Tax on Web 2025

Ik snap die terugkerende verwachtingen m.b.t. de datum van de aanslag niet. Ik heb de laatste 10 jaar mijn aanslagbiljet een keer in augustus gekregen, maar ook meermaals pas in februari en alles daartussen. Daar valt gewoon geen lijn in te trekken en de fiscus heeft ruim de tijd, tot 30 juni 2026.
Je zou denken dat, wanneer je decennia lang hetzelfde taakje moet uitvoeren, en er een gigantische evolutie heeft plaatsgevonden inzake verzamelen en verwerken van informatie/digitalisering dat zoiets doorheen de jaren significant sneller zou moeten gaan - niet dus.

Neem nu de eigen situatie: alleenstaande, geen leningen, in loondienst, geen kinderen, enkel LT sparen/pensioensparen en handvol dienstencheques - alles langer dan 1min controle/evaluatie is weggesmeten geld, van zo een aangifte zou ik verwachten om de afrekening de dag van aangifte in orde te hebben.

Bellen naar de belastingen en vragen dat ze aan jou het aandeel van ieder persoon doorsturen met de berekening ervan. Dat is het makkelijkst en gratis.
Na een kleine 2 weken uitstellen (best trots op mezelf dat het niet meer geworden is :laugh:) woensdag effe gebeld naar de belastingen. Ze hebben inderdaad een document geupload naar de ebox met het fiscaal aandeel per persoon. Het is wel duidelijk dat ze het terug te betalen bedrag gewoon verdelen en eventuele minwaarden gewoon wegfilteren.

Ik heb ook gevraagd of ik ergens iets kon aanvinken/aanvragen ofzo dat dit komende jaren automatisch kan gaan... nee, je moet dus elk jaar bellen. Oh well...

Na een kleine 2 weken uitstellen (best trots op mezelf dat het niet meer geworden is :laugh:) woensdag effe gebeld naar de belastingen. Ze hebben inderdaad een document geupload naar de ebox met het fiscaal aandeel per persoon. Het is wel duidelijk dat ze het terug te betalen bedrag gewoon verdelen en eventuele minwaarden gewoon wegfilteren.

Ik heb ook gevraagd of ik ergens iets kon aanvinken/aanvragen ofzo dat dit komende jaren automatisch kan gaan... nee, je moet dus elk jaar bellen. Oh well...

Nee, dat is inderdaad niet automatisch. De reden is ook dat dat document eigenlijk niet veel waard is. Het is niet dat het iets van wettelijke waarde heeft.

Het bedrag wordt nog altijd voor de twee samen aanzien.
Als je partner onbetaalde schulden heeft, pakken ze de volledig terugbetaling. Niet enkel "haar aandeel" op het bedrag.
Omgekeerd ook, moest het een bedrag te betalen zijn en jullie betalen niet, dan kan het gebeuren dat er een inbeslagname gebeurt op één iemands loon voor uiteindelijk het volledig bedrag. Niet volgens ieder aandeel.

Hebben ze de volledig berekening erbij gestoken? daar zie je eigenlijk de orde van operaties van de berekening van het aandeel.
In die verdeling wordt in de allerlaatste operatie (als ik mij dat goed herinner) ervoor gezorgd dat er op het einde geen positief saldo is bij de ene en geen negatief saldo bij de ander.
Bijvoorbeeld:
jullie hebben een aanslagbiljet van 500 euro in jouw voordeel, de voorlopige berekening van het aandeel zou 1.000,00 euro te betalen voor de titularis en 1.500,00 euro in het voordeel voor de partner zijn, dan wordt in de laatste stap het gebalanceerd: 0,00 euro voor de titularis, -500,00 voor de partner.

Nee, dat is inderdaad niet automatisch. De reden is ook dat dat document eigenlijk niet veel waard is. Het is niet dat het iets van wettelijke waarde heeft.

Het bedrag wordt nog altijd voor de twee samen aanzien.
Als je partner onbetaalde schulden heeft, pakken ze de volledig terugbetaling. Niet enkel "haar aandeel" op het bedrag.
Omgekeerd ook, moest het een bedrag te betalen zijn en jullie betalen niet, dan kan het gebeuren dat er een inbeslagname gebeurt op één iemands loon voor uiteindelijk het volledig bedrag. Niet volgens ieder aandeel.

