Tax on Web 2025

Ten tijde van de Corona technische werkloosheid werd er voor die uitkering ook veel te weinig bedrijfsvoorheffing afgehouden. Ik vermoed dat er bij de uitkering voor moederschapsverlof iets gelijkaardig optreedt en je dus daar "te veel" netto van hebt gekregen?
Dat zou enigszins kunnen maar 1700 EUR voor 3 maanden kan ik moeilijk geloven. Zeker gezien de uitkering ca. 2,5K / maand was als ik moet schatten.

Klopt , 3 weken inderdaad.

Nog steeds, lijkt het bedrag niet extreem groot ? 1700 EUR extra ?

Lijkt me zeker mogelijk. Niet helemaal te vergelijken maar mijn broer stond tijdens zijn ziekte op invaliditeit als alleenstaande met twee kinderen ten laste én een hypotheek om in te brengen. Was ergens tussen de 4 à 6000 euro terug te betalen via de belastingen...
Geen idee waarom ze zo weinig afhouden van die uitkeringen...sommige mensen moeten daar toch echt mee in de problemen komen.

Edit: eens in mijn eigen excel gedoken. Hier heb ik €410 extra inkomsten gehad (loon + vaderschapsverlof vs gewoon loon). Voor mijn vrouw was dat zelfs €1517 (wel met een additionele uitkering van de werkgever). Via de belastingen dan weer meer dan €4000 mogen terugbetalen.
Ligt dus grosso modo in lijn met jouw cijfers.

Net belastingsbrief ingevuld. Eerste keer samen met vriendin sinds we wettelijk samenwonend zijn, dus heel moeilijk te moeilijk vergelijken. Als ik voorstel had aangenomen, moesten we €1996.74 betalen, waarvan ik toch even schrok, zeker omdat ik vorig jaar €2077.81 terug kreeg. Alles nagekeken en aantal zaken stonden niet ingevuld: zoon, creche, airbnb inkomsten, lange termijnsparen. Na alles aan te passen, kom ik nu op €686.08 te betalen.
Onze zoon is eind november 2023 geboren, dus mijn vriendin heeft redelijk wat thuis gezeten in 2024 met ouderschapsverlof.
Ik ben bediende, mijn vriendin is leerkracht, dus de meeste gegevens staan gewoon ingevuld. Naast ons loon doen we beide aan pensioensparen.

Is dit een beetje normaal denken jullie?

Verdorie he , vorig jaar 3100 EUR terug , dit jaar 1400 EUR terug. In se niets veranderd buiten het feit dat we vorig jaar een kind kregen en dus mijn vriendin 3 maanden moederschapsverlof had .... Kan dit zomaar even 1700 EUR schelen ? Ik snap er niets van....

Mijn vriendin heeft een loon van Ca. 5K bruto dus zou me heeeeel straf lijken.
Wettelijk sw zowel vorig als dit jaar als in 2023.
Tijdens de eerste 6 maanden van arbeidsongeschiktheid wordt er een bedrijfsvoorheffing van 10,09% ingehouden. Vanaf de 7e maand tot en met de 12e maand wordt er een bedrijfsvoorheffing van 11,11% ingehouden op de uitkeringen.

Vanaf de periode van invaliditeit wordt er momenteel geen bedrijfsvoorheffing meer ingehouden op de uitkeringen, behalve als de regeling wijzigt.

@parabellum mensen moeten ook zelf eens iets opzoeken hè, of navragen ipv gewoon handje open houden zonder vragen te stellen

Men kan meer inhouden, maar men kent uw gezinssituatie niet (of gaat het alvast niet individueel voor iedereen optimaliseren..)
Meer/teveel inhouden dan krijgt men het ook moeilijk wegens minder netto op de rekening

@parabellum mensen moeten ook zelf eens iets opzoeken hè, of navragen ipv gewoon handje open houden zonder vragen te stellen

Men kan meer inhouden, maar men kent uw gezinssituatie niet (of gaat het alvast niet individueel voor iedereen optimaliseren..)
Meer/teveel inhouden dan krijgt men het ook moeilijk wegens minder netto op de rekening

Als je die lijn doortrekt moeten ze op je gewoon loon dan ook maar geen voorheffing afhouden. Een werkgever (of meestal: het sociaal secretariaat) dient wél rekening te houden met de gezinssituatie voor het berekenen van het nettoloon, maar de instelling die de uitkering uitkeert zou dit dan niet kunnen?
Voor een gewoon loon is het wèl ok om te veel in te houden (als ik morgen ontslag neem en daarna dit jaar niet meer werk heeft mijn werkgever ook veel te veel ingehouden), maar voor een uitkering moet dat dan een onmogelijkheid zijn?

