Tax on Web 2025

Dan hangt het af of je een mobiliteitsbudget had of niet, geloof ik. (Dat stuk met die speedpedelecs is een soeptje :p.)

Dan is het 1255 = 630,66 euro indien je geen mobiliteitsbudget had.
Als je een mobiliteitsbudget had, dan is het 1255=490,00 (er is een uitzondering als je een mobiliteitsbudget hebt gekregen ter vervanging van een bedrijfswagen.)
Ik heb geen mobiliteitsbudget. Bedrag voor de fiets wordt afgehouden van mijn brutoloon.

Dus... Als ik het goed begrijp is mijn vereenvoudigde aangifte dan toch correct ingevuld met 630,66 euro bij zowel code 1254 als 1255?

(Ik vraag me toch oprecht af hoeveel mensen alles correct invullen. Simpel is dat nu toch allemaal niet 😂).

Ik heb geen mobiliteitsbudget. Bedrag voor de fiets wordt afgehouden van mijn brutoloon.

Dus... Als ik het goed begrijp is mijn vereenvoudigde aangifte dan toch correct ingevuld met 630,66 euro bij zowel code 1254 als 1255?

(Ik vraag me toch oprecht af hoeveel mensen alles correct invullen. Simpel is dat nu toch allemaal niet 😂).

Dan is de VVA correct ingevuld inderdaad.
Ja, er hebben een paar zich laten gaan over de fiscale behandeling van speedpedelecs :p.

Hallo,
ik heb dinsdag mijn aangifte ingediend IJ 2024 AJ 2025.
Ik betaal mijn lening , aangegaan in 2009, looptijd 20 jaar, nu nog af.
Deze lening heb ik als alleenstaande afgesloten - en ik woon niet samen met iemand.

Vermits eerste 10 jaar voorbij zijn, kan ik max 2280€ aftrekken.
Dit bedrag geef ik in bij 3370.
Echter ... ik merk, als ik de berekening van wat ik terug zou krijgen, opvraag, dat met dit bedrag geen rekening lijkt gehouden te zijn.

Gewestelijke Belasting
15.295,83x33,257%=5.086,93
- Gezamenlijk belastbaar ink.5.086,93

Gewestelijke verminderingen
- Eigen woning (lening) vóór 20151.140,00-3370

Er wordt maar rekening gehouden met de helft.

Ligt het aan mij ? Of is dit bedrag van 1.140€ (= 2.280€ : 2) toch normaal ?

Wie kan uitleggen waarom dit zo is ?

Dank,

Je krijgt 50% belastingvermindering op het ingevulde bedrag. 50% op 2.280 = 1.140 euro
Kolom 1 (1ste generatie woonbonus)

Ik ben effe totaal niet meer mee. Ik dacht daarstraks ook ineens dat ik dan 0 zou moeten invullen bij 1255.

Maar nu ben ik terug even in de war. Want je zegt dat je alleen 1255 kan krijgen als 1254 ingevuld wordt en dat is wel degelijk het geval. Op mijn fiche 281.10 staat bij code 254 wel degelijk 630.66 euro.

Dus nu weet'k het niet goed meer.

- Ik ga er van uit dat code 1254 dan wel degelijk 630.66 euro is aangezien dit letterlijk zo op fiche staat.
- Maar wat dan voor de 1255? 490 of 0 euro?

Jawel, Indien bedrijfswagen gebruikt wordt voor woon-werkverkeer, wordt er deel van het VAA (490,00 euro) ingevuld op de fiche 281.10 in de zone 14 c) (wat dus in te vullen is in code 1254) zodat je de vrijstelling hebt in 1255 van max 490,00 euro.

Ah, ik wist niet goed op wat hij doelde. Dacht dat hij meerdere vervoersmiddelen gebruikte en dan daar een vergoeding voor kreeg.
In ieder geval, 1255 kan enkel ingevuld worden als je 1254 krijgt en uiteraard ook niet meer dan dat bedrag. Die 1255 is blijkbaar een code die veel mensen (die zelf hun aangifte indienen en niet gewoon de VVA accepteren) verkeerd berekenen, dus is altijd effe opzoeken. :oi22:

Normaal kloppen die bedragen in de VVA ook wel altijd omdat die fiches gewoon worden doorgestuurd. Je moet dat enkel allemaal zelf liggen berekenen als je geen gebruik maakt van de kostenforfait(s).

