Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 21/01/22)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Toch recent wat interessante literatuur gevonden hierover:

en

Hier hebben ze zelfs een CO2 meter verwerkt in een masker:

Enkele losse quotes (maar lees aub zelf de papers, want het is uiteraard vrij genuanceerd)



Peer-reviewed papers in vrij degelijke journals.
Je hebt één studie gepubliceerd (de tweede) die volgens jou het nut van maskers in vraag stelt (doet ze niet) maar het is een studie die dateert uit 2020 en helemaal theoretisch is.
Er zijn ondertussen meerdere resultaten gekend gebaseerd op statistische data, en die zeggen iets anders .
 
Je hebt één studie gepubliceerd (de tweede) die volgens jou het nut van maskers in vraag stelt (doet ze niet) maar het is een studie die dateert uit 2020 en helemaal theoretisch is.
Er zijn ondertussen meerdere resultaten gekend gebaseerd op statistische data, en die zeggen iets anders .

Lees dan eens de conclusie van de eerste paper. En alle referenties die daarin staan naar andere papers...

Our review of the literature shows that both healthy and sick people can experience Mask-Induced Exhaustion Syndrome (MIES), with typical changes and symptoms that are often observed in combination, such as an increase in breathing dead space volume [22,24,58,59], increase in breathing resistance [31,35,60,61], increase in blood carbon dioxide [13,15,17,19,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,35], decrease in blood oxygen saturation [18,19,21,23,28,29,30,31,32,33,34], increase in heart rate [23,29,30,35], increase in blood pressure [25,35], decrease in cardiopulmonary capacity [31], increase in respiratory rate [15,21,23,34,36], shortness of breath and difficulty breathing [15,17,19,21,23,25,29,31,34,35,60,71,85,101,133], headache [19,27,29,37,66,67,68,71,83], dizziness [23,29], feeling hot and clammy [17,22,29,31,35,44,71,85,133], decreased ability to concentrate [29], decreased ability to think [36,37], drowsiness [19,29,32,36,37], decrease in empathy perception [99], impaired skin barrier function [37,72,73] with itching [31,35,67,71,72,73,91,92,93], acne, skin lesions and irritation [37,72,73], overall perceived fatigue and exhaustion [15,19,21,29,31,32,34,35,69] (Figure 2, Figure 3 and Figure 4).
(bron is dus deze: https://www.mdpi.com/1660-4601/18/8/4344/htm)

Indien het niet duidelijk is: al die getalletjes tussen [ ] zijn verwijzingen naar andere papers waar dat in wordt vermeld.
 
Lees dan eens de conclusie van de eerste paper. En alle referenties die daarin staan naar andere papers...


(bron is dus deze: https://www.mdpi.com/1660-4601/18/8/4344/htm)

Indien het niet duidelijk is: al die getalletjes tussen [ ] zijn verwijzingen naar andere papers waar dat in wordt vermeld.
Heeft niets met het nut van maskers te maken om de ziekte te blokkeren, maar over mensen die onder bepaalde omstandigheden neveneffecten vertonen. Je moet die effecten afwegen tov de voordelen van die maskers (verminderde transmissie van een ziekte die voor sommige mensen echt wel een probleem is)
 
Ik wil het echt geen jaren dragen.Ik zit veraf van iedereen en toch verplichten ze het bij ons.In de winter heb je al een gloed op uw gezicht en in de zomer niet dragelijk.Ik ben 3 x gevaccineerd zoals het overgrote merendeel en voor de corona VACINATIE droeg niemand 1 op ons werk en nu moet iedereen het dragen.Ik vraag me af of ze het wel zullen kunnen oplossen?
 
Laatst bewerkt:
De studies over het nut van mondmaskers bij kinderen blijven ook uit. Tijd om er ASAP een einde aan te maken in de scholen me dunkt.
As ze naar code oranje gaan en in de horeca geen sluitingsuur en mondmaskers meer vragen zou het redelijk erover zijn om de stap bij de kleinste kinderen ook niet te zetten. Maar ik vermoed dat Weyts hier dan ook wel naar zal kijken. Nu is code oranje “hetzelfde als in de maatschappij” en dan kan je die zin interpreteren zoals je wilt natuurlijk. Bij stilzitten, open ramen, etc gewoon afzetten hoop ik.
 
Ik wil het echt geen jaren dragen.Ik zit veraf van iedereen en toch verplichten ze het bij ons.In de winter heb je al een gloed op uw gezicht en in de zomer niet dragelijk.Ik ben 3 x gevaccineerd zoals het overgrote merendeel en voor de corona droeg niemand 1 op ons werk en nu moet iedereen het dragen.Ik vraag me af of ze het wel zullen kunnen oplossen?
Natuurlijk wil je het geen jaren dragen, niemand. Maar "niet dragelijk" is gewoon overdreven, en omdat je een punt wilt maken, niet uit praktische overwegingen.

En natuurlijk droeg er voor corona niemand een masker, en nu iedereen. Voor corona was er geen reden, en nu wel. Zo'n mondmasker helpt om niet besmet te worden met een virus dat mensen het ziekenhuis in stuurt en de hele samenleving twee jaar lang plat heeft gelegd in meer of mindere mate. Voor je hoofdpijn had, nam je ook geen dafalgan. Wil dat dan zeggen dat als je hoofdpijn hebt, je er ook geen mag nemen?
 
As ze naar code oranje gaan en in de horeca geen sluitingsuur en mondmaskers meer vragen zou het redelijk erover zijn om de stap bij de kleinste kinderen ook niet te zetten. Maar ik vermoed dat Weyts hier dan ook wel naar zal kijken. Nu is code oranje “hetzelfde als in de maatschappij” en dan kan je die zin interpreteren zoals je wilt natuurlijk. Bij stilzitten, open ramen, etc gewoon afzetten hoop ik.
Gezien bij oranje het bij vrijetijdsactiviteiten enkel nog verplicht is als er externen komen, lijkt me de logica dat bij het volgende overlegcomité (blijkbaar vrijdag) als men naar oranje schakelt, de mondmaskers tijdens reguliere lessen af zullen gaan voor kinderen (maar niet noodzakelijk voor personeel, daar zijn nog andere regels van tel).
 
Gezien bij oranje het bij vrijetijdsactiviteiten enkel nog verplicht is als er externen komen, lijkt me de logica dat bij het volgende overlegcomité (blijkbaar vrijdag) als men naar oranje schakelt, de mondmaskers tijdens reguliere lessen af zullen gaan voor kinderen (maar niet noodzakelijk voor personeel, daar zijn nog andere regels van tel).
Toch tenminste al bij het zitten hoop ik. Desnoods nog op als ze zich van klas naar buiten bewegen of zo.
 
Natuurlijk wil je het geen jaren dragen, niemand. Maar "niet dragelijk" is gewoon overdreven, en omdat je een punt wilt maken, niet uit praktische overwegingen.

En natuurlijk droeg er voor corona niemand een masker, en nu iedereen. Voor corona was er geen reden, en nu wel. Zo'n mondmasker helpt om niet besmet te worden met een virus dat mensen het ziekenhuis in stuurt en de hele samenleving twee jaar lang plat heeft gelegd in meer of mindere mate. Voor je hoofdpijn had, nam je ook geen dafalgan. Wil dat dan zeggen dat als je hoofdpijn hebt, je er ook geen mag nemen?
Vroeger moest ik daar altijd wat mee lachen als ik random Japanse toeristen hier met zo’n masker aan zag. Heb het op gegeven moment zelfs gezien op de Machu Picchu, in het midden van een gigantisch gebergte, vroeg op de ochtend met nog heel weinig volk.

Benieuwd hoeveel er ‘na corona’ (if) hier van blijft plakken bij bv gewone verkoudheden of een griepseizoen. Na de eerste golf merkte ik toch ook dat velen snel terugkeren naar oude gewoontes, een cultuur verander je niet snel.
 
Toch tenminste al bij het zitten hoop ik. Desnoods nog op als ze zich van klas naar buiten bewegen of zo.

Onderwijs heeft z'n eigen barometer. Daar gaan de mondmaskers maar af bij code geel.
Alleen heeft onderwijsbarometer 4 onderverdelingen en geen 3. Het kan zijn dat ze beslissen om van rood naar geel te gaan en zo oranje over te slaan.

 
Onderwijs heeft z'n eigen barometer. Daar gaan de mondmaskers maar af bij code geel.
Alleen heeft onderwijsbarometer 4 onderverdelingen en geen 3. Het kan zijn dat ze beslissen om van rood naar geel te gaan en zo oranje over te slaan.

Ja maar in code oranje zoals gezegd is de regel ‘zoals de maatschappij’. Als ‘de maatschappij dan beslist om ze elders af te laten (op café bv) kan je dat daar ook aanwenden lijkt me.
Nuja zullen zien, Dalle begon toch al het thema op tafel te gooien.
 
ga ik zonder booster nu nog op cafe mogen gaan ofnie? tverandert hier alle dagen...
3 weken geleden, op de laatste persconferentie, is dat gezegd:
"Vanaf 1 maart is het verplicht om een boostervaccin te hebben ontvangen. Tussen de tweede dosis en het boostervaccin mogen niet meer dan 150 dagen zitten. "

Dus je hebt een booster nodig om een geldig covidsafe ticket te hebben. Afhankelijk van de kleurcode ga je die nodig hebben in de horeca of niet.
 
ga ik zonder booster nu nog op cafe mogen gaan ofnie? tverandert hier alle dagen...


Horeca
Binnen
Zo goed als geen maatregelen: geen sluitingsuur, geen CST. Gebruik CO2-meter verplicht.



Lijkt me toch heel simpel : geen CST te controleren dus geen nood aan groen scherm dus geen nood aan booster.

@Loser : dat geldt inderdaad om een geldig CST te hebben maar als er geen maatregel is die eist dat ze CST moeten controleren :)
 
Ugar mondmaskers zijn wel ongezond, dokters zeggen dit ook hoor ben jij huisarts? Ik was in heerlen in kfc en daar was ik de enige van de 10man die aan het wachten was op bestelling die een mondmasker aanhad.Ik ben ook in Maastricht geweest en daar had ook bijna niemand 1 aan.Ik heb op vtm nieuws ook gezien dat er regelmatig confrontaties waren met nlanders en stewarts van antwerp omdat ze hun masker niet wilden aandoen.

Bedoelt ge dat er een wetenschappelijke consensus daarover is, of pikt ge er nu gewoon dié bepaalde huisartsen uit die zeggen dat het ongezond is terwijl ge de meerderheid van alle andere artsen en wetenschappers dan even negeert? Want er zijn ook huisartsen die tégen vaccinatie zijn (zie bv die huisarts vorige week in de media die haar praktijk sluit omdat ze zich niet wil laten vaccineren). Er zullen wellicht zelfs huisartsen zijn die covid in het algemeen zullen minimaliseren of ontkennen.

Ik baseer me toch nog steeds liever op de algemene wetenschappelijke consensus, en niet op de mening van enkelingen die toevallig arts zijn. (en zeker binnen het wereldje van huisartsen denk ik dat ge soms wel eens met een vastgeroeste generatie zit waarbij er al wel eens vreemde visies over bepaalde zaken zijn)
 

Horeca
Binnen
Zo goed als geen maatregelen: geen sluitingsuur, geen CST. Gebruik CO2-meter verplicht.



Lijkt me toch heel simpel : geen CST te controleren dus geen nood aan groen scherm dus geen nood aan booster.

@Loser : dat geldt inderdaad om een geldig CST te hebben maar als er geen maatregel is die eist dat ze CST moeten controleren :)


Als CST niet afgeschaft wordt, want dat was wel het plan dacht ik?

Enfin, ik ben pas een paar dagen ziek geweest net toen ik mijn booster ging laten zetten. Ik kijk de kat ondertussen wel even uit de boom, geen zin om nu de komende weken nog eens ziek te worden door het vaccin.
 
Als CST niet afgeschaft wordt, want dat was wel het plan dacht ik?

Enfin, ik ben pas een paar dagen ziek geweest net toen ik mijn booster ging laten zetten. Ik kijk de kat ondertussen wel even uit de boom, geen zin om nu de komende weken nog eens ziek te worden door het vaccin.
Het CST wordt sowieso niet afgeschaft de komende tijd. Zoals Bassie zegt, het wordt misschien op minder en minder plaatsen nodig om het te laten zien. Dat is dan afhankelijk van de kleurcode en de barometer. Maar bijvoorbeeld om te reizen zul je het wel nog langer nodig hebben, dus kan het nog niet afgeschaft worden. Het is net verlengd.
 
Het CST wordt sowieso niet afgeschaft de komende tijd. Zoals Bassie zegt, het wordt misschien op minder en minder plaatsen nodig om het te laten zien. Dat is dan afhankelijk van de kleurcode en de barometer. Maar bijvoorbeeld om te reizen zul je het wel nog langer nodig hebben, dus kan het nog niet afgeschaft worden. Het is net verlengd.

Er is dan ook een verschil tussen het CST (dat we hier in België gebruiken in de horeca etc) en het vaccinatiecertificaat dat in Europe gebruikt wordt om te reizen. Beiden maken gebruik van dezelfde QR-code, maar zijn eigenlijk twee verschillende initiatieven. Dat Europa dat verlengd heeft om te reizen, staat dus los van het gebruik van het CST in België.
 
Er is dan ook een verschil tussen het CST (dat we hier in België gebruiken in de horeca etc) en het vaccinatiecertificaat dat in Europe gebruikt wordt om te reizen. Beiden maken gebruik van dezelfde QR-code, maar zijn eigenlijk twee verschillende initiatieven. Dat Europa dat verlengd heeft om te reizen, staat dus los van het gebruik van het CST in België.
Maar we zeggen gewoon hetzelfde, hoor :) Het CST wordt niet afgeschaft. Het gebruik van het CST wordt misschien beperkt. De lidstaten kiezen dat inderdaad allemaal zelf. En in België is het zo dat je vanaf 1/03 geboosterd moet zijn om een groen CST te krijgen. Waar er daar nog naar gevraagd zal worden op 1/03, dat weten we nu nog niet. Maar de kans is heel groot dat dat op minder plaatsen zal zijn dan nu, en waarschijnlijk niet meer in de horeca.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan