Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 21/01/22)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er is geen flexibility nodig. Ze hadden geen debiele harde thresholds moeten definieren om tussen de kleuren te gaan.

"Het is geen auto pilot", maar dan dubbele getallen opleggen per kleuren. Ja, dan maak je het jezelf moeilijk.
 
kan iemand mij uitleggen waarom je nog steeds een PLF moet invullen bij reizen binnen europa?

alle landen zijn bloedrood nu, en bovendien hoef je toch niet meer in quarantaine als je in contact komt met een hoog risico contact binnen BE, dus laat staat als je met een onbekende op het vliegtuig op reis in contact komt.

hoog tijd dat ze dit ook afschaffen.
 
Vrijdag zouden ze waarschijnlijk weer gaan samenzitten. Ik denk dat de switch naar kleurcode oranje realistisch lijkt.
 
Ja,maar ze voldoen niet aan de regeltjes om te versoepelen. Het zijn niet mijn woorden, maar die van onze geniuses in brussel.

Na 2 weken de regeltjes al over rulen, het zou wat genant zijn en de facto barometer in vuilbak.

Ik herinner mij nog een post van mezelf hier vorige week waar ik zei dat met de regels er gemakkelijk naar boven gaat maar heel traag naar beneden. QED...
Hoe weet je zo zeker dat we niet kunnen versoepelen binnen code rood? Want ik heb het proberen op te zoeken, en ik vind het nergens.
Bijvoorbeeld in de cinema's zijn we al eens versoepeld binnen code rood, dus waarom zou dat nu pakweg rond thuiswerk niet kunnen?
 
Er is geen flexibility nodig. Ze hadden geen debiele harde thresholds moeten definieren om tussen de kleuren te gaan.

"Het is geen auto pilot", maar dan dubbele getallen opleggen per kleuren. Ja, dan maak je het jezelf moeilijk.

Ze gaan vrijdag waarschijnlijk versoepelen.
Tegen dan zouden we waarschijnlijk niet aan de voorwaarde komen van aantal ziekenhuisopnames/dag. En toch spreken ze van versoepelen.

Dusja richtlijnen zijn er nodig bij een barometer maar zo rigide zijn ze niet.
 
Ze gaan vrijdag waarschijnlijk versoepelen.
Tegen dan zouden we waarschijnlijk niet aan de voorwaarde komen van aantal ziekenhuisopnames/dag. En toch spreken ze van versoepelen.

Dusja richtlijnen zijn er nodig bij een barometer maar zo rigide zijn ze niet.


Eerlijk: ik vind precies het nut van die barometer ook niet echt zo geweldig.

Ze hebben er zoveel tijd in gestoken om snel te kunnen schakelen. Lijkt me dat de consensus nu (zelfs onder experts) toch al minstens 1-2 weken is dat versoepelen kan en nu gaan ze weer wachten tot vrijdag om dan te schakelen ook al voldoen ze niet aan de voorwaarden van de barometer.
En true, liever dat ze niet zo streng daar aan vasthouden maar wat is het nut van dat ding dan. Snel noem ik het allesbehalve en de voorwaarden voor schakelen zijn ook flexibel, tja.

En het is niet dat de meerderheid nu nog weet wat die code oranje inhield dus dat moet toch allemaal weer opnieuw gecommuniceerd.
 
In mijn ogen hadden ze gewoon beter 5 - 7 subniveaus gecreëerd zodanig dat ze sneller hadden kunnen schakelen. Ipv dat ze met dubbele parameters hadden gewerkt.
 
Eerlijk: ik vind precies het nut van die barometer ook niet echt zo geweldig.

Ze hebben er zoveel tijd in gestoken om snel te kunnen schakelen. Lijkt me dat de consensus nu (zelfs onder experts) toch al minstens 1-2 weken is dat versoepelen kan en nu gaan ze weer wachten tot vrijdag om dan te schakelen ook al voldoen ze niet aan de voorwaarden van de barometer.
En true, liever dat ze niet zo streng daar aan vasthouden maar wat is het nut van dat ding dan. Snel noem ik het allesbehalve en de voorwaarden voor schakelen zijn ook flexibel, tja.

En het is niet dat de meerderheid nu nog weet wat die code oranje inhield dus dat moet toch allemaal weer opnieuw gecommuniceerd.
Ze kwamen ook veel te laat met die barometer af.

En dan heeft die barometer vooral effect op vrijetijdsactiviteiten, maar er valt niet duidelijk uit af te leiden wat de maatregelen zijn mbt telewerk of mondmaskers op de werkvloer, in winkels, openbaar vervoer etc als we naar code oranje en later naar code geel zouden gaan.
 
Is er eigenlijk een regel, in de barometer welteverstaan, opgenomen waarin je thuis blijft omdat je ziek bent en niet zozeer omdat je besmet bent? Of is dat op dit moment nog niet aan de orde om naar die strategie over te schakelen?
 
Is er eigenlijk een regel, in de barometer welteverstaan, opgenomen waarin je thuis blijft omdat je ziek bent en niet zozeer omdat je besmet bent? Of is dat op dit moment nog niet aan de orde om naar die strategie over te schakelen?
Op dat moment is dat praktisch toch gewoon hetzelfde als "vroeger", zonder quarantaineregels of thuiswerkverplichting?
 
Op dat moment is dat praktisch toch gewoon hetzelfde als "vroeger", zonder quarantaineregels of thuiswerkverplichting?
Dat klopt. Vroeg me gewoon af of dit in de barometer, maar dan misschien nog met kleine regels ivm mondmaskers.
 
Die mondsmaskers moeten weg, das ook niet gezond en de situatie is nu met die mondmaskers ook niet zo geweldig.
Op het werk moesten wij geen mondmaskers dragen in 2020 dan hebben ze iedereen gevaccineerd en dan ineens moesten we wel mondmaskers dragen en in Nederland dragen ze het nergens.Ik ben daar paar keer geweest en zelfs binnen had niemand het aan.Ik zag zelfs een bomma in heerlen in de kruidvat en die had geen aan.
 
Die mondsmaskers moeten weg, das ook niet gezond en de situatie is nu met die mondmaskers ook niet zo geweldig.
Op het werk moesten wij geen mondmaskers dragen in 2020 dan hebben ze iedereen gevaccineerd en dan ineens moesten we wel mondmaskers dragen en in Nederland dragen ze het nergens.Ik ben daar paar keer geweest en zelfs binnen had niemand het aan.Ik zag zelfs een bomma in heerlen in de kruidvat en die had geen aan.
En dus?
Mondmaskers zijn niet ongezond, en medische mondmaskers helpen tegen de verspreiding van deze ziekte.
Dat ze dat in Nl niet dragen, doet dan eigenlijk niet ter zake.
 
Ik lees vandaag toch een positieve kant aan heel de corona-crisis, mensen die geld uitsparen, in een artikel over de trouwgolf die ons te wachten staat (alle feestzalen vol voor heel 2022, zelfs op do -vr en zo). Het één-twee jaar uitstellen van het feest zorgt dus ook voor geannuleerde huwelijken, omdat de kandidaat trouwers ondertussen niet meer samen zijn, volgens Decreus van House of Weddings.
 
Die mondsmaskers moeten weg, das ook niet gezond en de situatie is nu met die mondmaskers ook niet zo geweldig.
Op het werk moesten wij geen mondmaskers dragen in 2020 dan hebben ze iedereen gevaccineerd en dan ineens moesten we wel mondmaskers dragen en in Nederland dragen ze het nergens.Ik ben daar paar keer geweest en zelfs binnen had niemand het aan.Ik zag zelfs een bomma in heerlen in de kruidvat en die had geen aan.
Nergens? Kwestie van te overdrijven zeker? Ja, in Nederland zie je idd wel eens iemand zonder, maar 95% heeft ze gewoon op.
 
En dus?
Mondmaskers zijn niet ongezond, en medische mondmaskers helpen tegen de verspreiding van deze ziekte.
Dat ze dat in Nl niet dragen, doet dan eigenlijk niet ter zake.

Toch recent wat interessante literatuur gevonden hierover:

en

Hier hebben ze zelfs een CO2 meter verwerkt in een masker:

Enkele losse quotes (maar lees aub zelf de papers, want het is uiteraard vrij genuanceerd)
Despite the evidence in favour of facemasks to reduce community transmission, there is also agreement on the potential adverse effects of their prolonged usage, mainly caused by CO2 rebreathing.
Upon our critical review of the available literature, we found only weak evidence for wearing a face mask as an efficient hygienic tool to prevent the spread of a viral infection. However, the use of MNC seems to be linked to relevant protection during close contact scenarios by limiting pathogen-containing aerosol and liquid droplet dissemination. Importantly, we found evidence for significant respiratory compromise in patients with severe obstructive pulmonary disease, secondary to the development of hypercapnia. This could also happen in patients with lung infections, with or without SARS-CoV-2.
The literature revealed relevant adverse effects of masks in numerous disciplines.
Peer-reviewed papers in vrij degelijke journals.
 
Ugar mondmaskers zijn wel ongezond, dokters zeggen dit ook hoor ben jij huisarts? Ik was in heerlen in kfc en daar was ik de enige van de 10man die aan het wachten was op bestelling die een mondmasker aanhad.Ik ben ook in Maastricht geweest en daar had ook bijna niemand 1 aan.Ik heb op vtm nieuws ook gezien dat er regelmatig confrontaties waren met nlanders en stewarts van antwerp omdat ze hun masker niet wilden aandoen.
 
Ugar mondmaskers zijn wel ongezond, dokters zeggen dit ook hoor ben jij huisarts? Ik was in heerlen in kfc en daar was ik de enige van de 10man die aan het wachten was op bestelling die een mondmasker aanhad.Ik ben ook in Maastricht geweest en daar had ook bijna niemand 1 aan.Ik heb op vtm nieuws ook gezien dat er regelmatig confrontaties waren met nlanders en stewarts van antwerp omdat ze hun masker niet wilden aandoen.

Mja de Nederlanders hebben nooit echt willen weten van mondmaskers. Dat heeft op zich niks te maken met of het wel of niet ongezond is he.

Ondanks wat ik hier boven gepost heb (want dat lijkt op een forum vaak ongenuanceerder dan dat het is): wat ik er uit op maak is dat er bij jonge gezonde mensen niet veel problemen zijn door het dragen van mondmaskers. Uitzonderingen zijn mensen in de zorgsector die dat ding 8u per dag aan hebben, en vooral last krijgen van huidirritaties.
Maar wanneer het gaat over senioren, of mensen die ziek zijn (niet enkel door covid), dan kunnen die wel last ondervinden van een masker.

Volgens mij verversen mensen hun masker doorgaans ook niet vaak genoeg (ik maak me daar soms ook schuldig aan).
@NemesisBE Mondmaskerplicht bij kinderen moet gewoon onmiddellijk afgeschaft worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan