Vaccinaties: Nieuws, Onderzoeken en Vaccintwijfel

Wie eerst?

  • De ouderen

    Stemmen: 81 57,4%
  • De jongeren

    Stemmen: 4 2,8%
  • De actieve bevolking

    Stemmen: 33 23,4%
  • Een andere groep

    Stemmen: 3 2,1%
  • First come first serve

    Stemmen: 10 7,1%
  • Loting

    Stemmen: 4 2,8%
  • Nog iets anders

    Stemmen: 6 4,3%

  • Totaal aantal stemmers
    141
Het is een moeilijke keuze, maar zoals ik het begrijp is er niet eens een aanbeveling? Of is dat ondertussen al gewijzigd zoals zoveel andere zaken?
De politiek raadt het aan (staat zo in hun brief), de medische wereld wilt het gewoon aanbieden (enkel actief aanraden voor risicopatiënten).
 
Laatst bewerkt:
Ja ?

“De incubatietijd bij omikron lijkt korter. Dat wil zeggen dat besmette mensen het virus sneller kunnen doorgeven. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220102_97042130

Dus in plaats dat ze het doorgeven na 4-6 dagen zoals jij het stelde bij delta, want dat wilt incubatietijd zeggen, kan men het na 2.2 dagen al doorgeven. Dus waar klopt het niet ?
De generatietijd van omicron is 2-3 dagen. Dat is ook één van de redenen waarom het zo snel de ronde doet. Dus neen, jouw alsen gaan niet op.
 
Ja en hij wilt het niet. Ken weinig kleutertjes die staan te springen om geprikt te worden en ik ga niet beginnen met beloningen etc of met het aantrekken van een clownpak.
Zijn vaccins als baby en later heeft hij allemaal gehad, zonder enige twijfel maar hier zie ik het nut niet van in.
Zelf wordt hij er niet zo ziek van en meer dan 85/90% van de volwassenen waarmee hij dagelijks in contact zijn allemaal 3x gevaccineerd.
Hij wilt wel met een mondkapje rondlopen (geheel vrijwillig) maar dan wel onder zijn neusje anders kan hij niet ademen.🙄
Wij hebben ook getwijfeld voor onze 2 jongste (7j en 10j). Onze oudste van 12 heeft z'n beide prikken gehad.

Ons dochter wou het niet, vooral uit schrik. Maar toen bleek dat haar vriendinnetjes het wel gingen doen is ze van gedacht veranderd.
Onze jongste maakte het niet uit.

Dit tot hij meegeweest is toen ik m'n booster kreeg.
De persoon die mijn spuit gezet heeft heeft uitgebreid de tijd genomen om hem alles te tonen en uit te leggen. Hij was met enorm veel aandacht aan het meekijken toen die spuit in m'n arm gezet werd.

Toen we buitenkwamen heeft hij me quasi gesmeekt om asap zijn afspraak vast te leggen.

Bijgevolg gaan we zaterdag met ons 2 jongste hun 1e prik gaan zetten. Als "beloning" gaan we die avond McDonalds of zo eten. Maar dat weten ze nog niet ;)
 
De politiek raadt het aan (staat zo in hun brief), de medische wereld niet (enkel voor risicopatiënten).
Foute info. Je laat het zo uitschijnen dat de medische wereld het niet aanraadt omwille van problemen met het vaccin. Dat is niet waar, de medische wereld stelt zich wel vragen of het etisch wel verantwoord is dat wij vaccins claimen om onze kinderen te vaccineren.
Terechte vraag overigens maar ze raden het ook niet af.

Interessant interview met een kinderimmunoloog gisteren in de knack. Wel paywall.
Overigens ook interview met Tijl de Bie, eveneens interessant.