Ah, ik wist niet goed op wat hij doelde. Dacht dat hij meerdere vervoersmiddelen gebruikte en dan daar een vergoeding voor kreeg.
In ieder geval, 1255 kan enkel ingevuld worden als je 1254 krijgt en uiteraard ook niet meer dan dat bedrag. Die 1255 is blijkbaar een code die veel mensen (die zelf hun aangifte indienen en niet gewoon de VVA accepteren) verkeerd berekenen, dus is altijd effe opzoeken. :oi22:

Normaal kloppen die bedragen in de VVA ook wel altijd omdat die fiches gewoon worden doorgestuurd. Je moet dat enkel allemaal zelf liggen berekenen als je geen gebruik maakt van de kostenforfait(s).
Zelfs al krijg je geen VVA. Die codes zijn vooraf ingevuld in TOW.

Natuurlijk wel best eens nakijken , zeker als je met gemengde situaties zit omtrent 1254 (Meerdere werkgevers, meerdere vervoersmiddelen, gewijzigde situaties, mobiliteitsbudgetten,...)

Bedankt iedereen! Thx voor de nuttige info.

Nog even voor de zekerheid voor de andere vraag die ik had. Iemand had paar dagen geleden ook al gereageerd, maar wil toch nog even second opinion.

In 2024 heb ik een woning gekocht. Het klopt dat ik hier niets voor moet doen? Woonbonus is immers afgeschaft en bij my minfin staat mijn huis netjes opgelijst in het tabje "mijn woning". Dus kga er van uit dat ik dan niks moet doen?

bedankt, maar ik heb geen toegang tot dat artikel :(

Wat is puntje 4 dan ?
Ik kan het artikel wel gewoon lezen?

Samengevat:

De woonbonus levert een belastingvermindering op tegen het hoogste (marginale) belastingtarief waartegen u belast wordt: minimaal 30 en maximaal 50 procent (exclusief gemeentebelasting). Dat brengt het maximale voordeel (exclusief gemeentebelasting) op 1.560 euro (3.120 x 50%) voor Vlaanderen.
Indien geen verhoging van de eerste 10 jaar meer: 2.280 euro x 50% = 1.140 euro.

Bedankt iedereen! Thx voor de nuttige info.

Nog even voor de zekerheid voor de andere vraag die ik had. Iemand had paar dagen geleden ook al gereageerd, maar wil toch nog even second opinion.

In 2024 heb ik een woning gekocht. Het klopt dat ik hier niets voor moet doen? Woonbonus is immers afgeschaft en bij my minfin staat mijn huis netjes opgelijst in het tabje "mijn woning". Dus kga er van uit dat ik dan niks moet doen?

Als het gaat om de "eigen woning" (eigen in de zin van: je woont er zelf in. Niks verhuurd.), niets. Er zijn geen fiscale verminderingen meer voor de leningen voor de "eigen woning" (behalve als je in Wallonië woont. 2024 is laatste jaar "cheque-habitat") en je moet niets aangeven in vak III.

Ik heb in 2024 een woning verkocht en gekocht met pandwissel op dezelfde dag. Ik heb dus nooit twee woningen gehad. Toch was code 1106 ingevuld met mijn KI, alsof ik een tweede verblijf had.

Ik vermoed dat dit onderstaande geval is en ik dit dus mag schrappen? Of klopt dit toch? Het aantal dagen was wel mooi verdeeld tussen de twee woningen.

klopt, je zal dat mogen schrappen

Mijn vader en moeder hebben altijd de zwaar hulpbehoevende zus van mijn vader ten laste gehad waarvoor zij een belastingsvermindering kregen. Nu is mijn papa in 2022 overleden en is de zus van mijn papa nog altijd woonachtig/gedomicilieerd bij mijn mama. Van wat ik begrijp kan mijn mama haar schoonzus niet (meer) ten laste nemen en ook dus dat belastingsvoordeel niet meer krijgen.

Klopt mijn redenering?

Van wat ik begrijp kan mijn mama haar schoonzus niet (meer) ten laste nemen en ook dus dat belastingsvoordeel niet meer krijgen.

