Lijstjestijd 2023

clercqie

Well-known member
Zo zo, het is stilaan tijd om te horen wat de favoriete muziek van iedereen was in 2023 zeker? We zijn er op BG gelukkig niet té vroeg aan begonnen, zoals het geval was bij de mainstream publicaties. In hun haast hebben die natuurlijk al de echt goede albums gemist in die brakke lijstjes. Daardoor zal via deze thread de enige échte balans van het voorbije jaar kunnen opgemaakt worden! Net op tijd om inspiratie op te doen om zo toch maar de grootste hipsterprijs aan de familiefeesttafels in de wacht te kunnen slepen, volgende week.


Zonder enige pretentie van volledigheid te willen vertonen, zal ik anders zelf de spits afbijten. :)

Vorig jaar is het me nog gelukt om een Top 6 ranking te geven, gezien ik toen vond dat er toch 6 platen duidelijk boven de rest uit staken. Dit jaar is me dit daarentegen niet gelukt, gezien ik het echt moeilijk had om de echte uitschieters aan te duiden… Je zou dus kunnen besluiten dat ik 2022 een beter muziekjaar vond. Maar zoals @FlyingHorseman ook al heeft aangehaald van tijd tot tijd: je hoeft slechts een beetje moeite te doen om constant goeie nieuwe muziek te (blijven) ontdekken. Ik heb me dit jaar alvast niet verveeld. Om het overzicht wat te kunnen bewaren heb ik op Spotify een playlist staan waarin ik het eerste nummer van de albums die ik dit jaar heb beluisterd opsla om zo gemakkelijk te kunnen doorklikken naar het album zelf. (Elk zijn systeem natuurlijk :unsure: ) We zijn op moment van schrijven beland op een totaal van 180 albums beluisterd. Niet mis, al zeg ik het zelf.

In wat volgt probeer ik mijn favoriete releases van 2023, onderverdeeld in een aantal los gedefinieerde categorieën, neer te pennen. Te beginnen met……

Artist of the year – AOTY
King Gizzard & The Lizard Wizard -- PetroDragonic Apocalypse; or, Dawn of Eternal Night: An Annihilation of Planet Earth and the Beginning of Merciless Damnation.

Ja ja, ja, it happened. Consider me based & Gizzard-pilled.

Er was geen ontkomen aan aan King Gizzard dit jaar. In januari waren ze de eerste artiest in de nieuwe Classic Artists reeks hier op het forum en daardoor ben ik terug in de discografie gedoken. Dan ben ik doorheen het jaar telkens blijiven terugkeren naar de discografie. Groot voordeel natuurlijk van zoveel keus te hebben; de zotten. Toen PetroDragonic Apocalypse deze zomer uitkwam was ik dus reeds een bekeerde Gizz-head, maar toch : Damn. Wat. Een. Album is me dit geworden. Moddervette plaat, scheuren van begin tot eind. Super strak, super fun, met (onnozele) lyrics die dagenlang in het hoofd blijven rondspoken. Motor Spirit, Converge, Witchcraft, Dragon : topnummers allemaal! Een half jaar later zet ik hem ongeveer gelijk met Polygondwanaland aan de absolute top van de Gizzverse. Amai, wat een tour de force.

(groot contrast met The Silver Chord, die ik na de release week eigenlijk quasi niet meer heb beluisterd; grote sof eigenlijk, amai)



Al wat volgt staat niet in volgorde.

Jazz / Ambient / Drone hybrides
  • Arooj Aftab, Vijay Iyer & Shahzad Ismaily – Love In Exile
  • Laurel Halo – Atlas
  • Stephan Micus – Thunder
  • The Necks – Travel
  • Titanic – Vidrio
  • Waclaw Zimpel – Train Spotter
2023 was een topjaar voor de meditatieve muziekluisteraar naar mijn mening. Bovenstaande albums zijn niet echt netjes onder te brengen onder “Jazz” of “Ambient”, maar qua feel liggen ze relatief dicht bij elkaar aan voor me. Aanraders voor late-night listening!!

Weirdo Leftfield Pop
  • Avalon Emerson -- ...& The Charm
  • Decisive Pink – Ticket to Fame (Kate NV <3 )
  • Kate NV – WOW
  • Kelela – Raven
  • Liv.e – Girl In The Half Pearl
  • Water From Your Eyes – Everyone’s Crushed
  • Yaeji – With a Hammer
  • Yves Tumor -- Praise a Lord Who Chews but Which Does Not Consume; (Or Simply, Hot Between Worlds)
Je gaat in mij niet snel een poptimist vinden. Ik geef toe dat ik veel gehypete zaken dit jaar best overroepen vind. Lees: gewoon niet mijn ding. Sorry aan de Caroline Polachek fans! Maar dat wil niet zeggen dat ik catchy fun altijd aan me voorbij laat gaan. Kate NV heeft een paar albums gemaakt dit jaar waar ik ben blijven naar luisteren, en live op Sonic City was dit gewoonweg dolle pret. Yves Tumor heeft opnieuw een heel indrukwekkend album uit met Prince-worship. Water From Your Eyes is pijnlijk hippe, ironische sleaze uit Brooklyn, New York. En Yaeji heeft voor mij de beste hybride tussen popland en clubland gemaakt dit jaar (met Kelela niet ver daar achteraan).

  • billy woods & Kenny Segal – Maps
  • Kassa Overall – ANIMALS
Aan dit uiterst summiere lijstje te zien, is het duidelijk dat Hip-Hop voor mij een serieuze blinde vlek is. Desondanks verdient billy woods wat mij betreft alle accolades die hem in de professionele lijstjes worden toegekend.

Rock / Post-Punk / Folk / algemene gitaartoestanden
  • Goat (JPN) – Joy in Fear
  • Ratboys – The Window
  • Shame – Food for Worms
  • Slowdive – everything is alive
  • Squid – O Monolith
  • Joanna Sternberg – I’ve Got Me
  • Swans – The Beggar
Een lijstje dat elk jaar minder groot wordt, wat ergens toch tekenend is voor het veranderende muzieklandschap. Edoch, de aanhouder wint want er zijn elk jaar toch een aantal bands die me hyped en enthousiast krijgen met hun jeugdig gitaargeweld. Shame en Squid zijn de representanten van de Londense “post-punk” beweging, dit jaar. Zeker Shame verdient een shout-out, want ik kende ze nog niet, terwijl Food For Worms toch één van mijn meest beluisterde albums is gebleken dit jaar. Swans heeft terug een fantastische plaat uit. Slowdive en Joanna Sternberg zijn dan weer voor de klassieke Radio1 meerwaardezoeker. Rustig, ingetogen, maar beiden erg mooi. De japanse geit was een ontdekking waarvan ik hun recente passage in Gent helaas heb moeten missen, maar gelukkig is er volgend jaar in april de herkansing op BRDCST festival! Erg benieuwd hiernaar! Ratboys is een late ontdekking. Heb deze her en der vermeld gezien in lijstjes van oa. Pitchfork en Stereogum en ik ben op korte tijd verslaafd geworden. Deze staat nu toch een enkele weken onafgebroken op repeat. @utred, ik denk dat ge fan gaat zijn!

All Things Valentina Magaletti
  • Vanishing Twin – Afternoon X
  • Moin – Clocked Off
  • V/Z – Suono Assente
  • Holy Tongue – Deliverance and Spiritual Warfare
  • Holy Tongue, Beatrice Dillon, Lamin Fofana, LABOUR (EP op Honest Jon’s)
Deze straffe madam verdient toch een aparte vermelding. Geen onbekende voor de vaste forumgangers. Hoe mevrouw Magaletti er in slaagt om zoveel verschillende projecten gaande te houden, het is ongelooflijk. Ok, ze speelt dan wel de drums, maar toch. Voor iemand als mezelf die vrij verslaafd is aan ritmische complexiteit, is het spel van Valentina echt crack.

Vanishing Twin heb ik trouwens denk ik niet vermeld zien worden op het forum hier, dus bij deze: dikke dikke aanrader!!! En check zeker ook voorganger Ookii Gekkou. Magnifieke mix tussen Talking Heads en Stereolab, deze band.

All Things Shackleton
  • Shackleton – The Scandal of Time
  • Shackleton & Scotch Rolex – Death By Tickling
  • Shackleton & Waclaw Zimpel – In The Cell of Dreams
  • Flesh & The Dream – Choose Mortality
Shackleton blijft één van mijn favoriete elektronische artiesten en hij heeft weer een waar boerenjaar achter de rug. Het is bijna niet meer te volgen. Alles in bovenstaande lijst is zware elektronische kost, maar zo de moeite. Hij blijft toch een van de meest unieke, zijn eigen pad bewandelende artiesten van de voorbije 15 jaar. Hij heeft aangekondigd dat hij na The Scandal of Time een tijdje rust zal nemen. Ik ben benieuwd of dat hem zal lukken, want de muziek blijft als vanzelf uit hem stromen, zo lijkt het toch.

Bleep Bloop Electronics
  • Actress – LXXXVIII
  • Andrea – Due in Color
  • ASC – The Depths of Space
  • Barker – Unfixed
  • Call Super – Eulo Cramps
  • Erika – Anevite Void
  • ERP – Rotating Assembly
  • ERP – Untitled (Apnea103)
  • Marina Herlop – Nekkuja
  • Hieroglyphic Being – The Moon Dance
  • Helena Hauff – fabric presents
  • Jlin – Perspective
  • Kassem Mosse – Workshop32
  • Rrose – Please Touch
  • Upsammy – Germ in a Population of Buildings
  • Dario Zenker – Reflection
Wie het Beats/Experimental Electronic topic een beetje volgt, weet dat dit mijn natuurlijke luisterhabitat vormt. Techno, House, Jungle en aanverwanten, maar meestal met een hoek af. Toegegeven voor een groot stuk geïnspireerd op de aanraders van Boomkat, Hardwax, Clone en RA. Ik ga het niet allemaal in detail overlopen, maar 2023 is op vlak van (semi-underground) clubmuziek weer een schitterend jaar geweest.

Metal-aanverwanten
  • BIG|BRAVE – nature morte
  • Briqueville -- IIII
  • Godflesh – PURGE
  • Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs – Land of Sleeper
Deze zaken heb ik schaamteloos geplukt uit het geweldige Stoner/Doom topic. Absoluut niet mijn natuurlijke luisterhabitat, maar gelukkig weten de kenners daar telkens opnieuw de weg naar de good stuff aan te duiden.

Outernational
  • Ali Sethi & Nicolás Jaar – Intiha
  • Bixiga 70 – Vapor
  • Dijf Sanders – SUPRA
  • Faizal Mostrixx – Mutations
  • Harmonious Thelonius – Cheapo Sounds
  • Lamin Fofana And The Doudou Ndiaye Rose Family (Op Honest Jon’s)
  • Marlene Ribeiro – Toquei no Sol
  • Nihiloxica – Source of Denial
..ofte muziek van heinde en verre. Last maar zeker niet least. Het is namelijk in deze categorie dat de écht vernieuwende sounds te vinden zijn, elk jaar opnieuw. Clashen tussen oud en nieuw, traditie en toekomst. Hierbij ook een expliciete shout naar de visionaire labels die er telkens in slagen onbekend obscuur talent te vinden en in de spotlight te zetten : Glitterbeat, Honest Jon’s , Crammed Discs (Belgische trots!!)

