Tour de France 2023

Wie wint de tour de france

  • Jonas Vingegaard

    Stemmen: 66 45,8%
  • Tadej Pogacar

    Stemmen: 72 50,0%
  • Hindley Jai

    Stemmen: 1 0,7%
  • Mas Enric

    Stemmen: 1 0,7%
  • Carapaz Richard

    Stemmen: 0 0,0%
  • Gaudu David

    Stemmen: 1 0,7%
  • Martínez Daniel Felipe

    Stemmen: 0 0,0%
  • Mas Enric

    Stemmen: 0 0,0%
  • Yates Adam

    Stemmen: 0 0,0%
  • O'Connor Ben

    Stemmen: 1 0,7%
  • Iemand anders namelijk,...

    Stemmen: 2 1,4%

  • Totaal aantal stemmers
    144
Ik hoop echt dat Pogi top is, anders dreigt dit een tour te worden zoals in de jaren van Lance Armstrong en Sky.
Het kan nog altijd van een 3de man komen ook, een verrassing.
Ik hoop alvast daarop, een gast waarvan we denken “godver niet gedacht dat die zo sterk ging zijn!”.

Want laat ons eerlijk zijn een Pogacar die top is en geen hongerklop heeft, is daar veel aan te doen?
Zelfs voor een Vingegaard lijkt me dat een taaie kluit. Pogacar is in principe ook de betere tijdrijder.
 
Skjelmose?
Zwitserland winnen met oa een zeer knappe tijdrit, top 10 in alle Ardense koersen. Ook vorig jaar al zeer regelmatig.
Eerste Tour en amper 22. Maar waarom ook niet hé?
 
Het kan nog altijd van een 3de man komen ook, een verrassing.
Ik hoop alvast daarop, een gast waarvan we denken “godver niet gedacht dat die zo sterk ging zijn!”.

Want laat ons eerlijk zijn een Pogacar die top is en geen hongerklop heeft, is daar veel aan te doen?
Zelfs voor een Vingegaard lijkt me dat een taaie kluit. Pogacar is in principe ook de betere tijdrijder.
Please... niet wéér die zever met die ""hongerklop"" en "niet top"... :wallbash:

Pogacar heeft Vingegaard nergens kunnen lossen en Vingegaard heeft Pogacar 2 keer een ferm pak slaag verkocht bergop. Los van wat De Cauwer (en jij blijkbaar) graag wil blijven geloven zal het wel geen hongerklop geweest zijn, tenzij hij op 10 dagen tijd 2 keer dezelfde fout maakt. Of had hij op Hautacam nu ook al een hongerklop? :unsure: En Pogacar is níet de betere tijdrijder, of als die marge er al zou zijn zou ze te verwaarlozen zijn. Vorig jaar zat er exact 0 seconden verschil tussen beiden in hun opgetelde tijden.

En de stelling als zou Pogacar niet top geweest zijn daarvoor is geen enkele rationele basis. Pogacar heeft: 2 uitstekende tijdritten gereden, 3 ritten gewonnen en heeft Thomas op 5 minuten gereden, Gauda op meer dan 10... de enige logische verklaring voor de uitslag van vorig jaar is dat vooral Vingegaard vorig jaar aanzienlijk beter was dan Vingegaard 2021. Als Pogacar 22 slechter was dan Pogacar 21 zou ook die marge verwaarloosbaar zijn OF het hele peloton was aanzienlijk slechter. Hier ga ik dan toch Occam's razor inroepen...

Skjelmose?
Zwitserland winnen met oa een zeer knappe tijdrit, top 10 in alle Ardense koersen. Ook vorig jaar al zeer regelmatig.
Eerste Tour en amper 22. Maar waarom ook niet hé?
Hij mag mij verassen maar daar geloof ik niet in. Breakout performance met een top 5? Sure... maar hier zijn voet zetten naast Vingegaard die de Dauphiné opgekuist op die manier waar met Yates, Hindley & O'Conner toch ook 3 Top 5/podium kandidaten rondreden... ik zie het niet.

