Transferthread 2022-2023 (Binnenland)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat was echt brol ook. Dat zag je meteen in de eerste minuten. Op training blijkbaar net hetzelfde.
Toch wel raar dat die in Denemarken dan zoveel speelde? Je zou denken dat ze die daar toch gaan bekijken zijn, of was dat ook zo'n transfer via een heel meute makelaars?

Van Stanciu vind ik het nog altijd spijtig dat die mislukt is. Kreeg bij elke slechte pass heel de pers over zich als "De Man Van 10 Miljoen" maar je zag dat die toch echt goed kon voetballen.

Toch wel raar dat die in Denemarken dan zoveel speelde? Je zou denken dat ze die daar toch gaan bekijken zijn, of was dat ook zo'n transfer via een heel meute makelaars?

Van Stanciu vind ik het nog altijd spijtig dat die mislukt is. Kreeg bij elke slechte pass heel de pers over zich als "De Man Van 10 Miljoen" maar je zag dat die toch echt goed kon voetballen.
Coucke is die zelf gaan bekijken en heeft die betaald.

Coucke is die zelf gaan bekijken en heeft die betaald.
Zou die speler ook niet ouder zijn dan opgegeven? Ik kan anders geen zinnige verklaring vinden waarom hij wel een goed seizoen draaide bij Midtjylann (en ze ook iets in hem zagen) om dan compleet te falen bij Anderlecht. Alleszins zullen zij bij Midtjylann nog steeds de Noorse goden danken en vereren voor zo'n lucratieve transfer.

Ik ben geen Brugge-watcher, ik baseer me hoofdzakelijk op wat ik hier lees van de supporters :p. Dus als een CVM voor jullie inderdaad de missing link is om kampioen te spelen: be my guest!
Maar als ik het vele geklaag over de CV's hier las, had ik gewoon verwacht dat die 15M misschien beter gespendeerd kon worden aan twee CV's, om maar iets te noemen. Of voor de back-positief waar toch ook niet veel enthousiasme over bestaat? Geen idee hoe het zit met het aanvallende compartiment, als alles daar goed zit, des te beter.

En Genk heeft toch al 12miljoen uitgegeven dit mercato?
't is én CV's én extra middenvelder dat we willen hé ;)

Mijn comment ivm Genk is misschien eerder naar voorbij jaren terug -> in de lijstjes met financiën van de JPL clubs staat Genk steeds zeer hoog met veel geld in kas, maar als je dan een seizoen pas 8e of zo wordt, dan zou ik me als supporter afvragen waarom dat geld niet uitgegeven ipv gespaard wordt?

't is én CV's én extra middenvelder dat we willen hé ;)

Mijn comment ivm Genk is misschien eerder naar voorbij jaren terug -> in de lijstjes met financiën van de JPL clubs staat Genk steeds zeer hoog met veel geld in kas, maar als je dan een seizoen pas 8e of zo wordt, dan zou ik me als supporter afvragen waarom dat geld niet uitgegeven ipv gespaard wordt?
Dat heeft te maken met onder andere de structuur. Genk werkt als enige ploeg nog steeds als een VZW. De fiscus is deze constructie ook aan het bekijken of Genk dit allemaal wettelijk doet. Indien hier ongeregeldheden worden vast gesteld moet Genk misschien nog zeer veel geld terug betalen. Dit kan oplopen tot meer dan 30 miljoen euro. Ik denk dat ze hiervoor een buffer voorzien.

En dat los van het feit dat we twee of drie seizoenen geleden nog het toenmalig Belgisch transferrecord braken.
Oppotten doen we toch echt niet,hoor...

Nu. Iedereen maakt zijn keuzes en Berge IS een goede speler. Maar ik vind het toch ook ...euhm... "speciaal" om 20 miljoen te gaan geven voor een VM. Voor zo een prijs zou die u toch eigenhandig in de CL moeten doen overwinteren. En er is uiteraard z'n blessuregevoeligheid. Elk seizoen mist ge die wel ff. Zelfs met de top medische staf die we onder Clement hadden, was dat het geval. Dat is geen kwestie van dat goed voorbereiden enzo, dat is effectief gewoon Berge.

Uiteraard zou dit niet mogen kunnen dat Genk aan de rechtspersonenbelasting en niet aan de vennootschapsbelasting onderworpen is. Slaat helemaal nergens op, zelfs al zijn ze een vzw. Is in feite gewoon een vorm van competitievervalsing zelfs. Zie hieronder:

Het toepasselijke belastingregime zal worden bepaald al naargelang de activiteiten die de VZW (of een andere rechtspersoon die geen winstoogmerk heeft) ontplooit: indien die geen onderneming exploiteert of verrichtingen van winstgevende aard uitoefent en zich louter beperkt tot werkzaamheden van filantropische, charitatieve, spirituele, religieuze of culturele aard, valt die buiten de toepassingssfeer van de vennootschapsbelasting en zal die onderworpen zijn aan de rechtspersonenbelasting.

Het begrip “een onderneming exploiteren” houdt in dat de VZW (of een andere rechtspersoon die geen winstoogmerk heeft) een nijverheids-, handels- of landbouwonderneming exploiteert waarvan de winst een als dusdanig aan de personenbelasting beroepsinkomen zou vormen indien die onderneming door een natuurlijk persoon wordt uitgeoefend. Een rechtspersoon die winstgevende bezigheden uitoefent en die werkt met een economisch doel, een organisatie en strategie op termijn en met rationele beheermethoden die essentieel gesteund zijn op de begrippen kosten, opbrengsten en rentabiliteit, zal aldus voor fiscale doeleinden als “vennootschap” worden omschreven aangezien zij een onderneming exploiteert.

Uiteraard exploiteert Genk een onderneming...

Al eens in Genk geweest? Da’s filantropie he.

Ik weet dat het een grapje is, maar zo pakken ze het wel aan in Genk. Hun verhaal is dat de talrijke sociale projecten (die ze nog gaan uitbreiden) zorgen dat het op die manier kon. En ik ga er vanuit dat ze dat toch wel besproken hebben met zowel boekhouders als advocaten? Zelf ken ik er echt niet genoeg van om te oordelen over die zaken en zal ik dus ook geen echte mening hebben over het technisch aspect van die zaak. Maar als het kristalhelder duidelijk was, was die zaak wel al lang afgerond, lijkt me.

Hoe zit het daar nu eigenlijk mee? Artikel is van 2020 en we zijn 2022. Gaat het naar een rechtszaak? Zijn ze achter de schermen een regeling aan het treffen? Want is in feite gewoon puur bedrog en belastingsontduiking van Genk.

Hoe zit het daar nu eigenlijk mee? Artikel is van 2020 en we zijn 2022. Gaat het naar een rechtszaak? Zijn ze achter de schermen een regeling aan het treffen? Want is in feite gewoon puur bedrog en belastingsontduiking van Genk.
Laat dat oordeel maar over aan mensen die heel wat meer over deze materie weten dan wij forumdiscussieerders.
Zoals ik al zei: Als het oordeel zo simpel was, was die zaak al afgehandeld.

Laat dat oordeel maar over aan mensen die heel wat meer over deze materie weten dan wij forumdiscussieerders.
Zoals ik al zei: Als het oordeel zo simpel was, was die zaak al afgehandeld.
En we moeten vooral niet doen alsof deze manier van werken zo voordelig is tov een vennootschap. Het heeft allemaal voor- en nadelen, maar als de voordelen doorwogen tov de nadelen, waren er wel meer VZW's terug te vinden in eerste klasse. Quod non.

Al hoop ik dat ze nog lang een VZW blijven alleszins.