Wat mis ik?

Als je die lijn doortrekt moeten ze op je gewoon loon dan ook maar geen voorheffing afhouden. Een werkgever (of meestal: het sociaal secretariaat) dient wél rekening te houden met de gezinssituatie voor het berekenen van het nettoloon, maar de instelling die de uitkering uitkeert zou dit dan niet kunnen?
Voor een gewoon loon is het wèl ok om te veel in te houden (als ik morgen ontslag neem en daarna dit jaar niet meer werk heeft mijn werkgever ook veel te veel ingehouden), maar voor een uitkering moet dat dan een onmogelijkheid zijn?

Wat mis ik?
Een loonsecretariaat heeft personeel in dienst, uw werkgever betaalt hen voor loonberekeningen te maken..

Als er een gezinssituatie wijziging is dan moet je dat doorgeven waarna zij uw loonberekeningen/inhouding ook (kunnen) aanpassen

Dat kan je niet verwachten voor een uitkering.

Jij kan trouwens aan je werkgever vragen om het minimum in te houden van je loon.

Een vakbond/ziekekas whatever is geen loonsecretariaat

Een loonsecretariaat heeft personeel in dienst, uw werkgever betaalt hen voor loonberekeningen te maken..

Als er een gezinssituatie wijziging is dan moet je dat doorgeven waarna zij uw loonberekeningen/inhouding ook (kunnen) aanpassen

Dat kan je niet verwachten voor een uitkering.

Jij kan trouwens aan je werkgever vragen om het minimum in te houden van je loon.

Een vakbond/ziekekas whatever is geen loonsecretariaat

Bij mijn broer hebben ze nochtans de uitkering teruggeschroefd toen de oudste dochter 18 werd en mijn broer, toen al verward door de medicatie, het papier ter verklaring dat ze geen inkomsten boven X euro had en nog ten laste was, vergeten doorsturen was.
Ik heb dat achteraf allemaal rechtgetrokken toen ik zijn adminstratie heb overgenomen. Maar de mutualiteit is dus perfect op de hoogte van de gezinssituatie.

Bij mijn broer hebben ze nochtans de uitkering teruggeschroefd toen de oudste dochter 18 werd en mijn broer, toen al verward door de medicatie, het papier ter verklaring dat ze geen inkomsten boven X euro had en nog ten laste was, vergeten doorsturen was.
Ik heb dat achteraf allemaal rechtgetrokken toen ik zijn adminstratie heb overgenomen. Maar de mutualiteit is dus perfect op de hoogte van de gezinssituatie.

Voor het dag bedrag zal men inderdaad rekening houden met de gezinssituatie (idem bij werkloosheid)

Maar dat gaat over max en min brutobedragen, niks te maken met de bedrijfsvoorheffing. Die is voor iedereen hetzelfde en heel gemakkelijk terug te vinden, en eigenlijk ook wel door de meerderheid geweten dat ze daar weinig op inhouden dus dat je dat best niet volledig opleeft.

Wat mis ik?

Omdat mensen met vervangingsinkomsten meer nood hebben aan een "te hoog" nettobedrag om hun kortetermijnschulden te kunnen betalen (zoals leningen, huur, auto, energie,...)

Dan is het "minder erg" dat de fiscus achteraf dan de schuldeiser is (want tegen dat je aanslagbiljet krijgt die betrekking heeft op die periode met vervanginggsinkomsten.... Dat is pas maanden later en je betalingsdeadline nog +2 maand dan.) Daarbovenop geeft de fiscus geeft ook vrij makkelijk een afbetalingsplan.

Nadeel met het huidig systeem is dat mensen niet goed genoeg geïnformeerd zijn dus dat komt altijd aan als een verrassing. Daar zou meer rond moeten gewerkt worden.

Laatst bewerkt:
Omdat mensen met vervangingsinkomsten meer nood hebben aan een "te hoog" nettobedrag om hun kortetermijnschulden te kunnen betalen (zoals leningen, huur, auto, energie,...)

Dan is het "minder erg" dat de fiscus achteraf dan de schuldeiser is (want tegen dat je aanslagbiljet krijgt die betrekking heeft op die periode met vervanginggsinkomsten.... Dat is pas maanden later en je betalingsdeadline nog +2 maand dan.) Daarbovenop geeft de fiscus geeft ook vrij makkelijk een afbetalingsplan.