Edit : Ik wil geen pleidooi houden om wel of niet uw kinderen te vaccineren. Is vrije keuze en terecht zonder beperkingen indien geen vaccin.
Ik heb alleen een probleem met de stemmingmakerij die er regelmatig is en met foute info die verspreidt wordt.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Foute info. Je laat het zo uitschijnen dat de medische wereld het niet aanraadt omwille van problemen met het vaccin. Dat is niet waar, de medische wereld stelt zich wel vragen of het etisch wel verantwoord is dat wij vaccins claimen om onze kinderen te vaccineren.
Terechte vraag overigens maar ze raden het ook niet af.

Interessant interview met een kinderimmunoloog gisteren in de knack. Wel paywall.
Overigens ook interview met Tijl de Bie, eveneens interessant.

Edit : Ik wil geen pleidooi houden om wel of niet uw kinderen te vaccineren. Is vrije keuze en terecht zonder beperkingen indien geen vaccin.
Ik heb alleen een probleem met de stemmingmakerij die er regelmatig is en met foute info die verspreidt wordt.


Ze raden het niet aan, ze raden het ook niet af. Ze willen het gewoon ter beschikking stellen aan ouders die het willen want het is veilig. Dat is de enige juiste lezing van de adviezen van de HGR en de Commissie voor Bio-ethiek. Aan cherrypicking van wetenschappers ga ik niet doen, daarmee kan je alles bewijzen. De stap van aanbieden (advies) naar aanraden (staat letterlijk in de brief) is een politieke stap die niet gedragen werd door het puur medische advies.

Ik zwijg dan nog over het WHO dat ondanks dat het een klein voordeel erkent qua ziektebeeld voor de kleinsten duidelijk stelt dat prioriteit moet gaan van het steken van resources in vaccins voor landen met minder dekkingsgraad.

Update: ok ik snap nu dat je in mijn eerdere stelling het ‘niet aanraden’ gelijkstelde met ‘afraden’, dat is idd niet het geval.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet toegeven ik heb ook al getwijfeld. Maar dat is zo iets psychologisch. Voor uw kind wil je het beste doen en de vraag is natuurlijk wat is het beste? Het zetten of niet zetten?

Onze oudste (7) heeft een onderliggende aandoening dus die is deze winter ook voor de griep 1e maal gevaccineerd. En gezien hem zo jong is en dat de eerste keer moest hij maandag eigenlijk nog een booster krijgen daarvan. Tot ik het zo een fantastisch idee vond om zelf corona te krijgen en het hele gezin in quarantaine moest. Ik heb er met onze huisarts ook een gesprek over gehad omwille van de twijfel. Ook zij zegt: niet twijfelen, doen en niet alleen voor de oudste, de jongste van bijna 5 ook als hem aan de beurt komt. (en ik ga zeggen dat het er een is die dikwijls als je een probleem hebt eerst een of ander verdund middelje op homeopatische basis gaat voorschrijven waardoor ge 2-3 dagen later daar terug zit omdat het toch niet helpt in plaats van direct het doeltreffende middel). Aleja we gaan zien hoe of wat want met die booster moet hij nog 2 weken wachten voor dat hem de corona vaccins krijgt. Vandaag gaat hem getest worden want vermoedelijk heeft hij het ook zitten dus misschien moet er dan ook nog wat extra tijd tussen zitten. Het zou nog kunnen dat hem helemaal niet meer aan de beurt hoeft te komen met al dat uitstellen.
 
Edit : Ik wil geen pleidooi houden om wel of niet uw kinderen te vaccineren. Is vrije keuze en terecht zonder beperkingen indien geen vaccin.
Ik heb alleen een probleem met de stemmingmakerij die er regelmatig is en met foute info die verspreidt wordt.

Dit is natuurlijk wel weer een ethische discussie. Niemand wil dat kinderen sterven...ik als ouder ook niet.
Maar laten we ook de andere keerzijde van de medaille niet vergeten: de rechtstreekse en onrechtstreekse gevolgen van de pandemie en de vaccin obsessie voor de gehele populatie; in vooral geïndustrialiseerde landen...de minder welvarende landen kunnen hiervan enkel dromen.
By the time the global pandemic was declared by the World Health Organization on 11 March 2020, essentialmaternal, newborn, child and adolescent health services across South Asia were already being shut down. During the second quarter of 2020, access to all essential
SRMNCAH2 services declined substantially, and sometimes precipitously. Even where services remained
open, use decreased. In Bangladesh and Nepal, for example, the number of young children being treated for severe acute malnutrition (SAM) fell by over 80 per cent. India and Pakistan both saw reductions in the number of children receiving DPT3/Penta 3 vaccinations of around 35 and 65 per cent respectively.
Our estimates indicate that by the end of 2020, disruption on such a scale is likely to have contributed to more than 228,000 additional deaths among children under five years in the six largest South Asian countries compared to the previous year. A spike in the number of maternal deaths of over 16 per cent is also expected, with 7,750 more in India and over 2,000 more in Pakistan, making a total of around 11,000 additional maternal deaths estimated across South Asia. An additional 3.5 million unintended pregnancies are likely to have occurred during 2020. During the second quarter of 2020, rates of maternal iron deficiency anemia increased by over 40 per cent in Nepal and 22 per cent in Bangladesh when compared to the same period of 2019. Among adolescents, a rise in disease-related mortality is likely, with nearly 6,000 additional deaths from malaria, Tuberculosis (TB), HIV/AIDS and typhoid. Some 420 million South Asia children have been affected by school closures since the beginning of the pandemic, and an estimated 9 million are expected to drop out of school permanently. Around 50 per cent of them will be girls. Given the cultural and social context of South Asia, this is expected to lead to an increase in child marriages, resulting in an additional 400,000 adolescent pregnancies, as well as an increase in the number of maternal and neonatal deaths, and in rates of child stunting. It will also impact negatively on cognitive capacity and skills, and the prospects of decent employment, as well as social and emotional well-being. COVID-19 mitigation measures – including travel restrictions and lockdowns – have had broader consequences for public health as well, due to increased levels of unemployment, poverty and food insecurity. The larger South Asian nations are expected to see a rise in poverty rates of between 0.6 and 3.7 per cent, and an average increase in food insecurity of 18 per cent. Even as South Asian countries continue to tackle the direct effects of COVID-19, there is a critical need for governments to address the severe long-term fallout from the pandemic. According to our estimates, due to the disruption to essential SRMNCAH services and other contributory factors, an additional 228,000 child deaths, and more than 11,000 maternal deaths will have occured in the region in 2020 alone. In addition, rates of undernutrition, including anaemia, stunting and wasting are likely to increase due to the rise in food insecurity and poverty. In Bangladesh, for example
prospective data shows that the number of households experiencing food insecurity grew by more than 50 per cent during stay-at-home orders implemented in March –May 2020.

enz

Mooie titel natuurlijk "Er zijn vijf kinderen gestorven aan corona, dat zijn er vijf te veel" (ik kan het volledig artikel niet lezen wegens paywall) maar het is ook een mooi voorbeeld van de wetenschappelijke en academische starheid en het gebrek van sommige wetenschappers en academici om multidisciplinair te denken. Ik heb dit al vaak gezien tijdens mijn academische carrière. Een wetenschapper en academicus zou ook moeten nadenken over de lange termijn gevolgen van de huidige situatie. De volgende pandemie is die van ziektes waarvoor we heel goede vaccins hadden en hebben (ik hoop echt van niet maar huidige indicatoren zijn zorgwekkend) maar die omwille van de winstgevendheid achter de COVID19 pandemie voor bepaalde actoren, niet prioritair zijn op dit moment.
 
Als ik recentelijk negatief getest heb, vorm ik geen enkel risico. De grote groep, die niet getest hoeft te worden, vormt een groter risico voor verdere verspreiding...

Maar de rest van jouw post maakt het wel duidelijk. Basisrechten, die zijn volgens jou dus perfect af te schaffen wanneer iemand zich niet 'solidair' toont. Wanneer een persoon 'profiteert' van de inspanning van anderen, dan kunnen we deze perfect straffen door zijn basisrechten af te nemen. Of hier nu aan de voorwaarden voldaan is om zo'n rechten tijdelijk in te perken, dat boeit blijkbaar niet. En dat allemaal voor iets wat nog steeds niet wettelijk verplicht is.

Maar hoeveel van de niet-gevaccineerden laat zich op regelmatige basis testen?
Er zullen er mss wel zijn geweest die dat eens deden speciaal voor een evenement/festival.
Er zullen er wel zijn die dat gewoon moeten doen omwille van mogelijke besmetting, hoogrisicocontact, ...

Maar ik wil echt niet geloven dat de gemiddelde niet-gevaccineerde telkens hij ergens heen zou gaan over een recente negatieve test beschikt.

Al neemt dat niet weg dat ik niet-gevaccineerden eerder toegang tot iets zou gunnen omwille van een test, dan op basis van een herstelcertificaat. Want iemand die én niet-gevaccineerd is én zich niets van de maatregelen heeft aangetrokken (en daardoor een besmetting op liep) wordt op die manier eigenlijk ook nog eens "beloond" voor die keuzes en gedrag ipv er een nadeel van te ondervinden.
 
Maar hoeveel van de niet-gevaccineerden laat zich op regelmatige basis testen?
Er zullen er mss wel zijn geweest die dat eens deden speciaal voor een evenement/festival.
Er zullen er wel zijn die dat gewoon moeten doen omwille van mogelijke besmetting, hoogrisicocontact, ...

Maar ik wil echt niet geloven dat de gemiddelde niet-gevaccineerde telkens hij ergens heen zou gaan over een recente negatieve test beschikt.

Al neemt dat niet weg dat ik niet-gevaccineerden eerder toegang tot iets zou gunnen omwille van een test, dan op basis van een herstelcertificaat. Want iemand die én niet-gevaccineerd is én zich niets van de maatregelen heeft aangetrokken (en daardoor een besmetting op liep) wordt op die manier eigenlijk ook nog eens "beloond" voor die keuzes en gedrag ipv er een nadeel van te ondervinden.
Wel, ik ben er dus zo eentje.
Mijn grootste contact met de buitenwereld is mijn dochter die 3 dagen per week in de creche verblijft. Daarbuiten is het contact met vrienden en familie eerder sporadisch. De combinatie van werk en een jonge dochter maakt het zo dat wij nu niet de deuren platlopen overal. Bij symptomen komen we uiteraard niet buiten en doen dan elke keer een zelftest om te checken of het weeral een kindervirus is of CoVID.
Als we dan toch eens een horecabezoek doen, testen we dan ook typisch net voor we gaan vertrekken, en vormen we dus ook geen risico voor wie er wel zit.

Wij nemen wel het risico dat we bij een eventuele besmetting wel zwaarder ziek zouden kunnen zijn, maar doen er zeer veel aan om infectie en zeker transmissie te minimaliseren. Mijn dochter zal oplopen wat er rondgaat in de opvang, daar valt niets aan te veranderen en dat is de grote gok die we maken. Ik werk veel van thuis (of alleen in een labo). Mijn vrouw werkt wel in een apotheek, waar zij de nodige hygiënevoorschriften in acht neemt. Dit heeft ze namelijk geleerd toen ze zwanger aan het werk was in het midden van de pandemie, want van de gemiddelde patiënt moest je toen niet veel verwachten...

Om hier dan om de zoveel tijd te lezen dat ongevaccineerden egoïsten of onwetenden zijn, dat pikt. Ook jouw laatste stukje hier. Stel dat we dan toch de ziekte moeten doormaken en hiervan genezen. Moeten we dan echt gestraft worden enkel en alleen omdat we geprobeerd hebben een alternatief pad te bewandelen? Ik zou gerust akkoord gaan met een verkort certificaat indien er aanwijzingen zijn dat de natuurlijke immuniteit snel daalt. Maar dat argument mis ik dus, het gaat enkel over voordeel/nadeel ondervinden van de juiste of foute keuze.
 
