Net zoals vorige jaren geven we met de redactie graag opnieuw een overzicht van onze favorieten van het afgelopen jaar. In dit artikel blikken we terug op de nieuwe bordspellen die de grootste indruk op ons wisten na te laten in 2024. Gezien dit opnieuw een topjaar was voor bordspellen, zal je hier heel wat toppers kunnen ontdekken. Laat in de comments zeker weten wat jullie favorieten van 2024 waren!
Joeri
Sky Team
Eigenlijk is Sky Team uit het jaar 2023, maar 999 Games gaf de Nederlandstalige editie pas in 2024 uit. En hoewel ik het spel pas eerder deze maand voor het eerst speelde, wist het me zodanig te verrassen dat ik het als mijn boardgame of the year van dit jaar bestempel. Sky Team is een coöperatief spel voor twee spelers, waarbij een speler de rol van piloot opneemt en de andere de rol van copiloot. Elke speler krijgt vier dobbelstenen en in een aantal rondes moeten die dobbelstenen zo optimaal mogelijk worden ingezet. Je legt een vluchtroute af met hier en dan obstakels, terwijl je uiteindelijk een naadloze landing moet maken. De piloot heeft bijvoorbeeld de controle over het landingsgestel en de copiloot over de vleugelkleppen, maar samen moeten ze ook de motoren bedienen. Elk kunnen ze ook radiocontact maken met de controletoren om andere vliegtuigen te ontwijken. Wie aan het basisspel niet genoeg heeft, kan aan de slag met vele scenario's. Zo worden er extra vliegtuigen op je route toegevoegd, moet je bepaalde bochten nemen, wordt de vluchtroute korter enzovoort. Een goedkope, aangename verrassing die hier heel vaak op tafel zal komen. En 2025 brengt meer lekkers, want 999 Games kondigde aan dat het ook de Nederlandstalige versie van de uitbreiding zal uitbrengen, genaamd Turbulentie. Dat belooft!Eervolle vermeldingen: The Lord of the Rings: Duel for Middle-earth, Harmonies
FreakyJP
Windmill Valley
Er zijn heel wat geweldige bordspellen de revue gepasseerd hier dit jaar, en nog enkele toppers die wachten om gespeeld te worden, maar er was eentje die er voorlopig met kop en schouder bovenuit stak. Met Windmill Valley bewees Dani Garcia (Arborea, Barcelona en Daitoshi) opnieuw dat hij absoluut een designer is om in het oog te houden. Het spel valt op dankzij zijn opvallende thema, tulpen kweken in de Nederlandse polders, maar overtuigt vooral dankzij zijn geweldige spelervaring. De showsteler hierbij is de manier waarop je jouw acties kiest en plant met behulp van verbonden roterende actiewielen, waarbij je de snelheid van het draaien kan beïnvloeden en de acties ook kan upgraden. Verder valt het spel op door zijn kleurrijke presentatie, prachtige spelcomponenten en ideale zwaarte van het spel. Windmill Valley is uitdagender dan het gemiddelde familiespel, maar het is ook geen loodzware ervaring waarbij je al een uur nodig hebt om de regels uit te leggen. Hierdoor is het spel de afgelopen weken al enkele keren op tafel gekomen en was het fijn om steeds nieuwe synergieën te ontdekken tussen de verschillende onderdelen van het spel.Eervolle vermeldingen: Biome, Rebirth, Wondrous Creatures
Tova
The Lord of the Rings: Duel for Middle-earth
Met Lord of the Rings: Duel for Middle-earth brengt het Belgische Repos Production twee wonderlijke werelden samen: de Lord of the Rings- en de 7 Wonders-franchises. Waar 7 Wonders Duel al een bijna perfect tweespelerspel op tafel brengt, komt de Lord of Rings-versie nog met een sausje van Sauron en Hobbits. Je focus wordt verdeeld over drie wincondities. De eerste is de queeste van de ring waarbij Frodo en Sam naar Mount Doom lopen om de ring te vernietigen, terwijl de tegenstander met de Nazgûl achter hun veren zit. Dat alles terwijl de machten zich ontplooien en het gevecht over Middle Earth loopt en de eerste speler die de dominantie haalt ook onmiddellijk wint. Of door zes verschilende rassen bij elkaar te roepen aan de hand van groene kaarten. Elke tactiek is goed om het spel te winnen, en enkel door je tegenstander in de gaten te houden, te dwarsbomen en zorgen dat je eigen spel daardoor niet benaadeeld wordt, haal je de overwinning binnen. Het Sauron-sausje, of algemeen het Lord of The Rings-thema, zorgt er misschien voor dat ik bevooroordeeld ben, maar deze Duel-versie is een perfect tweespelerspel.Eervolle vermeldingen: Sky Team, Intarsia
Sir. K
Slay the Spire: The Board Game
’t Was een moeilijke dit jaar! Niet omdat ik niet genoeg bordspellen heb gespeeld, maar wel omdat ik er heel wat goeie heb mogen ontdekken. Mijn keuze gaat echter naar een naam die voor veel gamers een belletje zal doen rinkelen: Slay The Spire: The Board Game. Jup, de in 2019 uitgegeven roguelike deck builder die ook al beschikbaar was voor pc, PlayStation 4, Nintendo Switch, Xbox One en mobile, heeft nu ook een bordspel-variant. Als er nu één spel is dat zich enorm leent tot een bordspel-uitgave, dan moet het toch wel Slay The Spire zijn! Natuurlijk moet een videogame-adaptatie een goede representatie zijn van het origineel, maar ook voldoende eigenheid bezitten zonder er afbreuk aan te doen. Wel, het is net daar waar Slay the Spire: The Board Game grandioos in slaagt. Niet enkel qua vormgeving, maar zeker en vast ook wat de gameplay betreft. Alle sterke punten van het videospel werden, ondanks hier en daar een kleine tweak om het spel te balancere, volledig behouden. Daarenboven bleek het erg leuk om met meerdere personages in coöp de uitdaging aan te gaan. Naarmate je het spel meermaals uitspeelt, wordt het ook steeds moeilijker. Ook aan herspeelbaarheid dus geen gebrek. Voor wie fan is van de videogame, maar ook van deckbuilders in het algemeen, is deze titel sowieso een no-brainer!Eervolle vermeldingen: The Lord of the Rings: Duel for Middle-earth, SETI, Pampero
bRahms
Tucana Builders
Het wordt jammer genoeg een jaarlijkse traditie om te melden dat ook dit jaar weer veel te mager is geweest op gebied van nieuwe bordspellen ontdekken. Ik beloof bij deze ook meteen plechtig om hier in 2025 verandering in te brengen en houd het tegelijkertijd op die ene belofte. Misschien kom ik ze dan wel na! Soit, qua nieuwe bordspellen dit jaar staat de teller maar op een stuk of vijf, maar eentje daar van is hier al verschillende keren sinds het ontdekken ervan op tafel gekomen. Ik nomineer dan ook de opvolger van Trails of Tucana als mijn favoriete game van 2024: Tucana Builders. De logische bordspelopvolger van de redelijk populaire flip & write-variant is een bordspel dat ieder pluimage van speler zal weten te bekoren: van de occasionele speler tot de veelspeler. Het druk ogende bord wordt aangevuld met redelijk simpele spelregels die voldoende afwisselend zijn om verschillende potjes te kunnen spelen. Als je nog overtuigd moet worden van de sterkte van het spel, laat het mij dan zeker weten, wie weet kan ik jullie overtuigen met het spelen van een spelletje en daarmee heb ik dan ook meteen mijn belofte voor 2025 ingewilligd.Eervolle vermelding: Faraway, dat simpelweg door zijn unieke puntentelling mij keer op keer weet te verrassen!
Cerulean
SETI: Search for Extraterrestrial Intelligence
Wat een jaar! We werden overladen door topspellen, wat het voor mij moeilijker dan ooit maakte om een duidelijke winnaar aan te duiden. Ik ben voor SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence) gegaan, maar het hadden net zo goed mijn eervolle vermeldingen kunnen zijn. SETI is uiteindelijk wel het soort spel waar ik het meeste voldoening uit haal en dat ook qua thema volledig mijn ding is. Je gaat namelijk op zoek naar sporen van buitenaards leven, tot je uiteindelijk twee willekeurige beschavingen ontdekt die nieuwe spelregels introduceren ergens halverwege het spel. Vanop aarde schiet je probes de ruimte in, en voer je onderzoek uit op planeten (of hun manen). Een goed plan voor ogen hebben is cruciaal. Je bent er urenlang mee zoet en de strategische mogelijkheden zijn talrijk. Het ziet er ook nog eens goed uit en het heeft een tof mechanisme om de planeten van ons zonnestelsel rond onze zon te laten draaien. Grote aanrader!Eervolle vermeldingen: Slay the Spire, The Lord of the Rings: Duel for Middle-earth
Stevenvv
Forest Shuffle
Voor mij was 2024 een mager jaar; door omstandigheden heb ik veel minder gespeeld dan ik zou gewild hebben. Toch heb ik enkele leuke nieuwe spellen kunnen ontdekken, al was er toch één dat net iets meer op tafel kwam en net iets leuker was dan de anderen. Deze eer is weggelegd voor Forest Shuffle van Lookout Games, bij ons verdeeld door Asmodee. In dit mooi vormgegeven kaartspel moeten spelers hun eigen bos creëren door het planten van bomen en deze op hun beurt combineren met planten en dieren. Slim kaartbeheer, de juiste strategische zetten en een tikkeltje geluk zullen je dicht bij de overwinning brengen in dit spel. Het feit dat je niet weet wanneer het spel exact zal stoppen zorgt voor de nodige spanning. De talloze manieren om punten te scoren, zorgen dan weer voor een herspeelbaarheid. Dankzij de combinatie van eenvoudige regels, strategische diepgang en een prachtig thema is Forest Shuffle een echte aanrader voor zowel nieuwe als ervaren spelers. Het spel won trouwens diverse titels waaronder: Beste kennerspel 2024 bij de Nederlandse spellenprijs en Speelgoed van het jaar en De gouden Ludo 2024 in de categorie familiespellen.Eervolle vermeldingen: De Kwakzalvers van Kakelenburg: Het Duel, Trekking Through History