Veldritseizoen 2023 - 2024

Kunt gewoon die mannen hun BV opzoeken hé, die worden niet betaald als werknemer per se. Meikever Sport BV in Eli's geval. Bevat natuurlijk niet alles, maar geeft wel al een indicatie van wat 'm binnenkrijgt nog los van zijn bedrijfkes.
 
Hoeveel denk je dat die verdienen? Ik denk dat je het onderschat
Geen idee maar ge gaat dan toch wel zeker 200.000 per jaar moeten vangen denk ik? Of een lange carrière maken.

Ik vermoedde zo een 100.000 per jaar.

Kunt gewoon die mannen hun BV opzoeken hé, die worden niet betaald als werknemer per se. Meikever Sport BV in Eli's geval. Bevat natuurlijk niet alles, maar geeft wel al een indicatie van wat 'm binnenkrijgt nog los van zijn bedrijfkes.
Ik denk toch vrij krap dan?
 
Geen idee maar ge gaat dan toch wel zeker 200.000 per jaar moeten vangen denk ik? Of een lange carrière maken.

Ik vermoedde zo een 100.000 per jaar.


Ik denk toch vrij krap dan?
5k startgeld, 40 crossen en je hebt uw 200k al
Daarnaast prijzengeld (zal al snel 50k / jaar zijn), gewoon loon (zal ook wel niet weinig zijn bij Iserbyt zit je zeker boven de 100k) en nog wat privé sponsoren

Ok dat is niet netto maar dan nog
 
5k startgeld, 40 crossen en je hebt uw 200k al
Daarnaast prijzengeld (zal al snel 50k / jaar zijn), gewoon loon (zal ook wel niet weinig zijn bij Iserbyt zit je zeker boven de 100k) en nog wat privé sponsoren

Ok dat is niet netto maar dan nog
En daar moet je wel bij opmerken dat je daar ook nog personeel en diensten van moet betalen.
Anders dan bij wegwielrennen is daar veel minder op ploegniveau geregeld.

Ze houden een mooie cent over aan het crossen. Maar binnen zijn die gasten niet hoor, na hun carrière gaan die toch nog een bron van inkomsten moeten zoeken.
 
5k startgeld, 40 crossen en je hebt uw 200k al
Daarnaast prijzengeld (zal al snel 50k / jaar zijn), gewoon loon (zal ook wel niet weinig zijn bij Iserbyt zit je zeker boven de 100k) en nog wat privé sponsoren

Ok dat is niet netto maar dan nog
Prijzengeld zal voor een echte topper meer zijn, eli heeft al minstens 50k hebben in de wereldbeker alleen (30k voor het klassement en al 10k voor de 2 gewonnen races). Verder de superprestige (25k) en minstens 3e in de x2o (10k). Dan zit je al aan minstens 85k zonder het prijzengeld in de niet wereldbekers.
 
Kunt gewoon die mannen hun BV opzoeken hé, die worden niet betaald als werknemer per se. Meikever Sport BV in Eli's geval. Bevat natuurlijk niet alles, maar geeft wel al een indicatie van wat 'm binnenkrijgt nog los van zijn bedrijfkes.
In Belgie worden wielrenners wel betaald als werknemer. Zijn loon, premies etc zitten niet in die jaarrekening.
 
In Belgie worden wielrenners wel betaald als werknemer. Zijn loon, premies etc zitten niet in die jaarrekening.
Hoe zeker ben je hier van? De startgelden krijgen ze bijvoorbeeld van de organisatoren van wedstrijden, niet van hun werkgever. Hetzelfde voor de inkomsten uit overwinningen uit regelmatigheidscriteriums, vloeit dat geld naar de werkgever die de werknemer uitbetaalt, of vloeit dat rechtstreeks richting de veldrijder? Typisch is dat toch het laatste. Zie ook de premies die te winnen zijn in het wielrennen, dat vloeit rechtstreeks naar de renner.

Dit is gewoon mijn redenering, ik wil dit zeker niet poneren als een feitelijke zekerheid.
 
Hoe zeker ben je hier van? De startgelden krijgen ze bijvoorbeeld van de organisatoren van wedstrijden, niet van hun werkgever. Hetzelfde voor de inkomsten uit overwinningen uit regelmatigheidscriteriums, vloeit dat geld naar de werkgever die de werknemer uitbetaalt, of vloeit dat rechtstreeks richting de veldrijder? Typisch is dat toch het laatste. Zie ook de premies die te winnen zijn in het wielrennen, dat vloeit rechtstreeks naar de renner.

Dit is gewoon mijn redenering, ik wil dit zeker niet poneren als een feitelijke zekerheid.
Dat is gewoon vastgelegd door onze overheid. Belgische renners zijn werknemer van de Belgische wielerbond en dus betaald de wielerbond de sociale bijdrage hiervoor. In veel buitenlandse ploegen zijn renners wel zelfstandige. Premies lijken mij gewoon via de ploeg rechtreeks naar de renner te gaan en zitten dan mee in de personenbelasting. Startgelden durf ik niet met zekerheid te zeggen. Lijkt me dat dat wel via hun vennootschap zal lopen.
 
Hoe zeker ben je hier van? De startgelden krijgen ze bijvoorbeeld van de organisatoren van wedstrijden, niet van hun werkgever. Hetzelfde voor de inkomsten uit overwinningen uit regelmatigheidscriteriums, vloeit dat geld naar de werkgever die de werknemer uitbetaalt, of vloeit dat rechtstreeks richting de veldrijder? Typisch is dat toch het laatste. Zie ook de premies die te winnen zijn in het wielrennen, dat vloeit rechtstreeks naar de renner.

Dit is gewoon mijn redenering, ik wil dit zeker niet poneren als een feitelijke zekerheid.
premies in grote rondes (zoals premie voor bollentrui, puntentrui,...) gaan allemaal naar de ploeg en wordt verdeeld onder het voltallig team dat aanwezig is in de ronde, dus ook de soigneurs, mecaniciens,...
 
En daar moet je wel bij opmerken dat je daar ook nog personeel en diensten van moet betalen.
Anders dan bij wegwielrennen is daar veel minder op ploegniveau geregeld.

Ze houden een mooie cent over aan het crossen. Maar binnen zijn die gasten niet hoor, na hun carrière gaan die toch nog een bron van inkomsten moeten zoeken.
De pintjes van de pa en die zijn kameraad? :p
15j crossen @200k netto dan ben je binnen hoor (zeker als je dat beetje slim belegt)

Nu goed een Jasper Stuyven verdient nog wel pak meer bv
Prijzengeld zal voor een echte topper meer zijn, eli heeft al minstens 50k hebben in de wereldbeker alleen (30k voor het klassement en al 10k voor de 2 gewonnen races). Verder de superprestige (25k) en minstens 3e in de x2o (10k). Dan zit je al aan minstens 85k zonder het prijzengeld in de niet wereldbekers.
Ja de laatste jaren wel maar daarvoor won die geen klassementen natuurlijk
 
De pintjes van de pa en die zijn kameraad? :p
15j crossen @200k netto dan ben je binnen hoor (zeker als je dat beetje slim belegt)

Nu goed een Jasper Stuyven verdient nog wel pak meer bv

Ja de laatste jaren wel maar daarvoor won die geen klassementen natuurlijk
Eli is 26 en sinds hij prof is geworden op zen 21 heeft hij elke jaar minstens 1 klassement gewonnen. Hij heeft zelfs maar 1 keer niet bij de eerste 3 geweest in gelijk welk klassement in al die jaren. Die zal wel een pak meer hebben dan 200 000 netto. VDP en VA zijn niet te vergelijken, maar Eli zal wel de grootverdiener van de echte crossers zijn.
 
De pintjes van de pa en die zijn kameraad? :p
15j crossen @200k netto dan ben je binnen hoor (zeker als je dat beetje slim belegt)

Zijn entourage is wel groter dan enkel maar die 2 man natuurlijk.
En buiten zijn vader zal hij iedereen gewoon moeten betalen, geen volwaardig loon maar niemand gaat gratis voor zijn schone ogen stand en land verzetten.
Dat etixx volledig of gedeeltelijk zijn sportvoeding zal sponsoren is wel duidelijk. Maar hij zal ook nog wel andere zaken dienen te kopen.
Het gegeven van de ploeg stelt ook veel minder voor als bij een wegploeg. De mannen moeten gewoon zeer veel zelf voorzien. Ik weet niet of het overal zo is maar sommigen moeten zelfs hun eigen mobilhome kopen.

15 jaar lang steeds 200k netto verdienen lijkt me ook zeer opportunistisch :p

En Iserbyt presteert ook goed natuurlijk. Maar als je de inkomsten van pakweg Laurens Sweeck bekijkt dan zal dat al een pak minder zijn. Je zal dan een beter leven hebben als knecht in een WT-ploeg, maar je moet ook op dat niveau kunnen presteren natuurlijk.
 
Dat is gewoon vastgelegd door onze overheid. Belgische renners zijn werknemer van de Belgische wielerbond en dus betaald de wielerbond de sociale bijdrage hiervoor. In veel buitenlandse ploegen zijn renners wel zelfstandige. Premies lijken mij gewoon via de ploeg rechtreeks naar de renner te gaan en zitten dan mee in de personenbelasting. Startgelden durf ik niet met zekerheid te zeggen. Lijkt me dat dat wel via hun vennootschap zal lopen.
Het is zo dat de bond optreedt als officiële werkgever om zo sociale bescherming te kunnen bieden aan renners, maar dat wil niet zeggen dat al het prijzengeld e.d. langs de bond passeert. Toch wel echt curieus intussen naar hoe dat in elkaar zit

premies in grote rondes (zoals premie voor bollentrui, puntentrui,...) gaan allemaal naar de ploeg en wordt verdeeld onder het voltallig team dat aanwezig is in de ronde, dus ook de soigneurs, mecaniciens,...

Ik betwijfel dat dit de standaard is. Voor die grote prijzen oke, maar een bergprijs vanuit de vlucht van de dag?
 
Ik betwijfel dat dit de standaard is. Voor die grote prijzen oke, maar een bergprijs vanuit de vlucht van de dag?
Voor zover ik weet wel ja.
Ooit in een interview met Thomas De Gendt gehoord dat hij voor elk punt/premie in de vlucht gaat. Soms is het gewoon maken dat je tactisch op kop zit maar in de tour gaat dat soms over 1500euro of meer en hij weet dat dit zeer geapprecieerd wordt door het team aangezien zij meedelen in het geld.
 
Ik betwijfel dat dit de standaard is. Voor die grote prijzen oke, maar een bergprijs vanuit de vlucht van de dag?

Alle prijzen gaan in de pot. Zelfs voor natura prijzen betaal je een deel in de pot of ze worden verkocht. De renners krikgen wel een groter deel dan de rest. Bv 7 renners is iedere renner 1/8 van de pot en het resterende 1/8 is dan voor de rest van de staf. Het gebeurd zelfs geregeld dat de kopmannen niet meedelen als bedanking naar de andere renners toe.
 
T zou me verbazen moest een Iserbyt niet binnen zijn einde carrière tbh. Of hij moet het echt Brecel gewijs alle richtingen uitgooien zijn geld.
 
Terug
Bovenaan