Toch vreemd. Ik zou er veel meer tegen opzien om me wekelijks te laten testen dan om driemaal een prikje te krijgen. Bovendien is de kans op zware symptomen beduidend groter voor wie zich niet laat vaccineren.
 
Toch vreemd. Ik zou er veel meer tegen opzien om me wekelijks te laten testen dan om driemaal een prikje te krijgen. Bovendien is de kans op zware symptomen beduidend groter voor wie zich niet laat vaccineren.
Sinds de dochter naar de opvang gaat, heb ik bijna elke dinsdag iets nieuw te pakken. Veelal snotvallingen en consoorten, maar ook al 2x buikgriep... Als gevaccineerde zou ik mezelf dus ook moeten testen op zo'n momenten. Horecabezoeken zijn echt wel uitzondering en maar beperkt verantwoordelijk voor testen.

Edit: het is niet het 'prikje' waar ik tegenop zie he. Al werd het vaccin toegediend via een tongzoen met een mooie verpleegster, dan nog zou ik niet gaan.
 
Across the entire study period, persons with vaccine- and infection-derived immunity had much lower rates of hospitalization compared with those in unvaccinated persons. These results suggest that vaccination protects against COVID-19 and related hospitalization and that surviving a previous infection protects against a reinfection. Importantly, infection-derived protection was greater after the highly transmissible Delta variant became predominant, coinciding with early declining of vaccine-induced immunity in many persons
Nieuwe studie van cdc gebaseerd op 2021 data suggereert dat immuniteit van infectie beter werkt dan immuniteit van vaccinatie.

 
Nieuwe studie van cdc gebaseerd op 2021 data suggereert dat immuniteit van infectie beter werkt dan immuniteit van vaccinatie.

Er staat dat de bescherming door infectie groter werd toen Delta dominant werd, wat chronologisch samenviel met het verlies aan immuniteit door vaccins. Dat is toch iets anders dan "immuniteit van infectie werkt beter dan immuniteit van vaccinatie" dat jij daaruit besluit volgens mij? En het artikel gaat ook verder:
Initial infection among unvaccinated persons increases risk for serious illness, hospitalization, long-term sequelae, and death; by November 30, 2021, approximately 130,781 residents of California and New York had died from COVID-19. Thus, vaccination remains the safest and primary strategy to prevent SARS-CoV-2 infections, associated complications, and onward transmission. Primary COVID-19 vaccination, additional doses, and booster doses are recommended by CDC’s Advisory Committee on Immunization Practices to ensure that all eligible persons are up to date with COVID-19 vaccination, which provides the most robust protection against initial infection, severe illness, hospitalization, long-term sequelae, and death.
 
Sinds de dochter naar de opvang gaat, heb ik bijna elke dinsdag iets nieuw te pakken. Veelal snotvallingen en consoorten, maar ook al 2x buikgriep... Als gevaccineerde zou ik mezelf dus ook moeten testen op zo'n momenten. Horecabezoeken zijn echt wel uitzondering en maar beperkt verantwoordelijk voor testen.

Edit: het is niet het 'prikje' waar ik tegenop zie he. Al werd het vaccin toegediend via een tongzoen met een mooie verpleegster, dan nog zou ik niet gaan.
bwoa...
 
FJodpuYWYAISaTV
 
“Ik zou mijn kind ook niet aan een pedofiel die recidivist is toevertrouwen, waarom hen dan laten vaccineren door bedrijven die eerder al fouten maakten? We moeten de kinderen beschermen.
ma allez, wat voor redenatie is dat nu eigenlijk :rofl:
 

Ik weet niet of het hier al ergens staat, maar wat nen compleet achterlijken oetlul is dat zeg. Ik mag het eigenlijk niet doen, maar ik hoop echt dat die zwaar ziek wordt en dan ook vanop intensieve kan gaan waarschuwen zoals zovelen om zich toch te laten vaccineren en het virus niet te onderschatten.

Wat.een.eikel :angry:
 
Terug
Bovenaan