Lijstjestijd 2023

False Lankum heb ik omwille van het enthousiasme hier al meermaals een kans gegeven, maar een volledige klik heeft die nog niet gemaakt. Ook wat hetzelfde verhaal bij ØXN... Ik heb ze alvast nog niet afgeschreven!
Same hier, Cruel Mother vind ik een FANTASTISCHE track, haren recht omhoog als die gitaren beginnen. Maar het volledige album haalt jammer genoeg niet diezelfde kwaliteit imo. Mss nog niet op het juiste moment geluisterd.

The Vinyl Factory heeft zijn lijstje ondertussen ook uit, niet zo heel veel verrassingen aangezien het mijn goto place is voor nieuwe muziek, alleen vreemd dat Marina Herlop - Pripyat daar tussen staat. Die is van 2022.
 
Laatst bewerkt:
Kun je op last.fm zien naar welke artiesten je dit jaar bent beginnen luisteren of moet je daar ook al voor betalen?
Op basis daarvan zou ik zo misschien ook een lijstje kunnen maken. :unsure:
 
Roisin Murphy - Hit Parade
Carlos Nino & Friends - I'm just Chillin, on Fire
Say She She - Silver
Barry Can't Swim - When Will We Land
Diddy - The Love Album Off Grid (ja, Puff Daddy dus, onderschat album)

 
Beste ontdekking van én uit 2023
  • Mojo & The Kitchen Brothers - Mojo's Heavy Cream - 10/10 (heavy psych)
Ik ben nóg eens zo verheugd dat ik naar Down The Hill ben gegaan dit jaar en daar deze Mojo & Zijn Keukenbroeders - uit het verre Mol - heb mogen aanschouwen. Toen we naar de ingang wandelden waren ze bezig, en ik wist meteen: dit is echt een band voor mij, die moet ik gewoon zien. Jammer genoeg waren ze bijna klaar, en heb ik maar 2 nummers gehoord. Ik hoop dit volgend jaar goed te maken.
Mispak je aub niet aan de absurde naam: deze mannen klinken echt gewéldig.
Waarom zijn hier nog geen fans?! 😠 Ik denk dat ik ze eens in het topic zal moeten spammen!

Leuk detail: nadien stonden die mannen gewoon bij ons in het publiek. Ik had het eerst niet door.

Spijt dat ik toen hun album niet heb gekocht én heb laten signeren natuurlijk. Wist ik toen al veel, we waren er net en het was de eerste keer. :headshake:
ALLES, met de absolute nadruk op
Shangri-La

Overig:
Stoner & doom
  • Kadavar - S/T (2012) - 9/10
Een album dat hier niet kon ontbreken. Het stomme was dat ik het al die jaren kende, maar om de één of andere reden nooit naar begon te luisteren. Ik heb ze in hun beginjaren zelfs nog live gezien in een voorprogramma. Ze zijn hier nog heel erg beïnvloed door 70s Pentagram (waarom moet dat nadien toch altijd veranderen?!), mijn oudste s&d-helden, dus ik kan dit niet anders dan een geweldig album vinden. De vocals- en effects zijn geweldig, de retrobas is geweldig, de productie is geweldig. Wat wil je nog meer? En dat door een toen nog 3-koppige band (zang, gitaar, bas, drums).
Black Sun wat mij betreft de allerbeste track op dit album, echt een dope track waar ik in een instant geweldig gevoel bij krijg, maar het spacy Purple Sage komt zeker ook in de buurt! Doet mij ook denken aan vorige zomer, toen ik het ontdekte en Down The Hill (ook al waren ze daar niet)!
Alles
:unsure:

Vooruit, dan toch de topfavorieten:
All Your Thoughts
Black Sun
Creature Of The Demon
Purple Sage
  • Blood Ceremony - S/T (2008) - 9,5/10
Een soort mix tussen Black Sabbath en Jethro Tull, kan dus niet anders dan iets voor mij zijn, en dan gooien ze er nog een orgel bij. Kan het nog beter?! Dan zijn er ook nog geweldige creatieve uitspattingen met de dwarsfluit! Het unieke vind ik de vrouwelijke vocals. Lang geleden vond ik het moeilijk om in het even welke female vocals te raken omdat ik altijd male vocals gewoon was, maar daar ben ik intussen toch over.
Occulte, witchy, pagan,... vibes. Oude productie. Allemaal interessante elementen voor een Fusetea!
Het eerste nummer zorgt bij mij al meteen voor een :groovestone: face. (Lap, nog een smiley die hier niet bestaat. Jullie lopen wel achter hoor! :unsure:)

Toch was het nog niet zo simpel om hier helemaal in te raken omdat ik het nu niet bepaald een makkelijk verteerbaar album vind, maar het is uiteindelijk goedgekomen. Blijkbaar heb ik ze dit jaar ook gemist in Brugge, wat ik soms nog altijd zonde vind. (Kent er iemand een beter platform dan bandsintown of gebruik die gewoon niet goed?)
Ik ken nog 3 albums van ze (Living With The Ancients en The Eldritch Dark), maar ben het bekendst met het debuut, dus daarom vernoem ik enkel dit. Wel weet ik dat het tweede album het beste vind van de twee.
Master of Confusion
Return To Forever
Children of the Future
Hymn To Pan
  • Margarita Witch Cult - S/T (2023) - 8,5/10
En dan zeggen ze dat Fusetea nooit naar nieuwe muziek luistert! (Ik heb het niet over het forum. :unsure: )
Bij het horen van Diabolical Influence vond ik het eerdere "gewone" rechttoe rechtstaan retro s&d, leuk, niets mis mee, tot ik The Witchfinder Comes hoorde. Een nummer dat van een occulte Alice In Chains had kunnen zijn geweest. Wat een topplaat waarmee je ineens een energiestoot krijgt en je ineens supercool voelt en dus niet meer niet cool genoeg voor de mensen op Desertfest. :unsure: Sinds MWC hun performance daar dit jaar kan ik mij dan ook echt tot fan rekenen, en ben ik blij dat ik ze nadien als een echte fangirl kon vertellen dat ik hun optreden geweldig vond.
Deze mannen gebruiken niet enkel stoner & doom, maar ook enige thrash-invloeden. Luister maar naar Death Lurks At Every Turn en Be My Witch. Vurige platen!
Het is nu niet zo dat ik ze wekelijks draai, en ik luister zelfs niet wekelijks naar zwaar materiaal in het algemeen (daar zorgt de categorie hieronder goed voor :drool: ), maar er komt sowieso weer een moment aan en dan ben ik weer vertrokken voor een tijdje.

Ik vind het nog altijd niet hét beste s&d album, maar wel gewoon supercool, superzwaar en rechttoerechtaan.

Ik kijk ik uit naar een nieuw album. Hopelijk is het even goed als hun debuut, want daar ben ik als debuutplakker erg gevoelig aan.
Diabolical Influence
Death Lurks At Every Turn
The Witchfinder Comes
Annihilation
Lord Of The Flies
  • Mountain Witch - Burning Village (2016) - 7/10
Ik denk dat dit album het eerder moet hebben van z'n occulte lyrics en artwork om onder stoner & doom te vallen i.p.v. muzikaal. De muziek klinkt namelijk eerder als basic heavy rock, maar er zijn weliswaar meer dan genoeg occulte elementen. De track Burning Village is de uitzondering die gewoon een classic stoner riffje heeft en - heel voorspelbaar - dan ook één van mijn favorieten is, maar de rest lijkt zoals eerder gezegd eerder basic met wat proto metal-invloeden. Eerste 2 tracks vind ik dan ook eerder mwah. (Stone Age Funeral doet mij wat aan Danzig denken trouwens.) Vanaf de derde track The Cold Hands Of Fate voel ik het al meer, nog een favoriet. Isle Of Bones is een mystieke ballad die een tribute aan Witchcraft lijkt, nog een band die bij mij erg in de smaak valt - toch hun S/T album. De Scandinavische vibes zijn dan ook aanwezig.
Cold Hands Of Fate
Haunted By War
Burning Village
Isle Of Bones
  • The Oath - S/T (2014) - 8/10
Een zeer karaktervol, rechttoe rechtaan heavy album met zeer goede female vocals. De nummers lopen voor mij nogal in elkaar over waardoor ik deze keer geen favoriet kan aanduiden. Veel variatie zit er dan ook niet in, maar toch is het gewoon leuk. Getwijfel tussen 7,5 en 8, maar door het karakter van zowel de muziek als vocals toch een 8.
  • The Obsessed - Sacred (2017) - 7/10
Eigenlijk op dit moment pas mijn eerste echt luisterbeurt, dus mijn score kan nog veranderen en favoriete tracks heb ik nog niet. Het is een typisch heavy, crushing album met oudgediende Scott Wino zoals we hem kennen. Er staat blijkbaar een cover op van Haywire, een nummer dat ik al eens eerder heb gehoord, maar van wie nu ook weer? Place Of Skulls misschien? Ik kan de originele artiest op dit moment niet vinden. Tweede helft valt jammer genoeg wat tegen, waardoor mijn score al wat is gekelderd.

Prog/krautrock/space/ambient/new age/...
  • Streetmark - Eileen (1977) - 9,5/10
Het album dat jullie al regelmatig zagen voorbijkomen bij mij de laatste weken met de prachtige albumart (mijn avatar). Mijn tweede meest gedraaide album dit jaar.

Ik moet mijn huidige vriend ervoor danken deze keer, want hij luistert al eens naar wat hem wordt aanbevolen op YouTube. Opnieuw kende ik hier tenminste één nummer van, Sea Of Melted Land, steeds aangeprezen als één van de beste nummers op dit album, maar natuurlijk is hét absolute meesterwerk het bijna 13-minuten durende Dreams.
De zang van Wolfgang Reichmann (R.I.P.) is niet geweldig, maar stoort mij niet.

Het openingsnummer Crazy Notion is alvast een prachtige opener met een dramatische vibe en vrouwelijke backing vocals, iets wat toch wel uniek is hierin. De piano-partijen doen denken aan een genre wat bijna 2 decennia later alternative rock zou worden genoemd. (Altijd geweldig, artiesten iets horen spelen dat toen nog geen naam had en zelfs nog lang niet officieel bestond.)
Na een paar minuten wijzigt dit en krijgen we waar ik nu zo gek op ben: voortdwepende synths, gevolgd door melancholische zang. :drool: Om te eindigen in diezelfde piano-partijen.

Dan is daar Sea Of Melted Land, waar ik het al eerder over had. Prachtige melancholische ballad, om bij weg te dromen. Een orgeltje als brug.

Over de titeltrack kan ik ook geen verkeerd woord zeggen.

Dreams vind ik zonder twijfel het allerbeste, meest geweldige instrumentale nummer ooit en ik kan ik alleen maar aanprijzen. Wat een zonde dat dit weer zo ver in de underground zit. Zelfs Sand (hieronder) is bekender volgens mij.