Klopt mijn redenering?

Dit klopt :)

Je kan alleen ascendenten, kinderen en verwanten van de 2de graad ten laste nemen. Geen schoonzussen dus.

Mijn vader en moeder hebben altijd de zwaar hulpbehoevende zus van mijn vader ten laste gehad waarvoor zij een belastingsvermindering kregen. Nu is mijn papa in 2022 overleden en is de zus van mijn papa nog altijd woonachtig/gedomicilieerd bij mijn mama. Van wat ik begrijp kan mijn mama haar schoonzus niet (meer) ten laste nemen en ook dus dat belastingsvoordeel niet meer krijgen.

Klopt mijn redenering?
Het klopt wat ze Aprella zegt. Er is wel een 'workaround' die ook op andere vlakken nuttig kan zijn: je kan je mama en haar schoonzus laten wettelijk samenwonen. Ook al klinkt dat raar, wettelijk samenwonen heeft niet noodzakelijk iets te maken met een koppel zijn. Op het moment dat beide personen wettelijk samenwonend zijn, is er een belastingsvoordeel omwille van haar handicap + (maar dat zal mss uitdovend zijn) ook mogelijks een huwelijksquotient. Bovendien kan de erfenis van je schoonzus dan fiscaal voordeliger behandeld worden.

Pas op: het zorgt er ook voor dat het vruchtgebruik op de woning ook automatisch naar de overlevende wettelijk samenwonende gaat. Als de woning dus eigendom van je moeder is, dan zou de zus daar vruchtgebruik van kunnen krijgen. Dat kan in het geval van een zwaar mentaal beperkte schoonzus mogelijks lastig zijn (gezien zij daar niet zelf spontaan afstand kan doen in geval van opname in een zorgcentrum). Dat kan je oplossen met een testament, waarin je dat vruchtgebruik expliciet afneemt.

Sowieso is het bij zo'n situatie, waarbij 2 mensen samenwonen zonder dat er sprake is van een bloedverwantschap, nuttig om eens naar een notaris te gaan, omdat er toch wel heel wat best geregeld wordt in geval van overlijden van je moeder.

Het klopt wat ze Aprella zegt. Er is wel een 'workaround' die ook op andere vlakken nuttig kan zijn: je kan je mama en haar schoonzus laten wettelijk samenwonen. Ook al klinkt dat raar, wettelijk samenwonen heeft niet noodzakelijk iets te maken met een koppel zijn. Op het moment dat beide personen wettelijk samenwonend zijn, is er een belastingsvoordeel omwille van haar handicap + (maar dat zal mss uitdovend zijn) ook mogelijks een huwelijksquotient. Bovendien kan de erfenis van je schoonzus dan fiscaal voordeliger behandeld worden.

Pas op: het zorgt er ook voor dat het vruchtgebruik op de woning ook automatisch naar de overlevende wettelijk samenwonende gaat. Als de woning dus eigendom van je moeder is, dan zou de zus daar vruchtgebruik van kunnen krijgen. Dat kan in het geval van een zwaar mentaal beperkte schoonzus mogelijks lastig zijn (gezien zij daar niet zelf spontaan afstand kan doen in geval van opname in een zorgcentrum). Dat kan je oplossen met een testament, waarin je dat vruchtgebruik expliciet afneemt.

Sowieso is het bij zo'n situatie, waarbij 2 mensen samenwonen zonder dat er sprake is van een bloedverwantschap, nuttig om eens naar een notaris te gaan, omdat er toch wel heel wat best geregeld wordt in geval van overlijden van je moeder.

Dank je voor de uitleg. Mijn moeder zou dit nooit willen, wettelijk samenwonen, en het is inderdaad een rare gedachte.
Het is wel zo dat er nagedacht wordt om haar permanent in een woonzorgcentrum te plaatsen omdat mijn moeder de zorg niet meer aankan. Ook naar de toekomst toe i.v.m de toenemende zorg.

Kan de domicilie in dit geval bij mijn moeder blijven? Is er nog ergens een belastingsvoordeel? Moeten wij nog ergens rekening mee houden? Als ik dit zo lees is het misschien sowieso goed dat mijn moeder eens naar een notaris gaat.

Ik ben op dit moment de bewindvoerder over goederen. ( Ik heb dat overgenomen sinds het overlijden van mijn vader)

7.5k terugkrijgen volgens de berekening. Redelijk wat posten: kinderopvang, dienstencheques, woonbonus eigen en 2de woning.

Lijkt me een hoog bedrag t.o.v. 5k vorig jaar maar we zullen wel zien wat het finaal zal worden.

Ik vermoed dat die schoonzus wel een uitkering ontvangt dus je hebt niks aan het huwelijksquotient. En die zal zelf als zwaarhulpbehoevende ook al de code 1028 hebben. Ik zie in dit scenario eigenlijk geen voordeel aan wettelijk samenwonen (toch op vlak van inkomstenbelasting.)

Ik vermoed dat die schoonzus wel een uitkering ontvangt dus je hebt niks aan het huwelijksquotient. En die zal zelf als zwaarhulpbehoevende ook al de code 1028 hebben. Ik zie in dit scenario eigenlijk geen voordeel aan wettelijk samenwonen (toch op vlak van inkomstenbelasting.)
Een ivt en it zijn niet belastbaar, als het dus over een gehandicapte en niet over een uitkeringstrekkende van het ziekenfonds, kan dat zeker interessant zijn.

Dank je voor de uitleg. Mijn moeder zou dit nooit willen, wettelijk samenwonen, en het is inderdaad een rare gedachte.
Het is wel zo dat er nagedacht wordt om haar permanent in een woonzorgcentrum te plaatsen omdat mijn moeder de zorg niet meer aankan. Ook naar de toekomst toe i.v.m de toenemende zorg.

Kan de domicilie in dit geval bij mijn moeder blijven? Is er nog ergens een belastingsvoordeel? Moeten wij nog ergens rekening mee houden? Als ik dit zo lees is het misschien sowieso goed dat mijn moeder eens naar een notaris gaat.

Ik ben op dit moment de bewindvoerder over goederen. ( Ik heb dat overgenomen sinds het overlijden van mijn vader)
Ik zie verder geen ander belastingsvoordeel. Bij opname verandert men de domicilie meestal, slechts uitzonderlijk gebeurt dit niet.

Ik doe altijd de vereenvoudigde aangifte. Nu vantjaar lukt dat niet meer aangezien ik

In 2024 en/of 2025 is uw situatie veranderd. We beschikken niet meer op voorhand over alle informatie die nodig is om u een voorstel van vereenvoudigde aangifte te sturen.
Dat is bijvoorbeeld het geval in volgende situaties:

U hebt het afgelopen jaar aangifte gedaan van uitgaven voor onderhoudsgeld, roerende inkomsten,
bepaalde onroerende inkomsten.

Nope.

U hebt een hypothecaire lening en u bent verhuisd of van burgerlijke staat veranderd (huwelijk,
echtscheiding enz.).

Nope.
U hebt een rekening of een levensverzekering in het buitenland of inkomsten van buitenlandse
oorsprong.

Nope. blijkbaar yes

U hebt uw onderneming opgestart.
Nope.
Enz.
Wree vaag die enz....

Toch eens gaan zien of ik geen buitenlandse rekeningen heb, mijn vriendin niet achter mijn gat getrouwd is maar helaas. De situatie is onveranderd.
@Tomski zou het laatste notarisbezoek daarvoor iets tussen zitten?

Edit nevermind gevonden.
UAB "Finansins paslaugos "Contis" blijkbaar een bankrekening in litouwen met 0 euro op en zou gelinked zijn aan de binance visa kaart die al sinds 2023 niet meer in gebruik is.

Aangezien die niet meer in gebruik is trek ik 2517 lappers terug.
Ja en van mij is mijn burgerlijke staat wel veranderd waardoor ik wel hulp kan gebruiken maar ik krijg een voorgestelde aangifte en ik dus niks van versta van heel die hypotecaire lening die ik nu moet inbrengen. Ze vragen wie hoeveel % van de lening betaalde. Wat weet ik daar in godsnaam van.

En een afspraak maken om in te laten vullen gaat ook niet door het voorstel die ik gekregen heb, dus m.a.w. trek er uw plan mee.

Terug
Bovenaan