België he, alles duurt hier lang eer dat effectief voor de rechtbank komt. Operatie propere handen is toch ook zo.

En we moeten vooral niet doen alsof deze manier van werken zo voordelig is tov een vennootschap. Het heeft allemaal voor- en nadelen, maar als de voordelen doorwogen tov de nadelen, waren er wel meer VZW's terug te vinden in eerste klasse. Quod non.

Bijna elke club was vroeger een VZW hoor. De laatste jaren zijn ze allemaal omgevormd naar een NV dacht ik. Enkel Genk niet. Ik ken er zelf ook te weinig van om hier een juiste beoordeling voor te geven. Ik weet alleen dat die boete nog boven hun hoofd hangt

Wat zijn die voor- en nadelen? Ik ken echt niks van die materie.

Wat zijn die voor- en nadelen? Ik ken echt niks van die materie.
Ik ben ook geen expert, maar heel kort: Een NV kan winst maken en die winst potentieel uitkeren. Dat maakt het interessant om aandeelhouder te worden. Aandeelhouders komen met geld, dus het is eenvoudiger om geld te vinden. Ik denk dat het bv ook eenvoudiger is om leningen aan te gaan als NV dan als VZW. Zijn er donkerrode cijfers door bv Corona, dan is er geen "sterke man" die even een paar miljoen kan pompen om de rode cijfers te compenseren:

Genk kan niet Gheysens-gewijs met miljoenen smijten voor een transfer
Genk kan niet Coucke-gewijs schulden doen verdwijnen
Genk kan niet Verhaeghe-gewijs 45miljoen in de club pompen om ze groter te maken

Maar is dat noodzakelijk een nadeel? Lokeren zou zeggen van niet. Beerschot ook niet.
Genk kan niet Standard-gewijs leeggeplunderd worden door Duchatelet...

En gezien de historie van Genk, zou ik het vreemd vinden mocht de club plots echt in handen zijn van een paar individuen - aandeelhoudersgewijs.

Belastingontduiking (fraude) zou ik het niet noemen. Al dan niet legitieme belastingontwijking is het zeker. Dat zal de rechter wel uitwijzen (uiteraard duurt dit allemaal lang in België), al heb ik geen idee of het al in de gerechtelijke dan wel nog in de administratieve fase zit.

Feit is dat Genk amper belastingen betaalt op hun winsten door niet aan de vennootschapsbelasting onderworpen te zijn (de belastbare basis in de rechtspersonenbelasting is zeer beperkt). Ik zie op het eerste zicht geen enkel nadeel hieraan, tenzij ze bepaalde zaken niét kunnen doen in de praktijk omwille van het behoud van deze status (zoals aangehaald door Niklas hierboven).

Het is geen zwart/wit situatie, maar de Belgische rechtspraak is toch zeer streng hoor op dit vlak. Denk overigens dat alle andere clubs o.a. net om die reden zijn overgeschakeld naar vennootschapsstatus.

Ook in de recente rechtsleer (2021) wordt trouwens geoordeeld dat dit bij professionele voetbalclubs eigenlijk niet meer te verdedigen valt. Het staat buiten kijf dat ook Genk handelsactiviteiten verricht (verkoop tickets, business seats, merchandise, etc.); de hamvraag is of deze beschouwd kunnen worden als bijkomstig aan het "onbaatzuchtige doel"? Neen, volgens de rechtsleer: "indien de handelsactiviteiten noodzakelijk zijn om het onbaatzuchtig doel te verwezenlijken, zal de handelsactiviteit slechts bijkomstig zijn. Mijn inziens is dit echter niet het geval bij professionele voetbalploegen. Hoewel voetbalploegen onmiskenbaar de voetbalsport promoten door hun nationale naamsekendheid en publiciteit, kan bezwaarlijk gesteld worden dat alle handelsactiviteiten noodzakelijk zijn voor de realisatie van dit onbaatzuchtige doel. Het businessmodel van een dergelijke voetbalclub is gestoeld op het maken van zoveel mogelijk winst opdat de club zou kunnen concurreren met de andere voetbalclubs en zo in staat zou zijn om zijn sportieve prestaties in binnen- en buitenland te verbeteren."

Bovendien zou het ook zomaar staatssteun kunnen zijn (en dus zou het fiscaal voordeel moéten worden teruggevorderd door de Belgische Staat). Zie bijvoorbeeld het gelijkaardige Spaanse verhaal waarbij 4 Spaanse clubs (waaronder Barcelona en Real Madrid) "non profit" konden blijven in tegenstelling tot alle andere clubs waarbij de eersten onderworpen waren aan een lager belastingtarief. Staatssteun volgens het Hof van Justitie (4 maart 2021, C‑362/19). Niet helemaal hetzelfde, maar toch zeer gelijkaardig.

Laatst bewerkt:
Belastingontduiking (fraude) zou ik het niet noemen. Al dan niet legitieme belastingontwijking is het zeker. Dat zal de rechter wel uitwijzen (uiteraard duurt dit allemaal lang in België), al heb ik geen idee of het al in de gerechtelijke dan wel nog in de administratieve fase zit.

Feit is dat Genk amper belastingen betaalt op hun winsten door niet aan de vennootschapsbelasting onderworpen te zijn (de belastbare basis in de rechtspersonenbelasting is zeer beperkt). Ik zie op het eerste zicht geen enkel nadeel hieraan, tenzij ze bepaalde zaken niét kunnen doen in de praktijk omwille van het behoud van deze status (zoals aangehaald door Niklas hierboven).

Het is geen zwart/wit situatie, maar de Belgische rechtspraak is toch zeer streng hoor op dit vlak. Denk overigens dat alle andere clubs o.a. net om die reden zijn overgeschakeld naar vennootschapsstatus.

Ook in de recente rechtsleer (2021) wordt trouwens geoordeeld dat dit bij professionele voetbalclubs eigenlijk niet meer te verdedigen valt. Het staat buiten kijf dat ook Genk handelsactiviteiten verricht (verkoop tickets, business seats, merchandise, etc.); de hamvraag is of deze beschouwd kunnen worden als bijkomstig aan het "onbaatzuchtige doel"? Neen, volgens de rechtsleer: "indien de handelsactiviteiten noodzakelijk zijn om het onbaatzuchtig doel te verwezenlijken, zal de handelsactiviteit slechts bijkomstig zijn. Mijn inziens is dit echter niet het geval bij professionele voetbalploegen. Hoewel voetbalploegen onmiskenbaar de voetbalsport promoten door hun nationale naamsekendheid en publiciteit, kan bezwaarlijk gesteld worden dat alle handelsactiviteiten noodzakelijk zijn voor de realisatie van dit onbaatzuchtige doel. Het businessmodel van een dergelijke voetbalclub is gestoeld op het maken van zoveel mogelijk winst opdat de club zou kunnen concurreren met de andere voetbalclubs en zo in staat zou zijn om zijn sportieve prestaties in binnen- en buitenland te verbeteren."

Bovendien zou het ook zomaar staatssteun kunnen zijn (en dus zou het fiscaal voordeel moéten worden teruggevorderd door de Belgische Staat). Zie bijvoorbeeld het gelijkaardige Spaanse verhaal waarbij 4 Spaanse clubs (waaronder Barcelona en Real Madrid) "non profit" konden blijven in tegenstelling tot alle andere clubs waarbij de eersten onderworpen waren aan een lager belastingtarief. Staatssteun volgens het Hof van Justitie (4 maart 2021, C‑362/19). Niet helemaal hetzelfde, maar toch zeer gelijkaardig.
Ik meen eens gelezen te hebben dat dat horeca-gedeelte gescheiden is van het gedeelte dat VZW is. Verbeter mij gerust als iemand het beter weet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan