Tax on Web 2025

Vriendin heeft dochter ten laste. Ging normaal eerst +- 200 euro terugkrijgen maar crèche was niet ingevuld. (Ik vermoed wel het forfaitair bedrag).

Crèche ingevuld (+2600 euro) en nu zou ze maar 700 euro terugkrijgen. Wat mis ik?

Het is een belastingvermindering, niet een belastingkrediet. Waarschijnlijk heeft ze vrij lage inkomsten en zit ze al aan 0% gemiddeld tarief waardoor de effectieve belastingvermindering lager wordt?

Zou er iemand voor mij en mijn echtgenote eens willen kijken of peinzen wat er zou kunnen zijn? We trekken 1536€ terug en vorig jaar was dit zeker 500€ meer. Buiten dat mijn echtgenote (die maar 20u/week werkt) een uur of 12 van de hulpkas heeft ontvangen wegens technisch werkloosheid. We hebben geen leningen lopen en geen kinderen (nog niet). Enkel ik doe pensioensparen voorlopig. Ik ben hier echt een leek in...

Ik heb een voorstel tot vereenvoudigde aangifte gekregen. De volgende codes staan momenteel ingevuld op tax-on-web:

1250: 66506,39
1254: 630,66
1255: 630,66
1286: 23024,54
1287: 583,92
1361: 1020
3364: 468

Vraagjes voor de kenners hier, want ik ben hier een noob in:

1) Klopt die code 1255 eigenlijk? Dat is vrijstelling woon-werkverkeer die elk jaar wel op mijn tax on web staat. Maar op mijn fiche 281.10 staat deze bv niet? Ter info, ik heb een salariswagen.

2) Op de brief van de vereenvoudigde aangifte staat het volgende bij "welke wijzigingen moet u melden":
- U bezit andere onroerende goederen dan uw eigen woning.
- U hebt in 2023 of 2024 een onroerend goed gekocht, verkocht of het vruchtgebruik ervan gewijzigd.
- U hebt een onroerend goed verhuurd aan iemand die het gebruikt voor zijn professionele activiteit.

Ik heb in 2024 dus een eigen woning gekocht (de vorige 15 jaar heb ik iets gehuurd).
Wat is nu de bedoeling dat ik juist doe? Want woonbonus is afgeschaft. Moet ik woning dan ergens ingeven en zo ja hoe? Wanneer ik op myminfin kijk staat mijn woning al wel in het tabje "mijn woning". Is het gewoon dat dat ik moet nakijken?

Alvast bedankt en mijn excuses voor de waarschijnlijk lompe vragen.
Ik had hier al reactie van iemand dat'k voor de woning niets moest ondernemen.

Maar iemand nog extra info voor die code 1255? Persoon hier op het forum zei dat dit niet kan kloppen dat dit hetzelfde bedrag is.
Maar is er dan gevolg voor alle voorgaande jaren? Dat heeft altijd zo op mijn vereenvoudigde aangifte gestaan. En welk bedrag mag ik daar dan wel invullen? Of helemaal niets? (Heb salariswagen en ik betaal netto-bijdrage aan mijn werk).

Ik heb een vrij grote dividend portefeuille, waardoor ik die aftrek in 1437 ruimschoots heb overtreden. Ben je eigenlijk verplicht om daar al je ontvangen dividenden op te lijsten? Of mag ik daar voor het gemak één aandeel opnemen waarmee ik die 249.9 aan R.V. al behaal?

Afgelopen 4j 3x vraag tot toelichting gehad en vorig jaar al die fiscale attesten moeten opvragen, opzoeken, uploaden,...

Ik zou nu gewoon willen zeggen: ontvangen dividend X, ingehouden R.V. van 249.9+, dus ik beperk me in code 1437 omdat ik daarmee reeds over het maximum zit.

Net ook ingevuld- en het moet gezegd worden: met uitzondering van dividend was alles ingevuld- maar dan ook kinderlijk eenvoudige aangifte gezien geen leningen, geen kinderen ...

normaal 4335 € terugtrekken

Maar iemand nog extra info voor die code 1255? Persoon hier op het forum zei dat dit niet kan kloppen dat dit hetzelfde bedrag is.
Maar is er dan gevolg voor alle voorgaande jaren? Dat heeft altijd zo op mijn vereenvoudigde aangifte gestaan. En welk bedrag mag ik daar dan wel invullen? Of helemaal niets? (Heb salariswagen en ik betaal netto-bijdrage aan mijn werk).
Ik dacht dat je bij 1255 maximaal 490€ mocht invullen (vrijstelling IJ 2024, AJ 2025)

Kijk ook bij practicali link https://www.practicali.be/blog/geindexeerde-bedragen-aj-2025

Hallo,
ik heb dinsdag mijn aangifte ingediend IJ 2024 AJ 2025.
Ik betaal mijn lening , aangegaan in 2009, looptijd 20 jaar, nu nog af.
Deze lening heb ik als alleenstaande afgesloten - en ik woon niet samen met iemand.

Vermits eerste 10 jaar voorbij zijn, kan ik max 2280€ aftrekken.
Dit bedrag geef ik in bij 3370.
Echter ... ik merk, als ik de berekening van wat ik terug zou krijgen, opvraag, dat met dit bedrag geen rekening lijkt gehouden te zijn.

Gewestelijke Belasting
15.295,83x33,257%=5.086,93
- Gezamenlijk belastbaar ink.5.086,93

Gewestelijke verminderingen
- Eigen woning (lening) vóór 20151.140,00-3370

Er wordt maar rekening gehouden met de helft.

Ligt het aan mij ? Of is dit bedrag van 1.140€ (= 2.280€ : 2) toch normaal ?

Wie kan uitleggen waarom dit zo is ?

Dank,

Net ook ingevuld- en het moet gezegd worden: met uitzondering van dividend was alles ingevuld- maar dan ook kinderlijk eenvoudige aangifte gezien geen leningen, geen kinderen ...

normaal 4335 € terugtrekken
En toch zoveel terugkrijgen, wat heb je dan wel als aftrekposten?

Hallo,
ik heb dinsdag mijn aangifte ingediend IJ 2024 AJ 2025.
Ik betaal mijn lening , aangegaan in 2009, looptijd 20 jaar, nu nog af.
Deze lening heb ik als alleenstaande afgesloten - en ik woon niet samen met iemand.

Vermits eerste 10 jaar voorbij zijn, kan ik max 2280€ aftrekken.
Dit bedrag geef ik in bij 3370.
Echter ... ik merk, als ik de berekening van wat ik terug zou krijgen, opvraag, dat met dit bedrag geen rekening lijkt gehouden te zijn.

Gewestelijke Belasting
15.295,83x33,257%=5.086,93
- Gezamenlijk belastbaar ink.5.086,93

Gewestelijke verminderingen
- Eigen woning (lening) vóór 20151.140,00-3370

Er wordt maar rekening gehouden met de helft.

Ligt het aan mij ? Of is dit bedrag van 1.140€ (= 2.280€ : 2) toch normaal ?

Wie kan uitleggen waarom dit zo is ?

Dank,
Puntje 4: https://www.tijd.be/netto/belasting...-lening-voor-uw-gezinswoning-op/10305096.html

Zou er iemand voor mij en mijn echtgenote eens willen kijken of peinzen wat er zou kunnen zijn? We trekken 1536€ terug en vorig jaar was dit zeker 500€ meer. Buiten dat mijn echtgenote (die maar 20u/week werkt) een uur of 12 van de hulpkas heeft ontvangen wegens technisch werkloosheid. We hebben geen leningen lopen en geen kinderen (nog niet). Enkel ik doe pensioensparen voorlopig. Ik ben hier echt een leek in...

Dat kan van alles zijn. Proportioneel meer inkomsten vergeleken met vorig jaar, minder bedrijfsvoorheffing ingehouden, ... Normaal kloppen die bedragen altijd wel, want die fiches worden gewoon doorgestuurd naar de fiscus en taxi berekent dan die VVA gewoon automatisch.
Leg de 2 VVA's/belastingbrieven van dit en vorig aanslagjaar is naast elkaar en kijk of er grote (onverklaarbare) verschillen zijn. Kunt desnoods ook een fysieke afspraak maken op een kantoor van de FOD Financiën.

Ik ga niet alles lezen wat er hiervoor al is gezegd, maar als je al een bedrijfswagen hebt en je enkel die wagen gebruikt voor de woon-werkverplaatsingen, dan kan je toch geen 1255 hebben (dacht ik)? Je krijgt al een kostenforfait van 30% op uw brutoloon (met max 5500-ish), en 1255 kan enkel ingevuld worden als je 1254 krijgt (wat dus betekent: een vergoeding van je werkgever voor je vervoer).
Die 1255 kan enkel aanzienlijk zijn als je aan abonnement op 'gemeenschappelijk openbaar vervoer' krijgt (dus trein, tram, ...) of heel wat kilometers met de fiets aflegt.