Tenzij er hier iemand echt op spectaculaire wijze op staat gaat het toch echt wel van Pogacar moeten komen en ik hoop er van harte op want anders gaat er weinig spanning inzitten voor GC.
 
Voor een Skjelmose wordt deze Grande Boucle zijn eerste kennismaking met een ronde van 3 weken, die heeft waarschijnlijk nog niet het volume om al 3 weken op topniveau te acteren, dat zou niet geheel onlogisch zijn. Beschermd statuut geven en gewoon deze tour laten ervaring opdoen om te zien waar ie uitkomt.

Ik denk dat vooral het niveau van een Ayuso tegenover de andere grote 2 onderschat wordt, die weet ondertussen al wel wat het is om een ronde van 3 weken te rijden, maanden in de lappenmand gelegen, nog niet helemaal top zou ik denken. Ik zou die echt graag in de Tour zien, volgens mij nog een niveauke beter dan Remco en zowat 3 jaar jonger nog, 3 jaar is best wel wel een gi-gán-tisch verschil op die leeftijd! :crazy:
 
Laatst bewerkt:
Voor een Skjelmose wordt deze Grande Boucle zijn eerste kennismaking met een ronde van 3 weken, die heeft waarschijnlijk nog niet het volume om al 3 weken op topniveau te acteren, dat zou niet geheel onlogisch zijn
Want de Giro is geen grote ronde meer?

@Reverz met 3e man hadden we het over iemand die dus gaat winnen?
Ja, dat zie ik ook niet. Maar als je iemand zoekt die misschien kan verrassen zal het toch niet van O'Connor ofzo gaan komen. Dan moet het een nieuwe naam zijn.
 
@Reverz met 3e man hadden we het over iemand die dus gaat winnen?
Ja, dat zie ik ook niet. Maar als je iemand zoekt die misschien kan verrassen zal het toch niet van O'Connor ofzo gaan komen. Dan moet het een nieuwe naam zijn.
Dat is wel waar @MrKend54l op toespeelde denk ik met zijn 3de man, niet iemand voor de 3de plaats maar een 3de hond die er mee gaat lopen of toch die top 2 het vuur aan de schenen kan leggen, dat zie ik niet in Skjellmose. Die heeft nu een héél goeie Ronde van Zwitserland gereden maar heeft zijn eindzege toch vooral te danken aan de regelmaat in zijn perstaties zonder echte uitschieter. Een knappe ritzege dat wel, maar groot waren de verschillen daar niet. Dan heeft zo'n Ayuso, ondanks zijn mindere dag, toch net wat meer indruk gemaakt als toekomstig GT contender voor mij persoonlijk.
Het zou overigens ook heel goed kunnen dat een renner van het niveau Skjellmose (met alle respect) echt piekt naar Zwitserland zoals een Rui Costa of Spilak dat vroeger ook al deden. Op die manier kan je als renner van de 2de lijn in zo'n koersen toch wel je voet eens naast de toppers zetten die op dat moment nog niet 100% op hun max zitten.

Op dit moment heb ik bij Skjellmose niet het gevoel dat we naar een toekomstig GT winnaar zitten te kijken... maar hey, wat weet ik er eigenlijk van :tongue: Ik zei tijdens de Tour 2 jaar geleden dat Philipsen altijd net tekort ging komen om in het rijtje met echt topsprinters te komen... dat blijkt ook niet echt te kloppen :unsure:
 
Vingegaard rijdt ijzersterk rond en zal Pogacar wellicht pijn kunnen doen bergop en misschien ook in de tijdrit, maar Pog is wel een heel speciale coureur. De verplichte rust na LBL kan hem zelfs deugd gedaan hebben na zo'n intens voorjaar. Ik zie hem wel ergens een truc uithalen waardoor hij deze Tour toch wint, zeker als Van Aert niet zijn niveau van vorig jaar haalt.
 