Mijn 2023 Live
  • Swans @ Bourla schouwburg, Antwerpen
  • War on Drugs, Live is Live Antwerpen
  • Minami Deutsch @ De Roes, Gent
  • Squid @ AB, Brussel
  • BIG|BRAVE @ Trefpunt, Gent
  • Sonic City: Moin, Andy Stott, Bitchin Bajas, Decisive Pink
  • Nihiloxica en Kokoko! @ Wintercircus, Gent
  • Dijf Sanders @ Wintercircus, Gent
Het heeft even geduurd, maar ik ben er in geslaagd om in 2023 terug wat meer in een concertzaal of op een festival te vinden geweest te zijn. Ha, wat een zaligheid. De opening van de magnifieke Wintercircus was erg geslaagd! Heel benieuwd naar de programmatie in de toekomst. Toch een serieuze aanwinst voor Gent.




.... eeeeeen dat is het zowat (voor nu dan toch :unsure: ).
 
Laatst bewerkt:
de hipster punten lopen binnen bij @clercqie

nummer 1 voor mij dit jaar is hidden orchestra - to dream is to forget

voor de rest de komende weken eens proberen een lijstje maken, niet slecht om eens terug te kijken ipv telkens the next big thing op te zetten.
 
Album Of The Year:
Lankum - False Lankum

Soms heb ik een beetje schrik om de interesse in muziek wat te verliezen. Maar voorlopig is er elk jaar toch minstens één album dat me recht in de sjokkedezen weet te raken. Geen enkel album kwam harder binnen dan het meesterwerk False Lankum, een plaat die traditionele folk in leven houdt door ze te vertalen naar hedendaagse klanken en moderne gevoeligheid. Als je weet in wat voor rare tijden we leven, zal het niet verbazen dat de dame en heren van Lankum meesters zijn in het aftasten van de grens tussen licht en duister.
De moderne update wordt hier verzorgd door gebruik te maken van noise, drones en allerlei rare geluidjes op de achtergrond. De fenomenale opener Go Dig My Grave zet meteen de toon: een traditionele folkballad doordrenkt in noise die contrasteert met de prachtige stem van Radie Peat. De lieftallige schoonheid van Netta Perseus moet halverwege plaats ruimen voor dreigende drones, alsof donkere wolken vanuit het niets een blauwe hemel bedekken. Zelfs het feestdeuntje Master Crowley's krijgt iets sinister door de steeds meer opgedreven intensiteit. Het beste wordt tot het laatste gehouden. Wanneer het repetitieve refrein van de epische Pink Floyd folk van The Turn over me heen spoelt, ben ik helemaal murw geslagen en ben ik telkens opnieuw overtuigd dat ik dit jaar niks beter gehoord heb.


Ik heb het geprobeerd maar het is onmogelijk alles numeriek te rangschikken dus ik ga het clercqiegewijs ook in enkele genres onderverdelen en het daarbinnen een beetje rangschikken. En zelfs dan was het regelmatig moeilijk om sommige albums in een bepaald hokje te krijgen. Misschien dat er hier en daar nog eens een album me te binnen schiet, dan pas ik het stiekem nog wel even aan.

Hardere gitaren
Squid - O Monolith
Yo La Tengo - This Stupid World
Slowdive - Everything Is Alive
Sprain - The Lamb As Effigy
Model/Actriz - Dogsbody
Ragana - Desolation’s Flower
Feeble Little Horse - Girl With Fish
Protomartyr - Formal Growth In The Desert
BIG|BRAVE - nature morte
Wednesday - Rat Saw God
Bar Italia - Tracey Denim
Briqueville - IIII
OSEES - Intercepted Message
Shame - Food For Worms
Frankie & The Witch Fingers - Data Doom
Jeff Rosenstock - HELLMODE

Zachtere gitaren
Sufjan Stevens - Javelin
ØXN - CYRM
Maria BC - Spike Field
Wilco - Cousin
Blue Lake - Sun Arcs
Bert Dockx Band - Ghosts
Julie Byrne - The Greater Wings
Daniel Bachman - When The Roses Come Again
ML Buch - Suntub
Bonnie Prince Billy - Keeping Secrets Will Destroy You
Blake Mills - Jelly Road

Hip Hop
billy woods & kenny segal - maps
JPEGMAFIA & Danny Brown - Scaring The Hoes
Aesop Rock - Integrated Tech Solutions
Danny Brown - Quaranta
Armand Hammer - We Buy Diabetic Test Strips

Jazz, Soul, R&B, World etc.
ANOHNI & The Johnsons - My Back Was A Bridge For You To Cross
Yussef Dayes - Black Classical Music
Sampha - Lahai
Liv.e - Girl In The Half Pearl
Jaimie Branch - Fly or Die Fly or Die Fly or Die ((World War))
Marlene Ribeiro - Toquei No Sol
Kelela - Raven
Arooj Aftab, Vijay Iyer & Shahzad Ismaely - Love In Exile
Ali Sethi & Nicolas Jaar - Intiha
Irreversible Entanglements - Protect Your Light
McKinley Dixon - Beloved, Paradise, Jazz
Kofi Flexx - Flowers In The Dark

Elektronica
Young Fathers - Heavy Heavy
James Holden - Imagine This Is A High-Dimensional Space of All Posibilities
Fever Ray - Radical Romantics
Mandy, Indiana - I’ve Seen A Way
Forest Swords - Bolted
Wata Igarashi - Agartha
Sofia Kourtesis - Madres
Marina Herlop - Nekkuja
Caroline Polachek - Desire, I Want To Turn Into You
Tim Hecker - No Highs
Yaeji - With A Hammer
Lost Girls - Selvutsletter
Oneohtrix Point Never - Again

