Corona: Maatregelen en Updates (sinds persconferentie 04/03/22)

Ja, want er zijn maar twee mogelijkheden natuurlijk 🙄
Nog een mogelijkheid: Je aan de regels houden. Quarantaine bij voldoende symptomen (snotneus en verder niets is dan niet voldoende), isolatie bij negatieve test. En zijn individuele hospitalisatiekans speelt daarin héél weinig mee.

Echt waar, ik snap dat niet. Na twee jaar dat nog altijd niet weten, of je houdt je van den domme om je punt te maken. Maar beide vind ik niet erg flatterend.
Wat de huidige regels al dan niet zijn, was niet het issue.
Er was een tijd dat het in een aantal steden/gemeenten verplicht was om een mondmasker aan te doen als je buiten alleen met de fiets ging rijden. Dat was ook een regel. Mag die dan niet in vraag gesteld worden?

Het gaat mij over het principe of iets logisch/ethisch/voldoende afgewogen is.

Ik was trouwens een groot verdediger van de (meeste) regels en mondmaskers tot aan de vaccinatie. Ik ben niet uw doordeweekse facebook-covidontkenner of antivaxxer.
 
Wat de huidige regels al dan niet zijn, was niet het issue.
Er was een tijd dat het in een aantal steden/gemeenten verplicht was om een mondmasker aan te doen als je buiten alleen met de fiets ging rijden. Dat was ook een regel. Mag die dan niet in vraag gesteld worden?

Het gaat mij over het principe of iets logisch/ethisch/voldoende afgewogen is.

Ik was trouwens een groot verdediger van de (meeste) regels en mondmaskers tot aan de vaccinatie. Ik ben niet uw doordeweekse facebook-covidontkenner of antivaxxer.
Je stelde het voor alsof er maar twee mogelijkheden zijn: Vakantie in de prullenmand bij een snotneus, of wat Timothy voorstelde.
Er zijn veel meer tussenmogelijkheden, waaronder de huidige regels. Die vallen niet in één van de twee uitersten die jij beschreef.
 
Mijn ‘gedrag’ (positieve test, negeren, citytrip verder zetten) komt inderdaad voort uit compleet onbegrip en niet akkoord gaan met die regel die nog steeds bestaat. Na de vaccinatiecampagne mocht die voor mij de vuilbak in. Ik ben trouwens absoluut geen antivaxxer, heb m’n 3 spuiten gehad en zodra nummer 4 een optie is sta ik vooraan in de rij.

Dat mijn individuele hospitalisatiekans voor mij zeer klein is speelt daar wel in mee voor mij @Loser Het is mijn mening dat ieder individu afhankelijk van zijn eigen risico zich wel kan beschermen met vaccins, mondmaskers en niet deelnemen aan bepaalde activiteiten.
 
Laatst bewerkt:
Je stelde het voor alsof er maar twee mogelijkheden zijn: Vakantie in de prullenmand bij een snotneus, of wat Timothy voorstelde.
Er zijn veel meer tussenmogelijkheden, waaronder de huidige regels. Die vallen niet in één van de twee uitersten die jij beschreef.
Klopt wss wel. Maar wat bv. bij geen symptomen en positieve zelftest? Dan moet je toch de volle 7 dagen in isolatie dacht ik? Dus weg 2-weekse trip van 5000 euro naar de USA? Volle week in isolatie, niet werken, etc. , omdat je corona zonder symptomen hebt in een 95% gevaxxte maatschappij?

Waar ik zit, zijn bv. mondmaskers in supermarkten/winkels/luchthaven nu opnieuw verplicht.

Restaurants zitten wel stampvol, geen beperking in cafés, hospitalisaties zijn niet hoog (maar besmettingen -zoals overal- wat hoger dan paar maanden geleden).

Zo verlies je dus draagvlak als de regels écht nodig en nuttig zijn.
 
Klopt wss wel. Wat bij geen symptomen en positieve zelftest? Dan moet je toch 5 dagen in isolatie dacht ik? Dus weg 2-weekse trip van 5000 euro naar de USA?

Waar ik zit, zijn bv. mondmaskers in supermarkten/winkels/luchthaven nu opnieuw verplicht.

Restaurants zitten wel stampvol, geen beperking in cafés, hospitalisaties zijn niet hoog (maar besmettingen -zoals overal- wat hoger dan paar maanden geleden).

Zo verlies je dus draagvlak als de regels écht nodig en nuttig zijn.
Dit is toch dezelfde discussie van vorig jaar en twee jaar geleden?
Zonder symptomen en bij positieve zelftest moet je in isolatie (11 dagen, denk ik). En ja, dan is je 2-weekse trip naar de USA weg volgens de huidige regels. Hier en ginds, trouwens.

Over die mondmaskers, net zoals vorig jaar en twee jaar geleden: Op restaurant gaan en op café gaan kun je kiezen en dus ook vermijden als risicopatiënt. Transport en naar de winkel gaan niet.
 
Dit is toch dezelfde discussie van vorig jaar en twee jaar geleden?
Zonder symptomen en bij positieve zelftest moet je in isolatie (11 dagen, denk ik). En ja, dan is je 2-weekse trip naar de USA weg volgens de huidige regels. Hier en ginds, trouwens.

Over die mondmaskers, net zoals vorig jaar en twee jaar geleden: Op restaurant gaan en op café gaan kun je kiezen en dus ook vermijden als risicopatiënt. Transport en naar de winkel gaan niet.
Ja maar de rationale is niet om de individuele zwakkeren te beschermen, maar om overflow van de ziekenhuizen te vermijden.

En anno 2022 kunnen de quadrupel gevaccineerde 60-80 zelf kiezen om met een ffp2 naar de supermarkt te gaan zodat hun risico echt minimaal wordt, wat dus zelfs de 'bescherming van de zwakkere'-reden in twijfel trekt.

Maar goed, dat draait inderdaad uit op een "vind je het ok om iedereen te verplichten mondmaskers te dragen/zich een week te isoleren, voor risico x die zwakkeren hebben" discussie.
In 2020-2021 zei ik 'ja'.
Nu in 2022 met omicron en met quadrupel vaccinatie en paxlovid, vind ik van niet.
Maar agree to disagree dan.
 
Laatst bewerkt:
Ja maar de rationale is niet om de individuele zwakkeren te beschermen, maar om overflow van de ziekenhuizen te vermijden.

En de quadrupel gevaccineerde 60-80 kunnen zelf kiezen om met een ffp2 naar de supermarkt te gaan zodat hun risico minimaal is, wat dus zelfs de 'bescherming van de zwakkere' ratio zou ondermijnen.
Zoals altijd al is het dragen van het mondmasker niet voor jezelf, maar voor de andere geweest. Voor de persoon die dus niet kan kiezen of hij naar de winkel gaat of niet, maar wel moet gaan. Op die manier vermijd je de overflow van ziekenhuizen (of de mogelijk exponentiële groei daarheen). De individuele zwakkere beschermen, doe je met FFP2-maskers.
 
Maar er is toch helemaal geen overflow in de ziekenhuizen? In NYC specifiek op het nieuws elke dag gehoord: cases spiking again, hospitalizations stable.

Da’s hier idem. Mag een mens zich dan niet afvragen wanneer we gaan stoppen met tegen besmettingen te vechten?

In NYC was een masker in de metro verplicht. 20% ofzo droeg dat, maar dan was het wel vaak een FFP2. Juist om zichzelf te beschermen. Wat ik toejuich als je een risicopatient bent. Voor mij zijn we op het punt gekomen dat het aan de risicogroepen is om zichzelf te beschermen.

Je weet hoe ‘gehad’ ze het ermee hebben als de politie op de metro zit, 3 van de 5 agenten zelf geen mondmasker dragen en ook nul passagiers aanspreken die geen mondmaskers dragen.

Ik wil er overigens geen raciale discussie van maken, en ik weet het: sample sizing, maar op 22 metroritten viel het mij en mijn vrouw op dat het veel passagiers met een Aziatische achtergrond waren die wel nog maskers droegen (NYC heeft heel grote Aziatische communities dus heel waarschijnlijk zaten daar veel locals tussen en waren het niet allemaal toeristen).
 
Op die manier vermijd je de overflow van ziekenhuizen (of de mogelijk exponentiële groei daarheen).
Waar ergens ter wereld is er (of was er in de laatste maanden) ergens een gevaar op overflow van ziekenhuizen sinds delta weg is?
Zowel zuidelijke als noordelijke hemisfeer? Zowel in hoge als lage vaccinatiegraad landen? Zowel bij geen regels als wel regels landen?
 
In Oostenrijk stappen ze af van de isolatie bij besmetting dacht ik?

