Corona: Maatregelen en Updates (sinds persconferentie 04/03/22)

Mijn vrouw werkt in het ziekenhuis op een bureau (consultaties) en draagt nu bijna 2 jaar lang elke dag een mondmasker, 8u per dag.
Dit terwijl ze enorm veel moet spreken, telefoneren, …
Even een bijvraag; komt uw vrouw ook (soms) in contact met patiënten of gebeuren alle contacnames per telefoon of mail?
 
Komt soms wel in contact met patiënten ja. Maar niet de hele dag door bvb.
Het beleid is er momenteel nog op gericht om de kwetsbaren te beschermen.
Zorg wordt aanzien als een basisrecht en moet toegankelijk zijn voor iedereen.
Vandaar dat de verplichting tot het dragen van een mondmasker voor zorgverlenend personeel niet een vergetelheid is, zoals je schreef, maar wel een doordachte keuze.

Uiteraard, indien er contact is met patiënten, dan is deze zin wel wat dubieus:
Maar tussen onderlinge collega’s die ingeënt zijn moet je toch normaal kunnen functioneren, lijkt me.

Het zou natuurlijk anders zijn mocht de job zich inderdaad beperken tot strikt contact met collega's, ook al is die job in een medische administratie.
In dat geval zou het inderdaad vreemd zijn wanneer er mondmaskerplicht zou zijn.
 
Ik ben mijn 4e prik ook gaan halen. Niet dat ik zelf schrik heb om ziek te worden, maar als ik hierdoor geen/minder kans heb om besmet te raken ben ik ook minder een 'gevaar' voor anderen en helpt het sowieso om een nieuwe mogelijke golf te voorkomen of in te dijken.
Oei, beschermd dat vaccin u tegen niet besmet worden?

Waar vindt u die data of vertrouwd u zomaar onze overheid en pfizer ?
 
Indien er in 2023 nog vaccins moeten gezet worden is er grote kans dat dit via huisartsen, apotheken en andere reguliere circuits gebeurt (zoals de griepprik wss):
 
Wij gaan naar Gambia. Moeten wij daarvoor iets speciaals doen? 3x vaccinatie maar 4e booster niet
Ik denk niet dat de vaccinatiegraad in Afrika boven 3 spuiten gaat zitten, laat staan dat ze daar al een 4e spuit gezet zouden hebben...
los daarvan: eenvoudig terug te vinden op Buitenlandse Zaken: https://diplomatie.belgium.be/nl/landen/gambia/reizen-naar-gambia/laatste-update-en-covid-19-gambia
of hier: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/gambia
Volledig gevaccineerd betekent dus: 2 spuiten. Geen booster.
én uw vaccinatiebewijs dus afprinten.!
 
Alé, het is weer onze schuld als het misloopt 😅

Here we go again , keb er ergens toch een slecht oog in . Verantwoordelijlkheid zullen ze wel niet nemen
 
VDB zegt het volgende:

Hoe gaan wij ons gedragen om te vermijden dat griep, rsv en covid nog meer rondgaan. En dan kan ik alleen maar de basismaatregelen in herinnering brengen. Handen wassen, ventileren, ga niet naar een feestje als je je ziek voelt, draag een mondmasker.

Da's toch gewoon de bevolking er even aan herinneren dat we zelf ook een grote rol spelen? Nogal wiedes dat de grootste factor op dit moment 'de bevolking' is aangezien er geen COVID maatregelen van kracht zijn op dit moment.

Ik zou het hier trouwens wel eens willen zien ontploffen als ze nu met echte maatregelen afkomen (mondmaskerplicht, ik zeg maar iets) want er is ook nog helemaal niets aan de hand, dus wat er mis is met wat hij daar zegt: het ontgaat me volledig.
 
Chinese reizigers zullen zich moeten laten testen voor ze een vlucht richting EU pakken (officieel is de term "sterk aangemoedigd" maar dat is omdat een klein aantal landen het niet willen doen):
België gaat het al verplichten:
 
Laatst bewerkt:
Ook in 2022 nog een stevige oversterfte in België. Ik zou graag lezen dat men in België ook onderzoek pleegt naar eventuele effecten van uitgestelde zorg en eventueel vaccinaties.

Het kan toch niet dat je jarenlang corona-beleid met gigantische impact op alles en iedereen niet gaat evalueren achteraf?

Uitgestelde zorg

België is niet het enige land dat in 2022 een significante oversterfte kende. In Nederland, bijvoorbeeld, stierven er 14.500 meer mensen dan verwacht. Met 9,3 procent ligt de oversterfte er hoger dan in België (5,5 procent).

Een voorlopige onbeantwoorde vraag is in welke mate uitgestelde zorg door de coronagolven tot bijkomende overlijdens heeft gezorgd. Vooral in 2020 en 2021 werden heel wat ingrepen uitgesteld, en werden ook minder kankerdiagnoses gesteld. Dat doet vermoeden dat er heel wat tumoren niet ontdekt werden.

In Nederland zijn elf onderzoeken gestart naar de oversterfte tijdens de covid-pandemie. Daarbij wordt ook onderzocht in welke mate uitgestelde zorg tot oversterfte leidde. In de komende maanden worden ook nog nieuwe onderzoeken gestart, waarbij ook het effect van covid-vaccinaties onder de loep genomen wordt.
 
Kheb een paar collega's gehad die de laatste weken griep hebben gehad, en die in het verleden ook corona hebben gehad.
Beiden getest en geen corona, maar ze zeiden beide wel dat die griep veel erger was dan hun corona besmetting..
 
Bij ons is er een besmetting en ik ben ook goed ziek (niet getest maar vermoed dan ook corona). Is er nog altijd een wet dat zegt dat we mogen thuis blijven/werken? Aangezien we een 4 dagen op kantoor policy hebben, wil ik weten of dit kan overrulen.
 
Bij ons is er een besmetting en ik ben ook goed ziek (niet getest maar vermoed dan ook corona). Is er nog altijd een wet dat zegt dat we mogen thuis blijven/werken? Aangezien we een 4 dagen op kantoor policy hebben, wil ik weten of dit kan overrulen.
Maar als je ziek bent kan je toch altijd thuis blijven met een doktersattest?
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan