EK Vrouwen 2022

exCite

Supermoderator
Crowdfunder FE
Onze Red Flames zijn op het EK 2022 gestart met een 1-1 gelijkspel tegen Ijsland, in de andere match in hun poule haalde Frankrijk meteen zwaar uit tegen Italië (eindstand 5-1).

Meer info over wedstrijdschema's, groepen, ... :
- https://sporza.be/nl/categorie/voetbal/vrouwen/uefa-ek-voetbal-2022-vrouwen/
- https://www.bbc.com/sport/football/womens-european-championship

Groep A

Noorwegen
Engeland
Oostenrijk
Noord-Ierland
Groep B

Duitsland
Spanje
Finland
Denemarken
Groep C

Zwitserland
Portugal
Zweden
Nederland
Groep D

Frankrijk
Ijsland
België
Italië
 
Spanje-Finland had wel iets van niveau. Duitsland en Frankrijk waren ook in orde. Zweden-Nederland ook nog wel cva.

Maar er zaten ook al wel draken van matchen tussen, inclusief die van onze Flames :p .
 
Grootste deel van de 1e match van BE gezien. Kon me weinig bekoren helaas.
 
Laatst bewerkt:
Tja, een paar jaar geleden werd Australië nog met 7-0 afgedroogd door een u16 team. Zegt genoeg over het niveau.

Echt, ik kan er moeilijk naar kijken. Het niveauverschil tussen teams is vaak veel te groot, de fysiek van sommige speelsters is vaak echt bedroevend en de techniek en tactiek evenzeer. Neeje, ze klagen aan dat er minder volk naar kijkt en ze zoveel minder verdienen en er minder aandacht is, maar dat is imo alleen maar logisch.

Het verschil tussen bv het mannen- en vrouwenhockey is een pak kleiner dan in het voetbal. Idem in bv het tennis. Uiteraard maken de vrouwen daar ook geen kans tegen de mannen, maar qua fysiek, techniek en tactiek zijn ze bij die laatste sportakken wel een pak verder en indrukwekkender dan in het voetbal.
 
Laatst bewerkt:
Moet zeggen dat het niveau toch al een pak hoger ligt dan 2 jaar geleden toen ik voor de eerste keer meekeek naar een vrouwenvoetbaltornooi. Toen was dat het WK en dat was helaas niet om aan te zien. De Europese landen kunnen er nog iets van maar buiten Europa was dat echt een gigantische ramp, bv. de Afrikaanse landen waren rampzalig.

Wat nu nog opvalt is dat er vaak gevaar komt op stilstaande fases. Er staat 20 man binnen de baklijn en dan is het maar sjotten tot ofwel de bal binnenrolt of niet. Die fases zie je in elke match en dat is wel spijtig.

Het niveau van de keepers is vaak nog het slechtst maar dat valt dit jaar best mee. Ik blijf met een half oog kijken maar voor onze Flames zal het na Italië en Frankrijk wel voorbij zijn. Franrkijk speelde echt wel volwassen.
 
De bondscoach wist dus vanmiddag op 't nieuws niet hoe je strafschop in 't Engels zegt. Kwam zeer professioneel over. :unsure:
 
Moet zeggen dat het niveau toch al een pak hoger ligt dan 2 jaar geleden toen ik voor de eerste keer meekeek naar een vrouwenvoetbaltornooi. Toen was dat het WK en dat was helaas niet om aan te zien. De Europese landen kunnen er nog iets van maar buiten Europa was dat echt een gigantische ramp, bv. de Afrikaanse landen waren rampzalig.

Wat nu nog opvalt is dat er vaak gevaar komt op stilstaande fases. Er staat 20 man binnen de baklijn en dan is het maar sjotten tot ofwel de bal binnenrolt of niet. Die fases zie je in elke match en dat is wel spijtig.

Het niveau van de keepers is vaak nog het slechtst maar dat valt dit jaar best mee. Ik blijf met een half oog kijken maar voor onze Flames zal het na Italië en Frankrijk wel voorbij zijn. Franrkijk speelde echt wel volwassen.
Dieptezicht is een zeldzame skill daar.
 
Moet zeggen dat het niveau toch al een pak hoger ligt dan 2 jaar geleden toen ik voor de eerste keer meekeek naar een vrouwenvoetbaltornooi. Toen was dat het WK en dat was helaas niet om aan te zien. De Europese landen kunnen er nog iets van maar buiten Europa was dat echt een gigantische ramp, bv. de Afrikaanse landen waren rampzalig.

Wat nu nog opvalt is dat er vaak gevaar komt op stilstaande fases. Er staat 20 man binnen de baklijn en dan is het maar sjotten tot ofwel de bal binnenrolt of niet. Die fases zie je in elke match en dat is wel spijtig.

Het niveau van de keepers is vaak nog het slechtst maar dat valt dit jaar best mee. Ik blijf met een half oog kijken maar voor onze Flames zal het na Italië en Frankrijk wel voorbij zijn. Franrkijk speelde echt wel volwassen.

Heb daar al zoveel keepers gezien die veel te zwaar stonden voor 'top'sport. Niet dat je dit top kan noemen.
Heb het 5 minuten gezien tijdens het zappen en het niveau en de snelheid van het voetbal lag op provinciaal niveau precies. Als dat de beste zijn van de verschillende landen dan wil ik de competities wel eens zien waar de (nog) mindere kwaliteit zit.
 
Ik heb de hele match gezien van de Flames en flarden van de matchen van Frankrijk en Duitsland, het niveauverschil is echt gigantisch.
Wat me een groot probleem lijkt bij de kleinere ploegen is het niveauverschil tussen de 11 speelsters onderling. D'r zitten er overal wel een paar tussen die wat kunnen voetballen, maar zolang ze niet alle 11 min of meer datzelfde niveau halen trekt dat als team ook op niet veel.
 
Hier wordt de vergelijking met andere sporten gemaakt en ik kan enkel over het tennis spreken maar daar is het verschil ook gewoon heel groot hoor. Net als in het voetbal zoals Australië hier genoemd wordt dat geklopt werd door een u16 team gaat ook een topspeelster bij de vrouwen alle moeite hebben tegen een 16 jarige man die bij de jeugd top is, kans dat de vrouw wint is zeer klein. De Williams zusters hebben zo is beweerd van iedere man buiten de top 200 te kunnen winnen, Karsten Braasch, toen het nummer 203, nam die uitdaging aan, kwam beschonken aan, rookte een sigaret tussen de pauzes en klopte Venus met 6-2 en Serena met 6-1 (en dat dan op een manier waarover een prof zich zou moeten schamen qua voorbereiding etc). Laat Braasch toen tegen de top juniors spelen en hij zou meer moeite gehad hebben dan met Serena en Venus.

En dat gaat dan effectief wel over een sport waarin ook de vrouwencompetitie een jarenlange traditie heeft met evenveel (of meer?) kijkers, prijzengeld, ... .

Nu de vraag is dan vooral is dat dan erg? Wat mij betreft niet. Ik heb quasi iedere match gekeken voorlopig en ja ik heb echt draken van matchen gezien maar ik heb evengoed technisch vernuft gezien, bewegingen om één-twee of meer vrouwen voorbij te gaan, stilstaande fases die perfect werden uitgewerkt, ... (ik vind het sowieso 'bijzonder' dat het tot vandaag duurt voor er hier zelfs maar een thread is voor dit EK, bij de mannen hadden hier al tientallen pagina's volgeschreven geweest en daar zitten op elke groot tornooi ook stinkers tussen, de matchen waarvan ik echt zeg nu heb ik genoten van de Duivels op een tornooi die kan ik op één hand tellen, en dat is inclusief de match tegen Brazilië in 2002 toen ik 7 was).

Wat wel zo is, is dat vrouwenvoetbal (en ik vraag me soms toch af waarom, mannenvoetbal is zo onwaarschijnlijk groot) nog niet zo ver staat als sommige andere vrouwensporten qua kijkers, beleving, lonen (of zelfs gewoon profstatuten), ... en dat er mede daardoor zeker nog groeimarge is in het vrouwenvoetbal.
 
Met alle respect, maar het is echt afschuwelijk zwak klotevoetbal. Ik heb bij momenten moeite met te zien wie bij wie hoort omdat ze elkaar lustig passes geven. :unsure:

Soms gaat het leuk, Engeland heeft nu bijvoorbeeld veel meer kwaliteit en die combineren. Maar dat is ook omdat Noorwegen gewoon afschuwelijk is. En sloom… Zo sloom…
 
De Engelse vrouwen by far het beste wat ik tot nu toe gezien heb.
Ik heb nu wel niet elke wedstrijd gezien :)
 
Hier wordt de vergelijking met andere sporten gemaakt en ik kan enkel over het tennis spreken maar daar is het verschil ook gewoon heel groot hoor. Net als in het voetbal zoals Australië hier genoemd wordt dat geklopt werd door een u16 team gaat ook een topspeelster bij de vrouwen alle moeite hebben tegen een 16 jarige man die bij de jeugd top is, kans dat de vrouw wint is zeer klein. De Williams zusters hebben zo is beweerd van iedere man buiten de top 200 te kunnen winnen, Karsten Braasch, toen het nummer 203, nam die uitdaging aan, kwam beschonken aan, rookte een sigaret tussen de pauzes en klopte Venus met 6-2 en Serena met 6-1 (en dat dan op een manier waarover een prof zich zou moeten schamen qua voorbereiding etc). Laat Braasch toen tegen de top juniors spelen en hij zou meer moeite gehad hebben dan met Serena en Venus.

En dat gaat dan effectief wel over een sport waarin ook de vrouwencompetitie een jarenlange traditie heeft met evenveel (of meer?) kijkers, prijzengeld, ... .

Nu de vraag is dan vooral is dat dan erg? Wat mij betreft niet. Ik heb quasi iedere match gekeken voorlopig en ja ik heb echt draken van matchen gezien maar ik heb evengoed technisch vernuft gezien, bewegingen om één-twee of meer vrouwen voorbij te gaan, stilstaande fases die perfect werden uitgewerkt, ... (ik vind het sowieso 'bijzonder' dat het tot vandaag duurt voor er hier zelfs maar een thread is voor dit EK, bij de mannen hadden hier al tientallen pagina's volgeschreven geweest en daar zitten op elke groot tornooi ook stinkers tussen, de matchen waarvan ik echt zeg nu heb ik genoten van de Duivels op een tornooi die kan ik op één hand tellen, en dat is inclusief de match tegen Brazilië in 2002 toen ik 7 was).

Wat wel zo is, is dat vrouwenvoetbal (en ik vraag me soms toch af waarom, mannenvoetbal is zo onwaarschijnlijk groot) nog niet zo ver staat als sommige andere vrouwensporten qua kijkers, beleving, lonen (of zelfs gewoon profstatuten), ... en dat er mede daardoor zeker nog groeimarge is in het vrouwenvoetbal.
Het punt is niet zozeer dat ze geklopt worden door de mannen, dat is uiteraard logisch. En een speler op plaats 203 is nog steeds wel een heel goede tennisspeler hé, dat is geen amateur natuurlijk. En zeker, een top 10 speler bij de juniors zal ook vlot kunnen winnen tegen de topvrouwen. Ook niet onlogisch wanneer ook 16jarige vrouwen (of meisjes) dat kunnen hé, de leeftijd om top te kunnen zijn in het vrouwentennis is sinds Martina Hingis ook duidelijk lager dan bij de mannen.

In die zin is de vergelijking met dat verlies van Australië idd mss niet helemaal fair.

Maar het gaat mij toch vnl om de techniek, tactiek en fysiek van de vrouwenploegen. Daar lopen vrouwen bij met duidelijk overgewicht, ik zie keepsters die met moeite naar de grond geraken, ploegen die geen 2 passen kunnen geven vooraleer de bal weer kwijt te zijn, tonnen slechte controles na een verre pass (wat toch echt tot de basic skills behoort),... Een tennismatch tussen 2 topvrouwen kan technisch en qua spanning en vaart gewoon even goed zijn als bij de mannen. Ik genoot meer van de techniek en stijl van Justine Henin dan van eender welke man. Idem in pakweg het atletiek. Waar uiteraard ook de vrouwen geen match zijn voor de mannen, maar waar die vrouwen wel tot in de puntjes professioneel en technisch onderlegd zijn in hun discipline. Ook in het basket vind ik dat verschil kleiner met de mannen dan in het voetbal.

Zolang er in het vrouwenvoetbal echt zo slecht wordt gespeeld, vrees ik dat ze nog zoveel aandacht mogen forceren, het gaat nooit op het niveau komen qua kijkers en geld dat ze klaarblijkelijk zouden willen.
 
Het punt is niet zozeer dat ze geklopt worden door de mannen, dat is uiteraard logisch. En een speler op plaats 203 is nog steeds wel een heel goede tennisspeler hé, dat is geen amateur natuurlijk. En zeker, een top 10 speler bij de juniors zal ook vlot kunnen winnen tegen de topvrouwen. Ook niet onlogisch wanneer ook 16jarige vrouwen (of meisjes) dat kunnen hé, de leeftijd om top te kunnen zijn in het vrouwentennis is sinds Martina Hingis ook duidelijk lager dan bij de mannen.

In die zin is de vergelijking met dat verlies van Australië idd mss niet helemaal fair.

Maar het gaat mij toch vnl om de techniek, tactiek en fysiek van de vrouwenploegen. Daar lopen vrouwen bij met duidelijk overgewicht, ik zie keepsters die met moeite naar de grond geraken, ploegen die geen 2 passen kunnen geven vooraleer de bal weer kwijt te zijn, tonnen slechte controles na een verre pass (wat toch echt tot de basic skills behoort),... Een tennismatch tussen 2 topvrouwen kan technisch en qua spanning en vaart gewoon even goed zijn als bij de mannen. Ik genoot meer van de techniek en stijl van Justine Henin dan van eender welke man. Idem in pakweg het atletiek. Waar uiteraard ook de vrouwen geen match zijn voor de mannen, maar waar die vrouwen wel tot in de puntjes professioneel en technisch onderlegd zijn in hun discipline. Ook in het basket vind ik dat verschil kleiner met de mannen dan in het voetbal.

Zolang er in het vrouwenvoetbal echt zo slecht wordt gespeeld, vrees ik dat ze nog zoveel aandacht mogen forceren, het gaat nooit op het niveau komen qua kijkers en geld dat ze klaarblijkelijk zouden willen.
Op het fysieke ben ik nog akkoord dat daar nog ruimte zit voor verbetering (maar dat komt ook wel met verdere professionalisering van de sport zeker?). Maar tegelijk, en nu wil ik zeker geen Eddy Demarez doen, maar dat is ook in het basket nog wel iets dat beter kan bv imo, daar zijn weinig vrouwensporten zelfs die daar van gespaard blijven. Tennis zal (grotendeels Sloane Stephens staat bv te dik Ostapenko ook beide een grand slam gewonnen dat kan je zelfs nationaal in het mannentennis je echt niet voorstellen) daar een uitzondering op zijn maar hoe komt dat dan? Ja omdat dat een vrouwensport is, één van de weinige, die al evenlang op profniveau gespeeld wordt als mannentennis.

Soit het is wat het is natuurlijk, er is nog ruimte voor verbetering, zeker. Maar tegelijkertijd heb ik wel al genoten van het vrouwen EK. Ze doen het op veel vlakken ook beter dan de mannen, geen achterlijke fake pijntjes, veel minder gezeik tegen de scheids, ... . Vind ik toch ook een verademing.

Wat ik persoonlijk niet het slechtste idee vind is ze a la koers of tennis in de slams gewoon minder lang laten spelen, of zelfs de goals ietwat aanpassen, sprongkracht krijg je toch nooit zo goed als bij een sportieve man.
 
Sommige sporten verdienen niet de aandacht die men tracht te krijgen (emancipatie men ***). Vrouwenvoetbal is er zo 1 van. Daar is nu eens echt noppes te zien voor 90% van de tijd. En dan klagen dat ze onrespectvol behandeld worden omdat ze in een stadion van 5k moeten shotten. Het zit begot maar half vol.
 
Het niveau is inderdaad maar zo zo, zelfs in de wedstrijden waar de commentatoren zo lovend over zijn, maar je ziet toch wel dat het al een enorm verschil is tegenover enkele jaren geleden.
 
Het verschil tussen bv het mannen- en vrouwenhockey is een pak kleiner dan in het voetbal. Idem in bv het tennis. Uiteraard maken de vrouwen daar ook geen kans tegen de mannen, maar qua fysiek, techniek en tactiek zijn ze bij die laatste sportakken wel een pak verder en indrukwekkender dan in het voetbal.
Zeker vrouwentennis is nu wel een sport die al tientallen jaren zeer veel aandacht krijgt en totaal niet in de beginfase staat waar vrouwenvoetbal nu staat. Ik vraag me toch soms af wat de modale supporter verwacht te zien, laat staan om te gaan vergelijken met mannenvoetbal. De Red Flames had tot 3 jaar geleden nog niemand van gehoord, de enige die ze toen kenden was Courtois en ook alleen maar omdat die soms op TV kwam.

Dan ga je nu verwachten dat het Belgische voetbal in 3 jaar tijd een volledige jeugdopleiding had moeten voorzien, een professionele competitie moet opzetten, allemaal pro spelers moet hebben en als het even kan ook nog fysiek in de buurt komen van de mannen zou het al helemaal goed zijn. Dat het niveau soms zeer bedenkelijk is is zeker waar, maar het is net door dit soort mediacampagnes (en bijhorende sponsorbudgetten) dat de sport zal toelaten om de komende jaren grote stappen te zetten.

Beetje afgezaagd al dat lacherig gedoe om het vrouwenvoetbal.
 
Terug
Bovenaan