Choral is de pijnlijk, sombere, prachtige afsluiter. De Synth op het einde heeft mij al een paar keer bijna tranen bezorgd. :unsure:
Alles, met extra nadruk op
Crazy Notion
Sea Of Melted Land
Dreams
Choral
  • Sand - Golem (1974) - 9,5/10
Uiteraard kon deze hier niet ontbreken. Ik zie dat dit ook mijn meest gedraaide album van het jaar is. Ik moet wel de kanttekening maken dat dit eigenlijk eerder een herontdekking was. Ik had ooit een vriend die mij destijds helemaal in de obscure 70s heeft geduwd en thuis constant (met de nadruk op) muziek draaide. Ik vermoed dat zo'n 85% daarvan obscure 70s was/is. En nee, ik ben er dus nooit meer uitgeraakt. ;) Hier zat dit album ook bij.
Hoe ik er dan uiteindelijk bij uitkwam dit jaar? Ik weet het al niet echt meer, maar vaak word ik getriggerd door erover te lezen, soms in een simpele YouTube-comment. Zeker als de naam mij een belletje doet rinkelen - wat bij Sand dus ook het geval was - ga ik er graag naar opzoek. Dan moest ik dat album toch maar eens beluisteren.

Helicoptergeluiden.... Wah wah wah-geluiden... Zalige bas... Wacht, dit kénde ik toch gewoon?! Wat een schijf!
(Kan mij nog iemand een nummer aanbevelen met zo'n geweldige bas?!)

Old Loggerhead, oneindig gedweep op een meer.

On The Corner, wat een geniaal, catchy, luchtig buitenbeentje.

May Rain... Dat nummer vind ik toch zo magisch? Kende ik ook meteen, en zal ten huize ex dan ook compleet grijsgedraaid zijn.

Er is van die muziek die je eigenlijk al altijd goed hebt gevonden, maar waarvan je frank eigenlijk pas valt als je er écht naar luistert. Dit had één van die albums kunnen zijn waar ik al meer dan een decennium naar luister.

Ach ja, beter laat dan nooit?

Ik vind het wel erg teleurstellend dat dit album op progarchives.com zo slecht scoort. Er staat slechts één positieve review.
Ach ja, over smaak valt niet te twisten zullen we dan maar zeggen zeker?

Ik zou hem dan ook zó graag een 10/10 willen geven, maar het klein probleempje is toch wel Sarah. De afsluiter klinkt mij iets te deprimerend en donker (ja, ook ik heb mijn grenzen!), alsof hij niet echt bij de rest past. Tijdens de laatste minuten lijkt het nummer wel iets lichter te worden, alsof er toch een lichtje is aan het eind van de tunnel, ook is het maar een kleintje. Dat vind ik dan wel weer een goed stuk.
Misschien moet ik het nog maar eens een paar kansen geven?
Helicopter
Old Loggerhead
May Rain
On The Corner
  • Eloy - Dawn (1976) - 9,5/10
Al jarenlang bekend met en fan van deze Duitse proghelden die graag Pink Floyd-invloeden gebruiken, maar toch na verloop van tijd een eigen geluid ontwikkeld hebben. Vooral de stem van Frank Borneman is uniek in het genre, en wordt lang niet door iedereen gesmaakt. Het klopt, je moet eraan wennen. De man heeft een sterk Duits accent en spreekt "th" zonder gêne als "z" uit. Ergens bewonder ik dat wel, en vind ik het gewoon leuk. :unsure:

Toch denk ik dat Eloy fantastisch had geklonken in het Duits, maar dat was in die tijd nog een soort taboe voor dit soort artiesten als ik het goed gelezen heb.
Hij heeft ook gewoon een zeer fijn stemgeluid. Bij mij heeft het zelfs jaren geduurd eer ik er niet meer op lette. Ik had ze ook in geen tijden meer gedraaid tot ik vorig jaar dacht, laat ik maar eens album beluisteren die ik nog nooit had gehoord en eens verder kijken dan Inside en Floating.

Dawn is een fenomenaal album, dat je zelfs volledig nuchter kan laten rondzweven terwijl je toch geen levitante eigenschappen bezit.
Hoe kan je zo'n complex album beginnen omschrijven? Eigenlijk zou ik het niet weten, want ik ben er heel slecht in en ik typ hier ook zomaar wat. Prestigieus reviewen is helemaal niet aan mij besteed en kan ik ook gewoon niet.
En dan is dit een album waar de nummers korter zijn.
Alles
Between Ze The Times (hehe)
The Sun-Song
The Dance In Doubt And Fear
Lost?! (The Descision)
  • Hällas - Excerpts From A Future Past (2017) - 8,5/10
Moeilijk om ergens onder te plaatsen, want hier horen we zowel heavy metal gitaren als space rock, als scifi-geluiden en nerderige lyrics. Zeer leuk album!
The Astral Seer
Star Rider
  • ELDOVAR - A Story Of Darkness & Light (2021) - 8/10
Ondanks ik niet into Elder geraak, voel ik de klik nog wel op dit album ism Kadavar. Zeker From Deep Within doet mij erg aan Hawkwind denken, dus dat kan alleen maar goed zijn. El Matador is een erg mooi nummer. De productie lijkt wel wat minder mijn ding. Daarom vind ik het moeilijk kiezen tussen 7,5 en 8, maar door de twee eerdergenoemde erg sterke nummers ga ik toch voor 8.
From Deep Within
El Matador
Raspletin

  • Goat - World Music (2012) - 8,5/10
Erg leuk en cool album met veel psychedelische, maar zoals de titel al zegt vooral wereldmuziek invloeden. Zeer goede female vocals. Als je het niet weet denk je dat dit een sixties-album is. Soms denk ik aan Jefferson Airplane, dan muzikaal weer aan Amon Düül II en de Braziliaanse Os Mutantes. Het laatste wat ik had verwacht was dat dit een Scandinavische (Zweedse) band zou zijn, want daar hoor ik behalve in Goatlord niets van invloeden of vibes in terug. Mijn beste nummers vind ik zodanig sterk dat ik toch voor een 9 ben gegaan.
Diarabi
Goatman
Goathead
Golden Dawn
Goatlord
Det Som Aldrig Förändras / Diarabi
  • Goat - Commune (2014) - 8/10
In tegenstelling tot de meeste van jullie was dit mijn eerste Goat-album. Ik had het gewoon willekeurig uitgekozen en de albumart leek mij ook leuk. Hier hoor ik meer psychedelische en iets minder wereldmuziekinvloeden. Met dit album heb ik nog meer het sixties-gevoel, en de zang lijkt ook opzettelijk zo te zijn gemixt, zeker de mannelijke vocals die in Goatchild te horen zijn. Opvallend dat ik steeds de tracks met "Goat" in tot favorieten reken (behalve Goatslaves, die is wat minder mijn ding). Dit was bij World Music ook al het geval.
Talk to God
Goatchild
Hide From The Sun
Gathering Of Ancient Tribes
  • Agnes Strange - Theme For A Dream (1974) - 8/10
Eens kijken, wat horen we hier allemaal in? Bluesy invloeden, space rock, space "punk", classic psychedelic.
Classic klinkend album met een spacy opener, maar het tempo wordt enorm opgedreven in de nummers erop waardoor het space "punk" wordt. Daartussen komen nog een paar luchtige psychedelische nummertjes, met als hoogtepunt The Daydreamer. Zeer cool en zeer coole vocal effects. Ken ik dankzij een kennis op Discord. "Echt een album voor jou", zei die. Hij kent mijn muzieksmaak blijkbaar beter dan ik dacht!
De albumart is mij ook weer op het lijf geschreven.
Theme For A Dream
Graveyard
The Daydreamer

  • Rheingold - R. (1982) - 7/10
Rheingold is tot nog toe de enige NDW-artiest die ik goed ken, en dit genre kun je onder geen andere categorie onderbrengen, dus dan toch maar even de NDW apart gezet. Het mag dan wel wat gedateerd klinken; ik vind dit toch een erg leuk album met goede vocals.
Zijn grootste hit Dreiklangsdimensionen kende ik al een paar jaar daarvoor dankzij mijn vriend, maar pas vanaf dit jaar begon ik ook naar een album te luisteren. Jammer genoeg is Rheingold enkele jaren geleden overleden. :(
FanFanFanatisch
Das Steht Dir Gut (enkel de Duitse versie!)
Stahlherz
Fluss ( '82 version)
Dreiklangsdimensionen ( '82 version)

  • Mojo & The Kitchen Brothers
  • Etherik & Ambi-J
  • Kameel
  • Grandma's Ashes
  • Condor Gruppe
  • Kanaan
  • Hypnos 69
  • Margarita Witch Cult
  • Blackwater Holylight
  • Carlton Melton
  • Truckfighters

EDIT: waarom kan het geen opstelletjes-over-albums-tijd ipv lijstjestijd zijn? Ik kan mij weer bij geen enkel album inhouden. :unsure: (Ach, dan heb ik misschien al minder werk voor een eventueel toekomstig AOTW.)
 
Laatst bewerkt:
Toen ik begon met mijn lijst samen te stellen dacht ik dat 2023 geen fantastisch jaar was maar daar ben ik ondertussen van af gestapt. De lijst is te lang en werkelijk alles is de moeite om eens een kans te geven. 2023 was opnieuw veel te goed en ik heb zonder twijfel een hoop releases gemist. But hey, deze opsomming is al problematisch lang dus ik ga niet nog dieper in dat muzikale konijnenhol duiken. Alles is alfabetisch geordend.

23 albums of '23
  • Amaarae - Fountain Baby
  • Avalon Emerson - & The Charm
  • bdrmm - I Don't Know
  • Bonnacons Of Doom - Signs
  • Brighide Chaimbeul - Carry Them With Us
  • Danny Brown x JPEGMAFIA - SCARING THE HOES
  • DEBBY FRIDAY - GOOD LUCK
  • Decisive Pink - Ticket To Fame
  • Evian Christ - Revanchist
  • Frankie & The Witch Fingers - Data Doom
  • Goat - Medicine
  • Jamie Branch - Fly or Die Fly or Die Fly or Die ((world war))
  • Kara Jackson - Why Does the Earth Give Us People to Love?
  • King Gizzard & The Lizard Wizard - Petrodragonic Apocalyps ....
  • Lankum - False Lankum
  • Liturgy - 93696
  • Marlene Ribeiro - Toquei no Sol
  • ML Buch - Suntub
  • OXN - CYRM
  • Ragana - Desolation's Flower
  • Sextile - Push
  • Smote - Genog
  • Snõõper - Super Snõõper
De albums die deze lijst niet hebben gehaald kan je hieronder vinden per "genre". In spoiler want anders is deze post véél te lang. Ook hier is alles het beluisteren waard. :unsure:

Electronic & Beetz
  • Actress - LXXXVIII
  • Ali Sethi & Nicolas Jaar - Intiha
  • Amnesia Scanner - STROBE.RIP
  • COUCOU CHLOE - FEVER DREAM
  • Catarina Barbieri - Myuthafoo
  • Clark - Sus Dog
  • Dijf Sanders - SUPRA
  • Forest Swords - Bolted
  • James Holden - Imagine This Is A High Dimensional Space Of All Possibilities
  • Jellyskin - In Brine
  • Mandy, Indiana, - I've Seen A Way
  • Marina Herlop - Nekuja
  • Nihiloxica - Source Of Denial
  • Sarathy Korwar - KAL (Real World)
  • Surgeon - Crash Recoil
  • Sven Wunder - Late Again
  • Tzusing - 绿帽 Green Hat
  • V/Z (Valentina Magaletti & Zongamin) - Suono Assente
EP
  • By Storm/Injury Reserve - Double Trio EP
  • DJ Europarking - I Love You Butt EP
  • Heartworms - A Comforting Notion EP
  • Hudson Mohawke & Nikki Nair - Set The Roof EP
  • Maruja - Knocknarea EP
  • Moin - Clocked Off EP
  • O. - Slice EP
  • The Budos Band - Frontier's Edge EP
Gitaren zonder teringherrie
  • Black Country, New Road - Live at Bush Hall
  • Death & Vanilla - Flicker
  • deathcrash - less
  • Domenico Lancelotti - sramba.
  • Druid Fluids - Then, Now, Again & Again
  • Edena Gardens - Agar & Dens
  • Egyptian Blue - A Living Commodity
  • En Attendant Ana - Principia
  • Grails - Anches En Maat
  • Grian Chatten - Chaos For The Fly
  • Harp - Albion
  • Maria BC - Spike Field
  • maya ongaku - Approach To Anima
  • Modern Cosmology - What Will You Grow Now?
  • Nation Of Language - Strange Disciple
  • Orions Belte - When Your Gone I'll Be Gone
  • Rose City Band - Garden Party
  • Shame - Food For Worms
  • Shana Cleveland - Manzanita
  • Slowdive - everything is alive
  • Steve Gunn & David Moore - Let The Moon Be A Planet
  • Sufjan Stevens - Javelin
  • Sunfruits - One Degree
  • Susanne Sundfor - blómi
  • TAKH - Takh
  • Vanishing Twin - Afternoon X
  • Wilco - Cousin
  • Yo La Tengo - This Stupid World
Shred / fuzzz / ...
  • Agriculture - Agriculture
  • Altin Gün - Aşk
  • Bar Italia - Tracey Denim
  • Bell Witch - Future's Shadow Part 1: The Clandestine Gate
  • BIG|BRAVE - nature morte
  • Blackbraid - Blackbraid II
  • BRIQUEVILLE - IIII
  • Divide & Dissolve - Systemic
  • Dream Wife - Social Lubrication
  • Great Falls - Objects Without Pain
  • Jeromes Dream - The Gray In Between
  • Large Plants - The Thorn
  • Model/Actriz - Dogsbody
  • Morwan - Світає, палає
  • OSEES - Intercepted Message
  • Ostraca - Disaster
  • Panopticon - The Rime Of Memory
  • Sprain - The Lamb As Effigy
  • Sunflowers - A Strange Feeling Of Existential Angst
  • The Free Music - The Free Music (Part 1)
  • The Psychotic Monks - Pink Colour Surgery
  • Water For Your Eyes - Everyone's Crushed
  • Wednesday - Rat Saw God
  • Young Fathers - Heavy Heavy
Hiphop / rnb / jazzzzzy stuff
  • Aesop Rock - Integrated Tech Solutions
  • Armand Hammer - We Buy Diabetic Test Strips
  • Arooj Aftab, Viay Iyer, Shahzad Ismaily - Love In Exile
  • Billy Woods & Kenny Segal - Maps
  • Cleo Sol - Gold
  • Colin Stetson - When we were that what wept for the sea
  • Danny Brown - Quaranta
  • El Michels Affair & Black Thought - Glorious Game
  • Irreversible Entanglements - Protect Your Light
  • Kelela - Raven
  • Kofi Flexxx - Flowers In The Dark
  • L'Rain - I Killed Your Dog
  • Larry June & The Alchemist - The Great Escape
  • Liv.e - Girl In The Half Pearl
  • MIKE - Burning Desire
  • Nourished By Time - Erotic Probiotic 2
  • Speakers Corner Quartet - Further Out Than The Edge
  • SPELLLING - SPELLLING & The Mystery School
  • Tirzah - trip9love...???
  • Yussef Dayes - Black Classical Music
Een beetje vanalles
  • Ak'Chamel - A Mournful Kingdom Of Sand
  • ALL HANDS_MAKE LIGHT - "Darling The Dawn"
  • Anadol - Hatiralar
  • André 3000 - New Blue Sun
  • Caroline Polachek - Desire, I Want To Turn Into You
  • Hilary Woods - Acts Of Light
  • Jessie Ware - That! Feels Good!
  • Kali Malone & Stephen O'Malley - Does Spring Hide Its Joy
  • Kate NV - WOW
  • La Tène - Ecorcha / Taillée
  • Reverend Kristin Michael Hayter - SAVED!
  • Tim Hecker - No Highs
  • Yves Tumor - Praise A Lord Who Chews But Which Does Not Consume; (Or Simply, Hot Between Worlds)
Comp & Reissue
  • Ahl Nana - L'Orchestre National Mauritanien
  • Dorothy Carter - Waillee Waillee
  • Sandwell District - Feed Forward
  • VA - As-Shams Archive Vol 1. South African Jazz, Funk & Soul 1975-1982
  • VA - Compiled With Love Vol.2
  • VA - Folk Funk & Trippy Troubadours Vol 2
  • VA - Mr Bongo Record Club Vol 6
 
Toen ik begon met mijn lijst samen te stellen dacht ik dat 2023 geen fantastisch jaar was maar daar ben ik ondertussen van af gestapt. De lijst is te lang en werkelijk alles is de moeite om eens een kans te geven. 2023 was opnieuw veel te goed en ik heb zonder twijfel een hoop releases gemist. But hey, deze opsomming is al problematisch lang dus ik ga niet nog dieper in dat muzikale konijnenhol duiken. Alles is alfabetisch geordend.

23 albums of '23
  • Amaarae - Fountain Baby
  • Avalon Emerson - & The Charm
  • bdrmm - I Don't Know
  • Bonnacons Of Doom - Signs
  • Brighide Chaimbeul - Carry Them With Us
  • Danny Brown x JPEGMAFIA - SCARING THE HOES
  • DEBBY FRIDAY - GOOD LUCK
  • Decisive Pink - Ticket To Fame
  • Evian Christ - Revanchist
  • Frankie & The Witch Fingers - Data Doom
  • Goat - Medicine
  • Jamie Branch - Fly or Die Fly or Die Fly or Die ((world war))
  • Kara Jackson - Why Does the Earth Give Us People to Love?
  • King Gizzard & The Lizard Wizard - Petrodragonic Apocalyps ....
  • Lankum - False Lankum
  • Liturgy - 93696
  • Marlene Ribeiro - Toquei no Sol
  • ML Buch - Suntub
  • OXN - CYRM
  • Ragana - Desolation's Flower
  • Sextile - Push
  • Smote - Genog
  • Snõõper - Super Snõõper
De albums die deze lijst niet hebben gehaald kan je hieronder vinden per "genre". In spoiler want anders is deze post véél te lang. Ook hier is alles het beluisteren waard. :unsure:

Electronic & Beetz
  • Actress - LXXXVIII
  • Ali Sethi & Nicolas Jaar - Intiha
  • Amnesia Scanner - STROBE.RIP
  • COUCOU CHLOE - FEVER DREAM
  • Catarina Barbieri - Myuthafoo
  • Clark - Sus Dog
  • Dijf Sanders - SUPRA
  • Forest Swords - Bolted
  • James Holden - Imagine This Is A High Dimensional Space Of All Possibilities
  • Jellyskin - In Brine
  • Mandy, Indiana, - I've Seen A Way
  • Marina Herlop - Nekuja
  • Nihiloxica - Source Of Denial
  • Sarathy Korwar - KAL (Real World)
  • Surgeon - Crash Recoil
  • Sven Wunder - Late Again
  • Tzusing - 绿帽 Green Hat
  • V/Z (Valentina Magaletti & Zongamin) - Suono Assente
EP
  • By Storm/Injury Reserve - Double Trio EP
  • DJ Europarking - I Love You Butt EP
  • Heartworms - A Comforting Notion EP
  • Hudson Mohawke & Nikki Nair - Set The Roof EP
  • Maruja - Knocknarea EP
  • Moin - Clocked Off EP
  • O. - Slice EP
  • The Budos Band - Frontier's Edge EP
Gitaren zonder teringherrie
  • Black Country, New Road - Live at Bush Hall
  • Death & Vanilla - Flicker
  • deathcrash - less
  • Domenico Lancelotti - sramba.
  • Druid Fluids - Then, Now, Again & Again
  • Edena Gardens - Agar & Dens
  • Egyptian Blue - A Living Commodity
  • En Attendant Ana - Principia
  • Grails - Anches En Maat
  • Grian Chatten - Chaos For The Fly
  • Harp - Albion
  • Maria BC - Spike Field
  • maya ongaku - Approach To Anima
  • Modern Cosmology - What Will You Grow Now?
  • Nation Of Language - Strange Disciple
  • Orions Belte - When Your Gone I'll Be Gone
  • Rose City Band - Garden Party
  • Shame - Food For Worms
  • Shana Cleveland - Manzanita
  • Slowdive - everything is alive
  • Steve Gunn & David Moore - Let The Moon Be A Planet
  • Sufjan Stevens - Javelin
  • Sunfruits - One Degree
  • Susanne Sundfor - blómi
  • TAKH - Takh
  • Vanishing Twin - Afternoon X
  • Wilco - Cousin
  • Yo La Tengo - This Stupid World
Shred / fuzzz / ...
  • Agriculture - Agriculture
  • Altin Gün - Aşk
  • Bar Italia - Tracey Denim
  • Bell Witch - Future's Shadow Part 1: The Clandestine Gate
  • BIG|BRAVE - nature morte
  • Blackbraid - Blackbraid II
  • BRIQUEVILLE - IIII
  • Divide & Dissolve - Systemic
  • Dream Wife - Social Lubrication
  • Great Falls - Objects Without Pain
  • Jeromes Dream - The Gray In Between
  • Large Plants - The Thorn
  • Model/Actriz - Dogsbody
  • Morwan - Світає, палає
  • OSEES - Intercepted Message
  • Ostraca - Disaster
  • Panopticon - The Rime Of Memory
  • Sprain - The Lamb As Effigy
  • Sunflowers - A Strange Feeling Of Existential Angst
  • The Free Music - The Free Music (Part 1)
  • The Psychotic Monks - Pink Colour Surgery
  • Water For Your Eyes - Everyone's Crushed
  • Wednesday - Rat Saw God
  • Young Fathers - Heavy Heavy
Hiphop / rnb / jazzzzzy stuff
  • Aesop Rock - Integrated Tech Solutions
  • Armand Hammer - We Buy Diabetic Test Strips
  • Arooj Aftab, Viay Iyer, Shahzad Ismaily - Love In Exile
  • Billy Woods & Kenny Segal - Maps
  • Cleo Sol - Gold
  • Colin Stetson - When we were that what wept for the sea
  • Danny Brown - Quaranta
  • El Michels Affair & Black Thought - Glorious Game
  • Irreversible Entanglements - Protect Your Light
  • Kelela - Raven
  • Kofi Flexxx - Flowers In The Dark
  • L'Rain - I Killed Your Dog
  • Larry June & The Alchemist - The Great Escape
  • Liv.e - Girl In The Half Pearl
  • MIKE - Burning Desire
  • Nourished By Time - Erotic Probiotic 2
  • Speakers Corner Quartet - Further Out Than The Edge
  • SPELLLING - SPELLLING & The Mystery School
  • Tirzah - trip9love...???
  • Yussef Dayes - Black Classical Music
Een beetje vanalles
  • Ak'Chamel - A Mournful Kingdom Of Sand
  • ALL HANDS_MAKE LIGHT - "Darling The Dawn"
  • Anadol - Hatiralar
  • André 3000 - New Blue Sun
  • Caroline Polachek - Desire, I Want To Turn Into You
  • Hilary Woods - Acts Of Light
  • Jessie Ware - That! Feels Good!
  • Kali Malone & Stephen O'Malley - Does Spring Hide Its Joy
  • Kate NV - WOW
  • La Tène - Ecorcha / Taillée
  • Reverend Kristin Michael Hayter - SAVED!
  • Tim Hecker - No Highs
  • Yves Tumor - Praise A Lord Who Chews But Which Does Not Consume; (Or Simply, Hot Between Worlds)
Comp & Reissue
  • Ahl Nana - L'Orchestre National Mauritanien
  • Dorothy Carter - Waillee Waillee
  • Sandwell District - Feed Forward
  • VA - As-Shams Archive Vol 1. South African Jazz, Funk & Soul 1975-1982
  • VA - Compiled With Love Vol.2
  • VA - Folk Funk & Trippy Troubadours Vol 2
  • VA - Mr Bongo Record Club Vol 6
Goeie boel, paar dingen die ik nog moet checken en een paar die ik nog een nieuwe kans moet geven.