Ik heb een vrij grote dividend portefeuille, waardoor ik die aftrek in 1437 ruimschoots heb overtreden. Ben je eigenlijk verplicht om daar al je ontvangen dividenden op te lijsten? Of mag ik daar voor het gemak één aandeel opnemen waarmee ik die 249.9 aan R.V. al behaal?

Afgelopen 4j 3x vraag tot toelichting gehad en vorig jaar al die fiscale attesten moeten opvragen, opzoeken, uploaden,...

Ik zou nu gewoon willen zeggen: ontvangen dividend X, ingehouden R.V. van 249.9+, dus ik beperk me in code 1437 omdat ik daarmee reeds over het maximum zit.

Nee, je kan maximaal 30% van de limiet (dit AJ dus maximaal 0,3*833=249,9€) terugvorderen. Speelt geen rol van wie of wat die dividenden zijn, je moet gewoon zien dat wanneer ze vragen om dat te staven dat je genoeg fiscale attesten kan voorleggen om aan die 833€ dividenden te geraken. Of je nu dividend krijgt van 1 bedrijf of van 200, dat maakt niet.

En fyi, tenzij die aandelen een emotionele waarde hebben zou ik er een deel verkopen zodat je per jaar die fiscaal voordelige limiet niet overschrijdt. België is kak als je veel dividenden krijgt (vanwege hoge belasting), dan kan je het beter in accumulerende ETF's, aandelen zonder dividend, ... steken.

Laatst bewerkt:
Ik ga niet alles lezen wat er hiervoor al is gezegd, maar als je al een bedrijfswagen hebt en je enkel die wagen gebruikt voor de woon-werkverplaatsingen, dan kan je toch geen 1255 hebben (dacht ik)? Je krijgt al een kostenforfait van 30% op uw brutoloon (met max 5500-ish), en 1255 kan enkel ingevuld worden als je 1254 krijgt (wat dus betekent: een vergoeding van je werkgever voor je vervoer).
Die 1255 kan enkel aanzienlijk zijn als je aan abonnement op 'gemeenschappelijk openbaar vervoer' krijgt (dus trein, tram, ...) of heel wat kilometers met de fiets aflegt.
Ik ben effe totaal niet meer mee. Ik dacht daarstraks ook ineens dat ik dan 0 zou moeten invullen bij 1255.

Maar nu ben ik terug even in de war. Want je zegt dat je alleen 1255 kan krijgen als 1254 ingevuld wordt en dat is wel degelijk het geval. Op mijn fiche 281.10 staat bij code 254 wel degelijk 630.66 euro.

Dus nu weet'k het niet goed meer.

- Ik ga er van uit dat code 1254 dan wel degelijk 630.66 euro is aangezien dit letterlijk zo op fiche staat.
- Maar wat dan voor de 1255? 490 of 0 euro?

Laatst bewerkt:
Neen dat is het helaas ook niet, zit aan hoogste tarief.

Dan weet ik het ook niet echt.

Kan je duidelijk omschrijven wat je invult/verandert hebt in:

Vak II
code 1030
code 1031
code 1038
code 1039

Vak X
code 1384

Jawel, Indien bedrijfswagen gebruikt wordt voor woon-werkverkeer, wordt er deel van het VAA (490,00 euro) ingevuld op de fiche 281.10 in de zone 14 c) (wat dus in te vullen is in code 1254) zodat je de vrijstelling hebt in 1255 van max 490,00 euro.

Ik ben effe totaal niet meer mee. Ik dacht daarstraks ook ineens dat ik dan 0 zou moeten invullen bij 1255.

Maar nu ben ik terug even in de war. Want je zegt dat je alleen 1255 kan krijgen als 1254 ingevuld wordt en dat is wel degelijk het geval. Op mijn fiche 281.10 staat bij code 254 wel degelijk 630.66 euro.

Dus nu weet'k het niet goed meer.

- Ik ga er van uit dat code 1254 dan wel degelijk 630.66 euro is aangezien dit letterlijk zo op fiche staat.
- Maar wat dan voor de 1255? 490 of 0 euro?

indien op de fiche 281.10 alles op 14 c staat (en je gebruikt niks van openbaar vervoer) dan is het
1254 = 630,66
1255 = 490,00

fiche 281.10 - 14 heeft meerdere categoriënen

14. VERGOEDINGEN EN VOORDELEN VOOR WOON-WERKVERKEER:
a) Openbaar gemeenschappelijk vervoer: ………………………… , . . (
b) Georganiseerd gemeenschappelijk vervoer: ………………………… , . .
c) Ander vervoermiddel: ………………………… , . .
d) Verplaatsingen met een rijwiel of speed pedelec: ………………………… , .
.e) Voordeel ontstaan uit de terbeschikkingstelling van een rijwiel of speed pedelec: ………………………… , .

.TOTAAL: 254 ………………………… , . .

indien op de fiche 281.10 alles op 14 c staat (en je gebruikt niks van openbaar vervoer) dan is het
1254 = 630,66
1255 = 490,00

fiche 281.10 - 14 heeft meerdere categoriënen

14. VERGOEDINGEN EN VOORDELEN VOOR WOON-WERKVERKEER:
a) Openbaar gemeenschappelijk vervoer: ………………………… , . . (
b) Georganiseerd gemeenschappelijk vervoer: ………………………… , . .
c) Ander vervoermiddel: ………………………… , . .
d) Verplaatsingen met een rijwiel of speed pedelec: ………………………… , .
.e) Voordeel ontstaan uit de terbeschikkingstelling van een rijwiel of speed pedelec: ………………………… , .

.TOTAAL: 254 ………………………… , . .
Ik heb het volgende op fiche 281.10:

1) Onder 14c "ander vervoermiddel" staat 490 euro.

2) Onder 14e "voordeel ontstaan uit de ter beschikkingstelling van een rijwiel of speedpedelec" staat 140,66 euro.

Totaal onder code 254 is dus 630,66 euro.

Is het dan nog ok om 490 in te geven bij 1255?

Ik heb het volgende op fiche 281.10:

1) Onder 14c "ander vervoermiddel" staat 490 euro.

2) Onder 14e "voordeel ontstaan uit de ter beschikkingstelling van een rijwiel of speedpedelec" staat 140,66 euro.

Totaal onder code 254 is dus 630,66 euro.

Is het dan nog ok om 490 in te geven bij 1255?

Dan hangt het af of je een mobiliteitsbudget had of niet, geloof ik. (Dat stuk met die speedpedelecs is een soeptje :p.)

Dan is het 1255 = 630,66 euro indien je geen mobiliteitsbudget had.
Als je een mobiliteitsbudget had, dan is het 1255=490,00 (er is een uitzondering als je een mobiliteitsbudget hebt gekregen ter vervanging van een bedrijfswagen.)

Het in vak 14, rubriek e van uw loonfiche vermelde bedrag van het voordeel

ontstaan uit de terbeschikkingstelling door uw werkgever van een rijwiel of een

speed pedelec, zoals bedoeld in 4) hiervoor, die daadwerkelijk wordt gebruikt

voor de woon-werkverplaatsingen is in principe volledig vrijgesteld (als u een

mobiliteitsbudget hebt verkregen, zie echter ook de Belangrijke opmerking

voor de personen die een mobiliteitsbudget hebben verkregenhierna).

Belangrijke opmerking voor de personen die een mobiliteitsbudget heb-

ben verkregen

Als u een mobiliteitsbudget (zie vak 27, rubriek f van uw loonfiche) hebt verkregen,

dan hebt u geen recht meer op de vrijstelling van:

de vergoedingen die uw werkgever tegelijkertijd heeft toegekend als betaling of

terugbetaling van de kosten van uw woon-werkverplaatsingen met het openbaar

gemeenschappelijk vervoer

de vergoedingen die uw werkgever tegelijkertijd heeft toegekend als betaling of

terugbetaling van de kosten van uw woon-werkverplaatsingen met een door die

werkgever of door een groep van werkgevers georganiseerd gemeenschappelijk

vervoer van personeelsleden

de vergoedingen die uw werkgever tegelijkertijd heeft toegekend voor de werkelijk

gedane woon-werkverplaatsingen met een rijwiel, een gemotoriseerd rijwiel of

een speed pedelec

het voordeel ontstaan uit de door uw werkgever tegelijkertijd gedane terbeschik-

kingstelling van een rijwiel of een speed pedelec die daadwerkelijk wordt gebruikt

voor de woon-werkverplaatsingen

behalve in de volgende 2 gevallen:

als u voorheen:

het voordeel van een bedrijfswagen genoot of aanspraak kon maken op een

bedrijfswagen, en

tegelijkertijd, gedurende ten minste 3 maanden vóór de aanvraag van het mo-

biliteitsbudget één van de bovenvermelde vergoedingen voor uw woon-werk-

verplaatsingen verkreeg

als de bovenvermelde vergoedingen voor uw woon-werkverplaatsingen zijn toe-

gekend door een andere werkgever dan de werkgever van wie u een mobiliteits-

budget hebt verkregen.

Terug