clercqie
Well-known member
Zo zo, het is stilaan tijd om te horen wat de favoriete muziek van iedereen was in 2023 zeker? We zijn er op BG gelukkig niet té vroeg aan begonnen, zoals het geval was bij de mainstream publicaties. In hun haast hebben die natuurlijk al de echt goede albums gemist in die brakke lijstjes. Daardoor zal via deze thread de enige échte balans van het voorbije jaar kunnen opgemaakt worden! Net op tijd om inspiratie op te doen om zo toch maar de grootste hipsterprijs aan de familiefeesttafels in de wacht te kunnen slepen, volgende week.
Zonder enige pretentie van volledigheid te willen vertonen, zal ik anders zelf de spits afbijten.
Vorig jaar is het me nog gelukt om een Top 6 ranking te geven, gezien ik toen vond dat er toch 6 platen duidelijk boven de rest uit staken. Dit jaar is me dit daarentegen niet gelukt, gezien ik het echt moeilijk had om de echte uitschieters aan te duiden… Je zou dus kunnen besluiten dat ik 2022 een beter muziekjaar vond. Maar zoals @FlyingHorseman ook al heeft aangehaald van tijd tot tijd: je hoeft slechts een beetje moeite te doen om constant goeie nieuwe muziek te (blijven) ontdekken. Ik heb me dit jaar alvast niet verveeld. Om het overzicht wat te kunnen bewaren heb ik op Spotify een playlist staan waarin ik het eerste nummer van de albums die ik dit jaar heb beluisterd opsla om zo gemakkelijk te kunnen doorklikken naar het album zelf. (Elk zijn systeem natuurlijk ) We zijn op moment van schrijven beland op een totaal van 180 albums beluisterd. Niet mis, al zeg ik het zelf.
In wat volgt probeer ik mijn favoriete releases van 2023, onderverdeeld in een aantal los gedefinieerde categorieën, neer te pennen. Te beginnen met……
Ja ja, ja, it happened. Consider me based & Gizzard-pilled.
Er was geen ontkomen aan aan King Gizzard dit jaar. In januari waren ze de eerste artiest in de nieuwe Classic Artists reeks hier op het forum en daardoor ben ik terug in de discografie gedoken. Dan ben ik doorheen het jaar telkens blijiven terugkeren naar de discografie. Groot voordeel natuurlijk van zoveel keus te hebben; de zotten. Toen PetroDragonic Apocalypse deze zomer uitkwam was ik dus reeds een bekeerde Gizz-head, maar toch : Damn. Wat. Een. Album is me dit geworden. Moddervette plaat, scheuren van begin tot eind. Super strak, super fun, met (onnozele) lyrics die dagenlang in het hoofd blijven rondspoken. Motor Spirit, Converge, Witchcraft, Dragon : topnummers allemaal! Een half jaar later zet ik hem ongeveer gelijk met Polygondwanaland aan de absolute top van de Gizzverse. Amai, wat een tour de force.
(groot contrast met The Silver Chord, die ik na de release week eigenlijk quasi niet meer heb beluisterd; grote sof eigenlijk, amai)
Al wat volgt staat niet in volgorde.
Vanishing Twin heb ik trouwens denk ik niet vermeld zien worden op het forum hier, dus bij deze: dikke dikke aanrader!!! En check zeker ook voorganger Ookii Gekkou. Magnifieke mix tussen Talking Heads en Stereolab, deze band.
.... eeeeeen dat is het zowat (voor nu dan toch ).
Zonder enige pretentie van volledigheid te willen vertonen, zal ik anders zelf de spits afbijten.
Vorig jaar is het me nog gelukt om een Top 6 ranking te geven, gezien ik toen vond dat er toch 6 platen duidelijk boven de rest uit staken. Dit jaar is me dit daarentegen niet gelukt, gezien ik het echt moeilijk had om de echte uitschieters aan te duiden… Je zou dus kunnen besluiten dat ik 2022 een beter muziekjaar vond. Maar zoals @FlyingHorseman ook al heeft aangehaald van tijd tot tijd: je hoeft slechts een beetje moeite te doen om constant goeie nieuwe muziek te (blijven) ontdekken. Ik heb me dit jaar alvast niet verveeld. Om het overzicht wat te kunnen bewaren heb ik op Spotify een playlist staan waarin ik het eerste nummer van de albums die ik dit jaar heb beluisterd opsla om zo gemakkelijk te kunnen doorklikken naar het album zelf. (Elk zijn systeem natuurlijk ) We zijn op moment van schrijven beland op een totaal van 180 albums beluisterd. Niet mis, al zeg ik het zelf.
In wat volgt probeer ik mijn favoriete releases van 2023, onderverdeeld in een aantal los gedefinieerde categorieën, neer te pennen. Te beginnen met……
King Gizzard & The Lizard Wizard -- PetroDragonic Apocalypse; or, Dawn of Eternal Night: An Annihilation of Planet Earth and the Beginning of Merciless Damnation.Artist of the year – AOTY
Ja ja, ja, it happened. Consider me based & Gizzard-pilled.
Er was geen ontkomen aan aan King Gizzard dit jaar. In januari waren ze de eerste artiest in de nieuwe Classic Artists reeks hier op het forum en daardoor ben ik terug in de discografie gedoken. Dan ben ik doorheen het jaar telkens blijiven terugkeren naar de discografie. Groot voordeel natuurlijk van zoveel keus te hebben; de zotten. Toen PetroDragonic Apocalypse deze zomer uitkwam was ik dus reeds een bekeerde Gizz-head, maar toch : Damn. Wat. Een. Album is me dit geworden. Moddervette plaat, scheuren van begin tot eind. Super strak, super fun, met (onnozele) lyrics die dagenlang in het hoofd blijven rondspoken. Motor Spirit, Converge, Witchcraft, Dragon : topnummers allemaal! Een half jaar later zet ik hem ongeveer gelijk met Polygondwanaland aan de absolute top van de Gizzverse. Amai, wat een tour de force.
(groot contrast met The Silver Chord, die ik na de release week eigenlijk quasi niet meer heb beluisterd; grote sof eigenlijk, amai)
Al wat volgt staat niet in volgorde.
Jazz / Ambient / Drone hybrides
- Arooj Aftab, Vijay Iyer & Shahzad Ismaily – Love In Exile
- Laurel Halo – Atlas
- Stephan Micus – Thunder
- The Necks – Travel
- Titanic – Vidrio
- Waclaw Zimpel – Train Spotter
Weirdo Leftfield Pop
- Avalon Emerson -- ...& The Charm
- Decisive Pink – Ticket to Fame (Kate NV <3 )
- Kate NV – WOW
- Kelela – Raven
- Liv.e – Girl In The Half Pearl
- Water From Your Eyes – Everyone’s Crushed
- Yaeji – With a Hammer
- Yves Tumor -- Praise a Lord Who Chews but Which Does Not Consume; (Or Simply, Hot Between Worlds)
Hip-Hop
- billy woods & Kenny Segal – Maps
- Kassa Overall – ANIMALS
Rock / Post-Punk / Folk / algemene gitaartoestanden
- Goat (JPN) – Joy in Fear
- Ratboys – The Window
- Shame – Food for Worms
- Slowdive – everything is alive
- Squid – O Monolith
- Joanna Sternberg – I’ve Got Me
- Swans – The Beggar
All Things Valentina Magaletti
- Vanishing Twin – Afternoon X
- Moin – Clocked Off
- V/Z – Suono Assente
- Holy Tongue – Deliverance and Spiritual Warfare
- Holy Tongue, Beatrice Dillon, Lamin Fofana, LABOUR (EP op Honest Jon’s)
Vanishing Twin heb ik trouwens denk ik niet vermeld zien worden op het forum hier, dus bij deze: dikke dikke aanrader!!! En check zeker ook voorganger Ookii Gekkou. Magnifieke mix tussen Talking Heads en Stereolab, deze band.
All Things Shackleton
- Shackleton – The Scandal of Time
- Shackleton & Scotch Rolex – Death By Tickling
- Shackleton & Waclaw Zimpel – In The Cell of Dreams
- Flesh & The Dream – Choose Mortality
Bleep Bloop Electronics
- Actress – LXXXVIII
- Andrea – Due in Color
- ASC – The Depths of Space
- Barker – Unfixed
- Call Super – Eulo Cramps
- Erika – Anevite Void
- ERP – Rotating Assembly
- ERP – Untitled (Apnea103)
- Marina Herlop – Nekkuja
- Hieroglyphic Being – The Moon Dance
- Helena Hauff – fabric presents
- Jlin – Perspective
- Kassem Mosse – Workshop32
- Rrose – Please Touch
- Upsammy – Germ in a Population of Buildings
- Dario Zenker – Reflection
Metal-aanverwanten
- BIG|BRAVE – nature morte
- Briqueville -- IIII
- Godflesh – PURGE
- Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs – Land of Sleeper
Outernational
- Ali Sethi & Nicolás Jaar – Intiha
- Bixiga 70 – Vapor
- Dijf Sanders – SUPRA
- Faizal Mostrixx – Mutations
- Harmonious Thelonius – Cheapo Sounds
- Lamin Fofana And The Doudou Ndiaye Rose Family (Op Honest Jon’s)
- Marlene Ribeiro – Toquei no Sol
- Nihiloxica – Source of Denial
Mijn 2023 Live
- Swans @ Bourla schouwburg, Antwerpen
- War on Drugs, Live is Live Antwerpen
- Minami Deutsch @ De Roes, Gent
- Squid @ AB, Brussel
- BIG|BRAVE @ Trefpunt, Gent
- Sonic City: Moin, Andy Stott, Bitchin Bajas, Decisive Pink
- Nihiloxica en Kokoko! @ Wintercircus, Gent
- Dijf Sanders @ Wintercircus, Gent
.... eeeeeen dat is het zowat (voor nu dan toch ).
Laatst bewerkt: