeken.
De andere kant van het schiereiland (de zuidkant) is de meest spectaculaire. Positano kent iedereen van de foto's denk ik. Maar zeker ook even verderop wat hoger is een bezoekje aan Ravello de moeite. Amalfi zelf is ook mooi maar toch minder als die 2 voor mij persoonlijk.

Voor een cocktail met zicht op Capri vanaf het schiereiland zijn wij naar het Relais Blu hotel geweest. Best niet in strandkledij zoals ons naar die bar daar gaan, maar deftig gekleed. Da's een 4 sterrenhotel maar de toegang tot die bar is wel mogelijk. Bij zonsondergang een fantastisch zicht op Capri.

Ofwel doe je dat allemaal met auto/bus/scooter. Geen 100m is rechtdoor en de afgrond is wel serieus stijl. Opletten dus.
Ofwel met een ferry, wat je heel mooie uitzichten geeft. Vanop het land is dat toch minder.
Amalfikust bezoeken doe je imo best via boot. Maar ja, niet iedereen heeft een jacht 😅 . Vandaar is de ferry denk ik de goedkoopste optie.

Eilanden in de baai van Napels:
Ik ben zelf nog niet op Capri geweest, enkel er rond gevaren, maar ik heb 2 nachten op Ischia verbleven en 1 nacht in Procida.
Capri: extreem posh/duur
Ischia: valt mee maar ook niet exact goedkoop. Het Castello Aragonese is heel mooi. Veel trappen om het te bereiken wel. Maar zeker als de avond valt, echt de moeite. Er is een leuk wandelpad naar de top van het eiland, en een restaurant met schappelijke prijzen op de top. Maar Ischia is veel groter dan de andere eilanden. Je hebt een taxi nodig om aan het begin van dat pad te gaan.
Procida: volkser, minder toeristisch, maar ook (heel) klein.

Op het vasteland: Salerno is minder toeristisch als Napels, maar ook minder groot natuurlijk. Prijzen voor pizza's zijn nog lager 🤭 Vanuit Napels is er een sneltrein die je daar in halfuurtje brengt. Of je kan ook de ferry vanuit Sorrento nemen natuurlijk voor een daguitstap. Napels zelf is de moeite maar zoals hier eerder gezegd heb ik me daar niet overal even veilig gevoeld.

Op dat treintje dat je naar Sorrento brengt, maar in de andere richting, kan je vlak aan Pompei uitstappen. Geen extra uitleg.

In't algemeen is die regio wel (in de zomer) echt duur. Veel toeristen uit de US ook.
 
Wij zijn 4 jaar geleden tussen kerst en nieuw naar Firenze geweest. Prachtige stad. Het was er uiteraard koud in die periode, maar echt waar schitterende stad. Ik ben zelf van Gent dat toch ook een historische stad is, en in Firenze had ik direct het gevoel van 'hier zou ik kunnen wonen'. Ondanks dat het een bekende stad is, kan je er toch voor zéér schappelijke prijzen eten. Er is ook overal wel iets te zien. kerken en musea tot het uw oren uit komt. 1 tip daarover: bezoek niet te veel kerken. Om 1 of andere reden zijn ze daar enorm fan van Johannes de Doper, met als gevolg dat we die al 50 keer gezien hadden voor we het Ufizi binnen wandelden. We zijn door het Ufisi geraasd in iets meer dan 2 uur omdat we die christelijke kunst meer dan beu waren.
Ontbijt stelde daar niet veel voor, maar net om de hoek van ons hotelletje (zo'n gebouwtje midden in de stad van waarschijnlijk 200 jaar oud) was een hip koffiehuis waar ik eigenlijk elke dag wel een cappuccino ben gaan drinken. Iedereen spreekt er ook Engels, dus op dat vlak zit je ook goed. Op restaurant vind je ook wel bagger soms. We (bijna) elke dag pizza gegeten en er waren echt pizza's bij die het vreten bijna niet waard waren.

Wat ik aan zou raden is sowieso de Duomo beklimmen, die toren er naast beklimmen, en uiteraard David van Michaelangelo gaan bekijken. Je kan bij David ook doorwandelen naar een museum over instrumenten wat ik ook tof vond. Er is ook een heel groot park in Firenze dat mooi is.
Ah ja, en boek uw kaarten voor musea vroeg genoeg, want anders sta je lang aan te schuiven. Wij hebben bij ons hotelletje hulp gevraagd en zij hebben voor ons kaarten kunnen fixen.

Er waren wel zéér veel toeristen in onze periode wat ik wat beu vond :p En de vele straatverkopers met selfie sticks en andere brol.

O ja, voor de gamers: Als je de Assassins Creed trilogy gespeeld hebt, herken je zeker stukken ;)
 
Laatst bewerkt:
Wel in Vico Equense zelf is er niet veel te doen. Maar Sorrento met de trein is vlakbij natuurlijk. En daar zijn heel wat opties om de Amalfikust te bezoeken.
De andere kant van het schiereiland (de zuidkant) is de meest spectaculaire. Positano kent iedereen van de foto's denk ik. Maar zeker ook even verderop wat hoger is een bezoekje aan Ravello de moeite. Amalfi zelf is ook mooi maar toch minder als die 2 voor mij persoonlijk.

Voor een cocktail met zicht op Capri vanaf het schiereiland zijn wij naar het Relais Blu hotel geweest. Best niet in strandkledij zoals ons naar die bar daar gaan, maar deftig gekleed. Da's een 4 sterrenhotel maar de toegang tot die bar is wel mogelijk. Bij zonsondergang een fantastisch zicht op Capri.

Ofwel doe je dat allemaal met auto/bus/scooter. Geen 100m is rechtdoor en de afgrond is wel serieus stijl. Opletten dus.
Ofwel met een ferry, wat je heel mooie uitzichten geeft. Vanop het land is dat toch minder.
Amalfikust bezoeken doe je imo best via boot. Maar ja, niet iedereen heeft een jacht 😅 . Vandaar is de ferry denk ik de goedkoopste optie.

Eilanden in de baai van Napels:
Ik ben zelf nog niet op Capri geweest, enkel er rond gevaren, maar ik heb 2 nachten op Ischia verbleven en 1 nacht in Procida.
Capri: extreem posh/duur
Ischia: valt mee maar ook niet exact goedkoop. Het Castello Aragonese is heel mooi. Veel trappen om het te bereiken wel. Maar zeker als de avond valt, echt de moeite. Er is een leuk wandelpad naar de top van het eiland, en een restaurant met schappelijke prijzen op de top. Maar Ischia is veel groter dan de andere eilanden. Je hebt een taxi nodig om aan het begin van dat pad te gaan.
Procida: volkser, minder toeristisch, maar ook (heel) klein.

Op het vasteland: Salerno is minder toeristisch als Napels, maar ook minder groot natuurlijk. Prijzen voor pizza's zijn nog lager 🤭 Vanuit Napels is er een sneltrein die je daar in halfuurtje brengt. Of je kan ook de ferry vanuit Sorrento nemen natuurlijk voor een daguitstap. Napels zelf is de moeite maar zoals hier eerder gezegd heb ik me daar niet overal even veilig gevoeld.

Op dat treintje dat je naar Sorrento brengt, maar in de andere richting, kan je vlak aan Pompei uitstappen. Geen extra uitleg.

In't algemeen is die regio wel (in de zomer) echt duur. Veel toeristen uit de US ook.
Super, thx voor de tips. Kan ik al enkele dagen mee vullen. 😁
 
Ik heb een weekje geboekt in het zuiden van Veneto. Venetië staat al zeker op de planning...wat mag ik in die regio zeker niet missen?
 
Terug
Bovenaan