Zonder het topic te willen verzieken met bangmakerij, maar 't valt mij op dat verschillende mensen mij wel waarschuwen om bijvoorbeeld altijd de wagen te sluiten en geen belangrijke zaken op de zetels te laten liggen in Italië. Als ik naar Spanje reis, begint niemand daar over.
Een collega van mij was er onlangs op werkreis en was met zijn huurwagen op weg naar zijn accommodatie vanaf de luchthaven van Bologne toen hij plots een luide tik hoorde. Er kwam kort daarna een witte Audi voor hem rijden met 4 pinkers op die het teken deed aan de kant te gaan. Eens aan de kant beweerde de chauffeur van de Audi dat m'n collega hem had aangereden (2 vaksbaan waar je 90 mocht o.i.d.). Zijn rechter zijspiegel hing los en op de voorkant van de linker zijspiegel van m'n collega hing precies wat zwarte teer (waarschijnlijk gegooid). Man vroeg 400 euro en moest meteen weg want had een vrouw in de wagen en klein kind op de achterbank en kind moest dringend naar 't ziekenhuis. Collega vertrouwde het boeltje niet en vroeg de politie erbij te halen. Na aandringen op politie vertrok de man in een colère. Aangekomen in labo wisten de locals hem te zeggen dat dergelijke scams veel voorkomen en dat het oppassen geblazen is dieper naar Sicilië toe waar ze met eieren op uw vooruit gooien (krijg je niet meer weg met uw sproeiers dus ga je aan de kant) en ze u dan overvallen.
Iemand die al zo'n toestanden heeft meegemaakt?
Het enige uit eigen ervaring was tijdens m'n reis voor 't werk naar Prato (naast Florence) waarbij ik op weg naar de luchthaven in Pisa even stopte om de befaamde toren te zien. Toen ik de wagen parkeerde kwamen er 2 struise Afrikanen op mij af die om geld vroegen om m'n wagen te 'bewaken'. Indien niet ging er hoe dan ook schade aan zijn.
Ah en die toren is de moeite niet. Stond helemaal scheef.