Experimental & Classical & Lana Del Rey
L’Rain - I Killed Your Dog
Colin Stetson - When We Were That What Wept For The Sea
Titanic - Vidrio
Water From Your Eyes - Everyone’s Crushed
PJ Harvey - I Inside The Old Year Dying
Laurel Halo - Atlas
Rắn Cạp Đuôi - *1
Ryuichi Sakamoto - 12
Lana Del Rey - Did You Know That There's A Tunnel Under Ocean Boulevard
Gia Margaret - Romantic Piano
Tirzah - Trip9love…???
Estrella Del Sol - Figura De Cristal
The Necks - Travel
Lia Kohl - The Ceiling Reposes
Tujiko Noriko - Crépescule I & II
 
Laatst bewerkt:
Meneer heeft geen tijd om eens een pint te gaan drinken met zijn forumgangers maar kan wel halve boeken schrijven :unsure:

Ratboys is een late ontdekking. Heb deze her en der vermeld gezien in lijstjes van oa. Pitchfork en Stereogum en ik ben op korte tijd verslaafd geworden. Deze staat nu toch een enkele weken onafgebroken op repeat. @utred, ik denk dat ge fan gaat zijn!
You know me so well <3 Toptip superalbum.

Experimental & Classical & Lana Del Rey
Mijn favoriete genre


Mijn lijstjes zullen wat vertraging oplopen want ik ben eindelijk bij Bell Witch beland en nu wil ik naar niets anders meer luisteren.
 
Pff dees jaar maar weinig albums toegevoegd aan mijn playlist die de moeite waren, voor de rest niet zoveel uithoeken explored. Ik wacht nog op het lijstje van Thevinylfactory om te zien wat voor heerlijks ik gemist heb. Ondertussen hier de lijsten ook eens uitpluizen !!

Anyway mijn top as it stands for now:

a.s.o - a.s.o.
K-Lone - Swells
Greg Foat & Gigi Masin - Dolphin
Young Fathers - Heavy Heavy
Overmono - Good Lies
Caroline Polachek - Desire I Want To Turn Into You
James Holden - Imagine This Is A High Dimensional Space Off All Possibilities
Tirzah - trip9love...?
Slowdive - Everything Is Alive
Belbury Poly - The Path
Anthony Naples - Orbs
Nia Archives - Sunrise Bang Ur Head Against The Wall
Minor Science - Absent Friends, Vol III
Altın Gün - Aşk
Clark - Sus Dog
 
Laatst bewerkt:
Ik wou Bell Witch ook toevoegen voor de coolheidspunten maar ik denk dat ik nog maar twee keer dat album helemaal heb kunnen uitluisteren. :unsure:

Ratboys vind ik alvast ook tof. En nog een paar tips van @Bjorn checken. RIP Gravetiet.
 
Album Of The Year:
Lankum - False Lankum

Soms heb ik een beetje schrik om de interesse in muziek wat te verliezen. Maar voorlopig is er elk jaar toch minstens één album dat me recht in de sjokkedezen weet te raken. Geen enkel album kwam harder binnen dan het meesterwerk False Lankum, een plaat die traditionele folk in leven houdt door ze te vertalen naar hedendaagse klanken en moderne gevoeligheid. Als je weet in wat voor rare tijden we leven, zal het niet verbazen dat de dame en heren van Lankum meesters zijn in het aftasten van de grens tussen licht en duister.
De moderne update wordt hier verzorgd door gebruik te maken van noise, drones en allerlei rare geluidjes op de achtergrond. De fenomenale opener Go Dig My Grave zet meteen de toon: een traditionele folkballad doordrenkt in noise die contrasteert met de prachtige stem van Radie Peat. De lieftallige schoonheid van Netta Perseus moet halverwege plaats ruimen voor dreigende drones, alsof donkere wolken vanuit het niets een blauwe hemel bedekken. Zelfs het feestdeuntje Master Crowley's krijgt iets sinister door de steeds meer opgedreven intensiteit. Het beste wordt tot het laatste gehouden. Wanneer het repetitieve refrein van de epische Pink Floyd folk van The Turn over me heen spoelt, ben ik helemaal murw geslagen en ben ik telkens opnieuw overtuigd dat ik dit jaar niks beter gehoord heb.


Ik heb het geprobeerd maar het is onmogelijk alles numeriek te rangschikken dus ik ga het clercqiegewijs ook in enkele genres onderverdelen en het daarbinnen een beetje rangschikken. En zelfs dan was het regelmatig moeilijk om sommige albums in een bepaald hokje te krijgen. Misschien dat er hier en daar nog eens een album me te binnen schiet, dan pas ik het stiekem nog wel even aan.

Hardere gitaren
Squid - O Monolith
Yo La Tengo - This Stupid World
Slowdive - Everything Is Alive
Sprain - The Lamb As Effigy
Model/Actriz - Dogsbody
Ragana - Desolation’s Flower
Feeble Little Horse - Girl With Fish
Protomartyr - Formal Growth In The Desert
BIG|BRAVE - nature morte
Wednesday - Rat Saw God
Bar Italia - Tracey Denim
Briqueville - IIII
OSEES - Intercepted Message
Shame - Food For Worms
Frankie & The Witch Fingers - Data Doom
Jeff Rosenstock - HELLMODE

Zachtere gitaren
Sufjan Stevens - Javelin
ØXN - CYRM
Maria BC - Spike Field
Wilco - Cousin
Blue Lake - Sun Arcs
Bert Dockx Band - Ghosts
Julie Byrne - The Greater Wings
Daniel Bachman - When The Roses Come Again
ML Buch - Suntub
Bonnie Prince Billy - Keeping Secrets Will Destroy You
Blake Mills - Jelly Road

Hip Hop
billy woods & kenny segal - maps
JPEGMAFIA & Danny Brown - Scaring The Hoes
Aesop Rock - Integrated Tech Solutions
Danny Brown - Quaranta
Armand Hammer - We Buy Diabetic Test Strips

Jazz, Soul, R&B, World etc.
ANOHNI & The Johnsons - My Back Was A Bridge For You To Cross
Yussef Dayes - Black Classical Music
Sampha - Lahai
Liv.e - Girl In The Half Pearl
Jaimie Branch - Fly or Die Fly or Die Fly or Die ((World War))
Marlene Ribeiro - Toquei No Sol
Kelela - Raven
Arooj Aftab, Vijay Iyer & Shahzad Ismaely - Love In Exile
Ali Sethi & Nicolas Jaar - Intiha
Irreversible Entanglements - Protect Your Light
McKinley Dixon - Beloved, Paradise, Jazz
Kofi Flexx - Flowers In The Dark

Elektronica
Young Fathers - Heavy Heavy
James Holden - Imagine This Is A High-Dimensional Space of All Posibilities
Fever Ray - Radical Romantics
Mandy, Indiana - I’ve Seen A Way
Forest Swords - Bolted
Wata Igarashi - Agartha
Sofia Kourtesis - Madres
Marina Herlop - Nekkuja
Caroline Polachek - Desire, I Want To Turn Into You
Tim Hecker - No Highs
Yaeji - With A Hammer
Lost Girls - Selvutsletter
Oneohtrix Point Never - Again

Experimental & Classical & Lana Del Rey
L’Rain - I Killed Your Dog
Colin Stetson - When We Were That What Wept For The Sea
Titanic - Vidrio
Water From Your Eyes - Everyone’s Crushed
PJ Harvey - I Inside The Old Year Dying
Laurel Halo - Atlas
Rắn Cạp Đuôi - *1
Ryuichi Sakamoto - 12
Lana Del Rey - Did You Know That There's A Tunnel Under Ocean Boulevard
Gia Margaret - Romantic Piano
Tirzah - Trip9love…???
Estrella Del Sol - Figura De Cristal
The Necks - Travel
Lia Kohl - The Ceiling Reposes
Tujiko Noriko - Crépescule I & II
Ik moet mijn lijst niet meer maken want jij hebt hem hier net gedropt. Vrij zot hoe hard onze smaak gelijk loopt.

Ik had Bell Witch wel toegevoegd. :unsure:
 
Iets minder variatie in mijn lijst, al zitten er toch 2 niet-metal platen tussen!

1) Cattle Decapitation - Terrasite
2) Obituary - Dying of Everything
3) Sleep Token - Take me back to Eden
4) Spanish Love Songs - No Joy
5) Frozen Soul - Glacial Domination

En vanaf hier doe ik het meer random want het wordt iets moeilijker om te rangschikken.
Hellripper - Warlocks Grim & Withered Hags
Blackbraid - Blackbraid II
Rotten Sound - Apocalypse
Dying Fetus - Make Them Beg For Death
The Gaslight Anthem - History Books

Buiten de top 10 maar mij wel bijgebleven:
Man Must Die - The Pain Behind it All
Katatonia - Sky Void of Stars
Siege of Power - This is Tomorrow
Night Demon - Outsider
Vomitory - All Heads Are Gonna Roll
Avenged Sevenfold - Life is But a Dream...
Kataklysm - Goliath
Creeping Death - Boundless Domain
Green Lung - This Heathen Land
Svalbard - The Weight of the Mask
Enforced - War Remains
Carnation - Cursed Mortality

Teleurstelling van het jaar:
Metallica - 72 Seasons

Optredens:
1) Pantera - Graspop
2) Bruce Springsteen - Parijs
3) Dying Fetus - Alcatraz
4) Forbidden - Alcatraz
5) Electric Callboy - Lotto Arena

Mij nog bijgebleven:
Fatal Move - Graspop
Machine Head - Graspop
Obituary - Alcatraz
Fear Factory - Trix
Hypocrisy - Stonehenge
Therapy? - Trix
Life of Agony - Graspop
Pro Pain - Kid's Rythmn & Blues café
Lorna Shore - AB

Teleurstelling van het jaar:
Bloodbath - Alcatraz
 
Laatst bewerkt:
Mijn lijstje(s) zijn de naam niet waardig :unsure:.
Ik wil graag meer dingen ontdekken maar ik wil het graag ten gronde leren kennen en dan heb ik te weinig tijd om echt veel te beluisteren en dan kom je ook snel bij ouwe getrouwen uit.. Voor de rest loop ik ook altijd (jaren :unsure:) achter. Dus ja, nu bv. Blur aan het ontdekken.

Het enige uit 2023 dat ik heb aangeschaft:
Aphex Twin - Blackbox Life Recorder 21f / In A Room7 F760 ep
dEUS - How To Replace It
Queens Of The Stone Age - In Times New Roman...
The Rolling Stones - Hackney Diamonds

Enige concert ook was Daan in CC De Mol in Lier.
 
Ik ben allesbehalve een muziekkenner (heb nog veel in te halen en ben zeker niet mee met de nieuwste trends), maar ik ben wel een liefhebber met helaas veel te weinig tijd om alles te beluisteren wat ik wil.

Maar ik zal ook eens een poging wagen.

Favoriet album van 2023

Van de in totaal 12 (wauw zeg!) albums uit 2023 die ik dit jaar beluisterd heb, zat er helaas geen enkele bij die me heeft overtuigd om aan te schaffen.

Een oplijsting van de albums die ik beluisterd heb (degenen met een ster stonden het dichtst bij om een favoriet van me te worden, maar zijn het net niet):

Young Fathers - Heavy Heavy
Coely - Alive
Belle and Sebastian - Late Developers
Margo Price - Strays
Johannes Is Zijn Naam - Johannes Is Zijn Naam
Barbie: The Album
* The Chemical Brothers - For That Beautiful Feeling
Hellmut Lotti - Goes Metal
Miley Cyrus - Endless Summer Vacation
* Brihang - Droomvoeding
André 3000 - New Blue Sun

Nieuwe herontdekking (album)

Daft Punk - Random Access Memories (2013)

Zo'n tien jaar geleden heb ik deze al eens opgezet, maar dit jaar bij aanschaf van de cd vaak opgezet in de wagen en hierdoor dit album volledig herontdekt. Giorgio is geweldig en dit album ook.

Verder hier ook een lijst van de andere beluisterde albums uit de jaren buiten 2023 (opnieuw met sterretje voor de 3,5-jes):

Daft Punk - Homework
Rosalía - Motomami
Fred again.. - Actual Life 3
Bruce Springsteen - Born in the U.S.A.
* Amália Rodrigues - Com Que Voz
* PJ Harvey - To Bring You My Love
The Allman Brothers Band - Idlewild South
* Triggerfinger - All This Dancin' Around
* De Jeugd van Tegenwoordig - De Machine

Concert van het jaar

Hier kan ik gelukkig al wat meer info kwijt. In totaal acht concerten meegepikt het voorbije jaar en daar sprongen er twee uit:

The Robert Cray Band @ Koningin Elisabethzaal, Antwerpen

Stommelings op dit door Covid uitgestelde concert gebotst op Ticketswap en geweldige tickets voor een prikje kunnen scoren (op de vierde rij). Deze Amerikaanse bluesgitarist heeft me enkele jaren geleden overtuigd toen ik het in 1986 uitgebrachte Strong Persuader voor het eerst beluisterde. Blijkt dat hij anno 2023 nog niks van zijn zang- en gitaarkunsten heeft afgeleerd. Compleet weggeblazen was ik, enorm van genoten! En eentje om nog voor lange tijd te onthouden, want mijn pa mee naartoe genomen.

DAAN @ GC Den Bussel, Keerbergen

Zo'n tien jaar geleden had ik de heer Stuyven al eens aan het werk gezien op een festivalletje in de buurt, maar viel hij zwaar tegen. Geen bezieling, onverstaanbaar en een afwezige drive. Dat was er gelukkig wel in oktober, toen deze geweldige muur van muziek op me kwam afgestormd met als hoogtepunt - hoe kan het ook anders - Housewife, dat het grijs uitgeslagen publiek compleet loos deed gaan.

Verdere optredens van dit jaar:

Coely @ De Roma
Jazz Brak @ Lokerse Feesten
Stikstof @ Lokerse Feesten
Cypress Hill @ Lokerse Feesten (ook zwaar de moeite!)
Lander & Adriaan @ Maanrock
De Grote Sinterklaasshow @ Sportpaleis (don't ask) -_-
 
Zo zo, het is stilaan tijd om te horen wat de favoriete muziek van iedereen was in 2023 zeker? We zijn er op BG gelukkig niet té vroeg aan begonnen, zoals het geval was bij de mainstream publicaties. In hun haast hebben die natuurlijk al de echt goede albums gemist in die brakke lijstjes. Daardoor zal via deze thread de enige échte balans van het voorbije jaar kunnen opgemaakt worden! Net op tijd om inspiratie op te doen om zo toch maar de grootste hipsterprijs aan de familiefeesttafels in de wacht te kunnen slepen, volgende week.


Zonder enige pretentie van volledigheid te willen vertonen, zal ik anders zelf de spits afbijten. :)

Vorig jaar is het me nog gelukt om een Top 6 ranking te geven, gezien ik toen vond dat er toch 6 platen duidelijk boven de rest uit staken. Dit jaar is me dit daarentegen niet gelukt, gezien ik het echt moeilijk had om de echte uitschieters aan te duiden… Je zou dus kunnen besluiten dat ik 2022 een beter muziekjaar vond. Maar zoals @FlyingHorseman ook al heeft aangehaald van tijd tot tijd: je hoeft slechts een beetje moeite te doen om constant goeie nieuwe muziek te (blijven) ontdekken. Ik heb me dit jaar alvast niet verveeld. Om het overzicht wat te kunnen bewaren heb ik op Spotify een playlist staan waarin ik het eerste nummer van de albums die ik dit jaar heb beluisterd opsla om zo gemakkelijk te kunnen doorklikken naar het album zelf. (Elk zijn systeem natuurlijk :unsure: ) We zijn op moment van schrijven beland op een totaal van 180 albums beluisterd. Niet mis, al zeg ik het zelf.

In wat volgt probeer ik mijn favoriete releases van 2023, onderverdeeld in een aantal los gedefinieerde categorieën, neer te pennen. Te beginnen met……


King Gizzard & The Lizard Wizard -- PetroDragonic Apocalypse; or, Dawn of Eternal Night: An Annihilation of Planet Earth and the Beginning of Merciless Damnation.

Ja ja, ja, it happened. Consider me based & Gizzard-pilled.

Er was geen ontkomen aan aan King Gizzard dit jaar. In januari waren ze de eerste artiest in de nieuwe Classic Artists reeks hier op het forum en daardoor ben ik terug in de discografie gedoken. Dan ben ik doorheen het jaar telkens blijiven terugkeren naar de discografie. Groot voordeel natuurlijk van zoveel keus te hebben; de zotten. Toen PetroDragonic Apocalypse deze zomer uitkwam was ik dus reeds een bekeerde Gizz-head, maar toch : Damn. Wat. Een. Album is me dit geworden. Moddervette plaat, scheuren van begin tot eind. Super strak, super fun, met (onnozele) lyrics die dagenlang in het hoofd blijven rondspoken. Motor Spirit, Converge, Witchcraft, Dragon : topnummers allemaal! Een half jaar later zet ik hem ongeveer gelijk met Polygondwanaland aan de absolute top van de Gizzverse. Amai, wat een tour de force.

(groot contrast met The Silver Chord, die ik na de release week eigenlijk quasi niet meer heb beluisterd; grote sof eigenlijk, amai)



Al wat volgt staat niet in volgorde.


  • Arooj Aftab, Vijay Iyer & Shahzad Ismaily – Love In Exile
  • Laurel Halo – Atlas
  • Stephan Micus – Thunder
  • The Necks – Travel
  • Titanic – Vidrio
  • Waclaw Zimpel – Train Spotter
2023 was een topjaar voor de meditatieve muziekluisteraar naar mijn mening. Bovenstaande albums zijn niet echt netjes onder te brengen onder “Jazz” of “Ambient”, maar qua feel liggen ze relatief dicht bij elkaar aan voor me. Aanraders voor late-night listening!!


  • Avalon Emerson -- ...& The Charm
  • Decisive Pink – Ticket to Fame (Kate NV <3 )
  • Kate NV – WOW
  • Kelela – Raven
  • Liv.e – Girl In The Half Pearl
  • Water From Your Eyes – Everyone’s Crushed
  • Yaeji – With a Hammer
  • Yves Tumor -- Praise a Lord Who Chews but Which Does Not Consume; (Or Simply, Hot Between Worlds)
Je gaat in mij niet snel een poptimist vinden. Ik geef toe dat ik veel gehypete zaken dit jaar best overroepen vind. Lees: gewoon niet mijn ding. Sorry aan de Caroline Polachek fans! Maar dat wil niet zeggen dat ik catchy fun altijd aan me voorbij laat gaan. Kate NV heeft een paar albums gemaakt dit jaar waar ik ben blijven naar luisteren, en live op Sonic City was dit gewoonweg dolle pret. Yves Tumor heeft opnieuw een heel indrukwekkend album uit met Prince-worship. Water From Your Eyes is pijnlijk hippe, ironische sleaze uit Brooklyn, New York. En Yaeji heeft voor mij de beste hybride tussen popland en clubland gemaakt dit jaar (met Kelela niet ver daar achteraan).


  • billy woods & Kenny Segal – Maps
  • Kassa Overall – ANIMALS
Aan dit uiterst summiere lijstje te zien, is het duidelijk dat Hip-Hop voor mij een serieuze blinde vlek is. Desondanks verdient billy woods wat mij betreft alle accolades die hem in de professionele lijstjes worden toegekend.


  • Goat (JPN) – Joy in Fear
  • Ratboys – The Window
  • Shame – Food for Worms
  • Slowdive – everything is alive
  • Squid – O Monolith
  • Joanna Sternberg – I’ve Got Me
  • Swans – The Beggar
Een lijstje dat elk jaar minder groot wordt, wat ergens toch tekenend is voor het veranderende muzieklandschap. Edoch, de aanhouder wint want er zijn elk jaar toch een aantal bands die me hyped en enthousiast krijgen met hun jeugdig gitaargeweld. Shame en Squid zijn de representanten van de Londense “post-punk” beweging, dit jaar. Zeker Shame verdient een shout-out, want ik kende ze nog niet, terwijl Food For Worms toch één van mijn meest beluisterde albums is gebleken dit jaar. Swans heeft terug een fantastische plaat uit. Slowdive en Joanna Sternberg zijn dan weer voor de klassieke Radio1 meerwaardezoeker. Rustig, ingetogen, maar beiden erg mooi. De japanse geit was een ontdekking waarvan ik hun recente passage in Gent helaas heb moeten missen, maar gelukkig is er volgend jaar in april de herkansing op BRDCST festival! Erg benieuwd hiernaar! Ratboys is een late ontdekking. Heb deze her en der vermeld gezien in lijstjes van oa. Pitchfork en Stereogum en ik ben op korte tijd verslaafd geworden. Deze staat nu toch een enkele weken onafgebroken op repeat. @utred, ik denk dat ge fan gaat zijn!


  • Vanishing Twin – Afternoon X
  • Moin – Clocked Off
  • V/Z – Suono Assente
  • Holy Tongue – Deliverance and Spiritual Warfare
  • Holy Tongue, Beatrice Dillon, Lamin Fofana, LABOUR (EP op Honest Jon’s)
Deze straffe madam verdient toch een aparte vermelding. Geen onbekende voor de vaste forumgangers. Hoe mevrouw Magaletti er in slaagt om zoveel verschillende projecten gaande te houden, het is ongelooflijk. Ok, ze speelt dan wel de drums, maar toch. Voor iemand als mezelf die vrij verslaafd is aan ritmische complexiteit, is het spel van Valentina echt crack.

Vanishing Twin heb ik trouwens denk ik niet vermeld zien worden op het forum hier, dus bij deze: dikke dikke aanrader!!! En check zeker ook voorganger Ookii Gekkou. Magnifieke mix tussen Talking Heads en Stereolab, deze band.


  • Shackleton – The Scandal of Time
  • Shackleton & Scotch Rolex – Death By Tickling
  • Shackleton & Waclaw Zimpel – In The Cell of Dreams
  • Flesh & The Dream – Choose Mortality
Shackleton blijft één van mijn favoriete elektronische artiesten en hij heeft weer een waar boerenjaar achter de rug. Het is bijna niet meer te volgen. Alles in bovenstaande lijst is zware elektronische kost, maar zo de moeite. Hij blijft toch een van de meest unieke, zijn eigen pad bewandelende artiesten van de voorbije 15 jaar. Hij heeft aangekondigd dat hij na The Scandal of Time een tijdje rust zal nemen. Ik ben benieuwd of dat hem zal lukken, want de muziek blijft als vanzelf uit hem stromen, zo lijkt het toch.


  • Actress – LXXXVIII
  • Andrea – Due in Color
  • ASC – The Depths of Space
  • Barker – Unfixed
  • Call Super – Eulo Cramps
  • Erika – Anevite Void
  • ERP – Rotating Assembly
  • ERP – Untitled (Apnea103)
  • Marina Herlop – Nekkuja
  • Hieroglyphic Being – The Moon Dance
  • Helena Hauff – fabric presents
  • Jlin – Perspective
  • Kassem Mosse – Workshop32
  • Rrose – Please Touch
  • Upsammy – Germ in a Population of Buildings
  • Dario Zenker – Reflection
Wie het Beats/Experimental Electronic topic een beetje volgt, weet dat dit mijn natuurlijke luisterhabitat vormt. Techno, House, Jungle en aanverwanten, maar meestal met een hoek af. Toegegeven voor een groot stuk geïnspireerd op de aanraders van Boomkat, Hardwax, Clone en RA. Ik ga het niet allemaal in detail overlopen, maar 2023 is op vlak van (semi-underground) clubmuziek weer een schitterend jaar geweest.


  • BIG|BRAVE – nature morte
  • Briqueville -- IIII
  • Godflesh – PURGE
  • Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs – Land of Sleeper
Deze zaken heb ik schaamteloos geplukt uit het geweldige Stoner/Doom topic. Absoluut niet mijn natuurlijke luisterhabitat, maar gelukkig weten de kenners daar telkens opnieuw de weg naar de good stuff aan te duiden.


  • Ali Sethi & Nicolás Jaar – Intiha
  • Bixiga 70 – Vapor
  • Dijf Sanders – SUPRA
  • Faizal Mostrixx – Mutations
  • Harmonious Thelonius – Cheapo Sounds
  • Lamin Fofana And The Doudou Ndiaye Rose Family (Op Honest Jon’s)
  • Marlene Ribeiro – Toquei no Sol
  • Nihiloxica – Source of Denial
..ofte muziek van heinde en verre. Last maar zeker niet least. Het is namelijk in deze categorie dat de écht vernieuwende sounds te vinden zijn, elk jaar opnieuw. Clashen tussen oud en nieuw, traditie en toekomst. Hierbij ook een expliciete shout naar de visionaire labels die er telkens in slagen onbekend obscuur talent te vinden en in de spotlight te zetten : Glitterbeat, Honest Jon’s , Crammed Discs (Belgische trots!!)


  • Swans @ Bourla schouwburg, Antwerpen
  • War on Drugs, Live is Live Antwerpen
  • Minami Deutsch @ De Roes, Gent
  • Squid @ AB, Brussel
  • BIG|BRAVE @ Trefpunt, Gent
  • Sonic City: Moin, Andy Stott, Bitchin Bajas, Decisive Pink
  • Nihiloxica en Kokoko! @ Wintercircus, Gent
  • Dijf Sanders @ Wintercircus, Gent
Het heeft even geduurd, maar ik ben er in geslaagd om in 2023 terug wat meer in een concertzaal of op een festival te vinden geweest te zijn. Ha, wat een zaligheid. De opening van de magnifieke Wintercircus was erg geslaagd! Heel benieuwd naar de programmatie in de toekomst. Toch een serieuze aanwinst voor Gent.




.... eeeeeen dat is het zowat (voor nu dan toch :unsure: ).

Mooie lijst maar wereldwijd is er maar 1 artiest die dit jaar alle records heeft gebroken en dat is Taylor Swift. Dan ook verkozen in alle lijstjes tot artieste nr 1 globaal. Niet opnemen in een lijstje met een overzicht van muziek 2023 is niet zo snugger. Fan of (zoals in mijn geval) geen fan.
 
Mooie lijst maar wereldwijd is er maar 1 artiest die dit jaar alle records heeft gebroken en dat is Taylor Swift. Dan ook verkozen in alle lijstjes tot artieste nr 1 globaal. Niet opnemen in een lijstje met een overzicht van muziek 2023 is niet zo snugger. Fan of (zoals in mijn geval) geen fan.

Maar wat als je ze niet graag hoort? Daar draait dit lijstjes-topic toch om of niet :unsure:
 
Maar wat als je ze niet graag hoort? Daar draait dit lijstjes-topic toch om of niet :unsure:
Iedereen weet dat @clercqie geen bal kent van muziek. :unsure:


En kan iedereen stoppen met zich te excuseren voor zijn smaak of lijst? Het is niet dat @shiftyke klaar staat met een zweep omdat je niet hip of divers of whatever bent. Hij staat gewoon klaar omdat hij het leuk vindt een spanking te geven.
 
Mooie lijst maar wereldwijd is er maar 1 artiest die dit jaar alle records heeft gebroken en dat is Taylor Swift. Dan ook verkozen in alle lijstjes tot artieste nr 1 globaal. Niet opnemen in een lijstje met een overzicht van muziek 2023 is niet zo snugger. Fan of (zoals in mijn geval) geen fan.
Ik heb vrienden die dus effectief tickets hebben kunnen bemachtigen voor die Era's tournee. Volgend jaar in Wenen. Dat heeft hen met die variabele ticketprijzen zo'n €400+ per persoon gekost, en dan moet ge nog de reis regelen :crazy:

Dat zal wel een op en top, tot in het laatste detail geperfectioneerde, totaalspektakel zijn. Zoals die Marvel-tentpole films. Maar mij spreekt het niet aan.. Ik ga liever naar de kleinschaliger concerten waar er op zijn minst de illusie heerst dat het niet enkel rond het zuiver commerciële gaat.

Nu, eerlijk toegegeven, 1989 heb ik wel altijd het beste, meest complete Tailor Swift album gevonden. Alleen nog niet de remake beluisterd..

Iedereen weet dat @clercqie geen bal kent van muziek. :unsure:
Ik herinner me nog mijn abominabele resultaat op de laatste BG muziekquiz. :unsure:


Verder al een aantal leuke lijstjes gepasseerd! Die twee Bar Italia albums van dit jaar vond ik ook best fijn.

False Lankum heb ik omwille van het enthousiasme hier al meermaals een kans gegeven, maar een volledige klik heeft die nog niet gemaakt. Ook wat hetzelfde verhaal bij ØXN... Ik heb ze alvast nog niet afgeschreven!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan