Van welke regisseur, van welke acteurs en uit welke landen heb je de meeste films gezien?

Lakigigar

Well-known member
Dit zijn statistieken die ik bijhou. Wellicht niet heel opvallends, maar wel leuk om de progressie wat bij te houden.

Voor de regisseurs:

1. Steven Spielberg - 14
2. Robert Zemeckis - 10
3. Christopher Nolan - 10
4. David Fincher - 9
5. Martin Scorsese - 9
6. Danny Boyle - 8
7. Ki-Duk Kim - 7 (+2)
8. Stanley Kubrick - 7 (+1)
9. Sion Sono - 7 (NEW)
10. Ridley Scott - 7
11. Quentin Tarantino - 7 (+1)
12. Denis Villeneuve - 7 (+1)
13. Joon-ho Bong - 6 (NEW)
14. Louis Leterrier - 6
15. Gore Verbinski - 6
16. Antoine Fuqua - 6
17. Clint Eastwood - 6 (NEW)

5 films
Hayao Miyazaki - 5 (NEW)
Gaspar Noè - 5 (NEW)
Felix Van Groeningen - 5
James Cameron - 5
Chris Columbus - 5
John Lasseter - 5
Clyde Geronimi - 5
David Yates - 5
Michael Bay - 5
Peter Jackson - 5
Lee Unkrich - 5
Hamilton Luske - 5

Voor de acteurs:
1. Nicolas Cage - 19
2. Samuel L. Jackson - 19
3. Morgan Freeman - 16
4. Brad Pitt - 15
5. John Ratzenberger - 15
6. Liam Neeson - 15
7. Jake Gyllenhaal - 15
8. Scarlett Johansson - 14
9. Chris Evans - 14
10. Tom Hanks - 14
11. Cate Blanchett - 13
12. Jason Statham - 12
13. Willem Dafoe - 12
14. Harrison Ford - 12
15. Mark Ruffalo - 12
16. Julianne Moore - 12

11 films:
Johnny Depp
Alan Rickman
Leonardo DiCaprio
Robert Downey Jr.
Alan Tudyk
Christian Bale
Emma Watson
Ralph Fiennes
Gary Oldman
Sigourney Weaver
Natalie Portman

10 films:
Helena Bonham Carter
Jonah Hill
Tom Cruise
Don Cheadle
Idris Elba
Michael Caine
Matt Damon
Ryan Gosling
Chris Hemsworth
Peter Stormare
Brendan Gleeson
Daniel Radcliffe
Bruce Willis

Dit is dit jaar niet zoveel veranderd, lichtjes maar. Dat zal misschien wat meer veranderen, als ik nog eens wat meer blockbusterfranchises kijk, die ik eens moet kijken of uitkijken.

En qua landen

(dit is wat handmatiger werk, maar je kan het ook via letterboxd doen, maar die telt co-producerende landen ook mee)

1047 films (verschil tov vorige update, dus ongeveer einde afgelopen jaar)

Verenigde Staten - 617 (+48)
Verenigd Koninkrijk - 89 (+18)
Frankrijk - 59 (+15)
België - 47 (+6)
Japan - 39 (+20)
Zuid-Korea - 24 (+7)
Canada - 17 (+4)
Duitsland - 17 (+1)
Italië - 12 (+3)
Denemarken - 11 (+2)
Spanje - 10 (+1)
Australië - 9 (+3)
Zweden - 9 (+2)
IJsland - 7 (+2)
Nederland - 7
Hongkong - 6 (+2)
Noorwegen - 6 (+2)
Mexico - 6 (+2)
Ierland - 5 (+1)
Nieuw-Zeeland - 5 (+1)
Iran - 4
Brazilië - 3
Finland - 3
Argentinië - 2 (+1)
Hongarije - 2 (+1)
Oostenrijk - 2
Rusland - 2 (+1)
Taiwan - 2 (+2)
Tsjechoslowakije - 2 (+2)
Turkije - 2
West-Duitsland - 2
Zuid-Afrika - 2 (+1)
Colombia - 1
Costa Rica - 1 (+1)
China - 1 (+1)
Estland - 1
Guatemala - 1
India - 1 (+1)
Kroatië - 1
Libanon - 1 (+1)
Litouwen - 1
Mauritanië - 1
Oekraïne - 1
Polen - 1
Roemenië - 1
Sovjet-Unie - 1
Thailand - 1 (+1)
Tsjechië - 1
Zwitserland - 1

In totaal nu dus uit 49 verschillende landen als hoofdproductieland een film gezien. Sinds de laatste update 153 films gezien (dat klopt, is mijn aantal van dit jaar). Daarvan zijn 48 uit de VS en 75 uit Engelstalige regio's (Zuid-Afrika, Canada, Ierland, Australie, UK en USA). Dat maakt dat 32% van de films die ik dit jaar zag Amerikaans waren (rewatches niet meegeteld, maar dat waren er niet zo overdreven veel, en was ook niet allemaal Amerikaans). 49% uit de films zijn uit de Engelstalige invloedssfeer. Wellicht is wel een meerderheid nog steeds Engelstalig, gezien films als Okja ook de Engelse taal bevatten, en muziek / gemengd taalgebruik enzovoort daar allemaal toe kunnen horen. Maar toch vind ik dat redelijk laag, lager dan ooit. En ik heb het niet eens doorgehad dit jaar.

Uit interesse een week geleden ook de gemiddelde rating per filmland eens geteld (en kleinere landen samengevoegd tot een regio).

Greater China - 7.67 (9)
Japan - 7.62 (37)
Ireland - 7.40 (5)
Denmark - 7.36 (11)
Mexico - 7.33 (6)
Germany - 7.32 (19)
Arab World - 7.14 (7)
South Korea - 7.08 (22)
Sweden - 7.00 (8)
Australia - 6.89 (9)
Iceland - 6.86 (7)
Norway - 6.83 (6)
Spain - 6.80 (10)
United Kingdom - 6.73 (89)
Canada - 6.59 (17)
France - 6.57 (58)
Eastern Europe & Russia - 6.54 (13)
Latin America minus Mexico - 6.50 (8)
United States - 6.23 (612)
Belgium - 6.02 (47)
New Zealand - 5.80 (5)
Italy - 5.67 (12)
Netherlands - 4.43 (7)

BE sub-regions
Flanders - 5.89 (36)
Wallonia - 6.82 (11)

Nederland & Vlaanderen is niet omdat ik onze films slechter vind, maar omdat ik gewoon per toeval meer films heb gezien, en dus een heleboel films die ik anders niet zou zien of me zouden interesseren, en je meer blootstelling hebt aan onze cinema door tal van redenen, inclusief onze TV's. Van de andere landen kijk ik meestal naar wat al door buitenlanders goed wordt ontvangen en dus een betere reputatie heeft dan onze film. Uiteraard hebben wij goede films, maar ik heb gewoon heel veel slechte films ook al gezien (helaas).

Bij Italie is het probleem de cinema uit de 21ste eeuw. Op Dogman na heb ik geen enkele goede Italiaanse post-2000 gezien. Qua klassieke(re) cinema zal Italie wellicht zelfs helemaal vanboven staan door Suspiria, Bicycle Thieves, en de spaghettiwesterns. Geen enkel land die daarop tegenkan van wat ik gezien heb tot dusver. Maar het zijn de films in deze eeuw die het gemiddelde fors naar beneden trekken.

Geen idee wat verder opvalt ook trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Top 10 regisseurs
  1. Steven Spielberg - 24
  2. Tim Burton - 18
  3. Ridley Scott - 16
  4. Robert Zemeckis - 13
  5. Martin Scorsese - 12
  6. Christopher Nolan - 11
  7. David Fincher - 11
  8. Quentin Tarantino - 10
  9. Guillermo del Toro - 10
  10. Wes Anderson - 9
 
@Lakigigar

Mag ik vragen waar je zo'n lijstjes kan maken? Ik heb net mijn IMDb watchlist toegevoegd aan Letterboxed maar ik vind precies nergens de mogelijkheid.
Die van de regisseurs was nog gemakkelijk op te zoeken maar voor acteurs en landen gaat dit heel wat moeilijker worden.
 
Top 10 regisseurs:
  1. Alfred Hitchcock - 25
  2. Clint Eastwood - 22
  3. Steven Spielberg - 21
  4. Martin Scorsese - 16
  5. Billy Wilder - 15
  6. Brian De Palma - 15
  7. Coen - 13
  8. Stanley Kubrick - 11
  9. Walter Hill - 12
  10. Anthony Mann / Ridley Scott / Quentin Tarantino - 10

Acteurs weet ik helemaal niet. Ik gok op Clint Eastwood, James Stewart, Cary Grant... Heb zoiets nergens bijgehouden.

Landen ook niet bijgehouden. Ik vermoed US, UK, Italië en Frankrijk. Ook nergens bijgehouden.
 
Qua regisseurs is dat ongetwijfeld Spielberg bovenaan, daarna zullen Nolan en Scott wel ergens zitten.

Maar de enige waar ik bewust zoek naar films van een specifieke regisseur is Wes Anderson.
 
Procentueel zal het van regisseur Sergio Leone en acteur John Cazale zijn :D

Zal eens kijken of ik nog een effectieve lijst kan maken maar op 1 vermoed ik een Hitchcock en James Stewart.
 
@Lakigigar

Mag ik vragen waar je zo'n lijstjes kan maken? Ik heb net mijn IMDb watchlist toegevoegd aan Letterboxed maar ik vind precies nergens de mogelijkheid.
Die van de regisseurs was nog gemakkelijk op te zoeken maar voor acteurs en landen gaat dit heel wat moeilijker worden.
Welke lijstjes.

Wel er zijn 2 mogelijkheden voor alles.

Acteurs & Regisseurs doe ik gewoon criticker, en dan af en toe eens een import op IMDb, omdat je daar kan ranken op acteurs en regisseurs, ongeacht hoeveel je van hen gezien hebt, gratis.

De landen doe ik op moviemeter met uitgebreid zoeken -> eigen stemmen en dan bij land alle landen waarvan je films hebt gezien eens aanklikken en zoeken (dat is dus al 49 keer bij mij), en dus tien minuutjes werk. Maar het voordeel is dat het een hoofdproductieland is (en gratis opnieuw). Nadeel is dat je een account moet hebben op Moviemeter, en ik weet niet of ze een import functie hebben daar. Ik betwijfel het zelfs.

Alternatief kan je betalen voor letterboxd en heb je dezelfde stats, alleen misschien minder uitgebreid omdat ze maar de eerste 20 of 25 van elk gaan tonen. Je kan dan wel gaan zoeken op acteur enzovoort (maar dat is wat omslachtig). Voor landen kan je hetzelfde doen, buiten de 10 die je hebt, zoeken naar andere landen die niet genoemd worden om te zien hoeveel je daarvan gezien hebt op de world map.

Enig nadeel is Letterboxd gebruikt co-producerende landen, en ik ben daar minder fan van om zo een telmetriek te gebruiken. Dat bevoordeelt veel bepaalde landen die eigenlijk weinig met die film te maken hebben, en dat zijn vaak typisch dezelfde landen. Ik heb zo het gevoel dat Duitsland dat veel doet. Ik heb 19 films gezien uit Duitsland. Volgens Letterboxd is dat 80. (dus 61 films als co-producerend land). En daar staan effectief veel films tussen waar de Duitse link echt niet duidelijk is.

Op zich stoort het me niet zo, maar voor mijn statistieken bij te houden, gebruik in mijn methode. Voor grofweg een beetje een beeld te hebben op lboxd, is dat ook wel handig.
 
Scorsese & Spielberg & Coen Bros & Terry Gilliam 11
Tarantino 9
De Palma & Peter Jackson 7
Boyle & Leone & Kubrick 6
 
Regisseurs:
Steven Spielberg - 20
Michael Bay - 11
Quentin Tarantino - 11
Ridley Scott - 11
Christopher Nolan - 10
Tim Burton - 10
Tony Scott - 10
Roland Emmerich - 10
Robert Zemeckis - 8
Peter Jackson - 7
James Cameron - 7
John Mctiernan - 6
Martin Scorsese - 5

Wssl nog wel een paar hierin, maar heb niet direct een watchlist op IMDB, dus zo rap wat opgezocht :)
 
Laatst bewerkt:
John Ford - 39
Robert Altman - 35
Alfred Hitchcock - 31
Fritz Lang - 27
Steven Spielberg - 27
Steven Soderbergh - 23
Martin Scorsese - 23
Akira Kurosawa - 20
Howard Hawks - 20
Ridley Scott - 20
Michael Powell (and Emeric Pressburger) - 17
Joel and/or Ethan Coen - 17
Yasujro Ozu - 17
Tony Scott - 16
 
Laatst bewerkt:
Steven Spielberg - 13
Shawn Levy - 11
Robert Rodriguez - 11
Dennis Dugan - 11
Tim Burton - 11
Michael Bay - 11
Paul W. S. Anderson - 10
Ridley Scott - 9
Zack Snyder - 8
Christopher Nolan - 8
 
Regisseurs:
David Lynch - 20
Steven Spielberg - 19
Woody Allen - 18
Jan Svankmajer - 18
Tim Burton - 18
Kim Ki-duk - 18
Joel Coen -18
Shinya Tsukamoto - 17
Takashi Miike - 16
David Cronenberg - 15

Acteurs:
Samuel L. Jackson - 43
Johnny Depp - 33
Willem Defoe - 33
Nicolas Cage - 31
Morgan Freeman - 30
Brad Pitt - 29
Robert De Niro - 28
Sylvester Stallone - 27
Scarlett Johansson - 27
Arnold Scharzenegger - 26

Totaal aantal films gezien: 3219
 
Ik hou swso een log bij van alle films die ik bekijk op Icheckmovies en Letterboxd. Daar wat doorklikken en filteren en there's your list.
Ik heb al van die sites gehoord maar ik zou er niet echt aan beginnen om heel mijn filmgeschiedenis daarop beginnen in te vullen. Geeft dat je dan érg goeie suggesties voor nieuwe films? Dan zou ik me wel kunnen motiveren om dat te doen.

Sorry voor de off topic trouwens.
 
Gewoon via wat zoeken op letterboxd dus gaat niet heel correct zijn maar:
Peter Jackson - 7
Steven Spielberg - 7
Martin Scorsese - 7
Hayao Miyazaki - 7
Ridley Scott - 6
Quentin Tarantino - 6
Christopher Nolan - 5
David Fincher - 5
James Wan - 4
Mamoru Hosoda - 4
Taika Waititi - 4
Bong Joon-Ho - 4
Mike Flanagan - 3
Sam Mendes - 3
James Gunn - 3
Kim Jee-Woon - 3
Frank Darabont - 3
Satoshi Kon - 3

Wat me opvalt is dat ik een hoop films die ik gezien heb voordat ik op Letterboxd zat gewoonweg nooit gelogd heb... Misschien eens werk van maken.
 
Ik heb al van die sites gehoord maar ik zou er niet echt aan beginnen om heel mijn filmgeschiedenis daarop beginnen in te vullen. Geeft dat je dan érg goeie suggesties voor nieuwe films? Dan zou ik me wel kunnen motiveren om dat te doen.

Sorry voor de off topic trouwens.
Ik vind van wel, vooral Icheckmovies is instrumentaal geweest in mijn onteddkingsreis door film. De site bevat een heleboel officiele toplijsten, gaande van populaire films per genre of tijdperk (IMDb top 250, AFI-lijsten), maar ook lijsten van winnaars van de Gouden Palm/Beer/Leeuw etc, lijsten van de jaarlijkse Top 10 van Cahiers du Cinema, overzichtlijst van subversieve cinema, de volledige They Shoot Pictures Don't They lijst, favorietenlijstjes van topregisseurs als Scorsese, Tarantino, Spike Lee en veel meer.

Je kan heel gemakkelijk lijsten afgaan en gewoon aanvinken welke films je al gezien hebt, en als je een film gezien hebt en goed vond, bestaat de kans dat die op een lijstje staat met andere films die je zouden kunnen interesseren. Als je al begint met de IMDb toplijsten, de ICM toplijsten en de AFI toplijsten, kom je al heel ver in het aanvinken van je bekeken films. Om ze werkelijk allemaal aan te vinken lijkt me een onmogelijke opgave, maar als je de site blijft gebruiken en af en toe wat doorklikt en aanvinkt (per regisseur kan uiteraard ook), zal je al heel snel veel checks hebben.

Letterboxd is een veel meer 'social' site, waar meer geblogd en gereviewd en gefollowed wordt. Website is mooier en hipper, maar puur voor logging en recommendations verkies ik absoluut ICM.
 
Ik vind van wel, vooral Icheckmovies is instrumentaal geweest in mijn onteddkingsreis door film. De site bevat een heleboel officiele toplijsten, gaande van populaire films per genre of tijdperk (IMDb top 250, AFI-lijsten), maar ook lijsten van winnaars van de Gouden Palm/Beer/Leeuw etc, lijsten van de jaarlijkse Top 10 van Cahiers du Cinema, overzichtlijst van subversieve cinema, de volledige They Shoot Pictures Don't They lijst, favorietenlijstjes van topregisseurs als Scorsese, Tarantino, Spike Lee en veel meer.

Je kan heel gemakkelijk lijsten afgaan en gewoon aanvinken welke films je al gezien hebt, en als je een film gezien hebt en goed vond, bestaat de kans dat die op een lijstje staat met andere films die je zouden kunnen interesseren. Als je al begint met de IMDb toplijsten, de ICM toplijsten en de AFI toplijsten, kom je al heel ver in het aanvinken van je bekeken films. Om ze werkelijk allemaal aan te vinken lijkt me een onmogelijke opgave, maar als je de site blijft gebruiken en af en toe wat doorklikt en aanvinkt (per regisseur kan uiteraard ook), zal je al heel snel veel checks hebben.

Letterboxd is een veel meer 'social' site, waar meer geblogd en gereviewd en gefollowed wordt. Website is mooier en hipper, maar puur voor logging en recommendations verkies ik absoluut ICM.
Heb me op ICM een account aangemaakt. Is wel een beetje verslavend om alle films toe te voegen eigenlijk, zit al aan 200. :)
Maar om die dan nog elk eens te gaan benoemen als favorieten... Tot nu toe nog wat zoeken want echt suggesties geeft hij niet.

Wel plezant! Wist niet dat ik alle films van Fincher gezien had. :)
 
Nee, suggesties worden inderdaad niet gegenereerd, je moet zelf op zoek gaan. Hoe obscuurder de lijst, goe ingeressanter de zoektocht wordt.
 
Terug
Bovenaan