Nadeel met het huidig systeem is dat mensen niet goed genoeg geïnformeerd zijn dus dat komt altijd aan als een verrassing. Daar zou meer rond moeten gewerkt worden.

Vooral dat laatste. Ik ben al zeer veel mensen tegengekomen die na het resultaat van de belastingen even moesten gaan zitten. Dat zijn spijtig genoeg vaak ook de mensen die al niet veel hebben en door zo'n dingen soms nog verder de dieperik in geduwd worden. Of de overheid nu soepel zal optreden of niet. Er leeft een veel te vertekend beeld onder de mensen van wat een ziekte uitkering oplevert. Totdat de belastingbrief moet ingevuld worden natuurlijk.

Federale voordelen lening = niet eigen woning (de woning waarin je niet woont). De interesten zijn idd in code 1146 en de kapitaal aflossing 1358.

Echter, dit moet beperkt worden voor het aantal dagen dat het de niet-eigen woning was en de kapitaal aflossing moeten bovendien beperkt worden tot een grensbedrag. Die bedragen ken ik niet vanbuiten.

De Vlaamse voordelen zijn die voor de eigen woning, dus de woning waarin men woont. Echter zijn deze al enkele jaren afgeschaft.

Hoewel ik een algemene basiskennis heb van fiscaliteit, is woonfiscaliteit alles behalve mijn sterkte :) dus mogelijk kan ik hier wel iets gemist hebben. Je kan ook steeds het belastingkantoor bellen met je vraag.
Dus als er voor AJ2024 een gedeelte werd ingegeven voor het tijdsbestek dat het mijn vrouw het haar niet-eigen woning was (tot juli 2023), kan er voor ons beiden in 2024 het maximum ingevuld worden (korf) ? Of zie ik dat verkeerd en betekent de afschaffing vanaf 1 jan 2024, dat er helemaal niets meer mag aangegeven worden?

Details aangifte vorig jaar:

Lening: 30/04/2014 (15 jaar)
Waarde: 75000 EUR
Aangifte code 1146-18 vorig jaar: 1053.60 EUR
Aangifte code 1358.97 vorig jaar: 1414.44 EUR

De fiche voor aangifte dit jaar vermeld:

kapitaalaflossingen: 5385.86 EUR
Intresten: 887.62 EUR

Ik vind het wat verwarrend omdat ik lees dat bestaande leningen door blijven lopen (federale belastingsvermindering)
Iemand die wat verduidelijking kan brengen?

Laatst bewerkt:
Dus als er voor AJ2024 een gedeelte werd ingegeven voor het tijdsbestek dat het mijn vrouw het haar niet-eigen woning was (tot juli 2023), kan er voor ons beiden in 2024 het maximum ingevuld worden (korf) ? Of zie ik dat verkeerd en betekent de afschaffing vanaf 1 jan 2024, dat er helemaal niets meer mag aangegeven worden?

Details aangifte vorig jaar:

Lening: 30/04/20214 (15 jaar)
Waarde: 75000 EUR
Aangifte code 1146-18 vorig jaar: 1053.60 EUR
Aangifte code 1358.97 vorig jaar: 1414.44 EUR

De fiche voor aangifte dit jaar vermeld:

kapitaalaflossingen: 5385.86 EUR
Intresten: 887.62 EUR

Ik vind het wat verwarrend omdat ik lees dat bestaande leningen door blijven lopen (federale belastingsvermindering)
Iemand die wat verduidelijking kan brengen?

Is dat nu 2021 of 2014? of 2024?
Ik vermoed 2021?

Indien 2021,
Voor de periode niet-eigen woning: Code 1146 + 1358 voor periode niet-eigen woning
Voor periode eigen-woning: kan je niks invullen. (Geen enkel aftrek meer voor nieuwe leningen na 1.1.2021 voor de "eigen woning".)

Indien 2014:
Voor de periode niet-eigen woning: code 1146 + 1358 voor periode niet-eigen woning
voor periode eigen woning: code 3152+ 3358 (Want lening voor aankoop/verwerving/verbouwing dateert van 2014)

Laatst bewerkt:
Ik vermoed 2021?

Indien 2021,
Voor de periode niet-eigen woning: Code 1146 + 1358 voor periode niet-eigen woning
Voor periode eigen-woning: kan je niks invullen. (Geen enkel aftrek meer voor nieuwe leningen na 1.1.2021 voor de "eigen woning".)

