JanusDR
Well-known member
Waarom denk je dat?* In BE is het effect van het CST verwaarloosbaar op de vaccinatiegraad.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Waarom denk je dat?* In BE is het effect van het CST verwaarloosbaar op de vaccinatiegraad.
Waarom denk je dat?
Hiervoor verwijs ik graag naar:De boosters zijn nog niet lang geleden gezet. Zo snel verdwijnt dat effect ook niet.
Dat de booster "amper" belet dat je toch ziek wordt, klopt niet. 70% doeltreffendheid tegen omikron. Plus je negeert de andere onderdelen van het immuniteitstelsel en kijkt alleen naar antilichamen.
Misschien nogal sterk... Noemde je daarvoor griepvaccins ook zo bij bejaarden? Vaccins die amper werken?Hiervoor verwijs ik graag naar:
de 'amper' was misschien nogal sterk uitgedrukt, maar toch
Hiervoor verwijs ik graag naar:
de 'amper' was misschien nogal sterk uitgedrukt, maar toch
Nogal straffe Twitter threads daar.Misschien nogal sterk... Noemde je daarvoor griepvaccins ook zo bij bejaarden? Vaccins die amper werken?
En wat bewijst dat artikel tov wat Janus zei?https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00768-4/fulltext
(ge kunt heel de discussie die erna volgt over de resultaten ook lezen)
![]()
Covid-19: Fully vaccinated people can carry as much delta virus as unvaccinated people, data indicate
Adults who have been fully vaccinated against SARS-CoV-2 can carry the same viral load of the delta variant as those who are unvaccinated, a preliminary analysis of UK data suggests.1 The latest results from the UK’s national covid-19 infection survey show that having two vaccine doses remains...www.bmj.com
enz
Misschien nogal sterk... Noemde je daarvoor griepvaccins ook zo bij bejaarden? Vaccins die amper werken?
Dat zegt Nemesis nu ook wel niet. Hij heeft het over boosters, niet over vaccins an sich. Dus de toegevoegde waarde van een booster t.o.v. een gewone dubbel gevaccineerde, op een infectie krijgen (niet op ziekenhuisopname).
Daarvan maken dat hij zegt "vaccins die amper werken" (wat is werken?) is hem ook wel woorden in de mond leggen.
* In BE is het effect van het CST verwaarloosbaar op de vaccinatiegraad.
Waarom denk je dat?
Dat is niet wat die Vaesen zegt.
De conclusie van beide stukken is ook niet dat het geen verschil uitmaakt. De conclusie is: het is niet zeker genoeg dat het verschil genoeg uitmaakt om hiervan de enige maatregel te maken. Afstand houden en alle andere maatregelen moeten blijven gelden.
Daarenboven is ondertussen allang 1 van de oorzaken van transmissiebeperking gevonden: gevaccineerden zijn (ondanks soms even hoge viral load) minder lang besmettelijk.En wat bewijst dat artikel tov wat Janus zei?
Want in je artikel staat dat besmette mensen een even hoge viral load kunnen hebben als ze gevaccineerd zijn vs ongevaccineerd.
Maar dankzij het vaccin heb je een sterk verminderde kans om besmet te worden. En wie niet besmet wordt, kan het ook niet doorgeven. Daar zit het eerste grote verschil al. Dus ja, gevaccineerden geven het virus minder snel door, want ze hebben minder kans dat ze het hebben.
Over geboosterden zegt het artikel niks.
Voor jou niet, maar als maatschappij hebben we beslist van wel zodat de hospitalisatiecurve net beheersbaar bleef.Dat is voor mij ook het (mijn) enige punt. Voor mij is een reductie van pakweg 50% of whatever niet voldoende om een opsplitsing te maken in de maatschappij en mensen uit te sluiten van deelname aan het leven.
Akkoord, nu de pandemie in endemische fase treedt + er op korte termijn geen gevaar meer is op hospitalisatieproblemen + Vlaanderen 18+ 90%+ gevaccineerd is, mag het CST voor mij zo snel mogelijk weg.("het CST was een nuttig en verdedigbaar hulpmiddel zolang de vaccinatiecampagne liep om gevaccineerden hun oude leven terug te laten opnemen maar er moest nadien zo snel mogelijk mee gestopt worden").
Allemaal mooi en wel en zoals je zelf zegt all else equal. Maar in de realiteit ook rekening houden met het Peltzman effect.Daarenboven is ondertussen allang 1 van de oorzaken van transmissiebeperking gevonden: gevaccineerden zijn (ondanks soms even hoge viral load) minder lang besmettelijk.
Nl. gemiddeld was het van 5 dagen naar 3 dagen of zo bij Omicron/delta, ik weet het niet uit het hoofd.
Dat maakt u dus 40% minder lang besmettelijk. All else equal, besmet je dus ook 40% minder mensen.
