Corona: Maatregelen en Updates (sinds persconferentie 04/03/22)

Ik weet eigenlijk niet of het zelf dragen van een FFP2 masker, terwijl de andere eventueel geïnfecteerde mensen rondom u (op heel dichte afstand) het niet dragen, voldoende bescherming biedt?
Bij de campagne was het altijd “ik bescherm u, jij beschermt mij”... ?
Een FFP2-masker zal altijd wel een zekere mate van bescherming bieden voor jezelf. Hangt natuurlijk ook vanaf hoe lang je (dicht) bij een besmette persoon staat en hoe besmettelijk die is.

Indertijd ging deze tabel rond:
1MnmalQ.jpg


Wel kanttekening: ik geloof dat die van half 2021 en dus gebaseerd op de variant(en) die toen rond ging en dus nog voor omikron er was.
 
Nu niet specifiek belgie gerelateerd maar goddamn...
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8441786/

51% meer zelfmoordpogingen bij meisjes van 12-17 jaar in de US tijdens de lockdowns.
Why are young girls presenting with suicide attempts? “The analysis in this report is reflecting overall trends and does not tell us the reasons behind the suspected suicide attempts,” Ellen Yard, Ph.D., an epidemiologist and the study's lead author, told MHW in an email. “We do know that the trends we see among young females are consistent with other reports showing greater risk for nonfatal suicide attempts among females than males.”
 
Nu niet specifiek belgie gerelateerd maar goddamn...
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8441786/

51% meer zelfmoordpogingen bij meisjes van 12-17 jaar in de US tijdens de lockdowns.
Ook in België worden dergelijke trends zichtbaar (voor andere leeftijdsgroep): https://www.standaard.be/cnt/dmf20220825_97676364

Ik kan helaas het artikel niet volledig lezen maar kom. Erg levendig waren de discussies de voorbije 2,5 jaar over de mentale impact van corona en vooral de impact van de maatregelen tegen corona. Maar sommige users waren erg hardhandig overtuigd van hun grote gelijk en voorstander van het slaafs volgen van talloze idiote (en minder idiote) maatregels.

Hopelijk staan zij de ook even stil bij deze mensen die over het hoofd werden gezien, en leren ze dat de overheid of experten in een klein vakgebied het niet altijd bij het juiste eind hebben. Ik wens ze allen wat meer gezond verstand en een kritische geest toe.
 
Ook in België worden dergelijke trends zichtbaar (voor andere leeftijdsgroep): https://www.standaard.be/cnt/dmf20220825_97676364

Ik kan helaas het artikel niet volledig lezen maar kom. Erg levendig waren de discussies de voorbije 2,5 jaar over de mentale impact van corona en vooral de impact van de maatregelen tegen corona. Maar sommige users waren erg hardhandig overtuigd van hun grote gelijk en voorstander van het slaafs volgen van talloze idiote (en minder idiote) maatregels.
Sorry maar van gemiddeld 100 naar 120 slachtoffers op een jaar is waarschijnlijk amper een significant verschil
Dat zijn dus in België 20 slachtoffers, die je dus in balans moet leggen met het aantal geredde levens door die maatregels.
Dus ja, ik ben nog altijd zeker dat de juiste keuzes gemaakt zijn.

Die studie in de VS is meer zorgwekkend, maar daar zijn geen verdere data van beschikbaar, en dat gaat over de VS, in B stellen we die evolutie dus niet vast.
 
Sorry maar van gemiddeld 100 naar 120 slachtoffers op een jaar is waarschijnlijk amper een significant verschil
Dat zijn dus in België 20 slachtoffers, die je dus in balans moet leggen met het aantal geredde levens door die maatregels.
Dus ja, ik ben nog altijd zeker dat de juiste keuzes gemaakt zijn.

Die studie in de VS is meer zorgwekkend, maar daar zijn geen verdere data van beschikbaar, en dat gaat over de VS, in B stellen we die evolutie dus niet vast.
Je hoeft je niet te beperken tot 20 slachtoffers om 1 kans van de balans te vullen.

We zullen even negeren dat de wachtlijsten bij psychologen en psychiaters gigantisch opgelopen zijn, we zullen even afwachten hoe het verloopt met echtscheidingen, welke impact kinderen op lange termijn ondervinden van een onderwijs op afstand/gebrek aan onderwijs, we zullen ongetwijfeld nog heel wat zwakkere bevolkingsgroepen zoals de mannelijke 75 plussers gewoon over het hoofd zien die geleden hebben aan partnergeweld of kinderverwaarlozing om maar iets te noemen). En als er dan een duidelijk negatieve trend opduikt, die dan ook niet significant noemen. :thumb:
 
Ook in België worden dergelijke trends zichtbaar (voor andere leeftijdsgroep): https://www.standaard.be/cnt/dmf20220825_97676364

Ik kan helaas het artikel niet volledig lezen maar kom. Erg levendig waren de discussies de voorbije 2,5 jaar over de mentale impact van corona en vooral de impact van de maatregelen tegen corona. Maar sommige users waren erg hardhandig overtuigd van hun grote gelijk en voorstander van het slaafs volgen van talloze idiote (en minder idiote) maatregels.

Hopelijk staan zij de ook even stil bij deze mensen die over het hoofd werden gezien, en leren ze dat de overheid of experten in een klein vakgebied het niet altijd bij het juiste eind hebben. Ik wens ze allen wat meer gezond verstand en een kritische geest toe.
Klinkt goed, maar de feiten zijn:

- minder zelfmoorden in 2020 dan het gemiddelde en mediaan over de 5 vorige jaren 2015-2019
- minder pogingen in 2020 dan in 2019

Erg levendig waren inderdaad de discussies over de maatregelen, maar veel ervan waren nuttig en nodig in 2020.

En we zien nu dat er geen invloed was op zelfmoorden of -pogingen.
 
Mooi, ik ga de mijne toch halen als prille dertiger.
Ik ben eigenlijk nog aan het twijfelen. De voorgaande 3 wel laten zetten, voornamelijk om 'gewoon' te kunnen leven. Niet dat ik niet in vaccins geloof, in tegendeel, maar nu een 4de prik..hoeveel gaan er nog zo komen..
 
Ja klopt. Maar de griepprik laat ik ook niet jaarlijks zetten. Dus waarom voor COVID wel dan?
Omdat COVID geen griep is?
Mijn zoon (25) is vorige week voor 't eerst besmet met COVID. Drie keer gevaccineerd, drie dagen niet uit zijn bed gekomen, ondanks die vaccinatie. Door je opnieuw te vaccineren krik je je immuniteit op en reduceer je de kans om stevig ziek te worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ja klopt. Maar de griepprik laat ik ook niet jaarlijks zetten. Dus waarom voor COVID wel dan?
Omdat covid een paar gradaties erger is dan de griep, zeer zeker in besmettelijkheid. En dat je die daarnaast dan ook niet echt zet om uzelf te beschermen maar ook om uw naasten (of de maatschappij) te beschermen.

Kleinere kans dat het virus rond kan gaan, kleinere kans dat een zwakkere die er wel problemen van ondervindt het kan krijgen en goedkoper voor ons sociaal systeem (vb geen dure zorgen in ziekenhuis nodig om die mensen erdoor te trekken). Hiernaast is de enigste moeite / opoffering die er tegenover staat een pikuur te nemen om de x maand met een vaccin die cru gezegd goedkoper is als een brood.

Voor mij is dat een no-brainer.
Daarnaast zit je met het feit dat we een maatschappij zijn. En hoort dat dan ook gewoon bij de lusten en lastenverdeling. Niet meer niet minder.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Maken ze eigenlijk nog een onderscheid met de risicopatiënten voor de booster? Mijn ma is risicopatiënt en heeft haar uitnodiging vrijdag gekregen tegelijkertijd met mijn pa (geen risicopatiënt maar 2 jaar ouder als ma).

Ik ga mijn booster ook halen. Op kantoor merk ik toch dat sommige collega's niet meer gaan.
 
Maken ze eigenlijk nog een onderscheid met de risicopatiënten voor de booster? Mijn ma is risicopatiënt en heeft haar uitnodiging vrijdag gekregen tegelijkertijd met mijn pa (geen risicopatiënt maar 2 jaar ouder als ma).

Ik ga mijn booster ook halen. Op kantoor merk ik toch dat sommige collega's niet meer gaan.
Ja, risicopatiënten en ouderen komen eerst aan de beurt, vanaf november de rest.
 
Gratis update van immuunsysteem, why not.

En je weet nooit dat in de komende maanden/jaren een nastier variant uit die BA4-5 lijn komt.
 

Ik onthoud vooral deze zin:
De viroloog benadrukte dat het coronavirus nog niet kan worden beschouwd als een endemisch of normaal virus. Corona heeft nog altijd een grote besmettelijke kracht en veroorzaakt nog meer ziekte dan griep, klonk het.
 
Daarnaast moeten we een aantal goede gewoontes kweken, zegt Van Gucht. Wie ziek is of symptomen heeft (bijvoorbeeld hoesten en niezen), blijft het beste thuis. Als dat niet kan, draag je buitenshuis een mondmasker en bewaar je afstand van anderen. Dat doe je zolang je klachten hebt.
Test je positief, dan ga je uiteraard nog steeds in isolatie (voor zeven dagen) en draag je daarna nog drie dagen een mondmasker. Als je symptomen blijven aanhouden, contacteer dan de huisarts. Die kan dan beslissen welke test aangewezen is.

Dit lijkt mij allemaal de evidentie zelf, maar misschien wel goed dat men dit nog eens onderstreept.
 
Terug
Bovenaan