Corona: Maatregelen en Updates (sinds persconferentie 04/03/22)

Feel free om tot die tijd alles zeer correct op te volgen uiteraard.

Ja, maar het is vooral een gevoel van “dweilen met de kraan open” als niet iedereen op dezelfde golflengte zit.

Ik kan alleen maar hopen (en daar gaat het beleid ook van uit) dat de volgende subvariant terug wat besmettelijker wordt, maar ook vooral minder ziekmakend zodat het echt op het niveau van een verkoudheid komt.

We hebben trouwens geluk gehad dat omnikron zo snel al geëvolueerd is naar een variant dat minder ziekmakend is.
Maar we zijn er nog niet…
 
Ja, maar het is vooral een gevoel van “dweilen met de kraan open” als niet iedereen op dezelfde golflengte zit.

Ik kan alleen maar hopen (en daar gaat het beleid ook van uit) dat de volgende subvariant terug wat besmettelijker wordt, maar ook vooral minder ziekmakend zodat het echt op het niveau van een verkoudheid komt.

We hebben trouwens geluk gehad dat omnikron zo snel al geëvolueerd is naar een variant dat minder ziekmakend is.
Maar we zijn er nog niet…
Ik zit zeker niet op dezelfde golflengte, neen. En ik denk dat er een heel pak mensen op ‘mijn’ golflengte zitten ook.

Denk je dat mensen een positieve Zelftest nog laten omzetten naar een PCR of test bij de apotheek zodat het in de statistieken komt? Kijk eens naar de besmettingscijfers, kijk naar die van december (begin omikron), weet dat deze variant nog besmettelijker is dan toen en trek je conclusies.

Ik heb weet van collega’s, klanten, vrienden,… die gewoon zeggen ‘ik ben besmet, niet ziek, en ga door met mijn leven’.
Ik geef ze geen ongelijk…
Ik promoot dit niet voor alle duidelijkheid, het is wat ik rondom mij zie en ten volle begrijp.
 
Ik heb weet van collega’s, klanten, vrienden,… die gewoon zeggen ‘ik ben besmet, niet ziek, en ga door met mijn leven’.
Ik geef ze geen ongelijk…

Die attitude is bijzonder triest en zorgt er vooral voor dat onschuldigen meegetrokken worden met dat je m’en foutisme.

Heel hypothetisch, maar hoe mooi zou het niet zijn dat gevaccineerden/diegenen die wel hun best doen ten allen tijde gevrijwaard worden van ziekte en de anderen niet?
Roekeloos gedrag is dan JOUW en enkel jouw probleem, zonder dat je anderen in gevaar brengt…

Waarmee ik niemand hier besmetting of ziekte toewens, voor alle duidelijkheid.
Maar het zou al rechtvaardiger aanvoelen dat je eigen doen en laten de enige bepalende factor is.

Zoals bij tetanus hierboven: niet besmettelijk tussen mensen, maar als je een wonde hebt met straatvuil, dan beslis je zelf of je het nodige doet of niet, zonder anderen mee te slepen in jouw keuze.
 
Laatst bewerkt:
Die attitude is bijzonder triest en zorgt er vooral voor dat onschuldigen meegetrokken worden met dat je m’en foutisme.

Heel hypothetisch, maar hoe mooi zou het niet zijn dat gevaccineerden/diegenen die wel hun best doen ten allen tijde gevrijwaard worden van ziekte en de anderen niet?
Roekeloos gedrag is dan JOUW en enkel jouw probleem, zonder dat je anderen in gevaar brengt…

Waarmee ik niemand hier besmetting of ziekte toewens, voor alle duidelijkheid.
Maar het zou al rechtvaardiger aanvoelen dat je eigen doen en laten de enige bepalende factor is.

Zoals bij tetanus hierboven: niet besmettelijk tussen mensen, maar als je een wonde hebt met straatvuil, dan beslis je zelf of je het nodige doet of niet, zonder anderen mee te slepen in jouw keuze.
Ik denk dat je te veel voorbijgaat aan het individualisme in onze maatschappij, daarvoor.

De kans dat iemand die besmet is iemand anders besmet (‘kans 1) die het dan zwaar genoeg te pakken moet hebben (kans 2) met de huidige varianten en de mogelijkheid om gevaccineerd te zijn, is te klein voor veel mensen (mezelf inclusief) om nog vergaande maatregelen te verantwoorden. Een reis van €5k (je komt er niet mee toe) laten verpesten door een rood streepje, dat is op individueel vlak een gigantisch drama. Gooi maar met pek en veren zoveel je wil, ik kom er voor uit, velen denken zo en zwijgen.

Weet je, als je het in het extreme trekt kan in je aantonen hoeveel volk COVID als een echte bedreiging beschouwd:
Stel, er komt een virus dat 1000 keer zo besmettelijk is, en de sterftegraad is 90%. Hoeveel mensen zou je dan nog op La Boum zien? Of hoeveel mensen zouden dan nog de regels losjes interpreteren? Ik alvast niet, ik barricadeer me in mijn huis dan.

Mag het even, COVID niet (meer) erg genoeg vinden?

Ik vind dat de maatschappij in het algemeen een tikje of twee te voorzichtig was na de eerste golf.

Ik zal er nog een tenenkrullende vergelijking uit het verkeer bijhalen: ik vind 160 km/h op de autosnelweg ok, dat zou de regel moeten zijn, ook al weten we dat het enkele doden per jaar zal kosten. Je kan dat wraakroepend vinden, maar waarom maken ze er dan geen 70 km/h van? Dat zal enkele doden uitsparen ten opzichte van 120 km/h nu.

Waarom wil de maatschappij niets meer van risico aanvaarden? Individuele mensen precies wel, want genoeg mensen die 160 willen rijden (en het al dan niet, in overtreding, doen), en genoeg mensen die vinden dat het leven volledig open moet zijn ondanks 1000, 2000, 5000 COVID-doden per jaar.
Ter vergelijking: er stierven in 2019 bijna 28.000 mensen door hart- en vaatziekten…
 
Feel free om tot die tijd alles zeer correct op te volgen uiteraard. Griep en Corona zijn zowat hetzelfde qua ziekmakendheid en overlijdenskans, dankzij een geslaagde vaccinatiecampagne.
Neen, dat is gewoon pertinent onjuist. Ook na de vaccinatiecampgne blijft corona ziekmakender.

Ik van mijn kant vind dat de tijd nu (eigenlijk was het gisteren al bij manier van spreken) is om het te aanvaarden en er mee te leren leven dat Corona elk jaar slachtoffers zal maken, net zoals… de griep dat al eeuwen doet.
Nogmaals wat jij vindt doet er niet toe. Er zijn regels in de maatschappij, en daar moet iedereen zich aanhouden.
En je bent trouwens pertinent aan 't liegen, want je hebt hier volgens mij al meerdere keren liggen opscheppen over 't feit dat je de regels ook niet volgde toen er nog geen vaccin was.
De vuilbak in met alle maatregelen die er nog zijn, en haal ze nooit meer boven.
De vuilbak in met jouw mentaliteit, zou ik zeggen.
 
Zo lang corona ziekmakender is dan griep of een verkoudheid.
Ook na de vaccinatiecampgne blijft corona ziekmakender.
Maar dat is pertinent onjuist?

Zelfs bij de eerste variant van Omicron was corona al minder ziekmakend dan griep bij gevaccineerden: https://www.ft.com/content/e26c93a0-90e7-4dec-a796-3e25e94bc59b

En nu BA5 is nog minder ziekmakend, zie oa. dat artikel van @Slyke van Wenseleers: https://archive.ph/9OOlE

Het is wel besmettelijker, maar op individueel niveau is het dus minder gevaarlijk dan een griep, voor alle leeftijdscategorieëen ondertussen!
 
Maar dat is pertinent onjuist?

Zelfs bij de eerste variant van Omicron was corona al minder ziekmakend dan griep bij gevaccineerden: https://www.ft.com/content/e26c93a0-90e7-4dec-a796-3e25e94bc59b

En nu BA5 is nog minder ziekmakend, zie oa. dat artikel van @Slyke van Wenseleers: https://archive.ph/9OOlE

Het is wel besmettelijker, maar op individueel niveau is het dus minder gevaarlijk dan een griep, voor alle leeftijdscategorieëen ondertussen!

Stukje uit dat artikel:

“Het gaat niet meer weg, tenzij er vaccins komen die transmissie blokkeren. En een griep is het nog niet. Griep maakt in ons land gemiddeld 1.000 doden per jaar. Omikron zal dit jaar waarschijnlijk nog zeker vier keer zoveel slachtoffers maken. Wereldwijd zijn er dit jaar nog tien keer zoveel doden gevallen dan het aantal doden dat influenza maakt op een heel jaar. Dus daar zijn we nog lang niet, laat staan dat het een verkoudheid zou zijn. Over enkele jaren misschien. Maar het is nu een risico geworden dat de meesten aanvaardbaar zullen vinden.”
 
Maar dat is pertinent onjuist?

Zelfs bij de eerste variant van Omicron was corona al minder ziekmakend dan griep bij gevaccineerden: https://www.ft.com/content/e26c93a0-90e7-4dec-a796-3e25e94bc59b

En nu BA5 is nog minder ziekmakend, zie oa. dat artikel van @Slyke van Wenseleers: https://archive.ph/9OOlE

Het is wel besmettelijker, maar op individueel niveau is het dus minder gevaarlijk dan een griep, voor alle leeftijdscategorieëen ondertussen!
Yup, wanneer je de werkelijke covid-mortualiteit v vergelijkt met de theoretische van griep. Zelfs Fauci geeft al een tijdje toe dat de werkelijke mortaliteit van griep veel lager is dan het officiële cijfer, en dat dat cijfer altijd artificieel hoog is gerapporteerd om mensen aan te sporen zich in te enten.
En de algemene strekking onder virologen is dat er geen significant verschil is in ziekmakendheid tussen BA.1 en BA.5

Ik zeg niet dat we de maatschappij moeten stilleggen, ik zeg alleen dat individuen de wet moeten volgen, en niet zelf bepalen wat ze doen.
 
Het is niet aangetoond dat griep minder slachtoffers maakt dan Corona, integendeel.
Neen, dat is gewoon pertinent onjuist. Ook na de vaccinatiecampgne blijft corona ziekmakender.


Nogmaals wat jij vindt doet er niet toe. Er zijn regels in de maatschappij, en daar moet iedereen zich aanhouden.
En je bent trouwens pertinent aan 't liegen, want je hebt hier volgens mij al meerdere keren liggen opscheppen over 't feit dat je de regels ook niet volgde toen er nog geen vaccin was.

De vuilbak in met jouw mentaliteit, zou ik zeggen.
Het is niet ziekmakender dan de griep (meer).

Wat ik vind doet er niet toe? Voor mij wel. Dat bepaalt namelijk in grote hoeveelheid hoe ik (en sommige anderen die ook zo redeneren) de regels ga opvolgen. We kunnen hier schijnheilig zitten doen en zeggen dat iedereen braafjes alle regels volgt, of erkennen dat sommige (zoals ik) sommige (niet alle) regels niet volgen. De vraag is wat je er gaat aan doen. Ik promoot het absoluut niet, maar je bent meer dan verstandig genoeg om in te zien dat bepaalde regels 1) niet te controleren zijn 2) bepaalde regels (al dan niet makkelijk) te omzeilen zijn (nogmaals: vaststelling, ik moedig dit gedrag bij niemand aan).

Dus mijn mentaliteit mag de vuilbak in voor jouw part, maar ze is wat ze is.
 
Voila, dat laatste zinnetje: het is een risico geworden dat de meeste zullen aanvaarden. Ik alleszins wel, en al langer dan vandaag.

Ik kan aanvaarden dat je risicoavers bent, maar hou er rekening mee dat er velen zijn die dat niet zijn.
 
Ik denk dat je te veel voorbijgaat aan het individualisme in onze maatschappij, daarvoor.

Ja, in dat opzicht zeggen we hetzelfde.
Met dat verschil dat jij er vrede mee hebt en ik niet...
En waarschijnlijk zullen voor beiden voor- en tegenstanders zijn.

Mocht long COVID bij nieuwe varianten al eens verdwijnen, zou dit ook al een goede stap zijn waarbij risicopatiënten (en anderen) wat meer losser met elkaar kunnen omgaan…
 
Ja, in dat opzicht zeggen we hetzelfde.
Met dat verschil dat jij er vrede mee hebt en ik niet...
En waarschijnlijk zullen voor beiden voor- en tegenstanders zijn.

Mocht long COVID bij nieuwe varianten al eens verdwijnen, zou dit ook al een goede stap zijn waarbij risicopatiënten (en anderen) wat meer losser met elkaar kunnen omgaan…
Dat zie ik. Een nuance: individualisme en (nog meer) egoïsme zijn precies scheldwoorden geworden, maar voor mij zijn ze dat absoluut niet. Iedereen is op zeker niveau een egoïst, de ene heel weinig en de andere heel veel.

Ik zie veel risicopatiënten eerlijk gezegd vrij los met elkaar omgaan.
 
Een vraag die ik wel heb is hoeveel risico iemand wenst te nemen?
Vier dagen Werchter bij collega’s en ze kwamen allemaal positief terug en goed ziek.

Eén collega heeft na een restaurantbezoek (denkt hij) corona opgelopen en heeft nu long covid. Nog altijd niet in staat om zijn sport opnieuw te doen en probleem met zijn smaak en geur.
Jonge gast van 30 jaar, gespierd, sportief en geen voorgeschiedenis/risicopatiënt (althans dat is wat hij zegt).

Dus is dat individualisme dan voor jezelf (en nu heb ik het niet over anderen, zoals hierboven) de moeite om het risico te nemen om problemen te krijgen die mogelijks jaren blijven aanslepen?
 
Voor mij 110% wel. Iedereen heeft wel iets waar hij of zij van afzag. Voor mij was dat (het idee dat ik) niet (ging kunnen) reizen, en vooral dan naar mijn favoriete Amerika. Stel dat dat nog altijd niet kan, bah… 2,5 jaar, da’s wat, 3-4% van een mensenleven. Op een bepaald punt is het voor mij niet meer leven maar overleven zonder reizen.

In 2020 uiteindelijk wel kunnen reizen (twee keer kunnen gaan in de zomer) maar binnen Europa. Zelfs zonder vaccins (die waren er nog niet) twee keer in een (verrassend vol) vliegtuig en in grote hotels. In 2021 (voorjaar en zomer) idem dito, al was ik toen tegen de zomer gevaccineerd. Altijd een afwezig… het kan in theorie mijn dood zijn, maar dat (in mijn ogen zeer beperkte) risico neem ik graag om de hobby van mijn leven te kunnen uitoefenen, reizen.
Toen in november vorig jaar de grenzen open gingen met de VS ben ik meteen gaan boeken en was ik in december weg. Dat was hét moment waarop COVID voor mij persoonlijk weg was.

Momenteel heb ik last van YOLO na COVID. Ik boek snel nog maar een reis, en nog maar een, en nog maar een, want het zou maar eens weer op slot moeten gaan.

Edit: iedereen zal zo wel iets gehad hebben. Cafés, festivals, restaurantbezoeken, sport,… ik heb voor iedereen respect/begrip en ga niemand z’n hobby minderwaardig vinden.
 
Dus is dat individualisme dan voor jezelf (en nu heb ik het niet over anderen, zoals hierboven) de moeite om het risico te nemen om problemen te krijgen die mogelijks jaren blijven aanslepen?
Ja, we nemen al eeuwen genoegen met bepaalde risico's, je kan heel je leven inrichten op risicobeperking maar dan vermoed ik dat je weinig vreugde uit dat leven gaat halen. In een vrije maatschappij heb je al een geluk nog de keuze om die afweging te maken.

Toen Delta nog door het land raasde zat half Vlaanderen toch ook al op een terras pintjes te kappen mits groene CST. Daar zat genoeg volk tussen dat asymptomatisch was en een hoop anderen heeft besmet. Dat was in mijn opzicht gevaarlijker dan de mensen die nu een asymptomatische Omicron-infectie bewust of onbewust negeren, maar dat was toen wel een maatregel gestaafd op wetenschap...
 
Er zijn regels in de maatschappij, en daar moet iedereen zich aanhouden.
Ik zeg niet dat we de maatschappij moeten stilleggen, ik zeg alleen dat individuen de wet moeten volgen, en niet zelf bepalen wat ze doen.
Regels die niet afgedwongen worden omdat er geen controle noch bestraffingen op zijn, zijn de facto geen regels meer maar individuele keuzes...

En los daarvan, als individuele burger mag je toch de regels in vraag stellen? Als er genoeg individuele burgers zijn die niet akkoord zijn met de regels, worden regels soms gewijzigd hé :)
 
Het is niet ziekmakender dan de griep (meer).

Dit is hier reeds herhaaldelijk aangetoond dat dit niet zo is.


Afhankelijk van de zwaarte van het griepseizoen zitten we tussen de 500 en 5000 doden aan griep per jaar (gemiddeld wordt het geschat op 1000).

De cijfers van sciensano over het aantal doden gelinkt aan Corona:
2020
19835​
2021
8557​
2022
3836​

In de laatste 12 maand (dus augustus 2021 - juli 2022) is er sprake van 6835 doden door Corona. Een héél stuk meer dan wat ze linken aan de griep.
 
Ok, Dan stel ik graag mijn stelling bij.

Het is iets dat weliswaar nog iets erger is dan een zwaar griepsseizoen (6800 tov 5000 doden), maar het ontwricht onze gezondheidszorg niet meer, en het is al minder dan een derde tov in 2020 toen Corona losbrak.

Op de goede weg, en aanvaardbaar om de maatschappij open te houden, die stelling blijf ik onderschrijven.

Ik ben niet zo goed in cijfers opzoeken, maar ben ik juist dat COVID veel besmettelijker is, maar met een lagere mortaliteit dan griep? Of wat verklaart op vandaag de daling?
 
Een vraag die ik wel heb is hoeveel risico iemand wenst te nemen?
Vier dagen Werchter bij collega’s en ze kwamen allemaal positief terug en goed ziek.

Eén collega heeft na een restaurantbezoek (denkt hij) corona opgelopen en heeft nu long covid. Nog altijd niet in staat om zijn sport opnieuw te doen en probleem met zijn smaak en geur.
Jonge gast van 30 jaar, gespierd, sportief en geen voorgeschiedenis/risicopatiënt (althans dat is wat hij zegt).

Dus is dat individualisme dan voor jezelf (en nu heb ik het niet over anderen, zoals hierboven) de moeite om het risico te nemen om problemen te krijgen die mogelijks jaren blijven aanslepen?
Again: zijn we dat stadium al niet mijlenver voorbij?
Uiteraard een individuele keuze, maar stop met mensen die wel naar feestjes, festivals of op restaurant gaan een schuldgevoel aan te praten omdat ze mogelijk corona verder zouden kunnen verspreiden.
 
Terug
Bovenaan