Lijkt me een correcte evolutie in de omgang met de ziekte.
 
Vindt de meerderheid hier dan dat @Timothy anno juli 2022 zijn reis naar NY moet cancellen indien hij een lichte snotneus heeft en verder niets, terwijl hij als gevaccineerde op individueel niveau een lagere hospitalisatiekans heeft bij corona dan bij griep?
Ja, want er zijn maar twee mogelijkheden natuurlijk 🙄
Nog een mogelijkheid: Je aan de regels houden. Quarantaine bij voldoende symptomen (snotneus en verder niets is dan niet voldoende), isolatie bij negatieve test. En zijn individuele hospitalisatiekans speelt daarin héél weinig mee.

Echt waar, ik snap dat niet. Na twee jaar dat nog altijd niet weten, of je houdt je van den domme om je punt te maken. Maar beide vind ik niet erg flatterend.

Volledig akkoord met @Loser.
 
In NYC was een masker in de metro verplicht. 20% ofzo droeg dat, maar dan was het wel vaak een FFP2. Juist om zichzelf te beschermen. Wat ik toejuich als je een risicopatient bent. Voor mij zijn we op het punt gekomen dat het aan de risicogroepen is om zichzelf te beschermen.

Nooit bij stil gestaan dat zowat alle risicopatiënten al 2,5 jaar lang in quarantaine leven?
Die hebben er ook niet voor gekozen, dus een beetje solidariteit om ocharme 10 dagen binnen te blijven als je positief bent, lijkt mij het minimum.
 
Waar ergens ter wereld is er (of was er in de laatste maanden) ergens een gevaar op overflow van ziekenhuizen sinds delta weg is?
Zowel zuidelijke als noordelijke hemisfeer? Zowel in hoge als lage vaccinatiegraad landen? Zowel bij geen regels als wel regels landen?
Ik zie dat je het zo bedoelde. Ik had je zin anders begrepen. Jij bedoelt dat zo'n mondmasker alléén kan dienen voor de overflow van ziekenhuizen, en je dicht iedereen die nog regels heeft ivm mondmaskergebruik toe dat ze het om die ene reden doen.

Dan ga je voorbij aan het anticiperen op de mogelijk exponentiële groei of het beperken van de algemene problemen voor de volksgezondheid. Want dat zijn evengoed redenen om op sommige plaatsen voorzichtiger te zijn.
 
Mijn ‘gedrag’ (positieve test, negeren, citytrip verder zetten) komt inderdaad voort uit compleet onbegrip en niet akkoord gaan met die regel die nog steeds bestaat. Na de vaccinatiecampagne mocht die voor mij de vuilbak in. Ik ben trouwens absoluut geen antivaxxer, heb m’n 3 spuiten gehad en zodra nummer 4 een optie is sta ik vooraan in de rij.

Dat mijn individuele hospitalisatiekans voor mij zeer klein is speelt daar wel in mee voor mij @Loser Het is mijn mening dat ieder individu afhankelijk van zijn eigen risico zich wel kan beschermen met vaccins, mondmaskers en niet deelnemen aan bepaalde activiteiten.
Hah ja want regels moet je alleen volgen indien je het er mee eens bent.
Jouw mening doet er niet toe en irrelevant. Er zijn regels, en die dien jij te volgen.
Eigenlijk zeg jij : misschien besmet ik wel iemand op die citytrip, en als die daar zware gevolgen aan overhoudt, dan is dat maar zo.
 
Wat ik bv frappant vond ivm volgen regels covid: in Frankrijk geldt nog altijd 7 dagen isolatie na besmetting. In de Tour gingen ze daar bij sommige besmettingen (zoals Jungels, Majka) gewoon voort met rijden. Ik vermoed dat zo'n uitzonderingen, ook al gaat het om weinig besmettelijke personen, ook ni echt goed vallen bij de bevolking die zich wel strikt dient te houden aan de regels.
 
Hah ja want regels moet je alleen volgen indien je het er mee eens bent.
Jouw mening doet er niet toe en irrelevant. Er zijn regels, en die dien jij te volgen.
Eigenlijk zeg jij : misschien besmet ik wel iemand op die citytrip, en als die daar zware gevolgen aan overhoudt, dan is dat maar zo.
Je kan er als individu voor kiezen bepaalde regels niet te volgen, en als je ‘gepakt’ wordt zijn daar dan meestal gevolgen aan. Soms zijn die beperkt, soms zijn die minder beperkt.

Eigenlijk zeg ik: als je met COVID rondloopt en iemand besmet, dan heb je zogezegd mogelijks iemand een heel zware ziek gemaakt. Wat als je 5 jaar geleden met griep rondliep? Daar kan ook iemand zeer zwaar ziek van geworden zijn.

Wanneer gaan we stoppen met focussen op besmettingen, nu blijkt dat geen enkel hospitaal niet meer kan volgen?
 
Nooit bij stil gestaan dat zowat alle risicopatiënten al 2,5 jaar lang in quarantaine leven?
Die hebben er ook niet voor gekozen, dus een beetje solidariteit om ocharme 10 dagen binnen te blijven als je positief bent, lijkt mij het minimum.
Alle risicopatiënten leven niet in complete quarantaine. Ze nemen waarschijnlijk wel voorzorgsmaatregelen (een FFP2-masker dragen, niet naar drukke events gaan, ik mag hopen vierdubbel gevaccineerd, drukke momenten mijden,…) op een of meerdere manieren.
Hoelang ga je blijven vragen aan de volledige bevolking om bij een rood streepje binnen te blijven als je niet of amper ziek bent?
 
Hoelang ga je blijven vragen aan de volledige bevolking om bij een rood streepje binnen te blijven als je niet of amper ziek bent?

Zo lang corona ziekmakender is dan griep of een verkoudheid.

En zo lang het egoïsme van de huidige woke generatie niet verandert (“we zijn vrij en hebben het recht om te beslissen over ons eigen leven“ - year right!), dan helaas nog heel lang.
Het hele beleid zou een stuk strikter mogen zijn en men zou al kunnen beginnen met verplichte vaccinatie, zodat het virus minder en minder vrij spel krijgt.

Als je een hondenbeet of schaafwond oploopt, zal je ook een tetanus vaccin spuitje krijgen (als dat al niet in orde is) en niemand doet er moeilijk over.
Maar bij corona is het blijkbaar de trend om alles in vraag te stellen, zelfs het vaccineren door veilige vaccins.

Dus hoe lang? Nog lang helaas...
 
Zo lang corona ziekmakender is dan griep of een verkoudheid.

En zo lang het egoïsme van de huidige woke generatie niet verandert (“we zijn vrij en hebben het recht om te beslissen over ons eigen leven“ - year right!), dan helaas nog heel lang.
Het hele beleid zou een stuk strikter mogen zijn en men zou al kunnen beginnen met verplichte vaccinatie, zodat het virus minder en minder vrij spel krijgt.

Als je een hondenbeet of schaafwond oploopt, zal je ook een tetanus vaccin spuitje krijgen (als dat al niet in orde is) en niemand doet er moeilijk over.
Maar bij corona is het blijkbaar de trend om alles in vraag te stellen, zelfs het vaccineren door veilige vaccins.

Dus hoe lang? Nog lang helaas...
Feel free om tot die tijd alles zeer correct op te volgen uiteraard. Griep en Corona zijn zowat hetzelfde qua ziekmakendheid en overlijdenskans, dankzij een geslaagde vaccinatiecampagne.

Ik van mijn kant vind dat de tijd nu (eigenlijk was het gisteren al bij manier van spreken) is om het te aanvaarden en er mee te leren leven dat Corona elk jaar slachtoffers zal maken, net zoals… de griep dat al eeuwen doet.

De vuilbak in met alle maatregelen die er nog zijn, en haal ze nooit meer boven.
 
Zo lang corona ziekmakender is dan griep of een verkoudheid.

En zo lang het egoïsme van de huidige woke generatie niet verandert (“we zijn vrij en hebben het recht om te beslissen over ons eigen leven“ - year right!), dan helaas nog heel lang.
Het hele beleid zou een stuk strikter mogen zijn en men zou al kunnen beginnen met verplichte vaccinatie, zodat het virus minder en minder vrij spel krijgt.

Als je een hondenbeet of schaafwond oploopt, zal je ook een tetanus vaccin spuitje krijgen (als dat al niet in orde is) en niemand doet er moeilijk over.
Maar bij corona is het blijkbaar de trend om alles in vraag te stellen, zelfs het vaccineren door veilige vaccins.

Dus hoe lang? Nog lang helaas...
Ik dacht dat we dat stadium al mijlen voorbij waren?! :unsure:
 
Terug
Bovenaan