Vaccinaties: Nieuws, Onderzoeken en Vaccintwijfel

Wie eerst?

  • De ouderen

    Stemmen: 81 57,4%
  • De jongeren

    Stemmen: 4 2,8%
  • De actieve bevolking

    Stemmen: 33 23,4%
  • Een andere groep

    Stemmen: 3 2,1%
  • First come first serve

    Stemmen: 10 7,1%
  • Loting

    Stemmen: 4 2,8%
  • Nog iets anders

    Stemmen: 6 4,3%

  • Totaal aantal stemmers
    141
Ik heb er eventjes Sciensano bijgenomen. Deze is niet enorm up-to-date (sept 2021) en gaat dus enkel t.em. Delta.

Op pag 22 en 23 wordt duidelijk verwezen naar een gemiddelde incubatieperiode van 4-6 dagen en een besmettelijkheid die tot 2 dagen voor symptomen kan optreden. Opnieuw, gemiddelden en medianen zijn 1 ding, maar we kunnen moeilijk beperkingen aan de bevolking opleggen op basis van een paar percent die extreem zijn.



Goed, dat was het dan voor Delta. Ik snap dat er nu Omicron in het land is, maar hebben we al cijfers over deze eigenschappen? Incubatieperiode is weer wat omlaag, maar hoe zit dat met de besmettelijkheid? Voor er met 'onwaarheden' gegooid wordt, mag daar dus wel enige staving van jullie kant bijkomen.
Jij bent begonnen over het feit dat je een negatieve test hebt dat je dan lange periode veilig bent, zelfs als niet gevaccinneerde veiliger dan een gevaccineerd die niet geen test heeft.
Nu begin je ineens over besmettelijkheid zelf. Is weer iets anders natuurlijk.

Als iemand op dag 5 ( of 2, 3, 4, 6, …) na zijn incubatie negatief test, is de kans groot dat deze dus de dag erna positief test en dus niet meer veilig is. Hoe je dan bij de conclusie komt dat je met quasi zekerheid veilig bent na een negatieve test weet ik niet?
 
Jij bent begonnen over het feit dat je een negatieve test hebt dat je dan lange periode veilig bent, zelfs als niet gevaccinneerde veiliger dan een gevaccineerd die niet geen test heeft.
Nu begin je ineens over besmettelijkheid zelf. Is weer iets anders natuurlijk.

Als iemand op dag 5 ( of 2, 3, 4, 6, …) na zijn incubatie negatief test, is de kans groot dat deze dus de dag erna positief test en dus niet meer veilig is. Hoe je dan bij de conclusie komt dat je met quasi zekerheid veilig bent na een negatieve test weet ik niet?
Dus als je op dag x na incubatie onvoldoende virale lading hebt om positief te testen, is de kans groot dat je de dag erna wel besmettelijk bent?
De conclusie hoorde vooral te zijn dat gevaccineerden een groter risico vormen, aangezien daar geen informatie over hun virale lading bekend is.

Edit: Ik had mijn originele post misschien moeten aanpassen. Ik wou stellen dat als ik geen infectie heb vandaag en negatief test, maar het vandaag wel oploop, dat ik dan morgen niet plots besmettelijk zal zijn.

Ja ?

“De incubatietijd bij omikron lijkt korter. Dat wil zeggen dat besmette mensen het virus sneller kunnen doorgeven. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220102_97042130

Dus in plaats dat ze het doorgeven na 4-6 dagen zoals jij het stelde bij delta, want dat wilt incubatietijd zeggen, kan men het na 2.2 dagen al doorgeven. Dus waar klopt het niet ?
Dat is niet wat ik stelde. Periode van infectie tot transmissie was 2 a 3 dagen bij Delta, nu 2.2 bij Omikron. De fout springt dus voort uit de definitie van incubatietijd.
 
Ik heb er eventjes Sciensano bijgenomen. Deze is niet enorm up-to-date (sept 2021) en gaat dus enkel t.em. Delta.

Op pag 22 en 23 wordt duidelijk verwezen naar een gemiddelde incubatieperiode van 4-6 dagen en een besmettelijkheid die tot 2 dagen voor symptomen kan optreden. Opnieuw, gemiddelden en medianen zijn 1 ding, maar we kunnen moeilijk beperkingen aan de bevolking opleggen op basis van een paar percent die extreem zijn.

Goed, dat was het dan voor Delta. Ik snap dat er nu Omicron in het land is, maar hebben we al cijfers over deze eigenschappen? Incubatieperiode is weer wat omlaag, maar hoe zit dat met de besmettelijkheid? Voor er met 'onwaarheden' gegooid wordt, mag daar dus wel enige staving van jullie kant bijkomen.
Wat is eigenlijk uw kritiek juist? Want ik heb hier alle cijfers liggen.

Je trekt het nut van booster verplichting via CST in twijfel?
Of vaccinatie in het algemeen op dit moment tegen Omicron en toekomstige varianten?
Of dat vaccins tegen besmettelijkheid helpen?
 
Wat is eigenlijk uw kritiek juist? Want ik heb hier alle cijfers liggen.

Je trekt het nut van booster verplichting via CST in twijfel?
Of vaccinatie in het algemeen op dit moment tegen Omicron en toekomstige varianten?
Of dat vaccins tegen besmettelijkheid helpen?
Ik trek de wettelijkheid van het CST in vraag, indien dit enkel moet dienen als instrument om de vaccinatiegraad te verhogen.
Ik trek ook het nut van booster verplichting in twijfel. Het nut van vaccinatie trek ik zeker niet in twijfel, zou nogal wiedes zijn dat het geen nut had...
 
Ik trek de wettelijkheid van het CST in vraag, indien dit enkel moet dienen als instrument om de vaccinatiegraad te verhogen.
Omdat een directe verplichting praktische bezwaren met zich meebrengt (politie die onder dwang vaccineert) en een cst over de landsgrenzen heen kan gebruikt en gecontroleerd worden.
Ik trek ook het nut van booster verplichting in twijfel. Het nut van vaccinatie trek ik zeker niet in twijfel, zou nogal wiedes zijn dat het geen nut had...
Omdat de booster grote voordelen heeft voor de maatschappij via het vrijwaren van ziekenhuisoverrompeling, en zo lockdowns te vermijden die op alle vlakken enorm schadelijk zijn.

Ik vermoed dat het cst snel verdwijnt na deze golf, en alleszins ten laatste na volgende winter (indien die wintergolf mild blijkt zonder gevaar voor de ziekenhuizen).
En zo hoort het ook.
 
Het is een moeilijke keuze, maar zoals ik het begrijp is er niet eens een aanbeveling? Of is dat ondertussen al gewijzigd zoals zoveel andere zaken?
 
Nee, enkel aanbeveling bij kinderen met risicofactoren. Aanbeveling om het aan te bieden aan alle kinderen, maar geen aanbeveling om te vaccineren.
 
Ik ga eerlijk zijn, de brief voor de kinderen is toegekomen en ik twijfel enórm.
Ons jongste is 8 jaar en wij gaan het wellicht ook niet doen, brief hangt hier aan het prikbord. Ze heeft in november corona gehad en had nauwelijks symptomen en geen last. Waren wij niet ziek geweest gingen we het nooit van haar geweten hebben.
 
Moest mijn zoontje er 5 zijn dan laat ik het niet doen. Mijn man wilt wel maar ik niet, wordt nog een zware battle vermoed ik.:frown:
Heb je het al eens aan uw zoontje zelf gevraagd?
5 jaar is nog jong natuurlijk om zelf te beslissen maar misschien heeft hij toch al een sterke mening en kan dat voor jullie meningsverschil doorslaggevend zijn.
 
Ik zou niet snappen waarom je twijfelt, mijn oudste vorig jaar een vaccin tegen teken laten zetten toen ze op reis ging richting de Eiffel. Dit jaar de 6jarige tweeling pfizer tegen corona. Geen enkel probleem voor hen noch anderen ondervonden. Je maakt enkel maar jezelf bang door met dat twijfelen.
 
Heb je het al eens aan uw zoontje zelf gevraagd?
5 jaar is nog jong natuurlijk om zelf te beslissen maar misschien heeft hij toch al een sterke mening en kan dat voor jullie meningsverschil doorslaggevend zijn.

Ja en hij wilt het niet. Ken weinig kleutertjes die staan te springen om geprikt te worden en ik ga niet beginnen met beloningen etc of met het aantrekken van een clownpak.
Zijn vaccins als baby en later heeft hij allemaal gehad, zonder enige twijfel maar hier zie ik het nut niet van in.
Zelf wordt hij er niet zo ziek van en meer dan 85/90% van de volwassenen waarmee hij dagelijks in contact zijn allemaal 3x gevaccineerd.
Hij wilt wel met een mondkapje rondlopen (geheel vrijwillig) maar dan wel onder zijn neusje anders kan hij niet ademen.🙄
 
Ik zou niet snappen waarom je twijfelt, mijn oudste vorig jaar een vaccin tegen teken laten zetten toen ze op reis ging richting de Eiffel. Dit jaar de 6jarige tweeling pfizer tegen corona. Geen enkel probleem voor hen noch anderen ondervonden. Je maakt enkel maar jezelf bang door met dat twijfelen.

Wie zegt dat men bang is. Misschien ziet de persoon de meerwaarde er van niet in. Vaccinatie bij kinderen is maar een aanbeveling en vooral aangeraden voor risicopatiënten of kinderen die in contact komen met risicopatiënten. Zeker nu dat Omikron baas in huis is.
 
Wie zegt dat men bang is. Misschien ziet de persoon de meerwaarde er van niet in. Vaccinatie bij kinderen is maar een aanbeveling en vooral aangeraden voor risicopatiënten of kinderen die in contact komen met risicopatiënten. Zeker nu dat Omikron baas in huis is.
Voila dit dus.

Momenteel is het hier geen optie, want zitten allen in isolatie door besmetting van de jongste (4 jaar). Oudste is 7 en kan dus binnenkort geprikt worden (momenteel test hij nog negatief).

Ik neig eerder naar een 'ja', maar ik vind het ook geen no-brainer hoor. De vraag is of het voor hem nog zinvol gaat zijn. Tegen dat hij zijn 2e prik heeft gehad is de piek van Omikron ook al lang weer voorbij (als hij nu al niet besmet geraakt).

Het moet ook niet gewoon prikken om te prikken worden. Kinderen kunnen ook een griepvaccin krijgen, maar dat doen we ook niet hé (tenzij voor kinderen die risico-patiënt zijn misschien). Denk dat we ook niet teveel uit het oog mogen verliezen 'waarom' we het doen.

Het lijkt me nu gewoon iets te laat. Moest dit in oktober mogelijk zijn geweest, dan was het misschien een aantal verhaal. Tegen volgende herfst zien we wel weer.
 
Terug
Bovenaan