COVID-19 vaccination triggering Peltzman effect—An analysis of Peltzman effect reveals four main factors contributing to risk compensation, all of which appear to be present in the current COVID-19 pandemic. To initiate an increase in risky behaviour, a measurable benefit must be ‘visible’, a criterion that COVID-19 vaccines meet. This is supported by the decreasing number of infections in vaccinated populations.7 Risk compensation is more likely to occur if people have a ‘motivation’ to take on a risky behaviour and if it is within their ‘control’ to do so. With the COVID-19 pandemic these two factors seem to have manifested as ‘pandemic fatigue’ with decreasing adherence to risk reduction strategies of social distancing, face coverings and hand washing in the population. Such behaviours of risk compensation have raised concerns about threat to global public health efforts to control the pandemic.8 The final factor, the overall effectiveness of the intervention, in this case of the COVID-19 vaccine, is being increasingly recognised worldwide.9 This is highly desirable, increasing the likelihood of vaccine-acquired ‘herd immunity’. However, for the Peltzman effect, this high efficacy is likely to reduce adherence to other safety precautions. Vaccination drives in most European countries started in late December 2020, after which the rise of cases was seen. Thus, people’s complacency and a false sense of increased security after vaccination may have been the possible reasons for people to abandon protective and preventive behavioural strategies.
is een preprint dus nog geen peer review https://www.researchgate.net/public..._personal_vaccination_for_COVID-19_in_the_USAOverall, we find a robust pattern whereby higher vaccination rates correspond to more
new infections because of the increase in mobility in those locales. Once mobility is accounted for in the model, the relationship between vaccination and new cases becomes negative. Our mediation analysis demonstrates that vaccination has a double - sided effect ; on one hand, the immunological protection afforded by vaccination reduces COVID - 19 infections ; on the other hand, the behavioural impact of vaccination promotes human mobility and activities which leads to an increase in infection count. The competition between the two effects drives the development of COVID - 19 cases , resulting in fluctuations between diminishing trends and resurgence of cases. Our results demonstrate the importance of nonpharmaceutical interventions in the face of new variants of COVID - 19 even after a high percentage of the population is fully vaccinated
Waarom deze quatsch again? Seriously, ja, ik word hier lastig van.Allemaal mooi en wel en zoals je zelf zegt all else equal. Maar in de realiteit ook rekening houden met het Peltzman effect.
![]()
People less likely to adhere to Covid rules after vaccination, expert says
Susan Michie cites evidence from previous vaccine rollouts, saying people should not drop their guardwww.theguardian.com
is een preprint dus nog geen peer review https://www.researchgate.net/public..._personal_vaccination_for_COVID-19_in_the_USA
+ laten we ook niet vergeten dat iemand die niet gevaccineerd is en een COVID-19 besmetting heeft doorgemaakt van een betere bescherming geniet (en bijgevolg minder rap besmet gaat geraken en minder rap het virus gaat verspreiden) als iemand die gevaccineerd is. Iemand die gevaccineerd is en een besmetting heeft doorgemaakt is nog beter beschermd dan de twee vorige groepen. Idealiter zouden enkel gevaccineerden en ongevaccineerden die een infectie hebben doorgemaakt, vrijgelaten mogen worden. En de gevaccineerden en ongevaccineerden die geen infectie hebben doorgemaakt, zouden in quarantaine moeten blijven.
Waarom deze quatsch again? Seriously, ja, ik word hier lastig van.
Wat is je punt eigenlijk? Dat we beter niet vaccineren, iedereen goed wat schrik aanjagen en maximaal blijven inzetten op maatregelen?
Ik heb liever een prik en gedaan er mee.
En zelfs als een besmetting beter beschermd tegen herbesmetting? So what? Het is juist die gevaarlijke eerste besmetting die je wilt vermijden. Een vaccin helpt enorm tegen de mogelijke gevolgen van besmetting, zonder hoog risico.
Echt, ik snap dit wappie-gedoe niet. En ja, sorry, het is krachtig uitgedrukt, maar dat is hier (of vooral een andere Covid topic) al meermaals gepasseerd.
Omdat je gewoon echt dingen er bij de haren bijsleurt die niet relevant zijn? Omdat het dingen zijn die op die manier geïnterpreteerd worden? En je lijkt het enkel te bevestigen door zelfs niet inhoudelijk te reageren.Wappie? Wat heeft dit nu in godsnaam met wappie te maken. Weet je wel wat de definitie van een wappie is? Beweer ik iets anders dan wat je zegt? Werk uw frustratie ergens anders uit. Misschien anders werken met 1 topic over Covid aangezien niet iedereen de tijd heeft om alle topics door te nemen om te zien wat waar gepasseerd is.
Omdat je gewoon echt dingen er bij de haren bijsleurt die niet relevant zijn? Omdat het dingen zijn die op die manier geïnterpreteerd worden? En je lijkt het enkel te bevestigen door zelfs niet inhoudelijk te reageren.
Misschien moet je de zaken die je post dan beter kaderen.
Ik ben zelf ook niet meer zo actief, maar snap niet hoe dat relevant is om dingen te zeggen die nergens op slaan? Die defacto insinueren wat ik hierboven zei. Als je iets anders bedoelde, again : omkadering, zeg wat je bedoelt.
Wat er staat is dat gevaccineerden minder voorzichtig zijn. Als jij wilt dat we altijd voorzichtig moeten blijven, oké, maar anders maakt dat toch niet uit? We WILLEN toch juist dat we minder maatregelen moeten hebben? Dus we WILLEN meer gevaccineerden zodat we dit kunnen bereiken?Gewoon lezen wat er staat. Misschien moet je in het vervolg rustiger reageren ipv direct op uw paard te gaan zitten en komen klagen dat je het beu bent.
Wat ik wil zeggen is dat het altijd mooi is om met cijfers te zwaaien zonder rekening te houden met andere factoren vanuit psychologie en gedragseconomie. Ondanks dat een gevaccineerde gemiddelde 3 dagen lang minder besmettelijker (op een periode van 10 dagen) is dan een niet gevaccineerde, kan die minieme winst volledig teniet gedaan worden door gedrag. Naar viral load moeten we niet kijken, gezien die bij beide groepen even hoog is. Het was dan ook onlogisch om gevaccineerde te belonen met soepelere quarantaineregels zoals onze geweldige politici dat een maand geleden deden.
Ik ben blij dat we het einde van de vaak onlogische regelfetish naderen en binnenkort iedereen terug vrij is om te doen wat iedereen wil doen. Het enige wat nog gaat komen is de shitstorm die dit beleid heeft veroorzaakt.
Wie is "we"? Als maatschappij willen wij dat de pandemie zsm voorbij is (hoop ik toch). Welke middelen dat we hiervoor gebruiken laat ik in het midden. Voor de één kan het vaccinatie alleen zijn. Voor de anderen een combinatie van vaccinatie en het volgen van niet farmaceutische ingrepen of nog iets anders.Wat er staat is dat gevaccineerden minder voorzichtig zijn. Als jij wilt dat we altijd voorzichtig moeten blijven, oké, maar anders maakt dat toch niet uit? We WILLEN toch juist dat we minder maatregelen moeten hebben? Dus we WILLEN meer gevaccineerden zodat we dit kunnen bereiken?
Als jij het zegtZeker als je dan termen als 'onlogisch regelfetish' maakt me gewoon duidelijk dat je niet snapt wat je zegt.

Oja? Ik pleit enkel voor minder regels van bovenaf. Een maatschappij zonder regels bestaat niet.Jij lijkt te pleiten voor minder regels, zonder vaccinatie, maar door het beter volgen van de regels
Ik weet niet of je het weet maar gedragsaanpassingen kan je ook bereiken zonder regels van bovenaf. Wat heeft vaccinatie te maken met gedragsaanpassing buiten dat het in de tegenovergestelde richting kan werken dan wat men ermee wil bereiken. Of ga je na vaccinatie nog voorzichtiger zijn dan ervoor?Door gedragsaanpassingen. Hoe denk je gedragsaanpassingen te krijgen zonder regels en zonder vaccinatie?
Wie is "we"? Als maatschappij willen wij dat de pandemie zsm voorbij is (hoop ik toch). Welke middelen dat we hiervoor gebruiken laat ik in het midden. Voor de één kan het vaccinatie alleen zijn. Voor de anderen een combinatie van vaccinatie en het volgen van niet farmaceutische ingrepen of nog iets anders.
Diegene die een vaccin wouden, hebben deze al gehaald. De marginale paar % nog maniakaal overhalen heeft gewoon nog weinig nut (ik denk dat meesten dit ondertussen doorhebben). Leg de focus op de individuen met gezondheidsproblemen en laat de rest gewoon met rust. Gelukkig zijn bepaalde politici hier hun kar al aan het keren.![]()
End mass jabs and live with Covid, says ex-head of vaccine taskforce
Dr Clive Dix says we should treat the virus like fluwww.theguardian.com
Als jij het zegt
Oja? Ik pleit enkel voor minder regels van bovenaf. Een maatschappij zonder regels bestaat niet.
Ik weet niet of je het weet maar gedragsaanpassingen kan je ook bereiken zonder regels van bovenaf. Wat heeft vaccinatie te maken met gedragsaanpassing buiten dat het in de tegenovergestelde richting kan werken dan wat men ermee wil bereiken. Of ga je na vaccinatie nog voorzichtiger zijn dan ervoor?