Hebben ze de volledig berekening erbij gestoken? daar zie je eigenlijk de orde van operaties van de berekening van het aandeel.
In die verdeling wordt in de allerlaatste operatie (als ik mij dat goed herinner) ervoor gezorgd dat er op het einde geen positief saldo is bij de ene en geen negatief saldo bij de ander.
Bijvoorbeeld:
jullie hebben een aanslagbiljet van 500 euro in jouw voordeel, de voorlopige berekening van het aandeel zou 1.000,00 euro te betalen voor de titularis en 1.500,00 euro in het voordeel voor de partner zijn, dan wordt in de laatste stap het gebalanceerd: 0,00 euro voor de titularis, -500,00 voor de partner.
De berekening zat er niet bij, alleen het resultaat.

Ik vraag mij, puur hypothetisch, wel af in hoeverre zo'n inbeslagname juridisch stand kan houden bij een huwelijk met scheiding der goederen. In de standaardregeling behoren alle inkomsten (toch die uit arbeid) van de datum van het huwelijk toe aan de gemeenschap, bij scheiding der goederen zijn alle inkomsten expliciet voor eigen rekening.
Als morgen blijkt dat ik €100k schuld heb bij de RSZ/belastingen kan dat in principe niet ingehouden worden van de belastingen van mijn vrouw zou ik toch verwachten.

De berekening zat er niet bij, alleen het resultaat.

Ik vraag mij, puur hypothetisch, wel af in hoeverre zo'n inbeslagname juridisch stand kan houden bij een huwelijk met scheiding der goederen. In de standaardregeling behoren alle inkomsten (toch die uit arbeid) van de datum van het huwelijk toe aan de gemeenschap, bij scheiding der goederen zijn alle inkomsten expliciet voor eigen rekening.
Als morgen blijkt dat ik €100k schuld heb bij de RSZ/belastingen kan dat in principe niet ingehouden worden van de belastingen van mijn vrouw zou ik toch verwachten.
Hangt af van wanneer de schuld ontstaan is.

Maar schulden aan inkomstenbelastingen ontstaan tijdens het huwelijk is altijd gezamenlijk ongeacht het huwelijksstelsel.

Btw-schulden kijkt wel naar het huwelijksstelsel.

Sociale zekerheid weet ik niet.

Ik snap die terugkerende verwachtingen m.b.t. de datum van de aanslag niet. Ik heb de laatste 10 jaar mijn aanslagbiljet een keer in augustus gekregen, maar ook meermaals pas in februari en alles daartussen. Daar valt gewoon geen lijn in te trekken en de fiscus heeft ruim de tijd, tot 30 juni 2026.

Heb het hier eens opgezocht.

Jaar - Datum aanslagbiljet
2024 - nog niet ontvangen
2023 - 10/01/25
2022 - 17/11/23
2021 - 14/12/22
2020 - 19/11/21
2019 - 16/10/20
2018 - 23/10/19
2017 - 14/11/18
2016 - 23/03/18
2015 - 17/10/16

Gemiddeld gezien zit ik de laatste 10 jaar op 29 november om mijn aanslagbiljet te krijgen. Dit jaar dus weer langer dan gemiddeld.
Stoort me niet fantastich ofzo, gewoon opmerkelijk hoe ik met een 'simpele' aangifte toch nooit bij de vroege vogels zit.

Heb het hier eens opgezocht.

Jaar - Datum aanslagbiljet
2024 - nog niet ontvangen
2023 - 10/01/25
2022 - 17/11/23
2021 - 14/12/22
2020 - 19/11/21
2019 - 16/10/20
2018 - 23/10/19
2017 - 14/11/18
2016 - 23/03/18
2015 - 17/10/16

Gemiddeld gezien zit ik de laatste 10 jaar op 29 november om mijn aanslagbiljet te krijgen. Dit jaar dus weer langer dan gemiddeld.
Stoort me niet fantastich ofzo, gewoon opmerkelijk hoe ik met een 'simpele' aangifte toch nooit bij de vroege vogels zit.
Toeval of niet, maar ik heb 6 jaar op rij mijn geld terug gezien eind januari, dan 1 jaar eind mei, vervolgens 1 jaar eind februari (maar dat ging januari zijn als er geen fout in mijn aangifte zat) en nu voor het eerst ooit zou het eind december worden. Dus over 9 jaar tijd zou dat zonder fout 7x januari, 1x mei en 1x december zijn. In diezelfde 9 jaar heeft mijn vriendin 8x in oktober haar geld gezien en 1x november.
Moest een kansspel even random zijn als de belastingen, was ik al miljardair.

Je zou denken dat, wanneer je decennia lang hetzelfde taakje moet uitvoeren, en er een gigantische evolutie heeft plaatsgevonden inzake verzamelen en verwerken van informatie/digitalisering dat zoiets doorheen de jaren significant sneller zou moeten gaan - niet dus.

Neem nu de eigen situatie: alleenstaande, geen leningen, in loondienst, geen kinderen, enkel LT sparen/pensioensparen en handvol dienstencheques - alles langer dan 1min controle/evaluatie is weggesmeten geld, van zo een aangifte zou ik verwachten om de afrekening de dag van aangifte in orde te hebben.

Het is hier al meermaals gezegd geweest dat dit niet perse iets met mogelijk controles heeft te maken. Bovendien kunnen controles ook nog plaatsvinden nadat je je aanslagbiljet hebt ontvangen.

Het afleveren van aanslagbiljetten gaat gepaard met extra werk:

- mensen hebben vragen over de berekening en bellen de belastingdienst op
- mensen merken op dat ze iets zijn vergeten en bellen naar belastingen of dienen en bezwaar in
- mensen willen een afbetalingsplan aanvragen

Om dat soort werk werk te spreiden, worden de aanslagbiljetten ook verspreid. En das gewoon een beetje pech hebben als jouw aanslag daardoor wat later is.
Er zijn geen ambtenaar die aan het werk gaan en zeggen 'aah contextbinder... We zullen zijn aanslagbiljet zo laat mogelijk bezorgen'. Dat is gewoon volledig geautomatiseerd.

van zo een aangifte zou ik verwachten om de afrekening de dag van aangifte in orde te hebben.
Het maakt voor mij niet echt uit, maar ik sluit graag dingen af. We zijn eind 2025, dan is het goed dat 2024 kan worden afgesloten.

Het grootste probleem zijn toch foute verwachtingen, vooral doordat mensen het proces niet kennen en/of snappen.

Zoals hier (zie 2 posts boven deze, is hier al meermaals gepost en onlangs nog eens door @Aprella ) en in de media al meermaals gezegd is, en wat ook op de site van de FOD FIN staat:

De verzenddatum varieert elk jaar willekeurig

En dan het 2e dat van belang is, van dezelfde pagina:
Het bedrag en de datum van uw belastingteruggave worden vermeld op uw aanslagbiljet, dat u kunt ontvangen tussen augustus van het jaar waarin u uw aangifte heeft ingediend en 30 juni van het daaropvolgende jaar.

Ik kan al die klagers en mensen die onterecht verontwaardigd zijn maar 1 raad geven, het gaat uw leven veel rooskleuriger maken. En veel minder dezelfde spam opleveren die telkens weer terugkomt in threads zoals deze.
Denk zoals ik: Ik weet dat het aanslagbiljet tot 30juni van het jaar na de indiening van de aangifte kan opgestuurd worden; dus ik ga er van uit dat ik het dan ga krijgen. Ik ben al elk jaar blij geweest want het is al telkens vroeger toegekomen!

Kan je als getrouwd koppel eigenlijk een aparte berekening bekomen? Mijn partner moet in een familiezaak haar inkomsten bewijzen om de alimentatie van de ex te kunnen bepalen nadat hij een nieuw kind heeft verwekt...

We hebben al een eerste berekening gekregen en dus reeds zijn (gezamelijke) belastingsbrief gekregen en ik alleen verdien al een stuk meer dan zij met 2 samen. Mijn vrouw heeft quasi hetzelfde loon (ze heeft 1000 euro meer op jaarbasis) dan haar ex.
Mijn inkomsten hebben echter geen belang in de berekening, maar ik wil niet dat haar ex mijn inkomsten ziet. Die heeft daar geen zaken mee.

Maar als we de cijfers invullen en de juiste hypotheek nemen (1650 ipv de geclaimde 200 euro lol) komen we eenzelfde bedrag uit als vandaag. Allemaal moeite voor niets :D.

Kan je als getrouwd koppel eigenlijk een aparte berekening bekomen?
Ja ik heb via ING online nog een rekening zuiver op mijn naam gezet.

Mijn vrouw heeft geen bankkaart verkregen en heeft geen toegang tot die rekening en ze ziet die rekening ook niet staan via ING.
Ik kan optioneel mijn vrouw wel toevoegen aan die rekening maar dat hoeft niet.

Daarnaast hebben we ook een rekening waar wij beiden toegang tot hebben.

Wettelijk behoort de helft van dat geld haar ook toe. :) (correctie bij gemeenschap van goederen) Maar dat heeft an sich niks te maken met de toegang tot de rekening zelf.

Laatst bewerkt:

Mijn vrouw heeft geen bankkaart verkregen en heeft geen toegang tot die rekening en ze ziet die rekening ook niet staan via ING.
:wtf:
BErekening van de belastingen...

@HUSKE: zie hierboven in de thread, startende bij deze post:

Daarnaast hebben we ook een rekening waar wij beiden toegang tot hebben.

Wettelijk behoort de helft van dat geld haar ook toe. :) Maar dat heeft an sich niks te maken met de toegang tot de rekening zelf.

Dat is niet zo. We zijn getrouwd met scheiding van goederen en een Valkeniersbeding.
Buiten vruchtgebruik van het huis als ik sterf (na betaling 50% van mijn inleg bij aankoop naar mijn zoon) en de gemeenschappelijke rekening heeft mijn vrouw juist nergens recht op.

Maar uw antwoord was dan ook over een rekening en niet over een berekening

Dat is niet zo. We zijn getrouwd met scheiding van goederen en een Valkeniersbeding.
Buiten vruchtgebruik van het huis als ik sterf (na betaling 50% van mijn inleg bij aankoop naar mijn zoon) en de gemeenschappelijke rekening heeft mijn vrouw juist nergens recht op.
Ja sorry wij met gemeenschap van goederen. My bad. Ik heb mijn post aangepast. Bij scheiding van goederen is dat inderdaad anders. Oeps.

Maar het antwoord zuiver op uw vraag zonder verdere context: Ja dat is dus mogelijk.

Kan je als getrouwd koppel eigenlijk een aparte berekening bekomen? Mijn partner moet in een familiezaak haar inkomsten bewijzen om de alimentatie van de ex te kunnen bepalen nadat hij een nieuw kind heeft verwekt...

We hebben al een eerste berekening gekregen en dus reeds zijn (gezamelijke) belastingsbrief gekregen en ik alleen verdien al een stuk meer dan zij met 2 samen. Mijn vrouw heeft quasi hetzelfde loon (ze heeft 1000 euro meer op jaarbasis) dan haar ex.
Mijn inkomsten hebben echter geen belang in de berekening, maar ik wil niet dat haar ex mijn inkomsten ziet. Die heeft daar geen zaken mee.

Maar als we de cijfers invullen en de juiste hypotheek nemen (1650 ipv de geclaimde 200 euro lol) komen we eenzelfde bedrag uit als vandaag. Allemaal moeite voor niets :D.
Druk de berekening af en doorstreep alles aan uw kant?

Voor de rest zou ik niet weten hoe het kan.
Fiche 281.10 van de werkgever voorleggen misschien?

Druk de berekening af en doorstreep alles aan uw kant?

Voor de rest zou ik niet weten hoe het kan.
Fiche 281.10 van de werkgever voorleggen misschien?

Ik zou dit ook zo doen. Ik betwijfel of er "aparte" inkomensattesten bestaan die afgeleverd worden door Financiën. Misschien wel.
Enfin, je moet wel ook een paar gezamenlijke lijnen "zwartmaken" zoals berekening BBSZ waar het gezamenlijk inkomen staat. Anders heeft het geen zin :p.

@HUSKE
EDIT: Nu ik eraan denk, er bestaat wel een inkomensattest bij de fiscus maar ik heb geen idee of die altijd gezamenlijk is of die ook "apart" kan. Het is geen aparte berekening, het is gewoon het oplijsten van belastbare inkomsten.

Laatst bewerkt:
Attest gekregen van kamp van de kinderen die plaatsvond in 2025 maar betaald werd in 2024. Wel wat amateuristisch:
- in principe rechtzetting aanvragen van AJ25?
- op het attest staat weliswaar foutief "jaar van de uitgaven 2025"
- er is geen volgnummer ingevuld en gegevens kind nog zelf in te vullen
Dus kans op controle lijkt reëel?

Terug
Bovenaan