Bdrmm zou ik misschien ook nog aan mijn lijstje toevoegen. Die plaat van Kara Jackson krijgt overal heel goeie kritieken maar deed me niet zoveel. Reverend Kristin Michael Hayter vond ik wat te gimmicky. Dat album van Jessie Ware vond ik ook nog plezant maar amper nog naar terug gekeerd. Ook vergeten dat deathcrash dit jaar uitgekomen is! Ik ben Does Spring Hide It's Joy ook pas de laatste dagen aan't ontdekken. Fan van Kali Malone maar rond de release was ik niet echt in de mood voor dit soort muziek.
 
Goeie boel, paar dingen die ik nog moet checken en een paar die ik nog een nieuwe kans moet geven.

Bdrmm zou ik misschien ook nog aan mijn lijstje toevoegen. Die plaat van Kara Jackson krijgt overal heel goeie kritieken maar deed me niet zoveel. Reverend Kristin Michael Hayter vond ik wat te gimmicky. Dat album van Jessie Ware vond ik ook nog plezant maar amper nog naar terug gekeerd. Ook vergeten dat deathcrash dit jaar uitgekomen is! Ik ben Does Spring Hide It's Joy ook pas de laatste dagen aan't ontdekken. Fan van Kali Malone maar rond de release was ik niet echt in de mood voor dit soort muziek.
Die bdrmm is serieus gegroeid de voorbije weken, steengoed shoegaze album.

Kara Jackson was wat wennen aan de stem maar de teksten zijn zo goed... Ook een paar luisterbeurten nodig gehad en plots te beseffen hoe geniaal het eigenlijk is.

Die Reverend plaat is idd verrrry gimmicky maar als je die gedachtengang kan afzetten luistert die echt fijn weg. Het is voor mij wel een start om dieper in het originele genre te duiken.
 
Mijn lijstje(s) zijn de naam niet waardig :unsure:.
Ik wil graag meer dingen ontdekken maar ik wil het graag ten gronde leren kennen en dan heb ik te weinig tijd om echt veel te beluisteren en dan kom je ook snel bij ouwe getrouwen uit.. Voor de rest loop ik ook altijd (jaren :unsure:) achter. Dus ja, nu bv. Blur aan het ontdekken.

Het enige uit 2023 dat ik heb aangeschaft:
Aphex Twin - Blackbox Life Recorder 21f / In A Room7 F760 ep
dEUS - How To Replace It
Queens Of The Stone Age - In Times New Roman...
The Rolling Stones - Hackney Diamonds

Enige concert ook was Daan in CC De Mol in Lier.
Wat dat jaren achterlopen betreft: ik dacht ook een hele tijd dat ik hier niets kon komen doen en het enkel over albums uit 2023 moest gaan, maar dat klopt dus niet. :) (Er bij elk album een halve AOTW van maken zoals ik zelf doe is natuurlijk niet verplicht. :unsure: )
 
Mijn bescheiden oogst:


Angel Vivaldi: Away With Words Pt II

Ooit residerend in het melodic-metal-shred-gebeuren, mondt Angels muzikale reis op deze release op meesterlijke wijze uit in geraffineerde metal-latin-jazz fusion (cfr bv Eight).



Ren: Sick Boi

Een plaat met een bepaald bovengemiddeld aantal buitengewone muzikale pareltjes (tekstueel ook), waarvan sommige ook nog eens van cinematografisch uiterst hoogstaande clips (cfr bv Money Game III) voorzien werden.

Heeft met zijn album overigens ook de eerste plaats bereikt in de UK album-charts, en dat als volledig onafhankelijk artiest.
Bepaald geen geringe verwezenlijking :crazy.



Yamandu Costa: Meermaandelijkse releases op zijn YT-kanaal

Braziliaans fenomenaal begiftigd muzikant (Cfr bv Amigos Saboya), dit jaar pas leren kennen & meteen duellerend met Django om de titel 'favoriete gitarist aller tijden'.

Of zoals Lucas Brar hem omschrijft:
"The Brazilian beast of a guitarist. He is just a musical tornado."
 
Ik dat mijn "lijstje" ongeveer klaar is, toch nog op tijd. :unsure:

Eigenlijk wel leuk om te doen, zo luister ik nog eens meerdere albums op een dag en op muziek kunnen focussen is ook altijd goed voor het mentaal welzijn en zo. :unsure:
 
Qua live optredens, veel gezien dit jaar, maar hier is toch mijn top 10 :unsure:
  1. Apocalyptica @ AB
    Een van mijn favoriete bands, elk concert van hun is gewoon altijd vet. Zal ik altijd proberen naartoe te gaan.
  2. Year Of No Light @ Botanique
    Sfeervolle postmetal. Echt weggeblazen hierdoor. Ontdekking van het jaar voor mij.
  3. Sólstafir @ Trix
    Ik kwam die avond eigenlijk voor Katatonia maar vond Sólstafir eigenlijk veel beter.
  4. Fenne Lily @ AB Club
    Heel leuke, integere indierock. Gewoon solide optreden met veel humor, was plezant.
  5. Use Knife @ dunk!festival
    Vet feestje gewoon. Meer van dat!
  6. Eydís Evensen @ AB
    Kende ik ook niet, was ook gewoon erg goed. Zelf minder thuis in het genre, maar gewoon echt heel goed optreden.
  7. King Gizzard @ pkp
  8. Amyl & The Sniffers @ pkp
  9. Brutus @ pkp
    Pukkelpop was een goed feestje voor mij afgelopen zomer. In elk geval veel goeie optredens gezien, maar deze 3 staken er bovenuit voor mij.
  10. Tramhaus @ Botanique
    Afsluiter van het jaar, gewoon heel goede live band. De hele zaal ging wild.
Luister te weinig cd's om daar een deftige lijst van te maken, en te lui om op te zoeken wat er nu precies allemaal van afgelopen jaar was.
 
Ik dacht dat ik niet zoveel muziek had beluisterd dit jaar, maar ik kom toch weer aan een hele lijst precies. :unsure:

AOTY: King Gizzard & the Lizard Wizard - PetroDragonic Apolypse; or, Dawn of Eternal Night: An Annihilation of Planet Earth and the Beginning of Merciless Damnation

The eye dilates, the air gyrates
A gate in the sky, a portal to die
A shriek from space, a mangled yell
Dragon descends, welcome to hell


Andere topalbums van 2023:

Bell Witch - Future’s Shadow Part 1: The Clandestine Gate
Big|Brave - nature morte
Wolvennest - The Dark Path To The Light
Smote - Genog
Hexvessel - Polar Veil
Fvnerals - Let the Earth be Silent
Lankum - False Lankum
Khanate - To Be Cruel
Sol An Varma - Sol An Varma
Esben and the Witch - Hold Sacred
Acid Rooster - Flowers & Dead Souls
Tenhi - Valkama
OXN - CYRM
Ragana - Desolation’s Flower

Rest in spoiler:
Goed:
Healthyliving - Songs of Abundance, Psalms of Grief
Goat - Medicine
Blood Ceremony - The Old Ways Remain
Frankie and the Witch Fingers - Data Doom
Maruja - Knocknarea
Afsky - Om hundrede ar
Kludde - De Horla
Urfaust - Untergang
Mojo & The Kitchen Brothers - Mojo’s Heavy Cream
Margarita Witch Cult - Margarita Witch Cult
Maya Ongaku - Approach to Anima
REZN - Solace
Mournful Congregation - The Exuviae of Gods pt. 2
Runemagick - Beyond the Cenotaph of Mankind
Grave Pleasures - Plagueboys
Explosions in the Sky - End
REZN & Vinnum Sabbathi - Silent Future
Manii - Innerst I morket
Panopticon - The Rime of Memory
Dodheimsgard - Back Medium Current
Church of Misery - Born Under a Mad Sign
Pigsx7 - Land of Sleeper
Satanic Witch - 4:44
Dopelord - Songs for Satan
Iron Jinn - Iron Jinn
Enslaved - Heimdal
Graveyard - 6
Motor!k - 4
Ahab - The Coral Tombs
Primordial - How it Ends
Wolves in the Throne Room - Crypt of Ancestral Knowledge
Stoned Jesus - Father Light
Briqueville - IIII
Eitrin - Eitrin

Matig:
Green Lung - This Heathen Lung
Blut Aus Nord - Disharmonium - Nahab
Miserere Luminis - Ordalie
Mizmor - Prosaic
Austere - Corrosion of Hearts
Acid King - Beyond Vision
Iron Void - IV
Lamp of Murmuur - Saturnian Bloodstorm
Altin Gun - Ask
Hostsol - Lange Leve Doden
Blackbraid - Blackbraid II
Twin Temple - God Is Dead
Swans - The Beggar
Full of Hell & Primitive Man - Suffocating Hallucation
Spirit Possession - Of the Sign…

Tegenvallend:
King Gizzard & The Lizard Wizard - The Silver Cord
Furia - Huta Luna
Undergang & Spectral Voice - Split LP
Immortal - War Against All
Predatory Void - Seven Keys to the Discomfort of Being
DeWolff - Love, Death & In Between
All Hands_Make Light - Darling the Dawn
Katatonia - Sky Void of Stars
Sangre de Muerdago - O vento que lambe as minas feridas

2 festivals gedaan:
-Roadburn (met als hoogtepunten oa Esben & the Witch, Bell Witch, Brutus, Chat Pile, France, Elizabath Colour Wheel)
-Desertfest (met als hoogtepunten oa Carlton Melton, Year of no Light, Butch Cassidy, King Buffalo, Cult of Luna, Acid Rooster, Satanic Witch)

en op vlak van optredens genoten van deze:
2 keer Misthyrming
2 keer Kludde
King Gizzard & The Lizard Wizard
Uncle Acid en Blood Ceremony
2 keer Big|Brave
Minami Deutsch
Bell Witch
Wolvennest
Bohren & Der Club of Gore
Smote

Dus ik kan toch alleen maar tot de conclusie komen dat 2023 toch weer een goed jaar op muziekvlak is geweest!
 
Terug
Bovenaan