Indien 2014:
Voor de periode niet-eigen woning: code 1146 + 1358 voor periode niet-eigen woning
voor periode eigen woning: code 3152+ 3358 (Want lening voor aankoop/verwerving/verbouwing dateert van 2014)
Lening aangegaan in 2014, excuses en gecorrigeerd.

Ik vermoed 2021?

Indien 2021,

Indien 2014:
Code 1146-18 is dan de interesten en dat heb ik inderdaad van het attest 281.61)
Zit op code 1358-97 geen maximum voor deze kapitaalaflossingen? (Maw, die volledige 5385.86 kan ik toch niet inbrengen?)

Code 1146-18 is dan de interesten en dat heb ik inderdaad van het attest 281.61)
Zit op code 1358-97 geen maximum voor deze kapitaalaflossingen? (Maw, die volledige 5385.86 kan ik toch niet inbrengen?)
Je mag daar meer invullen. De belastingberekening zal zelf wel beperken naar het maximum.

1146 is inderdaad interesten.

Belangrijker is dat je correcte de fiscale beperking zelf toepast.
Dus beperken volgens aantal dagen / 366 dat het de niet eigen woning was.
In code 1358 mogen ook enkel kapitaalaflossingen van hypothecaire leningen, of het hypothecair deel van een lening. Voor leningen aangengaan in 2014 moet er nog fiscaal beperkt worden naar de eerste schijf van 75.270,00 €. Dat betekent als het een lening van 100.000,00 € was, volledig hypothecair, je de kapitaalaflossing moet beperken naar 75.270,00/100.000,00 van de kapitaalafossingen, tenzij het hypothecair deel minder was dan 75.270,00 € natuurlijk.
Was de lening niet volledig hypothecair, dan ook maar in te brengen naar mate van het hypotecair deel/volledge lening.

Je mag daar meer invullen. De belastingberekening zal zelf wel beperken naar het maximum.

1146 is inderdaad interesten.

Belangrijker is dat je correcte de fiscale beperking zelf toepast.
Dus beperken volgens aantal dagen / 366 dat het de niet eigen woning was.
In code 1358 mogen ook enkel kapitaalaflossingen van hypothecaire leningen, of het hypothecair deel van een lening. Voor leningen aangengaan in 2014 moet er nog fiscaal beperkt worden naar de eerste schijf van 75.270,00 €. Dat betekent als het een lening van 100.000,00 € was, volledig hypothecair, je de kapitaalaflossing moet beperken naar 75.270,00/100.000,00 van de kapitaalafossingen, tenzij het hypothecair deel minder was dan 75.270,00 € natuurlijk.
Was de lening niet volledig hypothecair, dan ook maar in te brengen naar mate van het hypotecair deel/volledge lening.
Bedankt voor de info.
Het hypothecair krediet zit inderdaad onder die 75.270 , namelijk lening waarde is 75.000.
Ik had iets gelezen van een maximum van 2450 EUR voor AJ2025.

Dan zou het voor AJ2024, IJ2023 het volgende moeten geweest zijn:

Voor periode niet-eigen woning - Stel 01.01.2023->01.07.2023:
Code 1146: betaalde interesten in die periode
Code 1358: het in aanmerking komende kapitaalsaflossingen betaald in die periode
+ Vak 3 - 1106: KI aan te geven voor dat pand in die periode (want niet-eigen woning...)
Niet-eigen woning: federale belastingvermindering

Voor de periode eigen woning. 01.07.2023->31.12.2023
Code 3152: betaalde interesten in die periode
Code 3358: het in aanmerking komende kapitaalsaflossingen betaald in die periode
Geen 1106 in te vullen voor die periode want eigen woning.
Eigen woning: regionale belastingvermindering Want lening van 2014, het was geen eigen woning indertijd (ze zit in het systeem "langetermijnsparen") en Vlaanderen geeft de belastingverlaging omdat het nog een lening was van 2014.

Voor AJ2025,IJ2024
Voor de periode eigen woning. 01.01.2024->31.12.2024 (Want je zei dat je vriendin erin is getrokken julie 2023?)
Code 3152: betaalde interesten in die periode
Code 3358: het in aanmerking komende kapitaalsaflossingen betaald in die periode
Geen 1106 in te vullen voor dat pand.
Eigen woning: regionale belastingvermindering Want lening van 2014, het was geen eigen woning indertijd (ze zit in het systeem "langetermijnsparen") en Vlaanderen geeft de belastingverlaging omdat het nog een lening was van 2014.

Terug
Bovenaan