Vingegaard rijdt ijzersterk rond en zal Pogacar wellicht pijn kunnen doen bergop en misschien ook in de tijdrit, maar Pog is wel een heel speciale coureur. De verplichte rust na LBL kan hem zelfs deugd gedaan hebben na zo'n intens voorjaar. Ik zie hem wel ergens een truc uithalen waardoor hij deze Tour toch wint, zeker als Van Aert niet zijn niveau van vorig jaar haalt.
Pogacar heeft vorig jaar tussen de Waalse Pijl ook enkel maar Slovenië gereden wat toch vooral spielerei was... als je blad/steen/schaar gaat spelen voor ritzeges denk ik niet dat je daar echt uitgewrongen uit komt. :laugh:

Ik denk dus niet dat die Ronde van Slovenië skippen opweegt tegen een breuk.
 
Please... niet wéér die zever met die ""hongerklop"" en "niet top"... :wallbash:

Pogacar heeft Vingegaard nergens kunnen lossen en Vingegaard heeft Pogacar 2 keer een ferm pak slaag verkocht bergop. Los van wat De Cauwer (en jij blijkbaar) graag wil blijven geloven zal het wel geen hongerklop geweest zijn, tenzij hij op 10 dagen tijd 2 keer dezelfde fout maakt. Of had hij op Hautacam nu ook al een hongerklop? :unsure: En Pogacar is níet de betere tijdrijder, of als die marge er al zou zijn zou ze te verwaarlozen zijn. Vorig jaar zat er exact 0 seconden verschil tussen beiden in hun opgetelde tijden.

En de stelling als zou Pogacar niet top geweest zijn daarvoor is geen enkele rationele basis. Pogacar heeft: 2 uitstekende tijdritten gereden, 3 ritten gewonnen en heeft Thomas op 5 minuten gereden, Gauda op meer dan 10... de enige logische verklaring voor de uitslag van vorig jaar is dat vooral Vingegaard vorig jaar aanzienlijk beter was dan Vingegaard 2021. Als Pogacar 22 slechter was dan Pogacar 21 zou ook die marge verwaarloosbaar zijn OF het hele peloton was aanzienlijk slechter. Hier ga ik dan toch Occam's razor inroepen...


Hij mag mij verassen maar daar geloof ik niet in. Breakout performance met een top 5? Sure... maar hier zijn voet zetten naast Vingegaard die de Dauphiné opgekuist op die manier waar met Yates, Hindley & O'Conner toch ook 3 Top 5/podium kandidaten rondreden... ik zie het niet.

Het heeft nu nog weinig zin om daarover veel te palaveren. Maar we kunnen nu toch niet ontkennen dat hij initieel wel tijd verloren is door een slechte strategie te hanteren? En daar kreeg hij zijn eerste klop, die schade maak je ook niet zomaar even ongedaan.
Wat er daarna nog allemaal gespeeld heeft dat is gissen.

Dat Vingegaard de betere was dat lijkt me vast te staan.
Als ik mij baseer op wat Pogacar allemaal al gedaan heeft in verleden en begin dit seizoen kan ik alleen maar zeggen dat als hij echt in vorm is een taaie kluit zal zijn.
Je moet eens kijken naar hoeveel keer Pogacar als voor Vingegaard was in een tijdrit, dan lijkt mij het toch legitiem om te zeggen dat Pogacar de betere is in de tijdrit. Of dat Vingegaard alvast niet moet hopen dat hij veel kan rechttrekken in de ITT. Het blijft een rare discipline waar elk detail telt en het parcours ook wel, maar toch.

Nu is het vooral gissen naar de vorm van Pogacar.
Dat Vingegaard in zeer goeie doen was dat staat alvast vast.
 
Pogacar heeft vorig jaar tussen de Waalse Pijl ook enkel maar Slovenië gereden wat toch vooral spielerei was... als je blad/steen/schaar gaat spelen voor ritzeges denk ik niet dat je daar echt uitgewrongen uit komt. :laugh:

Ik denk dus niet dat die Ronde van Slovenië skippen opweegt tegen een breuk.

Rust in training (eerste weken toch), over competitie heb ik het niet.
 
Je moet eens kijken naar hoeveel keer Pogacar als voor Vingegaard was in een tijdrit, dan lijkt mij het toch legitiem om te zeggen dat Pogacar de betere is in de tijdrit. Of dat Vingegaard alvast niet moet hopen dat hij veel kan rechttrekken in de ITT. Het blijft een rare discipline waar elk detail telt en het parcours ook wel, maar toch.
Als je kijkt vanaf 2021 (wanneer Vingegaard deftig niveau had) dan is het 4-3 voor Pogacar, lijkt me toch niet echt duidelijk wie de beste in een ITT is? Als je zelfs kijkt naar de TDF dan hebben ze elk in 1 van de 2 tijdritten het beter dan de andere gedaan.
 
Als je kijkt vanaf 2021 (wanneer Vingegaard deftig niveau had) dan is het 4-3 voor Pogacar, lijkt me toch niet echt duidelijk wie de beste in een ITT is? Als je zelfs kijkt naar de TDF dan hebben ze elk in 1 van de 2 tijdritten het beter dan de andere gedaan.
Vergeet niet dat er meer telt dan enkel maar de tijdritten waar ze samen gestart zijn.
Pogacar werd in Wollongong 6des in de tijdrit op 48s van foss, 1s na Bisseger en 8s voor Ganna.
In 2020 reed hij Dumoulin op 1min21 naar de Planche des Belle Filles.
 
Natuurlijk gaat Pogacar de Tour niet winnen tegen Vingegaard in het tijdrijden wie dat denkt die heeft de voorbije 2 Tours gemist daarin klopte Vingegaard hem telkens in de slottijdrit. Pogacar is een toptijdrijder maar Vingegaard is dat ook.

Ik hoop dat het een beetje leuk blijft en dat Vingegaard niet te vlug de macht grijpt. Rit 1 is al meteen de moeite wie daar al wil kan meteen het verschil maken die Cote de Pike ligt op 10km van de streep 2km aan bijna 10% ideaal om daar weg te springen maar op het profiel lijkt de aankomst ook nog wat bergop te lopen dus mogelijk wachten ze gewoon tot daar en zullen de verschillen wel miniem zijn. Daarna toch wachten tot rit 9 op de Puy Dome om echte verschillen te krijgen.
 
Ik denk dat vooral het niveau van een Ayuso tegenover de andere grote 2 onderschat wordt, die weet ondertussen al wel wat het is om een ronde van 3 weken te rijden, maanden in de lappenmand gelegen, nog niet helemaal top zou ik denken. Ik zou die echt graag in de Tour zien, volgens mij nog een niveauke beter dan Remco en zowat 3 jaar jonger nog, 3 jaar is best wel wel een gi-gán-tisch verschil op die leeftijd! :crazy:
Lijkt mij een zeer voorbarige conclusie dat die een niveauke beter is dan Remco. Dat zullen we moeten afwachten..

Trouwens ik heb soms mijn vragen en twijfels bij UAE... die jo-jo toestanden zinnen mij niet. Ayuso is gegarandeerd een groot toptalent maar als je gelost wordt met meer dan 1 minuut op de favorieten in een bergrit en de dag nadien iedereen naar huis rijdt bergop bij wijze van spreken dan mogen daar twijfels bij zijn en klopt er volgens mij mss niet. :thinking:

Was in Romandië ook zo trouwens --> Tijdrit winnen en dan als een pudding in elkaar zakken bergop. Gewoon een vaststelling. Geen beschuldigingen. Ik zie die kerel ook graag rijden.
 
Ayuso heeft gewoon te weinig basis op dit moment door zijn langdurige blessure en dan heb je dagen waar je super bent en dagen waar je minder bent. Daar moet je niet meer achter zoeken
 
Terug
Bovenaan