De horror... Ik ben elke keer ziek geweest van m'n vaccin, en heb desondanks een boosterprik gehaald. Ik heb ook al jaren op rij een griepvaccin laten zetten. Ik haal komende winter met gemak een vierde prik, als dat aanbevolen wordt om medische redenen, prik vijf zullen we daarna wel zien.
Ik verwacht alleen dat de volgende prikken wel ook geüpdatet zijn tegen delta en omikron, en volgende varianten, net als de griepspuit elk jaar anders is, en hoop dat de last blijft afnemen, want m'n booster viel al beter mee dan de eerste twee. Van m'n tetanus update een paar jaar terug heb ik overigens ook last gehad, maar nog altijd beter dan sterven aan de klem als je pech hebt, zelfs in dat opzicht zijn corona-vaccins niets nieuws.
De frequentie van die extra vaccinaties zal waarschijnlijk ook wel afnemen en de noodzaak eerder beperkt worden tot risicogroepen éénmaal corona echt endemisch wordt. Dat kan één land ook niet op zichzelf beslissen, de definitie van een pandemie is dat het wereldwijd is.
Nogmaals, als het aan anti-CST'ers en de onlosmakelijk daarmee verbonden antivaxers zou liggen, zaten we nu nog ofwel met lockdowns ofwel ziekenhuizen die overliepen.