Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 21/01/22)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hebt ge ze geteld?
Laat me zeggen dat mijn 95% dichter bij de waarheid zit dan "nergens worden ze gedragen". Ik doe mijn boodschappen elke week in Maastricht. Mijn vriendin werkt in een kiné praktijk in Maastricht en daar worden ze ook gewoon gedragen. En de figuren die ze niet dragen zijn ook vrij typerend. Of van die zweverige Hollandse types, studentes of van die typische verzuurde personen die je in de buitenwijken van Maastricht vindt.
 
Laat me zeggen dat mijn 95% dichter bij de waarheid zit dan "nergens worden ze gedragen". Ik doe mijn boodschappen elke week in Maastricht. Mijn vriendin werkt in een kiné praktijk in Maastricht en daar worden ze ook gewoon gedragen. En de figuren die ze niet dragen zijn ook vrij typerend. Of van die zweverige Hollandse types, studentes of van die typische verzuurde personen die je in de buitenwijken van Maastricht vindt.

Can confirm, toch best veel mensen die het dragen daar.
 
Maar we zeggen gewoon hetzelfde, hoor :) Het CST wordt niet afgeschaft. Het gebruik van het CST wordt misschien beperkt. De lidstaten kiezen dat inderdaad allemaal zelf. En in België is het zo dat je vanaf 1/03 geboosterd moet zijn om een groen CST te krijgen. Waar er daar nog naar gevraagd zal worden op 1/03, dat weten we nu nog niet. Maar de kans is heel groot dat dat op minder plaatsen zal zijn dan nu, en waarschijnlijk niet meer in de horeca.

Dan is, voor mij, inderdaad nog de vraag of en wanneer ik dan nog een vaccin zou moeten laten zetten.
Mijn 2de is van augustus, heb nu een herstelcertificaat en reizen zal pas tegen de zomer zijn. Nu boosteren is een beetje overlappen en als ik het dan echt nodig heb is het misschien weeral verlopen, vandaar.
 
Het is toch gewoon zoals het altijd is geweest met mondmaskers: niemand vindt het leuk om ze te dragen, maar de meesten zien er wel het nut van in (of hebben een 'baat het niet dan schaadt het niet' gevoel) en doen dat dan ook gewoon als dat volgens de regels moet. Dat er een paar van die typische opstandige figuren rondlopen is altijd zo geweest, maar het feit dat die dan vaak samenkomen in plaatsen waar men het sowieso niet al te nauw neemt met de regels is niet hetzelfde als 'niemand draagt ze!' En dan nog, wat hebben zulke statements eigenlijk voor nut in deze context? Dan moeten we de regels maar afschaffen omdat 'niemand' ze volgt of? Ik zou dan zeggen dat het tijd is voor meer controle, maar goed. Da's een andere discussie.

Da's al heel die pandemie lang dat er hier geregeld statements komen in het genre van 'niemand doet nog dit' of 'niemand wilt nog dat' of 'iedereen doet dit en dat' en dat is maar al te vaak zever. Ten eerste omdat zo'n statements vaak gebaseerd zijn op de eigen kring of extreem beperkte ervaringen en dus waardeloos zijn om dan te extrapoleren naar een hele bevolking, en ten tweede omdat het overgrote deel van de bevolking gewoon braafjes de regels volgt. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo zijn. Uitzonderingen (koppige 'freedom fighters' en mensen die veel meer maatregelen voor henzelf treffen dan strikt noodzakelijk) zijn nog altijd dat: uitzonderingen.

En opnieuw een disclaimer (ik zet het er tegenwoordig maar bij voor de zekerheid): van mij mogen die mondmaskers op de meeste plaatsen (ziekenhuizen en rusthuizen zou ik bijvoorbeeld nog snappen) gisteren al op de schop, maar dat is dan weer een andere discussie.
 
Alles komt terug, nu is het de mondmaskers en hoe ze mogelijk ongezond zijn. In Azië draagt men al jaren die dingen om anderen te beschermen, en ook mensen die in die zorg werken dragen dat bv. in het operatiekwartier. De gemiddelde persoon draagt dat gewoon al geen uren aan een stuk. Ik heb recent mondelinge examen afgenomen, dus 8u+ dat masker op, op het werk is dat al 2 jaar alles met masker dat niet in je eigen bureau gebeurt, 3u masker tijdens avondles, ... Daar maakt ook niemand een probleem van, mensen van 20 tot 70 jaar oud.

Wil niet zeggen dat het plezant is of er geen huidirritatie kan optreden hé, maar voor de gemiddelde persoon zijn daar nu wel hopen oplossingen voor.

Dat hetzelfde masker een paar dagen hergebruiken om het uiteindelijk te verzadigen met bacteriën niet zo'n goed idee is wil ik best geloven natuurlijk, maar dan spreken we over verkeerd gebruik.
 
das eerder door de luchtvervuiling van tverkeer
De luchtvervuiling van het verkeer in Azië zal niet bepalen of Aziatische toeristen een mondmasker dragen. Dat is als ze zelf verkouden zijn. Ik weet nog dat ik het jaren geleden raar vond dat ze dat droegen, en ging er altijd vanuit dat het was om niet ziek te worden. Maar toen werd er al gezegd dat het was om anderen niet ziek te maken. Iets wat nu doodnormaal is voor ons.
 
De Nederlandse situatie is redelijk verschillend van de rest van Europa. Het invoeren van beperkende maatregelen was daar altijd met slepende voeten genomen. Zo bleven in maart 2020 de winkels open en de mondmaskers werden enkel op OV verplicht vanaf juni 2020. De avondklok volgde pas in januari 2021.

Hun Sciensano (RIVM) was ook bijzonder sceptisch over het nut van maskers, vooral gebaseerd op 1 enkele studie:
Daarin werd gesteld dat er 200.000 mensen met masker nodig waren om 1 besmetting te voorkomen. Het is lastig om in real life settings te becijferen hoeveel besmettingen er nu voorkomen zijn, maar meer recente studies geven aan dat het meer effect heeft dan die Noorse studie stelde. Het effect was wel dat in NL het gevoel dat die maskers waardeloos waren groter was dan in andere landen en waar andere landen het masker in elke binnenruimte vereisten duurde dat in NL heel lang en stapje per stapje. Wss gaan ze het masker weer afbouwen op een aankondiging volgende week dinsdag.

En persoonlijke observaties zijn ook maar dat, als je geen maskers wilt zien is je beste kans idd in NL, in Duitsland moet je op vele plekken een masker op (tot FFP2 toe) en is er controle op de QR code. Als je blijft zoeken kan je ook Vlaamse verhalen opdissen van "mijn lokaal café controleert het niet" of "al die ouw bomma's hadden geen masker op hier binnen" tot "op mijn bus hadden al die leerlingen geen masker op". Dat is geen grootschalige controle van "iedereen" of "niemand", meer gericht voorbeelden vinden als "bewijs".
 
Toch tenminste al bij het zitten hoop ik. Desnoods nog op als ze zich van klas naar buiten bewegen of zo.
Dat zou dan weer zo'n onzinnige maatregel zijn. Want wat baat het nu om een minuut een masker op te zetten als je net een uur of langer in een lokaal gezeten hebt.
 
Dat zou dan weer zo'n onzinnige maatregel zijn. Want wat baat het nu om een minuut een masker op te zetten als je net een uur of langer in een lokaal gezeten hebt.
Voor de hoest- en niestbuien tegen te gaan en de wat minder gecontroleerde stromen te beheersen.
Elke maatregel is een druppel op een hete plaat, je kan zaken beperken maar het moet allemaal afgewogen worden met de impact van elke maateregel. Even in een winkel een mondmasker aandoen is een kleine moeite, er een ganse dag mee rondlopen is iets anders. Het heeft ook een andere impact. Idem voor kinderen die de hele dag zitten versus het even aandoen als je mekaar in gangen kruist.

Enfin van mij moet dat allemaal niet meer hoor, ze mogen direct al die mondmaskers op scholen wegsmijten. Aucun problème.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk wil je het geen jaren dragen, niemand. Maar "niet dragelijk" is gewoon overdreven, en omdat je een punt wilt maken, niet uit praktische overwegingen.

En natuurlijk droeg er voor corona niemand een masker, en nu iedereen. Voor corona was er geen reden, en nu wel. Zo'n mondmasker helpt om niet besmet te worden met een virus dat mensen het ziekenhuis in stuurt en de hele samenleving twee jaar lang plat heeft gelegd in meer of mindere mate. Voor je hoofdpijn had, nam je ook geen dafalgan. Wil dat dan zeggen dat als je hoofdpijn hebt, je er ook geen mag nemen?
Sorry had vergeten bij te zeggen voor de vaccinatie, corona was er wel al was na de eerste lockdown.
We moesten nog wachten op het vaccin en zaten met heel veel doden.Niemand had een masker op niemand, was niet nodig op het werk zeiden ze en dan nadat we allemaal 2x vaccin hadden gehad dan ineens moest iedereen een mondmasker aan.
 
Laat me zeggen dat mijn 95% dichter bij de waarheid zit dan "nergens worden ze gedragen". Ik doe mijn boodschappen elke week in Maastricht. Mijn vriendin werkt in een kiné praktijk in Maastricht en daar worden ze ook gewoon gedragen. En de figuren die ze niet dragen zijn ook vrij typerend. Of van die zweverige Hollandse types, studentes of van die typische verzuurde personen die je in de buitenwijken van Maastricht vindt.
Nu misschien wel, maar toen ik geweest was naar Nederland toen hadden er toch niet veel één aan en afstand houden konden ze ook niet.
Heb je naar het nieuws gekeken van die Nederlanders dat naar Antwerp gingen, de meesten hadden het onder hun neus aan en sommigen ambras maken met stewarts.
Ik ben ook in Duitsland geweest en die hadden allemaal aan dat ik gezien heb.
 
Nu misschien wel, maar toen ik geweest was naar Nederland toen hadden er toch niet veel één aan en afstand houden konden ze ook niet.
Heb je naar het nieuws gekeken van die Nederlanders dat naar Antwerp gingen, de meesten hadden het onder hun neus aan en sommigen ambras maken met stewarts.
Ik ben ook in Duitsland geweest en die hadden allemaal aan dat ik gezien heb.
Ik doe mijn boodschappen (en ga regelmatig de stad in) al 10 jaar ofzo in Nederland, dus ook in de coronaperiode (op de periode na dat de grenzen letterlijk dicht waren). En ja, in Nederland heb je idd meer dwarsliggers of alternatieve mensen. Nogmaals, dat is nog altijd iets anders dan uw stelling en ook niet relevant waarvoor je het argument wou gebruiken.
 
als ge zoals ik daar eens een paar dagen rondgereden zou hebben in 1 van hun hoofdsteden en genoeg roet verzamelt hebt om een zwarte piet te spelen, dan zoude der niet aan twijfelen.
Allez je hebt daar rondgereden in "een van hun hoofdsteden" en daarom kan je met zekerheid zeggen dat Aziaten gewoon dat masker dragen tegen de luchtvervuiling, ook wordt er overal iets anders gezegd. Niet dat het uitmaakt voor de discussie, want ze dragen het dus.
 
Reden waarom ze dat in Azië zoveel dragen is veelzijdig maar ze dragen dat oa tegen vervuiling ja.
Je kan over het nut discussiëren maar het klopt wel dat ze dat oa voor die reden dragen, dus klopt gewoon wat hij zegt.

Daarnaast dragen ze het nog inderdaad om anderen te beschermen, zichzelf te beschermen tegen ziektes, sommige vrouwen als ze geen schmink dragen, als mode-item,...
 
Sorry had vergeten bij te zeggen voor de vaccinatie, corona was er wel al was na de eerste lockdown.
We moesten nog wachten op het vaccin en zaten met heel veel doden.Niemand had een masker op niemand, was niet nodig op het werk zeiden ze en dan nadat we allemaal 2x vaccin hadden gehad dan ineens moest iedereen een mondmasker aan.

Wanneer waren de maatregelen zo dat je op het werk geen mondmasker moest dragen waar je geen 1,5m kon garanderen? Want volgens mij is dat nooit geweest.

Daarnaast: Vroeger mocht je ook roken tussen de couveuzes in het ziekenhuis, en tegenwoordig mag er zelfs geen reclame gemaakt worden. Inzichten (en samenlevingen) veranderen nu eenmaal.

@kay-gell : Het klopt niet wat hij zegt. Dat is niet "voornamelijk tegen vervuiling" als ik ze hier in het park zie rondlopen als toerist. Of in de natuurparken in de VS. Dat is afbreuk doen aan de waarheid omdat hij een bepaald verhaaltje wilt ophangen. Als hij het gewoon bij de waarheid houdt, hoeft niet iedereen zo te reageren.
 
Allez je hebt daar rondgereden in "een van hun hoofdsteden" en daarom kan je met zekerheid zeggen dat Aziaten gewoon dat masker dragen tegen de luchtvervuiling, ook wordt er overal iets anders gezegd. Niet dat het uitmaakt voor de discussie, want ze dragen het dus.

Ik dacht eerlijk gezegd dat ze het ook om die reden droegen hoor.
Als dat niet de reden is en er heerst geen virus, why for godsake dragen ze het dan?:unsure:
Ter bescherming van wat? Dat een chirurg het draagt of ander medisch personeel begrijp ik nog maar wauin yo muk in een dooie straat ergens in Azië?🤷‍♀️
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan