Spaans Voetbal 2022-2023

exCite

Supermoderator
Crowdfunder FE
1655903056217.png


Start seizoen: 14 augustus
Kalender: https://www.laliga.com/en-ES/laliga-santander/results
Gedegradeerde teams: Levante, Alavés, Granada
Gepromoveerde teams: Almería, Real Valladolid, Girona

Het eerste weekend ziet er alvast als volgt uit:

Zondag 14 augustus
Athletic Club v Mallorca
Barcelona v Rayo Vallecano
Real Betis v Elche
Celta v Espanyol
Cadiz v Real Sociedad
Osasuna v Sevilla
Almeria v Real Madrid
Getafe v Atletico Madrid
Real Valladolid v Villareal
Valencia v Girona

De bekerwedstrijden alsook ploegen/wedstrijden uit de lagere regionen van het Spaanse voetbal mogen hier natuurlijk ook besproken worden.
 
Laatst bewerkt:
Hazard zich gemeld op de club zonder overwicht, wat gaan we nu krijgen. Volgens intimie is hij nu fitter dan dat hij ooit was bij Real.

Ben ke benieuwd. Lijkt zijn belofte wel na te leven.
 
Kan nog altijd niet geloven dat Deportivo nu wéér in derde klasse moet aantreden. Ongelofelijk eigenlijk wat voor tegenslagen we al meegemaakt hebben de laatste jaren.

2018: Degradatie naar tweede klasse, terwijl we nochtans een ploeg hadden om voor Europa mee te doen. Ruzie in de kleedkamer en incompetente coaches (Seedorf) leiden ons naar Segunda.

2019: We halen de finale van de promotie-playoffs, waarin we de heenmatch 2-0 winnen van Mallorca. In de terugmatch krijgen we een loepzuivere penalty niet, waarna we meteen de 1-0 incasseren. Uiteindelijk 3-0 verloren na een abominabele wedstrijd. In de laatste seconde van de blessuretijd komt Pablo Marí nog moederziel alleen voor hun keeper, maar hij kopt de winning goal op de buitenkant van de paal. Nét op het moment dat de bal erin leek te gaan, haperde mijn stream. Gedurende vijf seconden dacht ik dat we in Primera zaten. Niet dus.

2020: Als we op speeldag 40 thuis winnen tegen Extremadura, dan stellen we het behoud mathematisch vast. Extremadura was op dat moment al meer dan een maand hopeloos gedegradeerd , zat in zware financiële moeilijkheden (ondertussen bestaan ze al niet meer), en moesten met hun C-ploeg (17-18 jarigen) de match komen spelen. We komen meteen 1-0 voor, maar missen daarna zowat 10 opendoelkansen. In de tweede helft blundert onze doelman drie keer, en geven we de match in het slotkwartier helemaal uit handen. Extremadura scoort de 2-3 in de 94ste minuut. Deze match gaat de geschiedenis in als de grootste schertsvertoning in de geschiedenis van de club. Daarna degraderen we dankzij het Fuenlabradaschandaal, met maar liefst 51 punten. Elche promoveert naar Primera met slechts 9 punten meer.

2021: Na een kutseizoen in derde klasse, lijken we op het einde toch terug in vorm te komen. Op de laatste speeldag van de reguliere competitie lijken we alsnog de promotie play-offs te halen, maar we moeten rekenen dat Coruxo minstens een punt pakt tegen Celta B. Coruxo staat de ganse match 1-0 voor, maar in het slot scoort Celta B twee goals in 1 minuut. Weg play-offs.

2022: We lopen weer de eerste plaats mis, maar we spelen wel de finale van de play-offs thuis tegen Albacete. Er kunnen geen penalties zijn, want als het na 120 minuten nog gelijk is, wint Depor automatisch dankzij de hogere eindplaats in de rangschikking. We gaan rusten met een 1-0 voorsprong, geen vuiltje aan de lucht. In de 83ste minuut scoort Albacete de gelijkmaker, hun eerste schot op doel. Daarna even paniek bij Depor, maar in de verlengingen zijn we terug heer en meester. We missen twee keer een one-on-one met hun doelman. In de 113de minuut waait de 1-2 plots binnen doordat de spelers terug begonnen te panikeren. Weg promotie.

De finale van Albacete heb ik in juni zelf meegemaakt in Riazor, en is nog altijd niet verteerd. Speciaal ervoor naar La Coruña gevlogen, nadat ik met heel veel geluk via-via een ticket had kunnen bemachtigen. Dat je dan tot twee keer toe in dezelfde match de promotie weggeeft in de slotminuten, een promotie die de supporters op dat moment al aan het vieren waren, is onbeschrijfelijk kut. Maar goed. Vroeg of laat zal het wel eens meezitten zeker?

/blog
 
Moeilijke wedstrijd van Real gisteren, maar gelukkig nog over de streep kunnen trekken door een fabelachtige vrije trap van Alaba (zijn eerste baltoets nadat hij net een halve minuut op het veld staat)

Klassiek spelbeeld verder. Nog niet helemaal wakker bij het begin en dan Almeria dat meteen 1-0 voor komt op een counter. Ik heb toch mijn twijfels bij Rudiger in een defensie met vier man met een hoge lijn, want hier werd hij meteen koud gepakt in de rug. In de topwedstrijden, waar Real normaliter lager voetbalt, zal die vast en zeker een meerwaarde zijn.

Vervolgens al Real wat de klok slag, want Almeria trok zich logischerwijs terug en ondanks een resem schoten en corners maar één absolute 100% kans. In de tweede helft wel gelukkig de gelijkmaker op het uur en daarna dus die vrije trap van Alaba.

Paar opmerkingen:
- Er moet echt nog een rechtsbuiten bij. Valverde op rechts kan absoluut in topwedstrijden voor extra stabiliteit/loopvermogen/controle, maar tegen zulke ploegen moet daar iemand anders staan. Al het gevaar kwam over links via Vinicius, die verder echt een prima wedstrijd speelde. 1 naam Florentino: Antony. @Wilcao :biglaugh:
- Prima invalbeurt van Hazard
- Kroos weergaloos gisteren :love: (behalve misschien de corners dan)

Leuk ook dat Carlo meteen roteert. Vorig seizoen was dat een serieus hekelpunt bij de aanhang, maar dit seizoen heeft hij wel aangegeven dat vaker te doen (ook met het aankomend WK). Ik vrees alleen dat er aanvallend nog iets gaat moeten bijkomen want Vinicius en Benzema kunnen moeilijk álles spelen.

Ga trouwens proberen om na elke wedstrijd (als ik kan kijken) een kort verslagje te brengen, want ik vond het topic vorig jaar maar dood).
 
Dan mag Hazard de penalty trappen van Benzema, wordt em gepakt. :wallbash:
Beetje toonaangevend voor zijn huidige situatie. Totaal gebrek aan vertrouwen/vorm. Ik las veel commentaren dat hij hem arrogant en nonchalant trapte, maar dat is altijd zijn manier geweest, maar nu was het gewoon met gebrek aan overtuiging.

Verder goede wedstrijd van Real. Moeilijke eerste halfuur-/helft, maar da's wel vaker zo in wedstrijden op Celta de Vigo en consoorten. Beide terechte penalty's, weergaloze goal van man van de match Luka Modric. Schitterende assist ook voor de 1-3 en de counter voor de 1-4 mocht er ook wezen. Tchouameni goede wedstrijd gespeeld als vervanger van Casemiro, toch zeker in de tweede helft. 1-4 kwam ook dankzij zijn goed verdedigend werk. Enigst minpunt vond ik Ferland Mendy. Die komt voetballend toch echt te kort als linksback voor Real. Verdedigend is dat een beest, maar zelfs gisteren gingen bij momenten de simpelste passes mis. Ik zou toch opteren om daar tegen kleinere ploegen toch vaker Alaba te gebruiken als je aanvallend wat moet forceren. Geen idee trouwens waarom die 8.0 krijgt op Fotmob, dat is echt onjuist.

En Hazard tsja. Hij viel wel weer gretig in, maar zulke dingen moet hij dan wel grijpen. Hij krijgt een cadeautje van Benzema en dan neemt hij het niet aan. Je kan eens een penalty missen natuurlijk, maar dit gaat mentaal extra doorwegen gezien zijn situatie.


Oh en dit vond ik echt hilarisch. :laugh: Zijn sprint na die steekpass.
 
Lewandowski al gescoord na 44 minuten.
44 Seconden. Daarna was het niveau heel matig tot minuut 60, toen Ansu Fati & Raphinha invielen. Opeens ging alles véél sneller.
Ferran Torres gaat snel zijn basisplaats kwijt zijn op die manier.


Daarnaast is de verdediging nog altijd kaas met gaten. Ze moeten Koundé toch ASAP inschrijven. En waarom Xavi Frenkie op de 6 zet, snap ik toch ook niet. Die is veel beter wat hoger op het veld. Zeker als Gavi zoals vorige speeldag (nog) niet in vorm is.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan