Tour de France 2023

Wie wint de tour de france

  • Jonas Vingegaard

    Stemmen: 66 45,8%
  • Tadej Pogacar

    Stemmen: 72 50,0%
  • Hindley Jai

    Stemmen: 1 0,7%
  • Mas Enric

    Stemmen: 1 0,7%
  • Carapaz Richard

    Stemmen: 0 0,0%
  • Gaudu David

    Stemmen: 1 0,7%
  • Martínez Daniel Felipe

    Stemmen: 0 0,0%
  • Mas Enric

    Stemmen: 0 0,0%
  • Yates Adam

    Stemmen: 0 0,0%
  • O'Connor Ben

    Stemmen: 1 0,7%
  • Iemand anders namelijk,...

    Stemmen: 2 1,4%

  • Totaal aantal stemmers
    144

Obi Wan Kenobi

Well-known member
ok.png


Welkom bij de meest prestigieuze wielerwedstrijd ter wereld, de Tour de France 2023! Dit jaar markeert de 110e editie van deze legendarische race, die bekend staat om zijn heroïsche ritten, epische landschappen en intense concurrentie. Van 30 juni tot 23 juli zullen 's werelds beste wielrenners zich verzamelen voor een onvergetelijke reis door het prachtige Franse landschap.

De Tour de France 2023 belooft een spektakel van formaat te worden, met een uitdagend parcours dat de renners tot het uiterste zal drijven.

Naast de klassieke berg- en tijdritetappes kunnen de renners ook uitkijken naar enkele spannende sprintetappes, waarbij de snelste sprinters ter wereld strijden om de felbegeerde groene trui. Met enkele nieuwe toevoegingen aan het parcours belooft de Tour de France 2023 een perfecte mix van uitdagingen en kansen voor alle soorten renners.

De Tour de France is niet alleen een sportevenement, maar ook een cultureel fenomeen. Langs de route zullen fans van over de hele wereld zich verzamelen om de renners aan te moedigen en de unieke sfeer van de Tour de France te ervaren. De straten zullen bruisen van enthousiasme, met vlaggen, spandoeken en het gejuich van duizenden toeschouwers die de renners aanmoedigen tijdens hun inspanningen.

Als toeschouwer kun je jezelf onderdompelen in de rijke geschiedenis van de Tour de France en genieten van de spectaculaire landschappen die het Franse platteland te bieden heeft. Of je nu een doorgewinterde wielerliefhebber bent of gewoon op zoek bent naar een opwindend sportevenement, de Tour de France 2023 belooft een onvergetelijke ervaring te worden.

Dus maak je klaar om je favoriete renners te zien strijden om de gele trui, het ultieme symbool van de Tour de France. Bereid je voor op drie weken vol spanning, drama en pure wielerpassie terwijl de renners hun krachten meten op de legendarische wegen van Frankrijk. Wees getuige van geschiedenis in de maak tijdens de Tour de France 2023!

--- aldus Chatgpt

parcourskmtype
11-7Bilbao – Bilbao182,0heuvels
22-7Vitoria-Gasteiz – San Sebastián208,9heuvels
33-7Amorebieta-Etxano – Bayonne187,4vlak
44-7Dax – Nogaro181,8vlak
55-7Pau – Laruns162,7bergen
66-7Tarbes – Cauterets144,9bergen
77-7Mont-de-Marsan – Bordeaux169,9vlak
88-7Libourne – Limoges200,7heuvels
99-7Saint-Léonard-de-Noblat – Puy de Dôme182,4bergen
10-7rustdag
1011-7Saint-Ours-les-Roches – Issoire167,2heuvels
1112-7Clermont-Ferrand – Moulins179,8vlak
1213-7Roanne – Belleville-en-Beaujolais168,8heuvels
1314-7Châtillon-sur-Chalaronne – Grand Colombier137,8bergen
1415-7Annemasse – Morzine151,8bergen
1516-7Les Gets – Saint-Gervais Mont Blanc179,0bergen
17-7rustdag
1618-7Passy – Combloux22,4ITT
1719-7Saint-Gervais Mont Blanc – Courchevel165,7bergen
1820-7Moûtiers – Bourg-en-Bresse184,9heuvels
1921-7Moirans-en-Montagne – Poligny172,8vlak
2022-7Belfort – Le Markstein133,5bergen
2123-7Saint-Quentin-en-Yvelines – Parijs115,1vlak

tour-2023-parcours-1666880457.jpeg

* de poll zijn de 10 favorieten volgens de bookies
 
Ik ben misschien een beetje vroeg, maar ik had tijd voor een mooie openingspost ;)
Het is dan ook de belangrijkste koers van het jaar volgens velen !

Het eerste nieuws is dan inmiddels ook binnen:

- Démare niet naar de tour (Démare boos om niet-selectie: "Familie had al hotels geboekt")
- De Gendt niet naar de tour
 
Ik gok toch op Vingegaard. Lijkt uitstekend in vorm en kon zonder al teveel hinder naar de TDF toewerken.

Pogacar heeft toch weer een zwaar voorjaar gehad + blessure die zorgt voor een niet-optimale voorbereiding. Blijft natuurlijk een speciale smurf en pech of valpartijen loert voor allebei om te hoek.

De rest lijkt toch vooral voor plek 3 te strijden (of toch plek 2 indien Pogacar niet tóp is)


Ik heb nog geen goed zicht op hoe 'vlak' de vlakke ritten zijn of hoe zwaar de heuvelritten zijn, maar op papier is Philipsen toch wel dé topfavoriet voor groen. Niet alleen moet hij qua snelheid voor niemand onderdoen, maar bij de andere sprinters zijn er weinig of geen die beter over de heuvels zullen geraken.

Ik ga er vanuit dat Van Aert, zoals vooraf zelf gezegd, inderdaad niet mee zal doen voor groen dit jaar.


Allé, echt gewaagde voorspellingen zijn dit natuurlijk niet :tongue:
 
Ik vrees voor een suprematie van Jumbo en Vinegaard deze tour.
Als ze een beetje slim zijn gaan ze zo snel mogelijk pogacar op achterstand zetten. De Pyreneeën zitten al in de eerste week onmogelijk dat pogacar dan al 100% is en Vinegaard is duidelijk wel op de goeie weg.
 
Langs de route zullen fans van over de hele wereld zich verzamelen om de renners aan te moedigen
Daarover gesproken, de oude springende Duivel was er niet in de Dauphiné, gaf José wijselijk aan, maar wel zijn tegenhanger: God.
Als hij er in de Tour niet is, is dat toch een einde van een tijdperk.
--- aldus Chatgpt
ik had tijd voor een mooie openingspost
Hmmm...

Jumbo moet van Pogacar' polsprobleem profiteren door in de eerste ritten vollen bak te gaan. Dat is toch stevig snokken aan dat stuur op die relatief korte klimmetjes i.t.t. tempo rijden op langere cols, waarbij je de pols minder belast.

Ben zelf benieuwd naar de volgende zaken:
- Gaat Cavendish zijn 35e behalen?
- Zal GVA nog een laatste kunststukje tonen (door mee te dingen voor een zege)?
- Kan Pinot een zege lukken, die hem werd ontkend in de Giro?
- Kan Bernal uitrijden en nog tussen de mensen geraken (voor zijn toekomst)?
- Girmay voor nog meer gekte in zijn thuisland?
- Hoeveel ritten gaat WVA wegkapen?
- Wat kan Lotto aanrichten?
- Waarom rijdt Sagan nog mee?
 
Heel benieuwd naar Le Markstein. Ben al een paar jaar aant twijfelen om daar de Grand Ballon te gaan lopen. Moet een fijne streek zijn om eens los te gaan in de 'bergen' :D
 
Ik gok op Vingegaard maar ik zie wonderkind Pogacar ook winnen, hij gaat alleszins fris aan de start komen en hij is de enigste die aan 99% de tour kan winnen.
 
Hart zegt Pog, hoofd Vingegaard. Zo'n belachelijke Jumbo show als vorig jaar, daar pas ik graag voor.

Ik vind het klimmend vermogen van Philipsen overschat. Die verteert een harde wedstrijd beter maar ik vind niet dat die per se beter klimt dan de andere topsprinters.
 
Ik zie Pogi wel winnen, eerste week overleven, om dan in het laatste week iedereen aan flarden te rijden
 
Vlasov past trouwens ook voor de Tour.
Ik vind Bora een heel toffe ploeg maar enkel Hindley ziet er iet of wat goed uit voor de Tour.

Bahrain ziet er letterlijk en figuurlijk leuk uit!
 
Pogacar wint geel en vier ritten

Jakobsen groen

Alaphilippe Bollen

Pogacar wit

Bernal 8ste

Van Aert wint er 1

Cavendish geen enkele

Drie Belgische ritwinsten, Van Aert, 2x Philipsen. Geen Belg in top tien eindstand.

Voila lijkt me dat ze de Tour niet meer moeten rijden.

Nee blijft toch altijd een van de koersen van het jaar op vlak van deelnemers, organisatie, media aandacht, ... . Ideaal moment ook in hartje zomer. Dan mag de Giro vaak ook fantastisch zijn zoals José het al gezegd heeft, nu nog zou zeggen en binnenkort ook nog zal zeggen de Tour is en blijft de Tour. :love: .
 
Hart zegt Pog, hoofd Vingegaard. Zo'n belachelijke Jumbo show als vorig jaar, daar pas ik graag voor.

Ik vind het klimmend vermogen van Philipsen overschat. Die verteert een harde wedstrijd beter maar ik vind niet dat die per se beter klimt dan de andere topsprinters.
Goh, maar het is dat verteren van een harde wedstrijd, die inhoud, die wel nodig is voor de strijd om de groene trui.

Afgezien van Van Aert, kwam hij vorig jaar in de Tour toch het sterkst naar voren. De rit die Van Aert won in Calais bijvoorbeeld, of in de rit die Laporte won. Hij lijkt ook dit seizoen toch weer die goede vorm te pakken te hebben. Heeft ook weer aan inhoud gewonnen als je kijkt naar o.a. Parijs-Roubaix dit jaar. Straks nog BK worden en die gaat met vleugels naar de Tour.

Hij is in staat om toch meer te overleven dan sprinters als Jakobsen, Groenewegen, ... daar ben ik vlot van overtuigd.

Een Mads Pedersen kan dat ook (doet die mee?). Een Girmay in de toekomst zeker ook (maar gaat nu nog ervaring tekort komen).
 
Gezien Van Aert al op voorhand gezegd heeft dat hij niet voor groen gaat en Laporte enorm hard aan zijn massasprint gewerkt heeft, zou het volgens mij wel kunnen dat Jumbo met Laporte gaat spelen in de sprints en voor groen, en dat Van Aert echt gaat focussen op 2-3 ritten vanuit de vlucht om zo zijn ritoverwinningen te pakken en voor de rest klimknecht gaat spelen voor Vingergaard... Van Aert heeft echt belachelijk veel op hoogte gezeten, dus zal toch vooral met klimbenen en minder met sprintbenen rondrijden schat ik...
 
Gezien Van Aert al op voorhand gezegd heeft dat hij niet voor groen gaat en Laporte enorm hard aan zijn massasprint gewerkt heeft, zou het volgens mij wel kunnen dat Jumbo met Laporte gaat spelen in de sprints en voor groen, en dat Van Aert echt gaat focussen op 2-3 ritten vanuit de vlucht om zo zijn ritoverwinningen te pakken en voor de rest klimknecht gaat spelen voor Vingergaard... Van Aert heeft echt belachelijk veel op hoogte gezeten, dus zal toch vooral met klimbenen en minder met sprintbenen rondrijden schat ik...

Is er geweten waarom VA/Jumbo niet voor groen gaat? Sportieve motieven of potentiele bevalling van z'n vrouw?
 
Inderdaad, naast het geel voor de ploeg, zal VA toch vooral met het WK bezig zijn, dus ik hoop dat hij buiten het klimmen toch ook goed gewerkt heeft aan zijn explosiviteit en TT :wink:
 
Is er geweten waarom VA/Jumbo niet voor groen gaat? Sportieve motieven of potentiele bevalling van z'n vrouw?
Sowieso dat em van Jumbo Vingegaard nog beter moet bijstaan ipv vorig jaar dat gedeeld doel geel/groen. 1x is genoeg zullen ze gezegd hebben.
 
Ik zou eerlijk gezegd liever hebben dat VA de Tour eens begint te skippen zodat hij dat crossseizoen ook anders kan indelen dat het geen impact heeft op zijn voorjaar.
 
Is het eigenlijk al bekend welke maand ongeveer de bevalling "gepland" staat.
Want zomer 2023 is wat vaag

Zal daar ook wel een deel te maken hebben met de bevalling ?
Als Sarah vroeger moet bevallen kan hij gewoon vertrekken, met zo een groene trui om de schouders is dat wat sneu voor organisatie en team.
Ook al is de reden meer dan logisch
 
Terug
Bovenaan